بیماری های حیوانات خانگیسگ خانگیورزش و سلامت پت

مراقبت از دهان و دندان سگ

سگ‌ ها و گربه‌ ها سال‌هاست که به عنوان عضوی از خانواده انسان‌ها شناخته می‎شوند زیرا نقش حیوانات در زندگی انسان‌ ها بر کسی پوشیده نیست.

سگ‌ ها با توانایی‌های منحصر به فرد خود، نقش یک دوست وفادار، هم‌بازی کودکان و نیز نگهبان خانواده را ایفا می‌کنند. گربه‌ها نیز با بدن‌های انعطاف‌پذیر و شیطنت‌های خود، هم‌بازی و دوست خوبی برای شما خواهند بود.

انتخاب یک حیوان خانگی برای این‌که مابقی زندگی‌اش را در کنار شما بگذارند، مسئولیت‌هایی را متوجه شما خواهد کرد. شما باید همانند عضوی از خانواده با حیوان خانگی برخورد کنید و بدانید که حیوانات خانگی نیز احتیاجاتی دارند که باید رفع شود.

برای مثال، شاید مایل باشید تا برای گربه و یا سگ خود غذاهای مکمل و یا اسباب‌بازی و یا سطل خاک خریداری کنید.

هر چند که انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مشغول به فعالیت هستند، اما نیاز است تا شما برای سلامت حیوان خانگی، محصولات اورجینال و با کیفیت را تهیه کنید.

در کنار خریدهای روتین حیوان خانگی ممکن است سگ یا گربه شما دچار بیماری شود.

درمان بیماری حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که حیوان توانایی ابراز مشکل خود را ندارد و نیاز است تا شما مداوم از سلامت او مراقبت کنید و در صورت بروز هر گونه شرایط غیرعادی نسبت به درمان، اقدام نمایید.

بیماری های حیوانات خانگی، بعضا با نشانه‌هایی همراه است؛ به همین دلیل شما باید با نشانه های درد در گربه ها و سگ‌ها آشنا باشید.

در میان انواع بیماری‌ها، مشکلات دندان گربه ها و سگ ها یکی از رایج‌ترین بیماری‌هاست. معمولا این بیماری به علت عدم مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه بوجود می‌آید.

بیماری دهان و دندان گربه و سگ چیست؟

سلامت دهان و دندان یکی از مهم‌‌ترین جنبه‌های سلامتی حیوان خانگی شماست. بیماری دهان و دندان گربه و سگ می‌تواند موجب بروز دیگر بیماری‌ها شود.

به همین سبب، توجه مداوم به بهداشت دهان و دندان گربه ها و سگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهتر است که برای مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه، حداقل یکبار در سال دندان‌ها و لثه حیوان بررسی شود تا در صورت وجود هر گونه علائم دندان درد در سگ ها و یا گربه ها، نسبت به درمان آن اقدام کنید.

دندانپزشکان حیوانات خانگی چه کسانی هستند؟

اهمیت بهداشت دهان و دندان گربه و سگ باعث شده است تا شاخه‌ای به نام دندانپزشکی دامپزشکی یا دندانپزشک حیوانات بوجود بیاید.

هر چند، دامپزشکان نیز می‌توانند با طی دوره‌های لازم، کار مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه را انجام دهند تا در صورت بروز هر گونه علائم بیماری بیماری دهان و دندان گربه و سگ، نسبت به درمان به موقع آن اقدام کنند.

دامپزشکانی که وظیفه مراقبت از دهان و دندان سگ را بر عهده دارند، کارهایی از قبیل تمیز کردن، تنظیم کردن، پر کردن، کشیدن و یا ترمیم دندان را انجام می‌دهند.

معمولا فرآیند مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه با معاینه دهانی شروع می‌شود. همچنین، ممکن است شما علائم دندان درد در سگها و یا علائم مشکلات دندان گربه ها را در حیوان خانگی دلبندتان ببینید و او را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید.

در فرآیند معاینه دهان حیوان خانگی، ممکن است مشکلات دندان گربه و سگ مشخص نشود؛

چرا که برخی از بیماری‌ها زیر خط لثه و در قسمت فک و ریشه دندان رخ می‌دهند. به همین سبب، ممکن است دامپزشک نیاز ببیند تا از اشعه ایکس برای عکسبرداری از فک و لثه حیوان خانگی استفاده کند.

خوب است بدانید غالب بیماری‌های مرتبط با بهداشت دهان و دندان گربه و سگ زیر لثه رخ می‌دهد.

این موضوع سبب می‌شود تا دامپزشک با اعمال بیهوشی، ارزیابی دقیقی از دهان حیوان خانگی انجام داده و نیز با استفاده از ابزارآلات مخصوص این کار، تمیزکاری شامل جرم‌گیری برای از بین بردن پلاک را انجام دهد.

این کار مشابه همان کاری است که برای دندان خود به صورت روتین انجام می‌دهید.

علائم دندان درد در سگ ها و گربه ها چیست؟

همانطور که گفته شد، حداقل سالیانه یکبار جهت مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه باید چک‌آپ دهانی حیوان خانگی انجام شود تا هر گونه مشکل و بیماری سریعا تشخیص داده شده و نسبت به درمان آن اقدام شود.

بهتر است با برخی از علائم دندان درد در سگ ها و گربه ها آشنا باشید تا در صورت بوجود آمدن هر کدام از این علائم، هر چه سریع‌تر فرآیند مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه را شروع کنید.

  • در صورتی که دهان حیوان خانگی شما بوی بدی می‌دهد، این می‌تواند نشان از بیماری و یا عفونت درون لثه‌ای باشد.
  • ممکن است در فرآیند مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه متوجه دندان شکسته و یا دندان افتاده شوید. همچنین، ممکن است دندان شیری همچنان در دهان سگ شما باشد. در این شرایط بهتر است برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
  • کاهش اشتها و امتناع از غذا خوردن
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • خون‌ریزی از لثه و یا دهان
  • تورم در تمام دهان و یا قسمتی از آن
  • تغییرات رفتاری در حیوان که ناشی از درد است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که حیوانات خانگی به مراقبت از دهان و دندان سگ نیاز دارند، ممکن است به علت حساس بودن، در زمان معاینه دست شما را گاز بگیرند. پس بهتر است این‌کار را به دامپزشک زبده بسپارید!

عوامل ایجاد مشکلات دهان و دندان حیوان خانگی کدامند؟

عوامل متعددی هستند که ممکن است بهداشت دهان و دندان گربه و سگ را تهدید کنند. هر چند پوسیدگی ممکن است کمتر رخ دهد، اما با این حال عمده بیماری‌های مرتبط با بهداشت دهان و دندان گربه و سگ به انسان شباهت دارد.

برای مثال، شکستگی دندان، ماندگاری دندان‌های شیری، آبسه‌های متورم و دردناک، کیست یا تومور دهان و یا لثه، ناهماهنگی دندان‌ها و نیز شکاف کام، از بیماری‌هایی است که ممکن است بهداشت دهان و دندان گربه و سگ را تهدید کند.

بیماری پریودنتال شایع‌ترین بیماری دندانی در سگ ها و گربه هاست. معمولا سگ‌ها و گربه‌ها تا پیش از 3 سالگی علائم اولیه بیماری پریودنتال را بروز می‌دهند که اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، ممکن است آسیب‌ها جدی به سلامت حیوان خانگی وارد کند.

خوب است بدانید پریودنتال علاوه بر دهان و دندان، ممکن است سایر مشکلات مرتبط با سلامت همچون عارضه‌های قلبی، کلیوی را منجر شود.

بیماری پریودنتال با ایجاد پلاک بر روی سطح دندان شروع می‌شود. این پلاک‌ها به مرور به جرم تبدیل می‌شوند. جرم‌هایی که در قسمت بالایی دند‌ان قرار گرفته‌اند را می‌توان به راحتی با مسواک مخصوص سگ و گربه تمیز کرد.

اما جرم‌هایی که در قسمت پایین دندان و در قسمت اتصال دندان به لثه وجود دارند، ممکن است به علت سهل‌انگاری و بی‌توجهی تمیز نشود و همین موضوع می‌تواند لثه‌های متورم و دردناک را برای حیوان خانگی شما به همراه داشته باشد.

معمولا بیماری پریودنتال را به 4 درجه از 0 (عادی) تا 4 (شرایط حاد) تقسیم‌بندی می‌کنند.

معمولا درمان این بیماری با تمیز کردن کامل دهان و دندان‌های حیوان خانگی شروع می‌شود. در صورتی که شدت بیماری زیاد باشد، ممکن است دامپزشک از اشعه ایکس برای تشخیص شدت بیماری استفاده کند. در صورت بروز عفونت، ممکن است از خشک‌کننده‌هایی برای مقابله با انتشار عفونت استفاده شود.

شما می‌توانید اسباب‌بازی‌های مخصوص جویدنی را برای سگ خود از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی تهیه کنید.

این اسباب‌بازی‌ها کمک می‌کنند تا پلاک‌ها و جرم‌های روی دندان پاک شده و از آسیب‌های بعدی به لثه جلوگیری شود.

چرا برای درمان بیماری‌های دندان باید حیوان خانگی را بیهوش کرد؟

پاسخ این سوال را شما به خوبی می‌دانید! زمانیکه برای حل مشکلات دندان خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، می‌دانیم که این موضوع به نفع ماست؛ به همین دلیل نهایت همکاری را با تیم دندانپزشکی خواهیم داشت. اگرچه کمی این موضوع دردناک باشد!

اما حیوانات خانگی هیچ درکی از اهمیت این موضوع ندارند و سعی می‌کنند فرار کنند و یا در شرایط حادتر دست شما را گاز بگیرند.

بیهوشی امکان انجام فعالیت‌های دندانپزشکان با استرس و درد کمتر برای حیوان ممکن می‌سازد. همچنین در صورتیکه به عکس‌های اشعه ایکس نیاز باشد، این موضوع کمک می‌کند تا حیوان بدون حرکت باقی مانده و دقیق‌ترین نتیجه از آزمایشات بدست بیاید.

چگونه بیماری‌های دهان و دندان حیوان خانگی درمان می‌شود؟

پیشگیری بهتر از درمان!

بهتر است مرتبا و بنابر آموزش‌هایی که توسط دامپزشک دیده‌اید، دندان‌های سگ و یا گربه خود را مسواک بزنید.

این کار باعث می‌شود تا حجم پلاک‌ها و جرم‌ها همواره کم بماند و از آسیب به لثه‌ها جلوگیری می‌شود. بعضا برخی از حیوانات خانگی مبتلا به بیماری‌های دهان و دندان را هم می‌توان با مسواک زدن درمان کرد.

در موارد حادتر، ممکن است بیماری دهان و دندان حیوان خانگی اوج گرفته باشد و همین موضوع سبب شود تا دامپزشک مجبور شود طی جراحی، قسمت‌هایی از بافت‌های آسیب دیده را جدا کند.

پیشنهاد می‌کنیم با معاینات سالیانه حداقل یکبار و نیز مسواک زدن دندان‌های سگ، از این موضوع جلوگیری کنید؛ چرا که جراحی‌های دهانی برای حیوانات خانگی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

اگر حیوان خانگی در مقابل مسواک زدن مقاومت کرد، می‌توانید از مسواک‌های انگشتی استفاده کنید. این مسواک‌ها درون انگشت قرار می‌گیرند و فرآیند مسواک زدن را راحت‌تر خواهند کرد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نیز نکات نگهداری از حیوانات خانگی، به سایت پتیا مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا