تغذیه سالم حیوانات خانگیرفتار حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

علائم بارداری در گربه ها و مراقبت های این دوران

گربه ‌ها از جذاب‌ترین و خاص‌ترین انواع پت‌هایی هستند که این روزها علاقه‌مندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده‌اند. سبک زندگی مستقل گربه به شما این امکان را می‌دهد تا آرام‌ترین و لذت‌بخش‌ترین زندگی را کنار او تجربه کنید.

بارداری یکی از دوران زندگی حساس در گربه ‌ها است. قطعا دانستن علائم بارداری در گربه ها به شما این امکان را می‌دهد تا با اطلاعات بیشتر، دوران حساس بارداری در گربه را طی کنید و با دانستن علائم بارداری در گربه ها و نیازهای آن‌ها در این دوران، به بهترین شکل پت عزیزتان را همراهی کنید. نشانه های حاملگی گربه معمولا ظاهری است.

علائم بارداری در گربه ها چیست؟ چگونه علائم بارداری در گربه ها را تشخیص دهید؟ وظیفه شما بعد از کشف نشانه های حاملگی گربه چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات مهم می‌پردازیم.

پس تا پایان همراه ما باشید!

علائم بارداری در گربه ها چیست؟

دانستن علائم بارداری در گربه ها اهمیت زیادی دارد. با دانستن این علائم می‌توانید جان بسیاری از توله‌ها و گربه‌ های ماده سرگردان در خیابان را نیز، نجات دهید؛ پس به‌عنوان سرپرست یک گربه، باید علائم را بدانید.

اگر بارداری در ماه‌های بالا باشد و جنین‌ها بزرگ‌تر شده باشند، قطعا شکل و فرم شکم گربه از نشانه های حاملگی گربه خبر می‌دهد.

افزایش سوخت و ساز بدن گربه ‌ها، از دومین نشانه های حاملگی گربه  است که در همان ابتدای شروع حاملگی نشان داده می‌شود؛ گرسنگی دائمی گربه، میل زیاد به خوردن خوراکی‌های ریخته شده کف زمین و تقاضای مکرر برای غذا از علائم این گرسنگی است.

از دیگر علائم بارداری در گربه ها، برانگیخته شدن نوک سینه آن‌ها است. نوک سینه گربه‌ های باردار تا حد زیادی متورم، برجسته و اندکی قرمز می‌شود.

یکی دیگر از علائم بارداری در گربه ها، قطع شدن حالاتی است که نشان دهنده برانگیختگی جنسی آن‌ها است. معمولا گربه‌ها در زمانی که حرکاتی مثل کشیدن پشت‌شان به اجسام سفت و یا درآوردن صداهای مخصوص برای پیدا کردن جفت را قطع می‌کنند، باید به باردار بودن آن‌ها شک کنید.

جالب است بدانید که یکی از علائم بارداری در گربه ها مانند ما انسان‌ها، تهوع و استفراغ مداوم است.

به‌دلیل تغییرات هورمونی و تغییراتی که در تشکیل جنین اتفاق می‌افتد، گربه دچار چنین حالاتی می‌شود و شما به‌عنوان یک سرپرست مسئولیت پذیر، باید نشانه های حاملگی گربه را تشخیص دهید.

وظیفه شما در طول دوران بارداری گربه چیست؟

قطعا با توجه به نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد، بارداری گربه عزیزتان را کشف کرده‌اید و حالا زمان آن رسیده است تا وظیفه خودتان در مقابل او را انجام دهید و دوران بارداری آسانی برای او تدارک ببینید.

در ادامه به بررسی این وظایف می‌پردازیم:

  • مراجعه به دامپزشک: در همین ابتدا، بهتر است گربه عزیزتان را به دامپزشک ببرید تا با انجام سونوگرافی و چکاپ‌های لازم، از سلامت گربه مطمئن شوید. فرم قرارگیری جنین‌ها و شرایط جسمانی گربه ماده در زمان مشاهده علائم بارداری در گربه ها تعیین‌کننده نحوه زایمان است.
  • پیش از بارداری آزمایش انجام دهید: اگر گربه خانگی شما باردار است، سعی کنید این بارداری در سنین بالا نباشد و پیش از بارداری، از سلامت گربه‌تان مطمئن شوید. در واقع، باید با انجام آزمایشات موردنیاز جهت تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و خونی، از انتقال بیماری به نسل‌های بعد پیشگیری کنید.
  • لانه مناسب بسازی: یکی از مهم‌ترین نیازهای ضروری پس از مشاهده نشانه های حاملگی گربه، فراهم کردن لانه گرم و نرم است. ایجاد محیط دارای آرامش موردنیاز برای به دنیا آوردن توله‌ها، بعد از نشان دادن علائم بارداری در گربه ها، اهمیت زیادی دارد. تهیه یک جای خواب از سایت پتیا بهترین گزینه ممکن است.
  • تغذیه را جدی بگیرید: از نشانه‌ های حاملگی گربه، افزایش اشتهای غذا است. شما به‌عنوان یک سرپرست مسئول، باید میزان و حجم غذای گربه را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید از غذاهای خشک مخصوص مادران باردار استفاده کنید تا گربه عزیزتان را تقویت کنید. برای تهیه این غذا به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مراجعه کنید.
  • چند ظرف خاک جدید اضافه کنید: تصور نمایید در آناتومی عادی یک گربه، بعد از رشد جنین‌ها، فضای مثانه بسیار محدود می‌شود. بدیهی است که فشار به مثانه گربه موجب محدود شدن زمان کنترل ادرار در او می‌شود. پس، اگر می‌خواهید دچار دردسر نشوید و گربه عزیزتان نیز اذیت نشود، حتما چند عدد ظرف خاک گربه از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی در نقاط مختلف خانه اضافه کنید تا در کم‌ترین زمان ممکن، گربه به ظرف خاک برسد.
  • دمای محیط را متعادل کنید: حتما بعد از مشاهده علائم بارداری در گربه ها، دمای محیط را تنظیم کنید تا نه چندان سرد و نه چندان گرم باشد. سعی کنید نور آفتاب را در ساعاتی از روز داشته باشید تا گربه با آرامش در گرمای خورشید دراز بکشد. هر چه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، نیاز گربه به گرما بیشتر خواهد شد.

نکته: اگر گربه بومی در خارج از منزل، باردار است، سعی کنید باتوجه به طول عمرگربه و ضعف شدید او بعد از بارداری‌های مکرر، بعد از زایمان اقدام به عقیم سازی گربه کنید.

گربه در هر زایمان چند توله به دنیا می‌آورد؟

حتما برای شما نیز جالب است که بدانید که بعد از مشاهده علائم بارداری در گربه ها، باید خودتان را برای نگهداری از چند توله گربه آماده کنید و وسایل نگهداری از گربه را برای چند گربه تهیه کنید؟

هر چند تعداد توله گربه ‌ها براساس نژاد گربه ماده و ابعاد و اندازه او، متفاوت است؛ اما تعداد توله‌ گربه‌ ها احتمالا 4 الی 6 گربه است. تعداد دفعاتی که یک گربه می‌تواند باردار شود، دو بار در سال است.

مطالعه بیشتر: نگهداری از بچه گربه بی مادر

مدت زمان بارداری هر گربه چقدر است؟

زمان دقیق زایمان گربه، باید توسط دامپزشک مشخص شود. اما توجه داشته باشید که از اولین روز، حدود 65 الی 69 روز زمان نیاز است تا جنین‌ها به رشد کافی رسیده و به مرحله زایمان نزدیک شوند.

درنظر داشته باشید که شما نمی‌توانید تاریخ دقیق زایمان گربه را بدون کمک دامپزشک مشخص کنید؛ زیرا تاریخ دقیق شروع بارداری را نمی‌دانید.

با علائم زایمان در گربه ها آشنا شوید!

اگر دنبال کننده مطالب پتیا باشید، می‌دانید که برای سلامت مادر و توله‌ گربه‌ها، باید با علائم بارداری در گربه‌ ها و علائم زایمان آن‌ها آشنا باشید.

آشنا بودن به علائم زایمان موجب می‌شود تا ریسک بروز خطرات حین زایمان در گربه کاهش پیدا کند. بهتر است ابتدا با ماهیت زایمان گربه آشنایی پیدا کنید.

هر چه به تاریخ زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، جستجوی گربه ماده برای پیدا کردن محیطی امن در خانه بیشتر می‌شود. سعی کنید محل دنج و آرامی با استفاده از حوله یا پتوی گرم و نرم ایجاد کنید تا مورد انتخاب گربه قرارگیرد.

اگر گربه چنین فضایی را برای زایمان انتخاب نکرد، تحت هیچ شرایطی او را جابه‌جا نکنید. حتما تمامی شرایط را برای آرامش و امنیت گربه فراهم کنید تا زایمان آسانی انجام شود.

در ادامه با علائم مهم زایمان گربه آشنا می‌شوید:

1- کاهش دمای بدن و اشتهای گربه

یکی از نشانه‌های نزدیک بودن زایمان گربه، کاهش دمای بدن او است. معمولا 24 ساعت پیش از زایمان، دمای بدن گربه ماده به زیر 37.5 درجه می‌رسد. در این شرایط هم‌زمان اشتهای گربه نیز کاهش پیدا می‌کند.

در واقع، از زمان بروز علائم بارداری در گربه اشتهای او افزایش یافته بود، اما در شب نزدیک به زایمان این اشتها به کم‌ترین میزان خود می‌رسد.

2- انقباضات مکرر

از علائمی که نشان دهنده نزدیک بودن زمان زایمان در گربه ماده است، انقباضات مکرر رحمی در گربه است. در زمان این انقباضات گربه در یک محل آرام ایستاده یا دراز کشیده است.

زمانی که انقباضات شروع شود، بعد از 15 الی 20 دقیقه اولین جنین به دنیا خواهد آمد. اگر چنین اتفاقی رخ نداد، حتما گربه‌ را به نزدیک‌ترین دامپزشکی برسانید؛ زیرا ریسک نیاز به سزارین در چنین شرایطی بالا خواهد بود.

3- زمان انتظار بین زایمان

معمولا بعد از اولین جنینی که توسط مادر به دنیا می‌آید، استراحت کوچکی انجام می‌شود تا با بروز مجدد انقباضات، توله گربه بعدی به دنیا آید.

مدت زمان انتظار باید کم‌تر از 2 ساعت باشد. طولانی شدن این زمان نشان‌دهنده بروز خطر برای سایر توله گربه ‌ها است.

بعد از زایمان گربه چه باید کرد؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید درنظر بگیرید، مراقبت های بعد از زایمان گربه است. شما بلافاصله بعد از زایمان گربه‌ ها، باید او را نزد دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامت او مطمئن شوید.

به یاد داشته باشید که به ازای هر توله گربه یک جفت نیز وجود دارد که پس از هر گربه به دنیا می‌آید. سعی کنید در زمان زایمان گربه را زیرنظر بگیرید و از خروج همه جفت‌ها اطمینان حاصل کنید.

نکته: گربه‌های ماده برای بازگردانی انرژی ازدست رفته‌شان، ممکن است یکی از جفت‌ها را بخورند. پس زیاد نگران نشوید؛ این موضوع بسیار طبیعی است.

خلاصه مطلب:

قطعا سلامت گربه ماده و جنین‌های تشکیل شده در شکل او، برای شما به‌عنوان سرپرست از مهم‌ترین موضوعاتی است که توجه می‌کنید.

پس بدیهی است که تمام تلاش‌تان را برای سلامت نگهداشتن گربه انجام دهید. توجه به تغذیه، نیازهای دوران بارداری، محبت و حمایت شما از گربه، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا زایمانی آسان و بارداری بی‌خطری را برای او ایجاد کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا