پت شاپ آنلاینتغذیه سالم حیوانات خانگی

دستور غذای خانگی مخصوص گربه های دیابتی

بیماری دیابت

می توان گفت دیابت یکی از بیمارهای در حال شیوع، نه تنها در انسانها بلکه در حیوانات از قبیل گربه است. دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی یکی از مهمترین مواردی است که در شرایط نگهداری از گربه مبتلا به بیماری دیابت، باید از آن مطلع بوده و از آن برای رژیم غذایی سالم، استفاده کنید.

در ادامه این مطلب، به بهترین غذاهای درمانی حیوانات دیابتی، اشاره می‌کنیم.

جالب است بدانید که نوع خطرناک دیابت در گربه‌ها، مشابه با انسان هاست. در واقع، دیابت نوع 2 که در اثر اضافه وزن و عدم رعایت رژیم غذایی سالم پیشرفت کرده و البته قابل کنترل هم است.

مفهوم دیابت در حیوانات

همانطور که پیش از این گفته شد، رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل در کنترل پیشرفت دیابت نوع 2 هم در انسانها و هم در حیوانات است. به همین دلیل، آگاهی از انواع دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی اهمیت زیادی دارد.

انسولین توسط سلولهای خاصی در پانکراس تولید می‌شود. این ماده، با افزایش سطح قند خون، در خون ترشح می‌شود.

به عنوان مثال، درست بعد از مصرف غذا.

با استفاده از این ماده، سلولهای قندی که وارد بدن شده‌اند، طی یک سری فرآیند شیمیایی و بیولوژیکی به مواد دیگر تبدیل شده و برای سوخت رسانی و موارد دیگر، در بدن ذخیره می‌شوند.

زمانی که انسان یا حیوان به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شود، انسولین به مقدار کافی تولید نشده و میزان قند خون معتدل نمی‌شود.

در نتیجه، در گذر زمان، منجر به افزایش سطح قند خون به طور مزمن می‌شوند. در این شرایط، در ابتدای دوره بیماری، پانکراس با تولید انسولین بیشتر واکنش نشان می‌دهد؛ اما در نهایت، اندام‌ها فرسوده شده و گربه برای زنده ماندن به تزریق انسولین نیاز دارد.

تصویری از یک گربه چاق
گربه دیابتی

نقش چاقی در دیابت گربه ها چیست؟

یکی از مهمترین عواملی که منجر به دیابت در گربه‌ها می‌شود، چاقی است. اضافه وزن به معنای وجود چربی بیش از اندازه در بدن است. هر چه که سلولهای چربی بیشتر باشد، هورمونهایی که منجر به افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود، بیشتر خواهند شد.

بنابراین، می‌توان گفت که اضافه وزن باعث می‌شود که بدن نسبت به انسولین کمتر پاسخ می‌دهد. در نتیجه، هر چه چربی بیشتری وجود داشته باشد، هورمون‌های بیشتری تولید می‌شوند.

پس می‌توان گفت، اگر از رژیم غذایی مناسب برای گربه استفاده نماییم، می‌توان از ابتلای او به دیابت تا حد زیادی جلوگیری کرد.

جالب است بدانید که در بسیاری از موارد، قبل از آنکه نیاز به استفاده از غذاهای درمانی حیوانات باشد، در ابتدای دوره بیماری، می‌توان با کاهش وزن، از پیشرفت آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

به عبارت دیگر، گربه‌های دیابتی که در ابتدا نیاز به تزریق انسولین دارند، در صورت کاهش وزن کافی ممکن است بعد از مدتی نیازی به تزریق نداشته باشند.

بهترین غذاهای درمانی حیوانات دیابتی کدامند؟

قبل از هر چیز، لازم به ذکر است که هیچ نوع دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی وجود ندارد. در واقع، شما برای کنترل این بیماری و جلوگیری از ابتلای گربه به آن، بهتر است موارد زیر را در رژیم غذایی وی در نظر داشته باشید.

هر یک از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را می‌توانید از همان غذاهای قبلی، اما به شکل سالمتر برای گربه استفاده کنید:

تصویری از غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی
غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی
  • غذا با کربوهیدارت کم و پروتئین زیاد

کربوهیدارت از جمله مواد غذایی است که منجر به افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. این افزایش ناگهانی موجب افزایش تقاضای بدن برای انسولین می‌شود؛ دقیقا برعکس چیزی که گربه دیابتی به آن نیاز دارد.

بنابراین، هر چه که غذای گربه، کربوهیدرات کمتری داشته باشد، این عارضه در بدن وی کمتر مشاهده می‌شود؛ اما سوالی که احتمالا برای شما مطرح می‌شود، این است که با کاهش میزان کربوهیدرات غذای گربه دیابتی، چه چیزی را باید جایگزین کرد؟

در این شرایط، گربه‌ها باید بیشتر کالری خود را از طریق پروتئین‌های حیوانی دریافت کنند. برای تکمیل رژیم غذایی، چربی لازم است؛ اما اگر گربه ای نیاز به لاغر شدن داشته باشد، سطح بالای آن می‌تواند مشکل ساز شود.

به دنبال غذاهایی باشید که حدود 50 درصد کالری آنها از پروتئین و 40 درصد از چربی باشد.

در بسیاری از موارد، بهتر است که گربه از غذاهایی با 10 درصد کربوهیدرات، استفاده کند؛ اما در شرایط خاص، اگر بیماری دیابت گربه پیشرفت کرده باشد، باید 10 درصد به 5 درصد کاهش یابد.

بنابراین، اگر از غذاهای آماده استفاده می‌کنید، حتما برچسب روی غذا را مطالعه کنید. برای خرید آنلاین لوازم و غذای حیوانات می‌توانید به انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی مانند پتیا مراجعه کنید.

با استفاده از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا می‌توانید در زمانی کوتاه، با مقایسه چند محصول، بهترین وسایل نگهداری از گربه را انتخاب کنید.

اگر به خرید کنسرو آماده برای گربه دیابتی خود علاقه‌ای ندارید و به دنبال دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی هستید، پیشنهاد ما به شما، مرغ یخ زده، گوشت گاو، ماهی سالمون و تن است.

این مواد غذایی، کربوهیدارت کم و پروتئین زیادی دارند. درست همان چیزی که یک گربه دیابتی به آن نیاز دارد.

دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی

اگر مسئولیت تهیه غذای گربه را خودتان به عهده گرفته‌اید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از 60 درصد گوشت یا محصولات حیوانی
  • نشاسته به مقدار 25 درصد از غذای کل
  • 15٪ سبزیجات خام یا نیمه خام

برای یک گربه با وزنی بین 4 الی 6 کیلوگرم تقریبا به مقدار زیر باید از موارد گفته شده در روز، استفاده کنید:

  • 5 قاشق غذاخوری گوشت یا محصول حیوانی (در صورت تغذیه تخم مرغ، حدود 2-3 قاشق غذاخوری)
  • 2 قاشق غذاخوری نشاسته
  • 2-4 قاشق چایخوری سبزیجات/میوه خام یا نیمه خام
  • 1 تخم مرغ خام
  • 2-4 قاشق غذاخوری ماست (ساده)

می‌توانید هر یک از موارد گفته شده را با هم یا به صورت تکی، به گربه بدهید.

نحوه تغذیه گربه‌های دیابتی باید چگونه باشد؟

مهمتر از رعایت دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی، نحوه تغذیه حیوان است. بعد از نوع و مقدار غذا، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، زمان تغذیه گربه است.

گربه‌ها هر روز باید در یک ساعت و به مقدار مشخص غذای خود را دریافت کنند. بیشتر گربه‌های دیابتی روزانه دو بار آمپول انسولین تزریق می‌کنند که به فاصله 12 ساعت تزریق می‌شود.

در حالت ایده‌آل، غذا باید درست قبل از رسیدن دوز بعدی انسولین در اختیار حیوان قرار گیرد. به این ترتیب، اگر گربه یک وعده غذایی کامل نخورد، می‌توان مقدار انسولین را کاهش داد.

 تغذیه گربه‌های دیابتی
نحوه تغذیه گربه‌های دیابتی

نتیجه‌گیری

در این مطلب، در خصوص دستور غذای خانگی مخصوص گربه ‌های دیابتی و مواردی که باید به رژیم غذاییش اضافه یا کم کرد، صحبت کردیم.

بهتر است قبل از آنکه به استفاده از غذاهای درمانی حیوانات نیاز شود، رژیم غذایی سبکی برای گربه در نظر گرفته شود.

کنترل وزن حیوان، یکی از موثرترین روشها برای جلوگیری از ابتلای گربه دیابت و کنترل میزان پیشرفت آن در طول عمر گربه است.

در حالت کلی، هر چه میزان کربوهیدرات غذا کمتر و پروتئین آن بیشتر باشد، رژیم غذایی سالمتر و برای گربه‌های دیابتی بهتر است.

سوالات متدوال درباره دستور غذای خانگی گربه های دیابتی

در هفته چه مقدار غذا باید به گربه داد؟

پاسخ به این سوال به صورت دقیق، امکان پذیر نیست؛ اما چیزی که تقریبا به طور قطع می‌توان گفت، این است که وزن گربه باید در هر هفته، به اندازه 1 درصد از وزن کل، کم شود. در نتیجه، برای تنظیم مقدار غذایی که باید در اختیارش قرار دهید، بهتر است بر اساس این مبنا تصمیم بگیرید.

غذای خانگی بهتر است یا کنسرو آماده؟

اگر در زمینه تنظیم مقدار کربوهیدرات و پروتئین تجربه زیادی ندارید، می‌توانید از کنسروهای آماده استفاده کنید. البته به شرطی که گربه شما به این نوع غذا علاقه داشته باشد.

مزه غذاهای رژیم دیابتی چطور است؟

در حالت عادی، به دلیل کم بودن میزان کربوهیدرات در غذا، طعم و مزه غذا تغییر نخواهد کرد. بنابراین، پیدا کردن ماده غذایی مورد علاقه گربه، کار مشکلی نخواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا