تغذیه سالم حیوانات خانگیپت شاپ آنلاینسگ خانگی

غذای خشک یا تر؟ کدام بهتر است؟

غذای خشک حیوانات خانگی یکی از انواع تغذیه گربه و سگ خانگی است که در مقایسه با غذای کنسروی حیوانات خانگی دارای مزایا و معایب منحصر به خود است.

اما آیا شما به عنوان صاحب یک حیوان خانگی نظیر گربه یا سگ، با ترکیبات غذای خشک گربه آشنا هستید؟ آیا طریقه مصرف غذای خشک سگ را می‌دانید؟ آیا می‌دانید کدام یک از غذاهای گفته‌شده برای تغذیه سگ خانگی یا گربه بهتر است؟

اگر پاسخ این سؤالات را نمی‌دانید، در این مقاله همراه پتیا، فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باشید تا در مورد غذای خشک و کنسروی حیوانات خانگی اطلاعات کاملی کسب کنید.

غذای خشک حیوانات خانگی یا غذای کنسروی؟

اگر تا کنون به یکی از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی سر زده باشید، قطعاً با تنوع گسترده‌ای از غذا برای سگ یا گربه روبه‌رو شده‌اید. به طور کلی، غذاهایی که برای این دسته از حیوانات خانگی مورد مصرف قرار می‌گیرند را می‌توان در دو دسته تر و خشک قرار داد. اما سؤالی که برای بسیاری از صاحبین این نوع حیوانات خانگی مطرح می‌شود این است که غذای خشک بهتر است یا غذای تر؟

پاسخ این سؤال، ترکیبی از هر دو غذاست! هر دو غذا در صورتی که به صورت ترکیبی در کنار هم استفاده شوند، می‌توانند در رشد و سلامتی حیوان شما تاثیر چشمگیری داشته باشند. البته، به شرط آنکه اطمینان حاصل کنید غذای خریداری‌شده، چه از نوع خشک و چه از نوع کنسروی، مناسب شرایط سنی حیوان بوده و نیازهای وی را برطرف می‌کند.

در ادامه، نگاهی به هر دو نوع غذا، به همراه مزایا و معایب هر کدام خواهیم داشت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در رابطه با ترکیبات غذای خشک گربه و طریقه مصرف غذای خشک سگ اطلاعات لازم را کسب نمایید.

تغذیه کنسروی گربه
تغذیه کنسروی گربه

تغذیه کنسروی گربه

تغذیه گربه از نوع تر، به شکل کنسروی در سایزهای مختلف نیز به فروش می‌رسد. استفاده از غذاهای کنسروی در سایزهای کوچک به افرادی توصیه می‌شود که در خصوص رعایت رژیم غذایی حیوان حساسیت زیادی داشته و قصد دارند به مقدار کم، از این غذا در رژیم غذایی وی استفاده کنند.

با توجه به اینکه در ترکیبات غذای تر گربه از مواد مرطوب و آب دار استفاده شده است، نباید بیشتر از نیم الی 1 ساعت بیرون از یخچال قرار بگیرند.

در نهایت، لازم به ذکر است که اگر غذای تر گربه به درستی خریداری و مصرف شود، می‌تواند 100 نیاز غذایی و درمانی گربه را تأمین نماید. بنابراین، هنگام خرید این نوع غذا، برای آنکه متوجه سلیقه گربه‌تان شوید، از چند برند غذا تهیه کرده و در شرایط مختلف، مانند ظرف مخصوص و یا با همان ظرف کنسرو، غذا را در اختیارش قرار دهید. این کار ممکن است در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد، اما در دراز مدت خیال شما را از بابت تغذیه سالم گربه، راحت می‌کند.

غذای خشک گربه

تغذیه گربه از نوع خشک در میان صاحبین این حیوان خانگی طرفدار بیشتری دارد؛ چرا که با توجه به کم بودن میزان رطوبت موجود در این نوع غذا، می‌توان مقدار زیادی از این غذا را خریداری کرد و صرف نظر از نحوه و محل نگهداری آن، برای مدت زمانی طولانی از آن برای تغذیه گربه استفاده نمود. بنابراین، از لحاظ هزینه، غذای خشک حیوانات خانگی نسبت به غذای تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

از طرف دیگر، ترکیبات غذای خشک گربه به گونه‌ای است که از جمع شدن باکتری‌های مضر در دهان و دندان گربه جلوگیری می‌کند. هرچند که استفاده از این نوع غذا برای گربه‌های مسن با کمی چالش همراه است؛ چرا که قدرت جویدن خود را به مرور زمان از دست داده و قادر به لذت بردن از غذای خود نیستند.

غذای خشک و تر سگ و گربه
غذای خشک و تر سگ و گربه

مزایای تغذیه تر حیوان خانگی چیست؟

  • همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، در ترکیب غذای کنسروی حیوانات خانگی مقدار زیادی رطوبت و آب وجود دارد. در نتیجه، در دراز مدت، میزان رطوبت موجود در این غذا، موجب تأمین آب مورد نیاز حیوان می‌شود. به همین علت، استفاده از غذای تر در رژیم غذایی گربه و تغذیه سگ خانگی که از بیماری کلیوی و ادراری رنج می‌برند، توصیه می‌شود؛ چرا که مانع از تشکیل سنگ در کلیه‌شان شده و روند ادرارشان را بهبود می‌بخشد. بنابراین، غذای تر را می‌توان یکی از انواع غذاهای درمانی حیوانات در نظر گرفت.
  • استفاده از غذای تر در تغذیه سگ خانگی و گربه بهتر است؛ چرا که نرمی غذا موجب راحت‌تر جویدن غذا شده و باعث می‌شود حیوان از غذا خوردنش لذت ببرد.
  • ترکیبات غذای تر، نسبت به ترکیبات غذای خشک گربه و سگ، متنوع‌تر است. در نتیجه شما می‌توانید غذای تر را با ترکیبات و طعم‌های مختلف، متناسب با سلیقه حیوان پیدا کرده و خریداری نمایید.

معایب تغذیه تر حیوان خانگی چیست؟

  • همانطور که گفته شد غذای تر به شکل کنسرو در سایزهای مختلف به فروش می‌رسد. در نتیجه، احتمال اینکه شما هیچ زمان مقدار غذای مورد نیاز حیوانتان را در بین این سایزبندی‌ها پیدا نکنید، وجود دارد! چرا که ممکن است حیوان شما خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر از سایزهای موجود نسبت به این غذا تمایل داشته باشد.
  • نگهداری از این نوع غذا نسبت به غذای خشک مشکل‌تر است؛ چرا که اگر بخواهید از این غذا در یخچال استفاده کنید، باید حتماً از درپوش استفاده کنید تا بوی یخچال به خود نگیرد.
  • برخی از حیوانات علاقه‌ای به غذای سرد ندارند. بنابراین، در صورتی که از غذا در یخچال نگهداری کرده‌اید، باید قبل از غذا دادن به حیوان، غذا را به مدت 3 الی 5 ثانیه گرم کنید.
  • تغذیه سگ خانگی و گربه با استفاده از غذای تر برای حیواناتی که موی بلندی دارند، کمی مشکل‌تر است؛ چرا که در حین غذا خوردن، موی سگ وارد غذا شده و موجب کثیفی وی می‌شود و حتماً خودتان می‌دانید که تمیز کردن سگ یا گربه، در برخی موارد چه کار مشکل و زمان بری است!

مزایای تغذیه خشک حیوان خانگی چیست؟

  • طریقه مصرف غذای خشک سگ و گربه بسیار راحت‌تر از غذای تر است. شما می‌توانید مقدار زیادی غذای خشک حیوانات خانگی را با قیمت کمی خریداری کرده و در گوشه‌ای از خانه از آن نگهداری کنید. بدون آنکه نگران از بین رفتن غذا به دلیل رطوبت بیش از اندازه در آن شوید.
  • در صورتی که برای تغذیه سگ خانگی و گربه از غذای خشک استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک پیمانه برای کنترل غذای او بهره گیرید.
  • با توجه به اینکه احتمال خرابی غذای خشک تقریباً نزدیک به صفر است، شما می‌توانید از صبح مقداری غذا در ظرف مخصوص حیوان ریخته و تا شب او را به حال خود رها کنید. به همین دلیل، افرادی که شاغل بوده و زمان زیادی، حیوان خود را در خانه رها می‌کنند، به این نوع غذا علاقه زیادی دارند.
  • ترکیبات غذای خشک گربه و سگ مشابه با غذای سگ متنوع است. بنابراین، هنگام خرید غذا، محدودیتی برای انتخاب نخواهید داشت.
  • ترکیبات غذای خشک گربه و سگ به گونه‌ای تعیین شده‌اند که از دندان‌های وی در برابر باکتری‌های مضر محافظت می‌کند. بنابراین، استفاده از غذای خشک حیوانات خانگی در رژیم غذایی حیوان به منظور تضمین سلامت دهان و دندان وی الزامی است.
  • هضم غذای خشک نسبت به غذای تر راحت‌تر است. بنابراین، برای حیوانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد، با توجه به نظر پزشک، بهتر است که از غذای خشک حیوانات خانگی استفاده شود.

معایب تغذیه خشک حیوان خانگی چیست؟

  • استفاده از غذای خشک برای سگ یا گربه‌ای که سن زیادی دارد، شاید چندان ایده جالبی نباشد؛ چرا که به مرور زمان توانایی جویدن حیوان ضعیف شده و غذا خوردن را برای وی مشکل می‌سازد.

غذای خشک بهتر است یا غذای تر یا ترکیبی از هردو؟!

در نهایت، شاید این سؤال برای شما مطرح شود که کدام یک از انواع غذاها برای حیوان دلبندتان مناسب‌تر است؟ غذای کنسروی حیوانات خانگی یا غذای خشک؟

جالب است بدانید که پاسخ این سؤال به سلیقه حیوان خانگی بستگی دارد. هرچند که بسیاری از متخصصین معتقد هستند که استفاده هم‌زمان هر دو غذا برای تغذیه گربه و تغذیه سگ خانگی ایده‌آل است؛ چرا که استفاده از غذای کنسروی حیوانات خانگی منجر به تأمین نیاز وی به آب می‌شود. در حالی که غذای خشک حیوانات خانگی سلامت دهان، دندان و لثه وی را تضمین می‌کند. بنابراین، شما باید بتوانید از هر دو نوع غذا در رژیم غذایی وی استفاده کرده و او را از هر جهت سالم نگهدارید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، اطلاعاتی در رابطه با غذای خشک حیوانات خانگی و غذای تر در اختیارتان قرار دادیم. در آخر با مقایسه غذای کنسروی حیوانات خانگی با غذای به این نتیجه رسیدیم که استفاده هم‌زمان این دو غذا در رژیم غذایی حیوان، تضمین سلامت حیوان خانگی است. البته اگر از بهترین نوع و به اندازه مناسب مورد استفاده قرار گیرد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا