حمایت از حیواناتحیوانات در طبیعت

حیوانات در معرض انقراض

متاسفانه، یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که به دست انسان و ایجاد تغییرات در سبک زندگی حیوانات به وقوع پیوسته است، خطر انقراض حیوانات است.

سبک زندگی انسان ها، استفاده نامحدود و غیرمطلوب از منابع، آسیب به زیستگاه حیوانات، شکار بی‌رویه، به هم زدن نظم اکوسیستم و مشکلات این‌چنینی موجب پدید آمدن نگرانی در خصوص حیوانات در معرض انقراض شده است.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیق حیوانات در معرض انقراض و عوامل موثر بر خطر انقراض حیوانات بپردازیم.

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید یا دغدغه زیادی در زمین حیوانات و محیط زیست دارید، با فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا تا انتهای مطلب، همراه باشید!

چند گونه حیوان در کره زمین زندگی می‌کنند؟

شاید برای شما نیز جذاب باشد که بدانید چند نوع حیوان در کره زمین زندگی می‌کنند؟ دانستن تعداد حیوانات در کره زمین، به شما کمک می‌کند تا مفهوم خطر انقراض حیوانات را درک کنید.

در واقع، آمار حیوانات در ریسک انقراض در سراسر دنیا، به شما نشان می‌دهد که انقراض حیوانات چه سیر صعودی پیدا کرده است!

این روند روبه‌افزایش، به‌ دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که منشا آن عوامل انسانی است. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2016 مشخص شد که حدود یک تریلیون گونه مختلف از حیوانات در سراسر دنیا زندگی می‌کنند؛

اما محققان و پژوهشگران تنها 10 میلیون گونه حیوان را مشاهده کرده و شناسایی کرده‌اند. طبق برآورد انجام‌شده، هر گونه از حیوانات حدود 10 میلیون سال زندگی می‌کنند.

هر چند این رقم چندان قطعی نیست و برخی گونه‌ها صدها میلیون سال است که درحال زندگی هستند؛ مثلا چتر دریایی حدود 550 میلیون سال سابقه زندگی بر روی کره زمین دارد.

لیست قرمز حیوانات در معرض انقراض

احتمالا برای شما نیز، جالب است بدانید کهIUCN  مخفف International Union for Conservation of Nature یا همان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، لیستی تحت عنوان لیست قرمز تهیه کرده است که اولین بار در سال 1964 منتشر شده بود.

این لیست، اسامی تمامی حیوانات در معرض انقراض و گیاهان در معرض انقراض را درج کرده است.

شما می‌توانید با بررسی این لیست، خطر انقراض حیوانات دنیا را درک کنید و اندکی تغییر در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید، تا در این جنایت بزرگ بشری سهیم نباشید.

تعداد حیوانات در معرض انقراض چقدر است؟

اگر دغدغه‌های محیط زیستی شما، سوالات متعددی در زندگی‌تان ایجاد کرده است و می‌خواهید بدانید که تعداد حیوانات در معرض انقراض چقدر است، بهتر است بدانید که طبق اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تعداد حیوانات در خطر انقراض حدود 63،837 گونه است.

از تعداد اعلام شده توسط این اتحادیه، حدود 19،817 گونه حیوان در خطر نابودی هستند.

در لیست اعلامی، گونه‌های در خطر انقراض، گونه‌های آسیب پذیر و گونه‌های در آستانه نابودی نیز وجود دارند.

با بررسی این آمار و ارقام می‌توان درک کرد که حیوانات در معرض انقراض بسیار زیاد هستند و خطر انقراض حیوانات، بسیاری از گونه‌های حیوانی در دنیا را تهدید می‌کند.

قوانین حفظ حیوانات در معرض انقراض دنیا

قطعا اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، قوانینی برای محافظت از حیوانات و گونه‌های مختلف وضع کرده است تا از این خطر بکاهد.

این قانون در سال 1973 تصویب شده است. قانون فدرال با دغدغه حفاظت از حیوانات در معرض انقراض، این قانون را وضع کرده است.

با این قانون، فعالیت‌های محافظتی از حیوانات در خطر انقراض انجام می‌شود تا جایی که دیگر نیاز به حفاظت نباشد.

چنین قوانینی جای امیدواری زیادی برای جلوگیری از ریسک انقراض حیوانات دارد.

حیوانات در معرض انقراض را بشناسید!

اطلاع از نام حیوانات در معرض انقراض به شما کمک می‌کند تا نسبت به انواع مختلف گونه‌های حیوانی، وسواس بیشتری به خرج دهید و در خصوص اثرات سبک زندگی‌تان بر زندگی حیوانات، با دقت بیشتری نگاه کنید.

در ادامه به بررسی لیست 10 گونه از حیوانات در خطر انقراض می‌پردازیم:

1- کرگدن جاوه ای (Javan rhinoceros)

یکی از حیوانات در معرض انقراض که در لیست IUCN قرار گرفته است، کرگدن جاوه ای است. این کرگدن از دسته کرگدن‌های بومی آسیایی است.

قبل از پدیدار شدن خطر انقراض حیوانات، این نوع از کرگدن در مناطقی مثل جزایر اندونزی تا آسیای جنوبی، چین و هند زندگی می‌کرد.

در واقع، کرگدن جاوه ای یکی از نادرترین پستانداران باقی‌مانده در کره زمین است که در معرض انقراض قرار گرفته است.

متوسط عمر این کرگدن حدود 35 الی 40 سال است و به‌دست انسان در ریسک انقراض حیوانات قرار گرفته است. تعداد باقی‌مانده از این گونه حدود 58 الی 68 کرگدن است.

2- دلفین واکویتا (Vaquita Porpoise)

دلفین واکویتا یکی از نادرترین پستانداران دریایی است که در خلیج کالیفرنیا، مکزیک زندگی می‌کند. متاسفانه، این نوع از دلفین نیز، در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار گرفته است.

متاسفانه فعالیت‌های انسانی نامناسب مثل تورهای ماهی‌گیری و سموم دفع آفات، از جمله خطراتی است که موجب انقراض این گونه شده است.

تعداد دلفین‌های واکویتا بسیار محدود است و در دسته‌بندی ده گونه از حیوانات در معرض انقراض هستند.

3- گوریل کوهستانی (Mountain gorillas)

امروزه حدود 1063 گوریل کوهستانی در دنیا وجود دارد. خوشبختانه از سال 1981 تعداد این نوع گوریل در دنیا دو برابر شده است.

با اقدامات انجام‌شده از سوی IUCN این گونه از گوریل، از لیست “در معرض خطر جدی” به لیست “در معرض خطر” منتقل شده است. همین موضوع، نشان دهنده کاهش ریسک از بین رفتن این گونه از گوریل در دنیا است.

4- ببر (Tiger)

در قرن بیستم حدود 100،000 ببر در جهان وجود داشت؛ اما متاسفانه به‌دلیل رویدادهای مختلف در حال حاضر حدود  3900 ببر در دنیا وجود دارد.

بدیهی است که حیوانات در معرض انقراض رو به افزایش هستند و ببر نیز یکی از همین حیواناتی است که در لیست خطر انقراض حیوانات وجود دارد.

ببرها برای زندگی مناسب، به فضای وسیعی احتیاج دارند و متاسفانه این روزها با افزایش جمعیت در کره زمین، زیستگاه‌های مناسب برای زندگی ببرها روبه نابودی رفته است.

مشخصا، در چنین شرایطی ببرها نیز در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

5- فیل آسیایی (Asian Elephant)

فیل آسیایی یکی از گونه‌های در معرض انقراض است. متاسفانه، از سال 1986 تاکنون، تعداد فیل‌های آسیایی 50% کاهش داشته است و این حیوان غول پیکر در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار گرفته است.

از بین رفتن زیستگاه فیل آسیایی، تکه تکه شدن زمین‌ها و جنگل‌های محل زندگی فیل‌ها و همچنین، ایجاد اختلال در سلامت فیل‌ها توسط انسان (مثل تجارت عاج فیل) از رایج‌ترین مشکلاتی است که موجب کاهش تعداد فیل‌ها شده است.

6- اورانگوتان (Orangutans)

از سال 2000 میلادی، اورانگوتان در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار گرفته است. تعداد این گونه از حیوانات در قرن گذشته حدود 230،000 اورانگوتان بوده است.

اما متاسفانه با تغییرات اقلیمی و سبک زندگی انسان‌ها، تعداد این گونه از حیوانات در خطر انقراض، به نصف کاهش پیدا کرده است.

متاسفانه، در صورت عدم اقدام به‌موقع این گونه از حیوان را در کره زمین از دست خواهیم داد!

آتش سوزی جنگل‌ها، قطع درختان، شکار و تجارت غیرقانونی حیوانات، همه از عواملی است که خطر انقراض حیوانات را افزایش می‌دهد. اورانگوتان‌ها بیشتر در مالزی و اندونزی زندگی می‌کنند.

7- لاکپشت دریایی چرمی (Leatherback sea turtles)

یکی دیگر از حیوانات در معرض انقراض لاکپشت‌های دریایی چرمی هستند. دلیل اصلی این انقراض، آسیب پذیر بودن لاکپشت‌ها هنگامیست که داخل تخم زندگی می‌کنند و در حال رشد هستند.

متاسفانه تخم لاکپشت‌ها، توسط پرندگان و پستانداران کوچک خورده می‌شود. بسیاری از لاکپشت‌هایی که از تخم متولد می‌شوند نیز، به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن به ندرت در سال‌های نوجوانی و بزرگسالی به حیات ادامه می‌دهند.

نرسیدن تعداد زیادی از لاکپشت‌ها به سن و سال باروری، علت انقراض آنهاست.

8- پلنگ برفی (Snow leopards)

یکی دیگر از حیوانات در معرض انقراض پلنگ برفی است. طبق اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تعداد پلنگ برفی باقیمانده در کره زمین، حدود 4،080  الی  6،590 پلنگ تخمین زده شده است.

محل زیست پلنگ برفی در تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، چین، نپال، قرقیزستان، قزاقستان، مغولستان و روسیه است.

حیوانات در معرض انقراض مانند پلنگ برفی، معمولا به‌دلیل شکار غیرمجاز و تله‌های متعدد انسانی از بین رفته است.

به‌دلیل کاهش تعداد پلنگ‌های برفی در جهان، در حال حاضر، جمعیت زیادی از این پلنگ‌ها در پارک‌های ملی نگهداری می‌شوند و مسئولین در تلاشند تا خطر انقراض حیوانات این‌چنینی را کاهش دهند.

9- دلفین ایراوادی (Irrawaddy dolphins)

متاسفانه یکی از حیوانات در معرض انقراض، دلفین Irrawaddy است که باتوجه به برآوردهای انجام‌شده توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تعداد این گونه از دلفین به کم‌تر از 100 رسیده‌است و ریسک بالایی برای انقراض این گونه وجود دارد.

فعالیت‌های صنعتی انسان در آب‌ها و ایجاد اختلال در سبک زندگی دلفین ها اصلی‌ترین علت ازبین رفتن آن‌ها است.

10- ماهی تن آبی اقیانوس اطلس (Atlantic bluefin tuna)

بررسی‌های انجام‌شده از تعداد ماهی‌های تن آبی اقیانوس اطلس، نشان می‌دهد که کاهش 72 درصدی تعداد این ماهی‌ها در شرق اقیانوس اطلس و کاهش 82 درصدی این ماهی‌ها در غرب اقیانوس، این گونه را در معرض انقراض شدید قرار داده است.

صید بی‌رویه این گونه از ماهی‌ها به‌منظور استفاده در تغذیه انسانی، موجب کاهش تعداد آن‌ها شده است.

چگونه با خطر انقراض حیوانات مقابله کنید؟

قطعا شما که این مطلب را در سایت پتیا برای مطالعه، انتخاب کرده‌اید، دغدغه محیط زیستی دارید و می‌خواهید گام کوچکی در کاهش خطر انقراض این حیوانات از طبیعت بردارید.

برای شروع بهتر است سعی کنید با طبیعت و حیوانات مهربان‌تر برخورد کنید!

همین نگرش کافیست تا آنها را موجوداتی ببینید که حق زیستن دارند و در صدد ایجاد فضای مطلوب برای زندگیشان باشید.

 

مقاله مرتبط: حمایت از حیوانات در روزهای سرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا