کرونا

نکاتی که باید برای مقابله با کرونا ویروس رعایت کنیم

توصیه‌های بهداشتی جهت مقابله با کرونا که باید توسط همه افراد و صاحبین پت رعایت شود

راه های مقابله با ویروس کرونا (coronavirus) در واقع توصیه‌های بهداشتی است که در جهت جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس ارائه می‌گردد؛ پس اگر می‌خواهید با این راه و روش‌ها آشنا شوید، با پتیا تا انتهای مقاله همراه باشید.

اندکی با ویروس کرونا آشنا شوید!

کرونا ویروس یا COVID-19 به علت وجود شاخک‌های روی سطح خود به این نام شناخته می‌شود و عضو جدیدی از خانواده بزرگی از ویروس‌هایی است که گستره آن از یک سرماخوردگی ساده تا اپیدمی سارس را شامل شده و باعث ایجاد عفونت تنفسی می‌شود که در این میان انسان ها، افراد مسن و دارای سابقه بیماری‌هایی چون دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و تنفسی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آخرین آمارها نشان می‌دهند که پس از شیوع این بیماری از شهر ووهان چین به بیشتر نقاط این کشور، خاورمیانه و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و بریتانیا و حتی در آمریکا، دارای افراد مبتلا به این ویروس خطرناک هستند؛ در صورتی همچنان تعداد مبتلایان و قربانیان در کشور چین کاهش و در اروپا و ایالات متحده در حال افزایش است.

رایج ترین علائم ویروس کرونا

  • تب
  • بدن درد
  • سرفه های خشک و تنگی نفس

علائم نادر در برخی بیماران مبتلا به ویروس کرونا

  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • اسهال

راه‌ های مقابله با ویروس کرونا برای انسان‌ها

  • شستن دست‌ها با آب و صابون و یا شوینده‌های دست
  • استفاده از ماسک در صورت ابتلا
  • استفاده از دستکش یک بار مصرف و عدم تماس آن با صورت
  • ضدعفونی کردن دست‌ها با ژل‌های ضدعفونی حاوی الکل

روش صحیح شستشوی دست‌ها جهت مقابله با کرونا

در ابتدا شیر آب را باز کرده و دست‌ها را زیر آب می‌گیریم؛ پس از آن دست‌ها را به صابون آغشته می‌کنیم و تمام سطوح آنها را که شامل کف و پشت دست‌ها، بین انگشتان و زیر ناخن هاست به مدت 20 ثانیه با صابون می‌شوییم و با حوله شخصی خود خشک می‌کنیم. 

اهمیت رعایت بهداشت فردی در مقابله با کرونا

رعایت بهداشت فردی، شستن مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوحی که با آنها سروکار داریم، از راه های مقابله با ویروس کروناست که کمک می‌کند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

  • پوشاندن دهان با استفاده از دستمال و یا آرنج خم‌شده در زمان عطسه یا سرفه
  • قرار دادن دستمال آلوده در سطل‌های درب دار
  • رعایت فاصله حداقل یک متر از افراد به خصوص اشخاص دارای علائم آنفلانزا یا سرماخوردگی

زمانی که فردی سرفه یا عطسه می‌کند، ناخودآگاه ذرات مایعی را از دهان خود به محیط خارج انتقال می‌دهد؛ در زمان تنفس فرد دیگر، این ذرات منتشرشده از دهان فرد اول که ممکن است حتی به ویروس نیز آلوده باشد، وارد بدن فرد دوم می‌شود و وی را مبتلا می‌گرداند؛

به همین علت است که یکی از راه‌ های مقابله با ویروس کرونا، تضمین سلامت خود و اطرافیان، استفاده از دستمال است یا در صورت عدم دسترسی به دستمال، استفاده از آرنج خمیده در هنگام سرفه یا عطسه و همینطور رعایت فاصله قانونی حداقل یک متر از افراد است.

  • عدم لمس چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و د‎‌هان
  • حتی‌الامکان در خانه ماندن و به سفر نرفتن
  • مشاوره پزشکی غیرحضوری از پزشک در هنگام مشاهده علائمی چون تب و یا سرفه
  • استفاده از ماسک

نکته مهم در مورد استفاده ماسک جهت مقابله با کرونا

استفاده از ماسک در صورت داشتن علائم تنفسی چون سرفه یا عطسه جزو راه‌ های مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود؛ زیرا از دیگران در مقابل بیماری فرد مبتلا محافظت می‌شود، اما اگر از سلامت خود اطمینان دارید، استفاده از ماسک به کمتر شدن گسترش این بیماری کمکی نخواهد کرد.

نکاتی که باید در مورد بهداشت مواد غذایی به جهت عدم شیوع ویروس کرونا رعایت شود:

  • جدا کردن چاقو و تخته غذاهای خام از پخته
  • شستن دست‌ها در فاصله بین دست زدن به غذاهای خام و آماده سازی غذاهای پخته
  • رعایت بهداشت در مراحل آماده سازی غذاها
  • شستشوی جلد مواد غذایی که به تازگی خریداری می‌شوند با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده
  • شستشوی کامل میوه‌ها و سبزیجات با مواد ضدعفونی‌کننده

رابطه ویروس کرونا و حیوانات خانگی

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان جهانی سلامت حیوانات نوشته است که هیچ مدرک و نشانه‌ای موجود نیست که ثابت کند حیوانات خانگی می‌توانند باعث انتقال ویروس کرونا به انسان‌ها شوند و این بیماری را گسترش دهند؛ بنابراین، این موضوع می‌تواند دروغ بودن شایعات انتشار‌یافته در این خصوص را اثبات کند.

ضمناً انجمن حقوق حیوانات در ایران نیز به شایعاتی که به خصوص در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته، واکنش نشان داده و در توییتر، توییتی را مبنی بر اینکه حیوانات خانگی و خیابانی ناقل ویروس کرونا نیستند، منتشر کرده و در آن سرپرستان حیوانات خانگی مخاطب قرار داده است.

با توجه به اینکه هیچ موردی درباره انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی به انسان ها گزارش نشده و درست برعکس در یک مورد نادر انتقال این ویروس از انسان به حیوان (سگ خانگی) در کشور هنگ‌کنک صورت گرفته، بهتر است سرپرستان پت، تفکر و رفتار خود را در مورد این موجودات دوستداشتنی تغییر دهند و هرگز حیوانات خانگی خود را از خانه بیرون نکنند، اما همیشه موارد بهداشتی را در مورد آنها رعایت کنند.

البته گفتنی است آزمایشات انجام‌گرفته در بدن این سگ خانگی هنوز ابتلای او را به ویروس کرونا به طور قطع اعلام نکرده است و این حیوان پس از انجام آزمایشات بعدی و رسیدن به نتیجه قطعی در قرطینه خواهد ماند.

توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد حیوانات خانگی در مقابله با کرونا

با اینکه در میان حیوانات خانگی هیچ موردی مبنی بر ابتلای آنها به ویروس کرونا اعلام نشده، با این حال سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تا پس از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید تا از ابتلا به بیماری‌های دیگری چون سانمونلا در امان بمانید؛ ضمن اینکه گفتنی است رعایت این توصیه برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا و دارای حیوان خانگی هستند، نیز باید جدی‌تر باشد تا بتوانند در مقابله با کرونا موفق عمل کنند.

رعایت بهداشت در زمان تماس با حیوانات خانگی و تهیه وسایل و ملزومات بهداشتی از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی برای آنها می‌تواند یکی از راه های مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا به هر گونه بیماری از طریق آنها باشد.

سخن آخر

نکته‌ای که در شرایط امروزی و جهت مقابله با کرونا بیشتر مطرح است، در خانه ماندن و حتی‌الامکان قرنطینه شدن است؛ پس اگر در کشوری مانند ایران زندگی می‌کنید که شیوع ویروس کرونا در آن رو به افزایش است، بهتر است در خانه بمانید؛

در این زمان شاید به فکر مسافرت بردن حیوان خانگی با خودتان بیافتید تا از این شرایط دور شوید، اما به شما باید بگوییم که کار درست این است که در صورت توان هم خود در خانه بمانید، هم با تهیه وسایل مورد نیاز حیوان خانگیتان از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی، او را در خانه نگه دارید و به تقویت سیستم ایمنی پت و اعضای خانواده‌‎تان و مقابله با کرونا مشغول شوید تا از ابتلا به این بیمار در امان بمانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا