حیوان خانگی و آپارتمانیتغذیه سالم حیوانات خانگی

تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل

تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل به دلایل متعددی امری مهم و قابل توجه است؛

یکی از این دلایل متعدد و مهم در تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل، کمک به رشد و تامین پروتئین، املاح و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفور برای بدن آنهاست درنتیجه همیشه نمی توانید غذاهای خشک و آماده در رژیم غذایی حیوان خانگی خود قرار دهید.

از طرفی این نکته را درنظر بگیرید که در زمینه تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل باید به عواملی چون سن، وزن، کیفیت سلامت جسمانی و میزان فعالیت آنها توجه داشت.

به سبب فواید حیوانات اهلی و مزیت های موجود در روابط میان انسان‌ ها و حیوانات، همزیستی با آنها موجب تاثیرات مثبت در سلامت روان مثال رفع بیماری افسردگی و بهبود رفتارهای اجتماعی در بین انسانها به خصوص کودکان شده است.

بنابراین می توان شاهد این اتفاق بود که انسانها به نگهداری از حداقل یک حیوان در منزل خود علاقه نشان داده اند.

درمیان حیوانات، سگ ها جزو نخستین حیواناتی بودند که توسط انسان اهلی شده و هم اکنون در بین آنها زندگی می کنند.

به علت همزیستی ما انسان ها با حیوانات، تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل امری قابل توجه است؛ پس حتی شده برای کاهش هزینه نگهداری از حیوانات خانگی خود، در این زمینه کوشا باشید.

با توجه به این نکته، برای رعایت اصول نگهداری از حیوان خانگی و دقت در تغذیه آنها می توانید سری به پت شاپ های اینترنتی مثال پتیا بزنید که در این امر می توانند کمک بارزی برای شما باشند.

انواع غذاهای خانگی مفید برای سگ ها

همانطور که گقته شد، امکان تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل میسر است.

به سبب این که تهیه انواع غذاهای خانگی برای حیوانات به خصوص در مورد سگ ها دارای اهمیت ویژه ای است، با بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه مانع استفاده از غذاهای ممنوعه برای سگ شده تا ناخواسته باعث بیماری و یا حتی مرگ او نشوید.

مخلوط گوشت و سویا از بهترین غذاهای خانگی سگ محسوب می شود که در میزان نسبت این مخلوط، باید مقدار گوشت نسبت به سویا بیشتر باشد تا پروتئین لازم به بدن حیوان برسد.

در تهیه این غذا باید به این نکته توجه داشت که از گوشت چرخ کرده خریداری شده استفاده نشود زیرا میزان کم یا زیاد بودن چربی موجود در آن نامشخص است و رعایت این نکته در مورد سگ های بالغ از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخلاف گوشتخوار بودن سگ ها، امکان دارد برخی از آنها در مقابل خوردن گوشت مقاومت کنند.

برای اینکه سگتان را با خوردن گوشت سازگار کنید، کمی گوشت پخته شده را به همراه ماست به سگتان بدهید و وقتی کم کم با این این مزه آشنا شد و اخت گرفت تهیه مابقی غذاهای گوشتی را آغاز نمایید.

همانطور که گفته شد وجود گوشت در جیره غذایی سگ ها ضروری است اما باید در تهیه غذای سگ، به این نکته توجه داشت که از ریه گاو و گوسفند استفاده نشود زیرا موجب ایجاد انگل در بدن حیوان می گردد.

غذای دیگری که با مخلوط گوشت و ماست میتوان تهیه کرد بدین صورت است که گوشت پخته و یا ترجیحا سرخ شده را با ماست و سویا مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذای سالم، آن را در اختیار سگ خانگی خود قرار دهید تا نوش جان کند.

از دیگرغذاهایی که میتوان با ماست تهیه کرد مخلوط ماست و هویج پخته و رنده شده است.

سیب زمینی جزو سبزیجاتی است که میتوان به وسیله آن غذاهای سالمی را برای سگها مهیا کرد.

سیب زمینی را پخته، سویا و سبزیجات به خصوص هویج را به همراه جوانه گندم به آن اضافه کنید، به مدت 15 الی 20 دقیقه این مخلوط را بپزید. با این کار غذایی سالم و مقوی برای سگتان آماده کرده اید.

از سوی دیگر برای اینکه تنوعی درغذای حیوان خانگیتان ایجاد شود، می توانید در مخلوط گفته شده بجای سیب زمینی، اسپاگتی را جایگزین کنید.

غذای دیگری را که در آن سیب زمینی بکار رفته است و میتوان مثال زد بدین شرح است:

سیب زمینی و تخم مرغ پخته و رنده شده را با ماست ترکیب کرده و پنیرخامه ای کم چرب را به آن اضافه کنید و با کوشا بودن در زمینه تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل، غذایی لذیذ و مقوی برای سگتان آماده سازید.

انواع غذاهای ممنوعه برای سگ

در بین غذاهای مشترک بین انسان و سگ، گروهی از غذاهای ممنوعه برای سگ وجو دارند که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

انگور و کشمش در گروه غذاهای ممنوعه برای سگ قرار دارند زیرا باعث تاثیرات منفی در بدن این حیوان می شوند که این تاثیرات منفی می تواند بروز مشکلات کلیوی باشد.

یکی از بزرگترین اشتباهات انسانها در زمینه تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل استفاده از استخوان در تهیه غذای سگ است. استخوان، چه کوچک، چه بزرگ در زمره غذاهای ممنوعه برای سگ قرار دارد و موجب ایجاد اختلالات تنفسی در بدن او می شود.

از دیگر غذاهای ممنوعه برای سگ که میتوان به آن اشاره کرد، قهوه، شکلات و نوشابه است که به علت داشتن کافئین باعث بروز حالاتی چون اسهال و استفراغ در سگ می گردد.

استفاده زیاد از سیر و پیاز برای سگ ممنوع است زیرا کیفیت سلامت جسمانی سگ ها را به خطر می اندازد.

تخم مرغ خام جزو دسته غذاهای ممنوعه برای سگ قرار می گیرد زیرا باعث بیماری عفونت روده ای (Salmonellosis) در بدن حیوانات خانگی می شود که منشا آن، باکتری ای به نام سالمونلا (Salmonella) است.

این باکتری از دو طریق تخم مرغ را آلوده می کند:

  • قبل از تخم گذاشتن پرنده، از طریق تخمدان های آلوده حیوان
  • در زمان تخم گذاشتن پرنده، از طریق نفوذ به پوسته تخم مرغ

آووکادو میوه ای است که برای انسان ها گالری فراوانی دارد اما در میان گروه غذاهای مشترک بین انسان و حیوان، برای سگ مضر بوده و حتی می تواند کشنده باشد.

اگر در رژیم غذایی سگ خود میوه آووکادو را قرار دهید ناخواسته باعث ایجاد مشکلاتی چون درد معده، اختلالات ریوی و قلبی در حیوان خواهید شد.

از دادن لبنیاتی چون شیر و ماست به سگ خود پرهیز کنید؛ به علت ناتوانی سگ درهضم لاکتوز (قند) موجود در این لبنیات، آنها در دسته غذاهای ممنوعه برای سگ قرار می گیرند.

هرگز به سگ خود شیرینی ندهید زیرا به علت وجود افزودنی های شیرین کننده در شیرینی ها موجب به خطر افتادن سلامت سگتان می شوید.

انواع غذاهای خانگی مفید برای گربه ها

به علت بالابودن ارزش تغذیه در زندگی گربه بهتر است در تهیه غذای گربه خود دقت بیشتری داشته باشید.

در بین غذاهای مشترک بین انسان و گربه، غذاهای ممنوعه بسیاری وجود دارد که به بدن گربه آسیب می رساند اما در عین حال ماهی بخاطر داشتن مقدار بالای امگا3 و تخم مرغ و پنیر به سبب منابع دیگری از پروتئین در میان غذاهای مشترک بین انسان و گربه، برای این حیوان دارای اهمیت فراوانیست.

گربه ها نیز همانند سگ ها جزو دسته حیوانات گوشتخوارند و دقیقا مانند آنها برای بالا بردن کیفیت سلامت بدنی خود به پروتئین نیاز دارند.

در بین غذاهای گوشتی ای که در منزل برای گربه تان آماده می کنید گوشت پخته شده گاو گزینه مناسبی است .

گربه ها به دانه هایی چون جو، ذرت و گندم علاقه مندند زیرا باعث تقویت بافت های بدنشان می شود.

غذای دیگری که می توانید برای گربه خود در منزل تهیه کنید این است که آب و شیر را باهم مخلوط کرده و پس از یک دقیقه گرم کردن آنها نان را به تکه های کوچک تقسیم کرده و بگذارید در این مخلوط خیس بخورد، بعد از خنک شدن آن می توانید غذا را به گربه خود بدهید.

انواع غذاهای خانگی مضر برای گربه ها

برخی از غذاهایی که ما انسان ها تناول می‌کنیم به شدت برای بدن حیوانات خصوصا گربه ها مضر است.

چای، قهوه، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا به سبب این که حاوی کافئین هستند، باعث ایجاد مشکلات عضلانی، تپش قلب، کم شدن اکسیژن بدن، دم و بازدم بیش از حد نرمال و در کل بی قراری گربه ها می‌گردد.

همانطور که گفته شد، گربه ها مانند سگ ها گوشتخوارند، در میان غذاهای ممنوعه گوشتی میتوان جگر، ماهی خام و تن را نام برد که درست همانند تخم مرغ خام باعث مسمومیت گربه ها می‌شود.

مغز هسته ها بخصوص هسته هلو و زردآلو برای گربه ها مضر است.

گلیکوآلکالوئیدها (Glycoalkaloid) ترکیبات سمی هستند که به چند نوع مثال سولانین آ و ب، کاکونین و توماتین تقسیم می‌شوند که در گوجه فرنگی و سیب زمینی موجود است.

سیب زمینی ممکن است در رژیم غذایی سگ ها، غذایی مفید محسوب شود؛ اما برای گربه ها به سبب سم ذکر شده در آن که به صورت رنگ سبز نمایان می‌شود، مضر بوده و باعث بیماری آنها می‌گردد.

اطلاعات خود را در مورد تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل ارتقا دهید زیرا همانطور که با مهیا کردن غذاهای مفید برای حیوان خانگی خود می توانید کیفیت سلامت او را بالا ببرید، در مقابل با تهیه غذاهای خطرناک می توانید زندگی او را به خطر بیندازید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا