بیماری های حیوانات خانگیرفتار حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

علائم استرس در گربه ها

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به گربه‌ها علاقه نداشته باشد. این موجودات کوچک و دوست داشتنی آن‌قدر محبوب شده‌اند که در حال حاضر، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن‌ها در منازل به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. شخصیت پیچیده و بازیگوش، رفتارهای بانمک، آرامش و متانت در رفتار همگی باعث شده تا گربه‌ها طرفداران زیادی داشته باشند.

اصلی‌ترین وظیفه و اولویت مالکان این موجودات دوست داشتنی دقت و توجه به سلامت جسم و ذهن آن‌هاست. چرا که نژادهای مختلف گربه، ویژگی‌ها و عادات و رفتار منحصربه‌فرد خود را دارند و باید پیش از نگهداری از آن‌ها، با جزئیات مراقبتی گربه‌ها آشنا باشیم.

یکی از نگران‌ کننده‌ترین حالاتی که ممکن است برای گربه به وجود بیاید، استرس و اضطراب و عواقب بیماری‌زای آن است. آشنایی با علائم استرس در گربه ها و علل ایجاد اضطراب در گربه ها به شما کمک می‌کند تا علاوه بر جلوگیری از بروز استرس، در درمان آن نیز به گربه دوست داشتنی خود کمک کنید. خوب است بدانید بهترین نحوه دوستی با گربه‌ها، آشنایی با ریزه‌کاری‌های شخصیتی آن‌هاست.

ما در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین علل اضطراب در گربه ها را برای شما بیان کرده و شما را با مهم‌ترین علائم استرس در گربه ها آشنا کنیم.

دلایل و نشانه های اضطراب در گربه ها
دلایل و نشانه های اضطراب در گربه ها

علل اضطراب در گربه ها چیست؟

دلایل متفاوتی ممکن است سبب ایجاد استرس و اضطراب در گربه ها شود. خوب است بدانید برخی از این دلایل، بنا به شرایط، موقتی بوده و ممکن است خیلی زود با از بین رفتن عامل استرس، اضطراب نیز در گربه از بین برود.

1. شرایط نگهداری از گربه می‌تواند برایش استرس‌زا باشد!

وظیفه اصلی مالکان، تامین بهترین وسایل مورد نیاز برای نگهداری از حیوانات خانگی است. اگر شرایط لازم برای خوابیدن، غذا خوردن، بازی کردن و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی وجود نداشته باشد، ممکن است سبب ایجاد استرس در گربه شود. همچنین، اگر محیط زندگی گربه پرتنش و شلوغ باشد و یا غذا و آب به موقع در اختیارش قرار نگیرد، ممکن است سبب ایجاد اضطراب و استرس شود.

2. تغییر محل زندگی، از علل اضطراب گربه است!

تاثیر تغییر محل زندگی گربه در ایجاد استرس
تغییر محل زندگی، از علل اضطراب گربه است!

حتی ما انسان‌ها هم ممکن است با تغییر محل زندگی‌مان دچار استرس شده و چند روزی خواب راحت نداشته باشیم. در گربه‌ها، این موضوع کمی شدیدتر است. گربه‌ها به شدت از تغییر محل زندگی بیزارند! اگر سرپرستی گربه را به تازگی قبول کرده‌اید، اجازده دهید تا با شرایط کنار بیاید. اگر هم قصد جابه‌جایی منزل و اسباب‌کشی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما گربه خود را به یکی از دوستانتان بسپارید و پس از اتمام مراحل جابه‌جایی، او را به منزل جدید ببرید.

3. داشتن حیوان خانگی جدید عامل استرس برای گربه است!

فراموش نکنید گربه‌ها به هیچ‌وجه دوست ندارند که صاحبانشان را با حیوانات خانگی دیگر شریک شوند. گربه‌ها، به معنای واقعی، شما و منزلتان را جزو قلمرو خودشان می‌دانند. به همین سبب، ممکن است با ورود مهمان ناخوانده‌، خصوصا اگر به مراقبت احتیاج داشته باشد، کنار نیایند.

توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید پت جدیدی را به سرپرستی بگیرید، تا چند وقت آن‌ها را در دو اتاق مجزا از هم نگهداری کنید. پس از آن‌که به بو، صدا و رفتار یکدیگر عادت کردند، می‌توانید آن‌ها را به هم نزدیک کنید.

4. دامپزشک، می‌تواند برای گربه اضطراب آور باشد!

بله، دقیقا، دامپزشک یکی از علل اصلی ایجاد اضطراب در گربه‌هاست! ویزیت‌های دوره‌ای می‌تواند برای گربه‌ها بسیار استرس‌زا باشد. جابه‌جایی، دیدن محیط جدید، دیدن دیگر حیوانات خانگی، بعضا تزریق واکسن و معاینات و… همگی باعث ایجاد اضطراب در گربه ها می‌شود.

اگرچه این معاینات دوره‌ای لازم است، اما توصیه می‌کنیم در صورتیکه صرفا درباره سلامتی گربه سوال دارید و یا کلینیک دامپزشکی خدمات ویزیت اینترنتی دارد، از بردن گربه به کلینیک، خودداری کنید.

دامپزشک، می‌تواند برای گربه اضطراب آور باشد!
دامپزشک، می‌تواند برای گربه اضطراب آور باشد!

5. شما، به عنوان صاحب گربه یکی از عوامل استرس زا هستید!

یکی از دلایل اصلی اضطراب در گربه ها، استرس مالکش است. گربه‌ها اگرچه رفتاری مغرورانه دارند، ولی بیش از آن‌چه که فکرش را کنید به شما توجه می‌کنند. اگر مسائلی کاری، شخصی و یا روزمره باعث ایجاد استرس در شما شود، گربه به راحتی متوجه این موضوع می‌شود. باور کنید که گربه عضوی از خانواده شماست!

همانطور که ناراحتی، شادی، استرس و نشاط شما بر دیگر اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد، این عوامل توسط گربه‌ هم به راحتی درک می‌شوند. سعی کنید اگر در موقعیت مناسبی نیستید، حتی‌المقدور ناراحتی خود را کنار گربه کوچکتان بروز ندهید.

در کنار این، پس از مدت کوتاهی، گربه شناخت کاملی از شما پیدا خواهد کرد. گربه به راحتی می‌داند که شما چه زمانی کار می‌کنید، چه زمانی وقت بیدار شدن و خوابیدنتان است، چه زمانی وقت بازی است، چه روحیاتی دارید و حتی کی نباید دور و بر شما باشند! هر گونه تغییر محسوس و ناگهانی در سبک زندگی شما ممکن است سبب ایجاد اضطراب در گربه ها شود. بنابراین، سعی کنید بیشتر هوای این کوچولوهای شیطون را داشته باشید.

چگونه بفهمیم گربه ما استرس دارد؟

تشخیص استرس در گربه‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. در ابتدا خوب است بدانید شما به عنوان نگهدارنده این موجود کوچک باید همواره وضعیت سلامتی او را بررسی کنید. همچنین، با شناخت عوامل استرس‌زایی که در بالا گفته شد، تا حد امکان گربه خود را به دور از شرایط ایجاد اضطراب نگه دارید. در کنار این موارد، می‌توانید با شناخت علائم استرس در گربه ها که در ادامه شرح داده شده است، اضطراب گربه خود را شناسایی کرده و به دنبال رفع آن باشید.

1. تغییرات گوارشی در گربه ها

یکی از اصلی‌ترین علائم استرس در گربه ها، تغییرات وضعیت گوارشی آن‌هاست. اگر رژیم غذایی گربه تغییر نکرده و دچار اسهال، یبوست و یا دیگر موارد گوارشی شده است، بهتر به دامپزشک خود مراجعه کنید. البته تغییرات گوارشی لزوما نشان‌دهنده استرس نیست. ممکن است دیگر بیماری‌های داخلی علت غذا نخوردن گربه، مشکلات گوارشی و یا بی‌قراری آن‌ها باشد.

2. تمیز کردن غیرمعمول گربه

گربه‌ها عادت دارند مدام خود را تمیز کنند. اما ممکن است گاهی این تمیز کردن از علائم استرس در گربه ها باشد. اگر گربه به صورت ناگهانی و خیلی کوتاه مدت خود را می‌لیسد، ممکن است علامت استرس و اضطراب در گربه باشد.

چرا گربه خودش را لیس می زند
چرا گربه خودش را لیس می زند

3. انزوا طلبی گربه

گربه‌ها چندان موجودات اجتماعی نیستند و غرور خاصی در برخورد با دیگران دارند. اما اگر این تنهایی طلبی گربه بیش از حد بود، به نظر زمان معاینه توسط دامپزشک فرا رسیده است. سعی کنید برای گربه خود بیشتر وقت بگذارید.

4. تولید صدای عجیب در گربه ها

اگر چند وقت از گربه‌ای نگهداری کنید، متوجه رفتار و حرکات او خواهید شد. گربه‌ها معمولا برای جلب توجه، بازی کردن، اعلام هشدار و درخواست کردن صداهایی را تولید می‌کنند. اگر متوجه تغییرات در جنس صدای گربه و یا تولید صداهای جدید حاکی از وحشت و یا عدم آسایش گربه شدید، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

5. ادرار کردن گربه در جای جدید

گربه‌ها به راحتی متوجه محل ادرار کردن که معمولا جعبه خاکشان است می‌شوند. اگر هیچ‌گونه مشکلی در جعبه خاک گربه وجود نداشته باشد و به طور ناگهانی گربه شروع به ادرار کردن در گوشه و کنار خانه بکند، ممکن است نشان‌دهنده یکی از علائم استرس در گربه ها باشد. بهتر است محل جعه خاک و محتویات آن را زود به زود تمیز کنید، در صورتیکه در رفتار گربه تغییری حاصل نشد، با دامپزشک خود مشورت کنید.

6. رفتار تهاجمی گربه ها

یکی از بارزترین علائم استرس در گربه ها، رفتار تهاجمی آن‌هاست. اگر گربه‌ای که تا دیروز با شما، دیگر اعضای خانواده و یا دیگر حیوانات خانگی خوش‌برخورد بوده، ناگهان تغییر رفتار داده و حالت تهاجمی پیدا کرده است، احتمال اضطراب بسیار بالاست. بهتر است کمی بیشتر به گربه خود رسیدگی کنید، اگر شرایط تغییری نکرد و یا بدتر شد، حتما از دامپزشک و یا رفتارشناس کمک بگیرید.

رفتار تهاجمی گربه ها
رفتار تهاجمی گربه ها

7. کاهش وزن ناگهانی گربه

دلایل  متعددی ممکن است سبب کاهش وزن گربه‌ها شود. با این حال، استرس و اضطراب نیز یکی دیگر از این دلایل است. بهتر است رژیم غذایی، وضعیت زندگی و رفتار گربه خود را مجددا بررسی کرده و اگر تغییر منفی رخ داده است، درصدد رفع آن باشید. اگر همچنان وزن گربه شما کاهش پیدا کرد، هر چه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.

8. بی‌حالی گربه

گربه‌ها به پر جنب و جوش و بازیگوش بودن شهره‌اند. اگر متوجه شدید گربه شما بی‌حال شده و رمقی برای بازی کردن و فعالیت ندارد، یکی از احتمالات، استرس داشتن است. اگر چه بیماری‌های جسمی دیگر نیز ممکن است سبب بی‌حالی گربه شود، با این حال توصیه می‌کنیم برای بهبود این شرایط حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

خوب است بدانید استرس‌های طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جدی بر ذهن و جسم گربه وارد کند. بعضا این آسیب‌ها منجر به ایجاد بیماری‌های دیگر در گربه‌ها می‌شود. بنابراین دقت و توجه به علائم استرس در گربه ها به شما کمک می‌کند تا هر چه بهتر سلامت ذهنی و جسمی حیوان خانگی کوچک و بازیگوش خود را تامین کنید. فراموش نکنید، این ما هستیم که انتخاب کرده‌ایم از گربه‌ها نگهداری کنیم، نه آن‌ها!

سوالات متداول

علائم استرس در گربه ها چیست؟

نشانه‌های بسیاری ممکن است به علت استرس در رفتار و اخلاق گربه بوجود بیاید که در این بین موارد زیر از اصلی‌ترین علائم اضطراب در گربه‌هاست:

  • تغییرات گوارشی
  • تمیز کردن غیرمعمول
  • انزوا طلبی
  • تولید صدای عجیب
  • ادرار کردن در جای جدید
  • رفتار تهاجمی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • بی‌حالی
چه دلایلی ممکن است سبب ایجاد اضطراب در گربه ها شود؟

گربه‌ها به دلایل مختلف ممکن است دچار استرس شوند. یکی از این دلایل استرس صاحبان آن‌هاست. همچنین، تغییرات در محل زندگی و یا ورود حیوانات خانگی دیگر نیز ممکن است سبب اضطراب گربه‌ها شود. ویزیت‌های حضوری دامپزشکی، نگهداری از گربه در شرایط نامطلوب، جو متشنج و ناآرام محل زندگی نیز از دیگر علائم ایجاد استرس در گربه‌هاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا