حیوان خانگی و آپارتمانیگربه آپارتمانی

فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان

فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان

حیوانات دوست داشتنی خانگی، معمولا حیوانات اهلی هستند که آزاری برای همسایگان ندارند ولی با این وجود، در فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان، نکاتی درخور توجه است که رعایت نکردن آن برای بعضی از مالکان موجب نارضایتی می‌شود.

ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا سعی بر این داریم اطلاعات کامل و جامعی از عدم رعایت بعضی مسائل که باعث آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود را بازگو کنیم.

در فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان، سخت‌گیری های بسیاری وجود دارد؛ از این رو، کسانی که تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند، باید مقررات و مسائل بهداشتی را با جدیت مورد توجه قرار دهند. در واقع، نگهداری از حیوانات خانگی، با رعایت کردن مقررات بهداشتی و عدم مزاحمت، برای سرپرستان حیوانات خانگی بلامانع است؛ اما باید توجه داشت در صورت سلب آسایش ساکنین پیگرد قانونی خواهد داشت.

از دیگر مسائل قابل توجه، شباهت بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. بنابراین، شرایط بهداشتی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا که در صورت عدم توجه، سلامتی ساکنین به خطر خواهد افتاد. این حیوانات ممکن است جثه بسیار کوچکی داشته باشند؛ اما بیماری‌های مشترکی دارند که انسان را نیز بیمار می‌کنند.

نگهداری ازحیوانات خانگی در آپارتمان اختصاصی

یکی از مهمترین مشکلات نگهداری از حیوانات در سبک زندگی آپارتمانی، این است که آیا قوانین و مقرراتی از منظر قانون برای رفع این مشکل وضع شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قانون برای حل این مشکل مقرراتی در نظر گرفته است که در صورت رعایت این قوانین، مشکلی برای نگهداری حیوانات نیست.

در صورت خلاف از مقررات، همسایه‌ها حق طرح دعوا علیه سرپرست حیوان را خواهند داشت و طبق قانون، سرپرست حیوان، مجرم است. این حق برای تمام همسایگان شاکی، محفوظ است. به عبارتی تا زمانی که نگهداری از حیوانات، مزاحمتی برای دیگر ساکنین ساختمان ایجاد نکند، نگهداری از آنها بلامانع است.

در میان حیوانات، دسته‌‌ای هستند که برای نگهداری در آپارتمان مناسب‌تر هستند و تمایل بیشتری برای نگهداری آنها وجود دارد که می‌توان از پرندگان، سگ‌ و گربه نام برد.

قوانین اجباری در فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان شامل موارد زیر است:
  • عدم ایجاد سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها
  • رعایت مقررات بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری
نگهداری حیوانات در قسمت مشاعات ساختمان
نگهداری حیوانات در قسمت مشاعات ساختمان

نگهداری حیوانات در قسمت مشاعات ساختمان به چه صورت است؟

قانون برای قسمت‌های اشتراکی، قوانین و مقرراتی وضع کرده است که در فرهنگ نگهداری از حیوانات در آپارتمان و اثبات جرم بسیار مهم است. در قانون، استفاده شخصی از فضا‌های مشترک و عمومی مانند آسانسور، راهرو، پارکینگ قانونی نیست. بنابراین، نگهداری و قرار دادن وسایل حیوانات در مکان‌های مشاع ممنوع می‌باشد. لازم بذکر است که نگهداری از مرغ و خروس در منزل نیز شامل قوانین نگهداری از حیوانات می‌شود.

سخن پایانی

قبل از هر تصمیمی برای نگهداری از حیوانات خانگی باید به این مسئله توجه کرد که با درنظر گرفتن قوانین نگهداری از حیوانات، آیا شرایط نگهداری از حیوان را دارید یا خیر؟ جدا از هزینه‌های نگهداری، حیوانات نیاز‌های دیگری مانند توجه، بازی کردن را نیز دارند؛ بنابراین اگر کارمند هستید و زمان زیادی را در منزل نیستید، بهتر است از این کار صرف نظر کنید؛ زیرا برای مثال، سگ‌ اگر مدت زمان زیادی تنها باشد، ممکن است سر و صدا کند که این شرایط، همسایگان معترض را برای تنظیم شکایت علیه سرپرست حیوان، متحد می‌کند. همچنین، صدای پرندگان نیز گاهی اوقات باعث آزار همسایگان می‌شود، بنابراین، زمانی اقدام به نگهداری از حیوانات در آپارتمان کنید که شرایط مناسب را داشته باشید.

سوالات متداول

1. رفت و آمد حیوانات در مشاعات ساختمان جرم است؟

باید توجه داشت که حیوان خانگی مشاعات را آلوده نکند، در صورت اثبات آلودگی مشاعات توسط کارشناش بهداشتی از طرف مراجع قضایی، سرپرست مجرم شناخته می‌شود که می‌تواند یک سال حبس به همراه داشته باشد.

2. آیا نگهداری از سگ در آپارتمان ممنوع است؟

در آپارتمان، به علت نبودن فضای کافی برای نگهداری حیوانات بهتر است اگر تمایل به نگهداری از سگ دارید، از نژاد کم سر و صدا و آرام نگهداری کنید تا موجب آزار و اذیت همسایگان نشود؛ زیرا که مجازات نگهداری سگ درآپارتمان 500 تا 1 میلیون تومان است.

3. آیا رویارویی خطرناک و ترسناک با حیوانات خانگی جرم است؟

بنابر ماده 501 قوانین نگهداری از حیوانات خانگی، اگر شخصی، حیوانی را مانند سگ، گربه، مار داشته باشد و باعث ترس یا جراحت در دیگران شود، جرم محسوب می‌شود و بنا به تصمیم قاضی، به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

4. آیا توقف حیوان در بخش‌های مشاعات ساختمان جرم است؟

در ماده 512 قوانین نگهداری از حیوانات اگر شخصی در مکان‌هایی که مجاز نیست، توقف کند و شی یا حیوانی را مستقر نماید که به موجب آن دیگری در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود و خسارت مالی ببیند یا فوت کند؛ کسی که حیوان را متوقف کرده، ضامن دیه و دیگر خسارت‌ها خواهد بود؛ مگر اینکه اثبات شود راه عبور وسیع بوده است و عابر عمدا با آن برخورد کرده است.

5. آیا خروس را می‌توان در آپارتمان نگهداری کرد؟

در جواب این سوال باید به این نکته توجه داشت که آیا از هر حیوانی می‌توان نگهداری کرد؟ نگهداری از این حیوان، هم برای همسایگان دچار مزاحمت می‌کند و هم خود حیوان آزار می‌بیند. حتی اگر در حیاط منزل خود از این حیوان نگهداری می‌کنید با توجه به قوانین زندگی شهری، همسایگان می‌توانند علیه شما شکایت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا