رفتار حیوانات خانگینژادهای سگ

با تیپ های شخصیتی در سگها آشنا شوید!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سگ‌ها نیز مانند ما انسان‌ها دارای تیپ های شخصیتی مختلفی هستند. تیپ های شخصیتی در سگ‌ها متفاوت است و گاهی یک سگ، چندین تیپ شخصیتی مختلف دارد، هرچند یک تیپ شخصیتی به نسبت باقی آن‌ها غالب‌تر است. شناخت دقیق این تیپ های شخصیتی در سگ‌ها، موجب می‌شود تا تکنیک های تربیتی بهتری برای آن‌ها استفاده کنید. شخصیت شناسی سگ و رفتار شناسی، اساسی‌ترین پارامتر در آموزش آن‌ها محسوب می‌شود.

اگر شما نیز کنجکاو هستید که در خصوص تیپ های شخصیتی در سگها بیشتر بدانید و ضرورت شخصیت شناسی سگ را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید.

چرا باید در خصوص تیپ های شخصیتی در سگها بدانید؟

درک ضرورت اطلاع از تیپ های مختلف شخصیتی در سگ‌ها، موجب می‌شود تا دقیق‌تر این موضوع را دنبال کنید. مهم‌ترین فاکتور در نگهداری از سگ‌ها، تربیت آن‌ها است. اگر موفق به انجام تربیت جدی و مطلوبی شوید، زندگی خوشی در کنار این فرشته‌ها خواهید داشت.

درک مدل های رفتاری در سگ‌ها درست مثل انسان‌ها است و موجب پدیدار شدن دیدگاه درستی در مواجهه با آن‌ها می‌شود. مثلا در زندگی انسانی، اگر بدانید با فردی درونگرا مواجه هستید، هیچ‌گاه تلاشی برای وادار کردن او به زندگی پرهیاهو، پر از مهمانی و حضور در جمع‌های شلوغ نمی‌کنید. این کار به دلیل وجود درک صحیح از ویژگی‌های یک شخصیت درونگرا است.

اگر شما ویژگی‌های شخصیتی یک سگ را درک کنید، به خوبی می‌توانید برای تربیت بهتر او تصمیم گیری کنید و از روش‌های صحیح تربیتی استفاده کنید.

شخصیت شناسی سگ
شخصیت شناسی سگ

مزایای آگاهی درباره شخصیت شناسی سگ چیست؟

حتما برای شما نیز جذاب است که در خصوص مزیت اطلاع از تیپ های شخصیتی در سگها بیشتر بدانید. در ابتدای به سرپرستی گرفتن سگ‌ها، ذوق و شوق زیادی برای خرید قفس و باکس نگهداری از حیوانات و لوازم بازی آن‌ها وجود دارد.

معمولا این خریدها از طریق فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا انجام می‌شود. بعد از این مرحله و گذشت چند هفته، مواجهه با زندگی واقعی در کنار سگ‌ها، موجب بروز چالشی بزرگ می‌شود. در این مرحله افراد گاهی از داشتن سگ پشیمان می‌شوند و گاهی نیز، به دنبال راه چاره برای داشتن یک زندگی آرام و باکیفیت در کنار هم هستند.

در این شرایط اطلاع از تیپ های شخصیتی مختلف این حیوان دوست داشتنی، موجب می‌شود تا دید بهتری برای زندگی در کنار او پیدا کنید و برای چالش‌های مختلفی که در طول زندگی سگ دلبندتان با آن روبه‌رو می‌شوید، آمادگی کافی داشته باشید.

برای مثال، تشخیص و از بین بردن افسردگی در سگ ها با تیپ های شخصیت مختلف، متفاوت است. میزان تخلیه انرژی روزانه و نیاز به ایجاد چالش ذهنی و بدنی، همگی از مواردی است که با مشخص شدن مدل شخصیتی سگ می‌توان تعیین کرد.

با انواع تیپ شخصیتی در سگها آشنا شوید!

حال که مزایای تیپ های شخصیتی مختلف در سگها را درک کردید، نوبت به آن رسیده است تا این تیپ های شخصیتی را بیشتر بشناسید. درک ویژگی‌های مختلف هر کدام از این تیپ های شخصیتی، موجب می‌شود تا دید بهتری نسبت به سگ عزیزتان به دست آورید و زندگی شیرینی برای خودتان و او بسازید.

  • تیپ شخصیتی سگ مطمئن
  • تیپ شخصیتی سگ خجالتی و ترسو
  • تیپ شخصیتی سگ مستقل
  • تیپ شخصیتی سگ شاد و آرام
  • تیپ شخصیتی سگ سازگار

تیپ شخصیتی سگ مطمئن

یکی از تیپ های شخصیتی در سگ‌‌ها، تیپ مطمئن است. سگ‌هایی که دارای شخصیت این‌چنینی هستند، عموما رهبر و سرگروه گله خودشان هستند و به خوبی از پس مسئولیت‌های مختلف برمی‌آیند. اعتماد به نفس از ویژگی‌های اصلی این گروه است. میل شدید این تیپ شخصیتی به آلفا بودن موجب می‌شود که در صورت عدم وجود تربیت صحیح، پرخاشگری را شاهد باشید.

یادتان باشد برای تربیت بهتر این تیپ شخصیتی، باید از تشویق مثبت و تاکید مثبت استفاده کنید. روش‌های تنبیهی، تحت هیچ شرایطی برایتان نتیجه خوبی نخواهد داشت.

تیپ شخصیتی سگ خجالتی و ترسو

سگ خجالتی و ترسو
سگ خجالتی و ترسو

دقیقا مانند ما انسان‌ها، وجود خجالت و ترس در سگ‌ ها نیز رایج است. برخی از سگ‌ها که دارای تیپ شخصیتی خجالتی و ترسو هستند، بسیار سخت اعتماد می‌کنند. در واقع، زمانی که شما بدون شناخت تیپ شخصیتی آن‌ها تلاش می‌کنید تا اجتماعی کردن سگ را به خوبی انجام  دهید، واکنش بدی از آن‌ها مشاهده می‌کنید.

سگ‌های خجالتی و ترسو، چندان تمایلی به حضور در محیط‌های شلوغ ندارند. هر گونه تایید مثبت شما به حضور آن‌ها در محیط جدید و پرهیاهو، بی‌نتیجه است. احساس ناامنی، پرخاشگری و ترس، از جمله احساساتی است که در بیشتر مواقع این تیپ شخصیتی تجربه می‌کند.

اگر شما نیز دارای سگی با تیپ شخصیتی خجالتی و ترسو هستید، حتما محیطی امن و دور از استرس برای او فراهم کنید و ایجاد اجبار به حضور در محیط‌های نا امن بدون آموزش صحیح را فراموش کنید.

یادتان باشد که مجبور کردن این سگ‌ها به حضور در محیط‌های نامناسب، موجب کاهش حس اعتماد و امنیت آن‌ها می‌شود.

تیپ شخصیتی سگ مستقل

در سگ‌ ها نیز، شخصیت مستقل وجود دارد. سگ‌ ها معمولا بسیار وابسته به صاحب‌شان هستند. رفتار آن‌ها متکی به صاحب‌شان است. اما برخی از سگ‌ها که دارای شخصیت مستقل هستند، متفاوت از سایرین عمل می‌کنند. عملکرد این سگها وابسته به صاحب‌شان نیست و شخصیت مستقل و خودساخته‌ای دارند.

ویژگی‌ مهم آن‌ها عدم برقراری ارتباط با افرادی است که چندان مقام و رتبه رهبری ندارند. این سگ‌ها تمایلی به پذیرش سرپرستی افراد ضعیف، بی‌درایت و بدون جدیت ندارند. به همین دلیل، اکثر سگ‌هایی که دارای تیپ شخصیتی مستقل هستند، به شدت تک صاحبی عمل می‌کنند.

سگ مستقل
تیپ شخصیتی سگ مستقل

اگر بخواهید سگ‌های این تیپ شخصیتی را مجبور به اجتماعی شدن بکنید، قطعا نتیجه خوبی نخواهید دید. پرخاشگری، کلافگی و عدم تمایل به فرمان‌برداری از واکنش‌هایی است که احتمالا در چنین شرایطی خواهید دید.

شما باید برای آموزش بهتر چنین سگی، باید شخصیت شناسی سگ را به خوبی انجام دهید و بدانید آیا علاقه سگ به اسباب بازی بیشتر است یا محبت و تشویقی خوراکی برای او جذاب است. پیدا کردن چنین نکته کلیدی، می‌تواند راز یک تربیت موفق برای سگ باشد.

تیپ شخصیتی سگ شاد و آرام

سگ‌هایی که با همه احساس راحتی می‌کنند و دم تکان دادن اولین واکنش‌شان به دیدن افراد است، معمولا تیپ شخصیتی آرام و شاد دارند. این تیپ شخصیتی با دیدن یک دزد هم هیجان زده می‌شود و دم تکان می‌دهد.

شادی و خوشحالی این مدل سگ‌ها با دیدن مهمانان و افراد مختلف، بیشتر می‌شود. میزان انرژی این سگ‌ها به شدت بالا است و پیش از آموزش باید حتما تخلیه انرژی مطلوبی انجام شود. سگ‌هایی مثل گلدن رتریور و لابرادور رتریور از جمله سگ‌هایی پر انرژی هستند که شدیدا برای ارتباط با دیگران با اشتیاق عمل می‌کنند.

تیپ شخصیتی شاد و آرام معمولا نیاز به توجه و تخلیه انرژی دارند. به همین دلیل باید با آموزشی دقیق و ویژه تعادل رفتاری پیدا کنند. ضرورت خود کنترلی برای این مدل سگ‌ها بسیار زیاد است. تربیت این مدل سگ‌ها بسیار حساس است. اگر صاحب چنین سگ‌هایی هستید، باید حتما در زمان ملاقات با افراد و حضور در محیط‌های اجتماعی، آن‌ها را کنترل کنید.

تیپ شخصیتی سگ شاد و آرام
تیپ شخصیتی سگ شاد و آرام

تیپ شخصیتی سگ سازگار

سگ‌های سازگار یکی از تیپ های شخصیتی جذاب هستند. شخصیت شناسی سگ ها نشان دهنده مدلی از شخصیت سگ است که می‌تواند با شرایط مختلف انعطاف نشان دهد.

آموزش پذیری تیپ شخصیتی سازگار به شدت ساده است. این تیپ شخصیتی از سگ، رفتار بسیار دوستانه‌ای دارد و با شرایط مختلف تطبیق‌ پذیر است. این مدل سگ‌ها بسیار علاقه‌مند به جلب رضایت شما دارند و از کسب محبت و توجه به شدت ذوق می‌کنند. به همین دلیل می‌توان خیلی راحت برای تربیت آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. سگ‌های سازگار به راحتی اجتماعی می‌شوند و کم‌ترین واکنش‌ را در مقابل افراد جدید، گربه‌ها و پرنده‌ها دارند. طبیعت آرام و دوست داشتنی سگهایی با تیپ شخصیتی سازگار، موجب شده است تا این سگ‌ها به عنوان سگ‌های کار در کنار انسان فعالیت کنند.

تیپ شخصیتی سگ سازگار
تیپ شخصیتی سگ سازگار

خلاصه مطلب

زندگی در کنار حیوانات خانگی، مزایای بسیار زیادی دارد. حس و حال مثبت و انرژی خوب آن‌ها به شدت برای زندگی انسان جذابیت دارد. تمام این مزایا زمانی بروز می‌کند که آگاهی کافی برای زندگی در کنار آن‌ها داشته باشید. درک ویژگی‌های رفتاری سگ‌ها موجب می‌شود تا بهترین تجربه از کنار آن‌ها بودن را داشته باشید.

سوالات متداول

آیا تیپ شخصیتی سگ در هر نژاد، مشخص است؟

هر نژاد از سگ، ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ به طور حدودی می‌توان برخی از تیپ های شخصیتی را به نژادهای خاصی نسبت داد؛ اما همه چیز نسبی است و توسط متخصص شخصیت شناسی سگ تعیین می‌شود.

آیا سگ های نگهبان تیپ شخصیتی خاصی دارند؟

سگ‌های نگهبان معمولا تربیت ویژه‌ای دارند و تیپ شخصیتی مطمئنی دارند و با اعتماد به نفس قوی خود می‌توانند وظیفه نگهبانی را برعهده بگیرند.

چطور می‌توان تیپ شخصیتی سگ ها را تعیین کرد؟

تفاوتی ندارد که شما خنگ ترین نژاد سگ را داشته باشید یا باهوش‌ترین نژاد آن را به هر حال شناخت تیپ شخصیتی آن‌ها نیازمند حضور یک رفتار شناس و ارزیابی دقیق است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا