پت شاپ آنلاین

راهنمای خرید خاک گربه

نگهداری از گربه ها، یکی از بهترین و هیجان‌انگیز‌ترین تجربه‌هایی است که هر شخصی می‌تواند در زندگی خود داشته باشد. برای لذت بردن از این تجربه شیرین، تنها کافی است با نیاز‌های این موجود با مزه آشنا شویم.

یکی از مهمترین نکات برای نگهداری از گربه، خرید خاک گربه است. گربه‌ها به طور غریزی در خاک دستشویی می‌کنند و بسیار موجودات تمیزی هستند. حس بویایی گربه بسیار قوی‌تر از انسان است؛ در صورتی که خاک گربه تمیز نبا‌شد و یا مرتب تعویض نشود،  گربه از خاک استفاده نخواهد کرد.

این موجودات، به شکل غریزی، ابتدا خاک را بوسیله بو کردن پیدا کرده و چاله‌ای حفر می‌کنند و بعد از انجام دستشویی، روی آن خاک می‌ریزند تا بوی آن را پنهان کنند؛ گربه‌ها ذاتا برای در امان ماندن از دشمنانشان، این کار را انجام می‌دهند. در واقع، گربه خانگی، به همین دلیل، در خاک مخصوص خود دستشویی می‌کند و همین امر، باعث برتری داشتن این حیوان خانگی در مقایسه با سایر حیوانات خانگی می‌باشد؛ زیرا بدون هیچگونه آموزشی در جای مخصوص خود دستشویی می‌کنند.

به طور معمول، از یک ماهگی به بعد، گربه‌ها می‌توانند در خاک دستشویی کنند. گربه ها قبل از اینکه یاد بگیرند از خاک استفاده کنند، توسط گربه مادر، لیس زده می‌شوند تا به دستشویی کردن، تحریک شوند و بعد از دستشویی هم مجدد گربه مادر، آن‌ها را لیس می‌زند تا تمیز شوند. زمانی که گربه ها دستشویی دارند، بیشتر از قبل شروع به بو کشیدن می‌کنند تا خاک خود را پیدا کنند. از نشانه‌های دیگر زمان دستشویی گربه، میو میو کردن، تکان خوردن  و راه رفتن مداوم آنها است.

در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا سعی شده راهنمایی‌های لازم، برای خرید خاک گربه به شما ارائه داده شود. با ما همراه باشید!

انواع خاک گربه
انواع خاک گربه

وسایل مورد نیاز برای دستشویی کردن گربه خانگی

برای دستشویی گربه خانگی، شما نیازمند خاک مخصوص گربه، باکس مخصوص گربه و بیلچه برای جدا کردن خاک آلوده هستید.

نکات کلیدی برای خرید خاک گربه که صاحبان پت باید بدانند!

خاک گربه شامل موادی می‌شود که گربه برای پنهان کردن دستشویی خود استفاده می‌کند. گربه های خیابانی، از خاک باغچه‌ها و پارک‌ها استفاده می‌کنند؛ به دلیل این نیاز غریزی، سرپرست یا صاحب گربه خانگی، باید برای گربه یا گربه های تحت پوشش خود، خاک گربه تهیه کند.

قبل از خرید خاک گربه، باید بدانید که گربه ها بر اساس پنجه‌های حساس، تربیت و عادت‌های قبلی خود از کوچکی، انتخاب‎‌های متفاوتی در مورد خاک دارند. مهمترین مسئله این است که خاکی تهیه شود که مورد علاقه گربه ‌خانگی شما باشد، در غیر این صورت از آن استفاده نخواهد کرد و به همین دلیل، محلی را دور از چشم شما، برای دسشویی خود پیدا خواهد کرد.

هنگام خرید خاک گربه، از مهمترین ویژگی‌هایی که باید به آن توجه شود، خاصیت توده‌ای یا غیر توده‌ای بودن خاک است.

خاک‌های توده ای گربه معمولا از جنس بنتونیت (نوعی رس ریزدانه) هستند که در زمان جذب ادرار، تبدیل به یک توده جامد می‌شوند و بقیه خاک تمیز می‌ماند. زمانی که به وسیله یک اسکوپ، خاک تمیز شود، فقط توده های جامدشده بواسطه جذب ادرار و مدفوع جدا می‌شود و بقیه خاک تمیز در جعبه باقی می‌ماند.

خاک‌های غیر توده ای گربه، دارای افزودنی‌هایی مثل جوش شیرین و ذغال چوب هستند که بوی بد را از بین می‌برند؛ در این نوع خاک به راحتی مدفوع با اسکوپ از خاک جدا می‌شود و ادرار در کف جعبه، خشک می‌شود و تنها راه تمیز کردن ادرار معمولا تعویض هفتگی کل خاک است.

صاحبان گربه خانگی، معمولا بدلیل راحت تمیز شدن، خاک توده ای را انتخاب می‌کنند؛ زیرا که نیازی نیست هر هفته کل خاک عوض شود و همچنین، دلیل مهم دیگر اینکه به بدن گربه نمی‌چسبد؛ زیرا ممکن است زمانی که گربه خود را تمیز می‌کند و در حال لیسیدن خود است، خاک چسبیده شده را ببلعد.

یکی دیگر از اصلی ترین مسائل برای خرید خاک گربه، کنترل بو می‌باشد؛ معمولا صاحبان گربه خانگی، خاکی را انتخاب می‌کنند که بوی بد را جذب می‌کند و یا اینکه در زمان خرید خاک گربه، خاک معطر خریداری می‌کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که گربه‌ها حس بویایی حساسی دارند؛ و زمانی که شما فکر می‌کنید، خاک بوی بدی نمی‌دهد، آنها متوجه بوی خاک می‌شوند و ممکن است، بعضی از گربه‌ها به دلیل بوی عطر بیش از حد خاک، اذیت شده و از خاک استفاده نکنند.

انواع خاک گربه کدامند؟

انواع خاک گربه را به چهار دسته می‌توان تقسیم کرد:

  • خاک معمولی
  • خاک کلامپینگ (Clumping)
  • خاک زیست محیطی
  • خاک کریستالی

خاک معمولی گربه

این نوع خاک، معمولا مورد پسند بسیاری از گربه‌ها است؛ زیرا از آن به راحتی استفاده می‌کنند. مزیت اصلی این خاک این است که در بیشتر پت شاپ‌ها موجود بوده و قیمت مناسبی هم دارد. اما به سرعت کثیف می‌شود و باید روزانه آن را تمیز کرد.

خاک کلامپینگ (Clumping) گربه

خاک کلامپینگ (Clumping) گربه
خاک کلامپینگ (Clumping) گربه

رنگ این خاک خاکستری است که از بنتونیت تشکیل شده است. بنتوتیت نوعی خاک رس با دانه های بسیار ریز می‌باشد. از مزیت این نوع خاک، نسبت به خاک معمولی، قابلیت کلامپ شدن آن است؛ یعنی نقطه‌ای که گربه در آن دستشویی می‌کند، خاک به آن چسبیده و جمع می‌شود. تمیز کردن خاک جمع شونده یا کلامپینگ راحت تر است.

قیمت این خاک کمی بیشتر از نوع خاک معمولی می‌باشد و امکان دارد بعضی از گربه‌ها آن را دوست نداشته باشند. از معایبی که می‌توان برای این خاک نام برد، این است که دارای گرد و غبار بوده، وزن سنگینی دارد، به پنجه‌های گربه می‌چسبد و در اطراف پخش می‌شود، مانند نوع خاک معمولی، باید روزانه تمیز شود و بوی بد را از بین نمی‌برد.

خاک زیست محیطی گربه

خاک گربه زیست محیطی از منابع طبیعی و گیاهی ساخته می‌شود. این خاک وزن کمی دارد اما بدلیل بویی که دارد، معمولا مورد پذیرش گربه‌ها نیست. خاک زیست محیطی استفاده شده گربه، اثر منفی برای محیط زیست دارد؛ بنابراین نباید در توالت و در سطل زباله ریخته شود.

خاک کریستالی گربه

خاک مرواریدی یا کریستالی، خاکی گران قیمت محسوب می‌شود که تشکیل شده از سلیکا است. جدید‌ترین نوع خاک گربه است که تا کنون تولیدشده، جنس آن از سدیم سیلیکات متخلخل است که بصورت ذرات گرانول شفاف درآمده است.

از نکات مثبت خاک کریستالی سبک بودن، حمل راحت، پخش نشدن در محیط خانه، قدرت جذب بالا و جلوگیری از انتشار بو و تغییر رنگ آن به رنگ زرد که نشان دهند زمان تعویض خاک است، می‌توان اشاره کرد.

همچنین، از معایب این خاک قیمت بالای آن نسبت به سه نوع دیگر خاک گربه است و دیگر اینکه، بعضی از گربه ها این خاک را دوست ندارند؛ زیرا که در زمان ایستادن روی آن احساس ناخو‌شایندی دارند. بنابراین انتخاب نوع خاک گربه ارتباط مستقیم با پذیرش و نوع گربه شما خواهد داشت.

سخن آخر

مناسب‌ترین نوع خاک از انواع خاک گربه، خاک کلامپینگ است؛ اما با این وجود، برای خرید خاک گربه‌ها، خاکی تهیه می‌شود که مورد پذیرش گربه‌ها باشد. از شرایط مناسب خاک گربه، بهداشتی بودن، نداشتن گرد غبار زیاد (زیرا که باعث مشکلات تنفسی گربه خواهد شد)، آنتی باکتریال بودن و آسیب رسان نبودن به محیط زیست را می‌توان نام برد.

سوالات متداول

دستشویی کردن روی خاک گربه را چگونه به گربه خانگی آموزش دهیم؟

آموزش دستشویی به گربه کار سختی نیست؛ زیرا با بو کشیدن، خاک خود را پیدا می‌کند و بطور غریزی این کار را آموزش دیده‌اند؛ اما برای اطمینان، گربه ای که به تازگی به خانه آورده‌اید را روی خاک قرار دهید تا خوب بو بکشد، مخصوصا اگر بچه گربه دارید، حتما این کار را انجام دهید. اگر گربه ها نتوانند خاکشان را پیدا کنند در قسمتی از خانه، زمانی که کسی آنها را نتواند ببیند، کارشان را انجام می‌دهند.

آیا خاکی که گربه برای دسشویی استفاده کرده، بیماری زا است؟

اگر خاک گربه ضدعفونی و تمیز نباشد و یا به موقع تعویض نشود و زمان زیادی از تمیز کردن آن بگذرد، باعث بیماری گربه می‌شود که این بیماری معمولا از دستگاه تناسلی گربه خواهد بود.

خاک گربه را چه زمانی باید عوض کنیم؟

باید خاک را به کمک بیلچه مخصوص روزانه تمیز کرد. هر چند وقت یکبار خاک، دور ریخته ‌شود و حداکثر دو هفته یکبار، جعبه خاک گربه با آب و مواد شوینده، ضد عفونی و از خاک تمیز پر ‌شود.

در روز گربه‌ها چند بار ادرار و مدفوع می‌کنند؟

بطور میانگین در شبانه روز یک الی دو بار مدفوع و دو الی چهار بار ادرار می‌کنند که این امر به میزان تغذیه گربه بستگی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا