بیماری های حیوانات خانگیسگ خانگی

مشکل خشکی چشم سگ ها را چگونه برطرف کنیم؟

سال‌هاست که نگهداری از حیوانات خانگی در منازلمان رواج پیدا کرده است. همانطور که می‌دانید، برای اینکه حیوان خانگی شما سالم بماند، نیاز است تا با او مانند یک عضو خانواده خود برخورد کنید.

غذاها و مکمل‌های مورد نیاز، داروها و واکسن‌های از پیش اعلام شده مخصوص هر حیوان، تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی تنها بخشی از نیازهای پت شماست که نیاز است با تهیه این موارد از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، سلامت حیوان خانگی خود را تامین کنید.

سگ ‌ها یکی از قدیمی‌ترین دوستان انسان‌ها بوده‌اند. امروزه، بیشتر افرادی که تصمیم می‌گیرند از حیوانات خانگی نگهداری کنند، سگ‌ ها را انتخاب می‌کنند.

وفاداری و خانواده‌دوستی سگ و از طرفی نگهبانی و حس مسئولیتی که در قبال خانواده دارد، باعث می‌شود یک انتخاب بی‌نظیر برای شروع زندگی با حیوانات خانگی باشد.

شما می‌توانید با سگ به گردش بروید، به کوه و جنگل و سفر بروید و یا با تنها گذاشتن سگ در خانه، از ایمنی خانه خود مطمئن باشید.

حیوانات خانگی به مراقبت نیاز دارند و سگ‌ ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. به همین دلیل انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی در کشور ما وجود دارند تا شما بتوانید نیاز پت دلبند خود را از آن‌جا تامین کنید؛ اما در برخی از شرایط که پت بیمار می‌شود، شما به دامپزشک نیاز خواهید داشت.

 یکی از بیماری های چشمی در سگ ها، خشکی چشم است. خشکی چشم سگ ها نیاز است تا سریعا تحت مداوا قرار بگیرد؛ چرا که در صورت عدم توجه، ممکن است باعث کوری حیوان شود.

خشکی چشم سگ ها چیست؟

خشکی چشم سگ ها و یا (KCS )keratoconjunctivitis iccaزمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشک چشم سگ نمی‌توانند به اندازه کافی اشک تولید کنند و یا به طور کامل از کار می‎‌افتند و نمی‌توانند چشم‌ها را خیس کنند.

این موضوع زمانی رخ خواهد داد که چیزی به غدد اشکی و توانایی آن‌ها برای تولید اشک صدمه وارد کند. به طور معمول، بیماری های چشمی در سگ ها، خصوصا خشکی چشم سگ ها، برای هر دو چشم به صورت همزمان رخ خواهد داد.

خشکی چشم سگ ها بعضا می‌تواند به علت اختلال در سیستم ایمنی سگ به وجود بیاید. بدین معنا که سیستم ایمنی غدد اشکی را تحت تاثیر قرار داده و باعث بیماری های چشمی در سگ ها می‌شود.

هر چند، علل دیگری نیز برای خشکی چشم سگ ها وجود دارد. عفونت‌های ویروسی، کم‌کاری تیروئید، استفاده از داروها و مکمل‌های خاص که عوارضی مانند خشکی چشم دارند و… همگی از عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد خشکی چشم سگ ها شوند.

نشانه های وجود خشکی چشم سگ ها

وقتی هیچ اشکی برای خیس کردن چشم‌ها وجود نداشته باشد، چشمان سگ، قرمز، تا حدی متورم و خشک خواهند شد.

سگ هایی که از بیماری خشکی چشم رنج می‌برند، معمولا ترشحات زیادی در کنار چشمانشان جمع می‌شود. این ترشحات غالبا به رنگ‌های سفید، سبز و یا زرد هستند. مهم نیست که شما چند بار این ترشحات را پاک کنید؛ چرا که چشم سگ شما مجدد ترشح تولید خواهد کرد.

خشکی چشم سگ ها، باعث می‌شود که چشمان سگ قرمز و تحریک شده به نظر بیایند. سگی که از نوع شدید این بیماری رنج می‌برد، ممکن است پلک‌هایش به چشم‌ها چسبیده و پوست پلک او، ظاهری چرمی و سیاه پیدا کند.

روش های تشخیص خشکی چشم سگ ها

در صورت اینکه هر کدام از علائم فوق را دیدید، باید سریعا به دامپزشک و یا کلینیک‌های مرتبط با این موضوع مراجعه کنید؛

چرا که پت شما مستعد بیماری های چشمی در سگ هاست. به منظور تشخیص خشکی چشم سگ ها، دامپزشک از آزمایش ساده اشک “شرمر” برای تعیین توانایی سگ شما در ایجاد اشک استفاده می‌کند.

در این آزمایش، دامپزشک نوار کاغذی کوچکی را به مدت یک دقیقه درون چشم سگ قرار می‌دهد. اگر سگ اشک تولید کند، نوار کاغذی رنگ خیس شده و دامپزشک با استفاده از علامت‌های رنگی خاصی که بر روی کاغذ وجود دارد، میزان تولید اشک از غدد اشکی را اندازه‌گیری خواهد کرد.

براساس این آزمایش، اگر غدد اشکی سگ در دقیقه، 15 میلیمتر و یا بیشتر اشک تولید کند، غدد اشکی سالم هستند.

اگر عدد کمتر از یک بوده و چشمان سگ شما ملتهب و قرمز رنگ هستند، احتمالا به یکی از بیماری های چشمی در سگ ها همچون خشکی چشم دچار است.

آیا خشکی چشم سگ ها دردناک است؟

خشکی چشم یکی از بیماری‌هایی است که با درد و سوزش زیادی همراه است. برای درک بهتر این موضوع زمانی را تصور کنید که به علت آلرژی، چشمانی متورم دارید و همزمان چیزی در چشم شما فرو برود!

به همین سبب، بهتر است با دیدن هر کدام از علائمی که پیش از این ذکر شد، سریعا سگ خود را به مراکز معتبر درمانی حیوانات برسانید تا با استفاده از قطره چشم سگ و یا شستشوی چشم سگ، از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

آیا خشکی چشم سگ ها می‌تواند باعث کوری سگ شود؟

متاسفانه بله! خشکی چشم در سگ ‌ها می‌تواند منجر به نابینایی سگ شود. زمانی که بیماری خشکی چشم رخ دهد و از قطره چشم سگ مخصوص برای مداوا استفاده نکنید، پس از گذشت مدتی، قرنیه شروع به رسوب ملانین کرده و این موضوع، سبب سیاه شدن قرنیه می‌شود.

دامپزشکان این حالت را ملانوز قرنیه می‌نامند.

سگ‌ هایی که به این مرحله می‌رسند، قدرت بینایی خود را از دست خواهند داد؛ چرا که قرنیه سیاه شده، اجازه عبور نور و یا هر نوع اطلاعات بصری را نخواهد داد، به بیان ساده‌تر، سیاه شدن قرنیه، همان کوری چشم است.

متاسفانه باید گفت اگر از درمان مناسب استفاده نشود، سیاه شدن قرنیه و کوری در سگ ‌ها، جبران‌ناپذیر بوده و حیوان تا پایان عمر نابینا خواهد شد.

درمان بیماری خشکی چشم در سگ‌ ها

بهتر است در مراحل اولیه تشخیص بیماری، نسبت به درمان سگ اقدام کنید. درمان بیماری خشکی چشم سگ ‌ها نیاز به رویکردی سه بخشی دارد. این مراحل باید بدون معطلی و توسط دامپزشک حرفه‌ای انجام شوند:

  1. در گام اول، باید با استفاده از قطره چشم مخصوص سگ که دامپزشک تجویز می‌کند، روزانه چندین بار شستشوی چشم سگ را با احتیاط انجام دهید.

شستشوی چشم سگ باید با احتیاط انجام شود تا به چشم‌ها آسیب بیشتری وارد نکند. اگر در این باره اطلاعات ندارید، بهتر است پیش از انجام، نحوه استفاده از قطره چشم سگ را از دامپزشک خود بپرسید.

حتما پیش از شستشوی چشم سگ، دستان خود را با مایع دستشویی شسته، ضدعفونی کرده و کاملا خشک کنید؛ چرا که چشمان سگ ملتهب بود و مستعد بیماری بیشتر هستند.

در زمان شستشوی چشم سگ، سگ خود را در آغوش بگیرید تا حس ناامنی نکند. تعداد دفعاتی که در طول روز باید شستشوی چشم سگ را انجام دهید، روی بسته‌بندی قطره چشم سگ نوشته شده است. با این حال، از مشورت دامپزشک خود استفاده کنید.

  1. ممکن است دارویی برای تحریک غدد اشکی برای ترشح مجدد اشک تجویز شود. این قطره چشم سگ باید با دستور دامپزشک روزانه چند نوبت استفاده شود. معمولا دو بار در روز کفایت می‌کند.
  2. در صورت امکان، دامپزشک شما سعی می‌کند علت بوجود آمدن خشکی چشم را درمان کند. ممکن است دامپزشک به عامل قابل درمان مشکوک شود. به همین دلیل، امکان دارد با انجام آزمایشات بیشتر، علت را واکاوی کند.

سگ ‌ها مراقب ما هستند، ما نیز باید مراقبشان باشیم!

درمان خشکی چشم در سگ ‌ها را بسیاری جدی بگیرید. معمولا بهترین دارویی که برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود Optimum است. برای رسیدن به بهبود کامل، معمولا چندین هفته باید از سگ نگهداری کرده و قطرات چشمی را استفاده کنید.

در این بازه سعی کنید از لحاظ روحی نیز مراقب سگ خود باشید تا این شرایط بیماری را راحت‌تر پشت سر بگذارد.

ممکن است در ابتدا دامپزشک توصیه کند تا مقدار زیادی از قطره اشک را استفاده کنید که این موضوع کاملا طبیعی است.

پس از شروع عملکرد مجدد غدد اشکی، میزان استفاده از قطره اشکی کم خواهد شد تا جاییکه دیگر نیازی به استفاده از آن نیست.

سعی کنید در طول دوره درمان، چندین بار حیوان خود را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید سگ دلبندتان مراحل درمان را به درستی طی می‌کند و همه چیز در بهترین وضعیت قرار دارد.

هر سگ، نسبت به دارو واکنش متفاوتی دارد. ممکن است برخی سگ ‌ها خیلی سریع به دارو واکنش نشان داده و غدد اشکی‌شان فعال شود و یا در نوع دیگر، بازه طولانی‌تری نیاز باشد تا غدد اشکی سگ عملکرد خود را شروع کنند.

بهتر است استفاده از داروهای چشمی را با غذا خوردن و یا بازی کردن سگ همراه کنید تا حیوان دلبندتان کمتر از این موضوع زجر بکشد.

با پیگیری سریع بیماری خشکی چشم و مداومت استفاد از شیوه‌های درمانی تحت نظر دامپزشک، می‌توانید به سادگی زندگی عالی و چشمانی شفاف و سالم را برای سگ خود به ارمغان بیاورید.

شما برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه نگهداری از پت، انواع بیماری‌های رایج و نیز تهیه وسایل مورد نیاز پت می‌توانید به پتیا مراجعه کنید.

فراموش نکنید، شما انتخاب کرده‌اید که سگ را به عنوان عضوی از خانواده خود بپذیرید. سگ‌ ها هر چقدر مراقب ما و اعضای خانواده‌مان هستند و وفادارانه در کنار ما زندگی می‌کنند، به همان نسبت نیز به مراقبت و توجه نیاز دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا