رفتار حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

چرا گربه علاقه دارد بدن خود را به بدن صاحبانش بمالد؟

سال‌هاست که نگهداری از حیوانات در منازل به عنوان حیوانات خانگی رواج دارد. نگهداری از حیوانات دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. برای نمونه، در گذشته عمدتا از سگ برای نگهبانی و تامین خانواده و ساختمان استفاده می‌شد. اسب بیشتر برای سواری و شرکت در مسابقات مورد توجه قرار می‌گرفت. نگهداری از ماهی نیز عمدتا زینتی بوده و در آکواریوم‌های کوچک و بزرگ زینت‌بخش سالن‌های بزرگ و کوچک منازل و محل کار ماست. در میان صدها موجود کوچک و بزرگی که می‌توان به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد، گربه از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. گربه‌ ها با جذابیت زیادی که دارند می‌توانند خیلی سریع جای خود را در منازل باز کنند و با رفتار بانمک و شیرینشان، همواره خیال شما را از داشتن حیوان خانگی دیگر دور نگه دارند!

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تصمیم گرفته‌اید از گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید، نیاز است که بدانید نگهداری از این کوچولوهای پشمالو چندان هم آسان نیست! این وظیفه ماست تا پیش از اینکه گربه را به منزل بیاوریم، در مورد رفتار، تغذیه، سبک زندگی، داروهای لازم و هر موردی که درباره زندگی گربه است تحقیق کنیم؛ چرا که عدم آشنایی با نحوه نگهداری از گربه‌ها، می‌تواند منجر به آسیب دیدن این حیوانات کوچک و دوست‌داشتنی شود.

برای نگهداری از گربه‌ها باید به موارد بسیاری دقت کنید، از نوع اسباب‌بازی تا واکسن‌های مورد نیاز همچنین، راهنمای خرید غذای گربه و صدها نکته ریز و درشت دیگر. باید گفت یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نگهداری از گربه باید مد نظر داشته باشیم، آشنایی با رفتار گربه است. همانطور که می‌دانید گربه‌های واقعی مثل گارفیلد با ما صحبت نمی‌کنند! این ما هستیم که باید با هر رفتار گربه متوجه درخواست، مشکل، بیماری و یا حالت روحی گربه شویم.

مالیدن گربه به انسان به چه معناست؟

در عالم گربه‌ ها خبری از نامه‌های عاشقانه، قرارهای رستوران و کافه، صحبت‌های منطقی نیست! تمامی آن‌چه که شما می‌بینید از بو کشیدن، خرناس کشیدن، بالا دادن دم، حرکت‌های غیر منتظره، مالیدن گربه به انسان و…، نشانه‌هایی است که گربه شما تلاش می‌کند تا با شما ارتباط برقرار کند. آشنایی با زبان بدن گربه می‌تواند به شما کمک کند تا سریعا متوجه منظور گربه خود شوید و همین امر موجب حفظ سلامتی و از آن مهم‌تر تعمیق دوستی شما با گربه می‌شود.

برخی تصور می‌کنند مالیدن گربه به انسان نوعی ابراز علاقه در گربه هاست. هر چند این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ابراز علاقه در گربه های خانگی باشد؛ اما لزوما به این معنا نیست، اگر گربه را حمام نبرده باشید و بدنش بخارد چه؟!

ابراز علاقه در گربه ها
ابراز علاقه در گربه ها

نیاز است تا به عنوان سرپرست از این حیوان کوچک، با چند و چون رفتارش آشنا باشید. شاید فکر کنید درک حرکات موجوداتی که صحبت نمی‌کنند، کمی سخت باشد؛ منطقی است! اما تابحال دقت کرده‌اید که ما انسان‌ها استاد درک رفتارهای بی‌کلام هستیم؟! خیلی وقت‌ها بدون اینکه کلمه‌ای رد و بدل شود انسان‌ها متوجه رفتار و منظور یکدیگر می‌شوند. بدون شک گربه‌ ها پیچیده‌تر از ما نیستند؟!

اگر شما هم قصد دارید معنای زبان بدن گربه‌تان را درک کرده و شیوه‌های ابراز علاقه در گربه ها را تشخیص دهید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

گربه ها سلام می‌کنند!

مالیدن گربه به انسان می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. یکی از رایج‌ترین برداشت‌ها از این حرکت گربه‌ ها سلام کردنشان است. اگر پس از یک روز کاری به منزل برگشتید و گربه‌تان مدام خودش را به شما می‌مالید و دور پای شما می‌پیچید، مدتی دست از کارهای دیگر بکشید و به احساساتش احترام بگذارید! گربه با این کار خود نشان می‌دهد که چقدر از حضور دوباره شما در منزل خوشحال است.

به عنوان نمونه دیگر، گاها پیش می‌آید که تصمیم می‌گیرید آخر هفته خود را تا زمان ناهار در تخت‌خواب بگذرانید! اگر در منزلتان گربه دارید، منتظر باشید که برنامه‌تان عملی نشود! معمولا گربه‌ها زودتر از صاحبانشان از خواب بلند می‌شوند. پس از گشت‌وگذار مختصری در منزل، معمولا روی بدن صاحب خود می‌روند و خود را به صورتشان می‌مالند. مالیدن گربه به انسان در این‌جا به معنای “سلام، صبح بخیر، پاشو صبحانمو بده” است! هر چند این بیدار کردن نشانه ابراز علاقه در گربه ها نیز هست؛ چرا که دوست دارند شما را بیدار و در حال توجه کردن به خودشان ببینند!

ابراز علاقه در گربه ها، مالشی است!

هیچ یک از ما انتظار نداریم گربه کوچکمان روی دو پا بایستد و با پنجه‌هایش قلب درست کند و به ما لبخند بزند! و یا مثل گربه گارفیلد با دست برای ما بوس بفرستد! ابراز علاقه در گربه ها کاملا متفاوت بوده و عمدتا از مالیدن گربه به انسان متوجه علاقه او می‌شویم. گربه‌ها معمولا برای ابراز علاقه صورت خودشان را به صورت صاحبانشان می‌مالند. هر چند این موضوع معانی دیگری نیز دارد؛ اما به طور کلی نشان‌دهنده علاقه آن‌هاست.

اگر پس از کشف علت غذا نخوردن گربه دلبندتان، غذای مورد علاقه‌اش را تهیه کردید، اگر پس از بازی و پیاده‌روی طولانی‌مدت، حمام کوتاه و آرامش‌بخشی برایش فراهم نمودید، اگر اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی‌اش را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کردید و دست آخر گربه کوچولوی شما خودش را به شما مالید، مطمئن باشید دارد به شما ابراز علاقه می‌کند!

گربه با مالیدن خودش به انسان، قلمرواش را تعیین می‌کند!

عالم گربه‌ها بسیار عجیب است! برای ابراز محبت از کلام و یا نگاه مملو از تشکر استفاده نمی‌کنند، سرشان را به صورت شما می‌مالند. اگر احساس خطر کنند، دمشان را بالا آورده و کمرشان را قوز داده و دندان نشان می‌دهند. از همه عجیب‌تر، ما برای تعیین چهارچوب منزل و یا ملک خود دیوار می‌کشیم، گربه‌ها برای تعیین قلمرو خود، خودشان را به اشیاء و افراد می‌مالند!

همانطور که می‌بینید، مالیدن صرفا یک نوع ابراز علاقه در گربه ها نیست، بلکه تعیین حد و حدود برای دیگران نیز هست. البته تصور نکنید مالیدن گربه به انسان جلوی چشم یک گربه دیگر و یا هر موجود دیگر باید صورت بگیرد تا خط و نشانی باشد که به صاحب من نزدیک نشو، ابدا! گربه‌ها از آن‌چه که تصور می‌کنید، پیچیده‌تر هستند!

مالیدن گربه به انسان به او آرامش می‌دهد!
مالیدن گربه به انسان به او آرامش می‌دهد!

این کوچولوهای دوست داشتنی این توانایی را دارند تا با مالیدن خودشان به انسان علاوه بر استفاده به عنوان ابزاری برای ابراز علاقه، بوی خود را در محل به‌جا بگذارند. با به جا ماندن بوی گربه بر روی انسان و اشیاء، گربه قلمرو خودش را تعیین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که گربه‌ها و یا موجودات دیگر به قلمروش نزدیک شوند. البته نگران نباشید، قرار نیست زندگی شما بوی گربه بگیرد! مالیدن گربه به انسان و یا اشیاء بویی که صرفا برای خود حیوان قابل درک است را به جا می‌گذارد.

مالیدن گربه به انسان به او آرامش می‌دهد!

همه‌ ما ضرب‌المثل “هیچ کجا خونه خود آدم نمی‌شه” را شنیده‌ایم. برای گربه‌ها نیز این موضوع صدق می‌کند. همزمان که مالیدن به صورت شما، نوعی ابراز علاقه در گربه هاست، نوعی علامت‌گذاری نیز هست. البته منظورمان این‌بار تعیین قلمرو نیست!

گربه‌ها با بجا گذاشتن بوی خود بر روی شما، وسایل شخصیتان، تخت‌خوابتان، اسباب‌بازی‌هایش و صد البته محل استراحتش، علاوه بر تعیین قلمرو حاکمیتی خود، به نوعی آرامش خود را نیز تامین می‌کند. زمانی که گربه‌ها به منزل می‌روند و در سبد مخصوص خود استراحت می‌کنند، علاوه بر راحتی که دارند، بویی که بر روی وسیله مانده است به آن‌ها این آرامش و اطمینان را می‌دهد که “آره، این تخت خودته، راحت بخواب”! همین موضوع در مالیدن گربه به انسان نیز تاثیر دارد. گربه‌ها با این‌کار، برای خود اطمینان ایجاد می‌‌کنند که جایشان امن است.

کلام آخر

با قبول سرپرستی از گربه‌ها مسئولیت بسیار بزرگی را عهده‌دار شده‌اید. این ما هستیم که انتخاب کرده‌ایم که این حیوانات کوچک و دوست داشتنی را در منزلمان راه داده و برایشان قلمرو ایجاد کنیم! آشنایی با زبان بدن و نحوه ارتباط با آن‌ها همچنین، تامین وسایل مورد نیازی مانند اسباب‌بازی‌ها و غذاهای مناسب از فروشگاه‌های متخصص و معتبر در این زمینه همچون فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا، به شما کمک می‌کند تا دوستی طولانی‌تری را با گربه دلبندتان داشته و این موجودات کوچک و دل‌فریب را همواره شاداب و بازیگوش ببینید.

سوالات متداول برای مالیدن گربه به انسان

ابراز علاقه در گربه ها چگونه است؟

می‌توان گفت عمده روشی که گربه‌ها برای ابراز علاقه دارند، شامل مالیدن گربه به انسان، اشیاء، خوراکی‌ها و… است. به طور کلی، باید گفت اگر گربه شما، با آرامش (نه با حالتی تند و پرخاشگرانه) خودش را به شما می‌مالد، نشان می‌دهد که شما را دوست دارد و از بودن در کنار شما خوشحال است.

آیا مالیدن بدن گربه به انسان تنها راه ابراز محبت است؟

خیر. گربه‌ها ممکن است برای ابراز علاقه به انسان او را لیس بزنند. با صدای نازک شده او را صدا بزنند و یا به آرامی در آغوشش لم بدهند. گربه‌ها راه‌های متعددی برای ابراز علاقه به انسان دارند و در این زمینه اصلا دست‌وپابسته نیستند!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا