سگ خانگی

علت بیرون بودن زبان سگ

علت بیرون بودن زبان سگ خنک تر شدن بدن اوست و این عضله در اکثر مواقع از دهان وی آویزان است. زبان سگ اندام حسی بسیار مهمی است که در بدن او برای خوردن غذا، خنک کردن بدن، نوشیدن آب و همینطور حس کردن مزه و بو ایفای نقش می‌کند.

پس صحیح تر است که برای تهیه غذاهای مناسب، ملزومات بهداشتی و درمانی به واسطه بالا نگه داشتن کیفیت سلامت حیوان خانگی خود از پتیا که پت شاپ پرندگان و دیگر حیوانات است و یا انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی کمک بگیرید.

علت بیرون بودن زبان سگ و نفس نفس زدن او می‌تواند مواردی مانند تشنگی و گرمازدگی در اثر عوامل محیطی باشد.

به سبب اینکه سگها برخلاف انسان ها فقط از طریق بالشتک های موجود در پنجه هایشان قادر به عرق کردن هستند، علت بیرون بودن زبان سگ و نفس نفس زدن او به انجام بهتر گردش هوا از طریق بدن حیوان، کمک می‌کند.

ضربان نرمال قلب سگ، معادل 80 الی 120 ضربه در دقیقه است و گاهی اوقات عواملی چون هیجان، دویدن به علت فعالیت و بالا رفتن تعداد ضربان قلب، باعث گرمازدگی حیوان می‌شود.

به همین خاطر سگ زبانش را از دهان خود بیرون نگه داشته و به سرعت در حال نفس نفس زدن است.

سگ به وسیله‌ی این کار با کمک گرفتن از هوای گرم و تبخیر آب از زبان و مجاری تنفسی فوقانی باعث خنک تر شدن، کاهش و تنظیم درجه حرارت بدنش می‌شود.

علت بیرون بودن زبان سگ می‌تواند منشا عصبانیت و یا استرس داشته باشد که این امر موجب نفس نفس زدن زیاد با صدای غیرطبیعی در او می‌شود.

اگر سگتان بیش از حد نفس نفس بزند، ممکن است نشان دهنده خستگی حیوان باشد؛ اما اگر این عمل از حالت طبیعی خارج شد، نیاز است کیفیت سلامت حیوان خانگی خود را چک کنید؛ پس بدون درنگ او را نزد دامپزشک ببرید.

لازم به ذکر است که دمای طبیعی بدن سگ دمایی حدود 38 الی 39 درجه سانتیگراد است و در صورتی که دمای بدن او از این محدوده دمایی بالاتر باشد، نشان دهنده این است که یا تب دارد یا از عفونتی رنج می‌برد که در نتیجه، علت بیرون بودن زبان سگ برای او به سبب خنک کردن بدنش دارای اهمیت بیشتری می‌شود.

کم خونی می‌تواند دلیل دیگری از علت بیرون بودن زبان سگ باشد. وقتی مقدار گلبول های قرمز و هموگلوبین های سگ برای انتقال اکسیژن به بافت های بدنی اش کافی نباشد، حیوان به کمبود اکسیژن دچار است و علائم این بیماری به شکل تنفس سریع، ضعف و بی‌حالی، از دست دادن اشتها و بالا بودن ضربان قلب نمایان می‌شود.

7 راز درباره زبان سگ ها

در میان حیوانات خانگی، سگ ها بهترین حیوان خانگی مناسب کودکان هستند؛ آنها به شکل ما انسانها صحبت نمی‌کنند؛ اما همانند ما دارای زبان بدن (Body Language) مخصوص به خود هستند و با توجه به این مسئله ممکن است هر نوعی از نژاد سگ، رفتار متفاوتی نسبت به نژادهای دیگر نشان دهد؛

بنابراین، به راحتی میتوان با کمی وقت گذاشتن برای سگ، توجه بیشتر به شرایط نگهداری سگ در خانه و همینطور دقت به رفتارهای او، معنی حرکات سگ ها را متوجه شد و از احساسات درونی آنها آگاه گشت.

این عضله در بدن او نقش مهمی را ایفا می‌کند و میتوان از طریق آن معنی حرکات سگ ها را درک کرد و متوجه شد.

التهاب زبان سگ

علاه بر مواردی که ذکر شد، یکی دیگر از علامت هایی که معنی حرکات سگ ها را در میان رفتارهای آنها به ما نشان می‌دهد و می‌تواند توضیحی دیگری برای علت بیرون بودن زبان سگ باشد، ملتهب شدن زبان حیوان در اثر شدت گرماست.

سگ با این کار از التهاب زبانش می‌کاهد و به خنک شدن این اندام کمک می‌کند.

نژادهای چینی

اگر سرپرست دو نژاد چینی از سگ به نام های چاو چاو و شارپی هستید، همیشه نکته‌ای را در مورد این دو نژاد به خاطر بسپارید:

رنگ زبان آنها آبی و کبود است و اگر این سگ ها به مشکل تنفسی دچار شوند، دامپزشک و یا حتی صاحب سگ نمی‌تواند از طریق رنگ زبان مشکل را تشخیص دهد.

اگر نژادهای دیگر با این مشکل مواجه شوند، دامپزشک به سبب مشاهده کبودی در زبان حیوان می‌تواند مشکل تنفسی را تشخیص دهد؛ اما در این دو نژاد به علت این که زبان آنها به صورت طبیعی کبود است، تشخیص سخت تر می‌شود.

این مورد می‌تواند دلیل خوبی برای این مسئله باشد که بدانید معنی حرکات سگ ها در نژادهای مختلف آنها باهم متفاوت است و باید با شناخت سگ خود احساسات او را درک کنید.

نوشیدن آب در سگ ها

جالب است نکته دیگری را در مورد زبان سگ بدانید و آن هم تفاوت نوشیدن آب در سگ و گربه است.

سگ و گربه هر دو از زبان خود برای نوشیدن آب استفاده می‌کنند؛ اما متفاوت از یکدیگر.

گربه با نوک زبان خود آب را به دورن دهانش می‌برد و توسط آرواره های فک خود آب را می‌نوشد؛ اما سگ طور دیگری عمل میکند.

او زبان خود را به عقب رانده و به شکل قاشق درمی‌آورد و به این صورت آب را به درون دهان خود هدایت کرده و می‌نوشد و این کار مثال دیگری از معنی حرکات سگ هاست.

پاکسازی بدن سگ توسط زبان خود

زبان هم در سگ هم در گربه، حکم پاکسازی دارد. هر دوی آنها برای آراستگی و زدودن آلودگی از بدن خود از زبانشان استفاده می‌کنند؛ اما در گربه این نکته قوی تر عمل می‌کند و این از دیگر انواع علت بیرون بودن سگ است که باید بدان توجه داشت.

ارتباط مستقیم زبان سگ با مشکل تنفسی آنها

برخی از نژادهای سگ به سبب پوزه و بینی کوتاهشان، تنفس سخت تری نسبت به دیگر نژادها دارند، به همین واسطه برای تنفس راحت تر از دهان باز استفاده می‌کنند که این معنی حرکات سگ ها در برخی از نژادهاست و مثال دیگری در مورد علت بیرون بودن زبان سگ می‌باشد.

تاثیر زبان سگ در پارس کردن حیوان

زبان سگ در پارس کردن او تاثیرگذار است و این در میان معنی حرکان سگ ها دارای مفهوم خاصی است.

همانطور که زبان ما در نحوه صحبت کردنمان تاثیر گذار است، در سگها نیز به همین گونه تاثیر خواهد داشت.

بدین صورت که بلند یا کوتاه و باریک یا پهن بودن زبان سگ در پارس کردن او ثاثیر دارد.

پرزهای چشایی زبان سگ ها

سگ ها به واسطه پرزهای چشایی موجود در زبان خود می‌توانند چهار مزه ترشی، شیرینی، تلخی و شوری را حس کنند؛ اما بو کردن در میان معنی حرکات سگ ها از حکم مهمتری برخوردار است.

همانطور که گفته شد زبان سگ دارای رمز و رازهای بسیاری است؛ پس برای سگ خود بیشتر وقت بگذارید تا معنی حرکات او را بهتر درک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا