سگ خانگیتغذیه سالم حیوانات خانگیحمایت از حیوانات

مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر

ممکن است تحت شرایطی خاص، مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، به شما محول شود و یا به هر دلیلی، مادر توله سگ‌ها، توانایی شیردهی و نگهداری از سگ را نداشته باشد. در چنین موقعیتی، لازم است از تمامی مهارت‌هایی که در این مطلب اشاره می‌شود، مطلع باشید. یادتان باشد که مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، کاری انسانی و فوق‌العاده ارزشمند است.

پس برای کسب این مهارت‌ها، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا اصول نگهداری از سگ و تغذیه توله سگ بدون مادر را باهم بررسی کنیم.

با زندگی سگ ها آشنا شوید!

اگر بخواهید نگهداری از سگ و مراقبت از جنین سگ را بیاموزید، لازم است با سبک زندگی سگ ها آشنا شوید. سگ ها موجوداتی اجتماعی و فوق‌العاده باوفا هستند. این موجودات مهربان، بهترین دوست شما خواهند بود.

سگ‌ ها در زندگی، نیازمند محبت، تغذیه صحیح، تربیت و یادگیری هستند. سگ ها یکی از تربیت‌پذیرترین حیوانات محسوب می‌شوند و به همین‌دلیل، انسان سال‌ها است که با این موجودات مهربان، هم‌زیستی دارد.

سگ ها پس از به دنیا آمدن، نیازمند تغذیه با شیر مادر هستند. شیر مادر ایمنی بدن توله سگ‌ ها را تامین می‌کند. در واقع، شیر مادر مانند دارویی است که موجب تقویت سیستم ایمنی در توله سگ ها می‌شود. برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر لازم است بدانید که آموزش‌های عادی زندگی در گله سگ‌ ها، توسط مادر به توله ها منتقل می‌شود.

اصول فرمان‌پذیری از مادر و سپس آلفا، برای همه سگ ها انجام می‌شود. این موجودات مهربان، در زندگی گله‌ای خود، یک رهبر یا آلفا دارند. احترام و فرمان‌پذیری سگ‌ ها از سگ آلفا یا رهبر بسیار زیاد است. معمولا آلفا محدودیت‌های زندگی سایر سگ های گله را مشخص می‌کند. در زندگی اجتماعی با ما انسان‌ها، زمانی سگ مودب و فرمان‌پذیر است که صاحبش را آلفا بداند.

نگهداری از جنین سگ و مادر

به کلیاتی از زندگی سگ‌ ها اشاره کردیم. قبل از مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر بهتر است به بررسی وضعیت مادر در زمان بارداری و ضرورت مراقبت از جنین سگ باردار اشاره کنیم. در واقع، با مشاهده علائم بارداری در سگ، مراقبت از جنین سگ شروع می‌شود.

دوران بارداری برای مادر، دوران سختی است. در این دوران، تغذیه سگ ماده اهمیت زیادی دارد. عدم توجه به تغذیه مادر، موجب ضعیف شدن او و آسیب جدی به سلامتی‌اش خواهد شد. برای سلامت مادر و مراقبت از جنین سگ، لازم است کالری موجود در غذای مادر، از ماه دوم بارداری حدود 50% افزایش یابد.

استفاده از اسیدهای چرب DHA و EPA در غذای سگ باردار مفید است. سعی کنید در تغذیه او، از روغن ماهی استفاده کنید. غذاهای خشک مخصوص توله‌ها، گزینه مطلوبی برای مادر باردار است. غذای خشک استارتر رویال، یکی از بهترین گزینه‌ها جهت تغذیه مادر و مراقبت از جنین سگ محسوب می‌شود. برای تهیه این غذاها می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی استفاده کنید.

غذای توله‌های در سن رشد، کالری بالایی دارد و گزینه مناسبی برای مادر باردار است. سعی کنید برای مراقبت از جنین سگ و مادر، از ویتامین‌هایی که توسط دامپزشک توصیه می‌شود، استفاده کنید. مراقبت از جنین سگ و مادر، تنها به تغذیه و جای خواب امن محدود نمی‌شود، با نوازش و بهبود حالات روحی مادر، گام بزرگی در مراقبت از او برداشته‌اید.

تغذیه توله سگ بدون مادر چیست؟

برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، لازم است بدانید که تغذیه توله سگ بدون مادر چیست؟ آیا تغذیه با شیر پاستوریزه مطلوب است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت خیر! شیر سگ، میزان بسیار زیادی از کلسیم و فسفر دارد. همچنین، میزان چربی شیر سگ، بسیار بیشتر از شیر گاو است. زمانی که تغذیه با شیر گاو انجام شود، توله‌ها در اکثر مواقع گرسنه هستند. پس راه چاره چیست؟ چطور باید تغذیه توله سگ بدون مادر را تامین کرد؟

بهترین راه برای تغذیه توله سگ بدون مادر، استفاده از شیر خشک مخصوص سگ است. تهیه این شیر خشک، ازطریق فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی امکان‌پذیر است. در صورتی‌که به هر دلیلی، نمی‌توانید شیر خشک مخصوص سگ تهیه کنید، استفاده از شیر خشک بچه بدون لاکتوز نیز، گزینه نسبتا مناسبی است.

اگر امکان تهیه این گزینه را نیز نداشتید، می‌توانید یک لیوان شیر بز یا دو لیوان شیر گاو جوشیده‌شده را به همراه یک عدد زرده تخم مرغ و مقدار کمی عسل مخلوط کنید و برای تغذیه سگ استفاده کنید. این تغذیه تا 5 هفتگی توله سگ تازه متولدشده، مناسب است.

برای بهبود وضعیت دفع، می‌توانید از چند قطره روغن زیتون در این شیر استفاده کنید. اما، در صورتی‌که سگ دچار اسهال شد (عمل دفع خیلی شل که به اطراف محل دفع بپاشد) روغن زیتون را حذف کنید. حتما شیر را داخل یخچال نگهداری کنید.

مقدارغذای توله سگ تازه متولدشده چقدر است؟

اگر برای تغذیه توله سگ بدون مادر، از شیر خشک مخصوص سگ استفاده کنید، مقدار مصرف آن را می‌توانید در جدولی که روی قوطی شیرخشک درج شده است، بخوانید. اما در صورتی‌که از مخلوط شیر بز و زرده تخم مرغ استفاده می‌کنید، برای هر 100 گرم وزن توله، حدود 20 میلی گرم شیر، در طی روز نیاز است. این تغذیه تا سه هفتگی توله مناسب است. پس از گذشت این زمان، می‌توانید تعداد وعده‌ها را کم‌تر کنید.

چگونه به توله سگ تازه متولدشده شیر بدهیم؟

بهترین الگویی که برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر در دسترس داریم، شیوه رفتار مادر با توله‌ ها است. در واقع، برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، باید جایگزین مادر او باشید و تمام وظایف او را برعهده بگیرید. برای تغذیه توله سگ به لوازمی نیاز دارید که جایگزین سینه مادر باشد.

استفاده از سرنگ بدون سوزن، شیشه شیر بچه و شیشه شیر سگ، بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید. هر چند توصیه می‌شود که به کمک سایت پتیا، شیشه شیر سگ تهیه کنید تا دهان توله را دچار زخم نکنید.

توله را طوری در دست بگیرید که سر او به سمت بالا باشد و سپس شیر را در دهان توله قرار دهید. اصلا به‌صورت خوابیده و درازکش، شیر ندهید؛ زیرا باعث مرگ توله خواهد شد. برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، حتما دقت کافی داشته باشید و در صورت مشاهده شیر در سوراخ‌های بینی، شیر دادن را متوقف کنید. احتمالا در چنین شرایطی، معده توله پر از شیر شده و شیر دریافتی وارد بینی او شده‌است. درصورت نیاز، با دامپزشک مشورت کنید. ضمنا، دمای مناسب برای شیر سگ، دمای محیط است. سعی کنید بعد از خارج کردن شیر از یخچال، دمای آن‌ را به دمای 25 درجه برسانید و از دادن شیر سرد در تغذیه توله سگ بدون مادر بپرهیزید.

https://www.petcoach.co/question/?id=94736

نگهداری از سگ پس از شیر خوردن

همان‌طور که اشاره شد، بهترین الگوی نگهداری از سگ، مادر او است. مادر توله سگ ها، معمولا پس از شیر دادن، شکم و مقعد سگ را لیس می‌زند. این اقدام برای تحریک روده و مثانه توله سگ‌ ها است تا عمل دفع و ادرار را انجام دهند. قبل از شروع نگهداری از سگ مطلع باشید که توله سگ تازه متولدشده، بدون کمک مادر امکان دفع و ادرار ندارد. پس حتما بعد از هر وعده غذایی، شکم توله را با حوله گرم به‌صورت دورانی ماساژ دهید و مقعد توله سگ تازه متولدشده را با پنبه آغشته به آب گرم مالش دهید تا عمل دفع صورت گیرد.

اهمیت جای گرم و نرم برای نگهداری از سگ

شاید با هیجانی که در ابتدای راه دارید، توجه چندانی به جای خواب و محیط نگهداری از توله سگ نکنید؛ اما برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، لازم است محل خواب او را مطابق با استانداردهای مادر سگ آماده کنید. از روز اولی که توله به دنیا می‌آید و مادر به هر دلیلی امکان مراقبت از توله را ندارد، مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر آغاز می‌شود.

برای مراقبت از توله سگ تازه متولدشده، لازم است بدانید که درجه دمای محیط حضور توله‌ ها، باید حدود 28 الی 30 درجه باشد. این دما، حتما باید به‌صورت یکنواخت و ثابت نگه‌داشته شود. حتما برای زیر توله‌ها، از حوله یا پتو استفاده کنید و روی آن پد بهداشتی قراردهید؛ تا امکان نظافت نیز، فراهم باشد. برای نگهداری از سگ، می‌توانید با گذشت هر دو هفته، دمای محیط را دو درجه کاهش دهید. استفاده از لامپ‌های گرمایشی گزینه مناسبی است.

نقش کیسه آب گرم در آرامش توله سگ تاره متولدشده

شاید شما هم در مورد قراردادن کیسه آب گرم در محل نگهداری از سگ، چیزهایی شنیده باشید. ‌علت قرار دادن این کیسه یا بطری آب گرم، شبیه سازی گرمای بدن مادر برای توله ها است. برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، توجه به این نکته بسیار مهم است.

با قرار دادن کیسه یا بطری آب گرم، توله احساس امنیت بیشتری خواهد کرد و در صورت نیاز، به بطری نزدیک می‌شود تا گرمای بیشتری احساس کند. علاوه بر مزیت پزشکی و فیزیکی قرار دادن کیسه آب گرم، تاثیر احساسی و عاطفی آن را نیز، درنظر داشته باشید. با وجود این جسم گرم، توله سگ نبودن مادرش را احساس نمی‌کند و به‌راحتی آرامش می‌گیرد.

چرا باید برای توله سگ عروسک بخریم؟

برای نگهداری از سگ، لازم است یک عروسک پشمالو بخرید. وجود عروسک پشمالو در ابعاد بزرگ (به اندازه بدن مادر) باعث احساس حضور مادر، در کنار توله‌ ها می‌شود.

احتمالا بعد از چند ساعت، شاهد خوابیدن توله‌ سگ ها زیر عروسک خواهید بود. فقط برای نگهداری از سگ، به این نکته دقت کنید که توله‌ ها چندان باهوش نیستند و ممکن است با چنین کاری، راه تنفس‌شان محدود شود. نظارت مکرر شما به‌عنوان سرپرست و مراقب، می‌تواند توله را از مرگ نجات دهد.

تا چه مدت شیر تنها غذای توله سگ است؟

بعد از 5 ماهگی، دندان‌های توله سگ شروع به درآمدن می‌کند. در این زمان، می‌توانید برای مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، غذاهای پوره‌شده را شروع کنید. سینه مرغ پخته‌شده به همراه کمی هویج و سیب زمینی، غذای مطلوبی برای توله ها است.

استفاده از سرلاک کودک نیز توصیه می‌شود. تعداد دفعات تغذیه در این سن حدود 5 الی 7 بار در روز است و معمولا میزان غذای پخته‌شده تا حدی است که توله تمایلی به خوردن مابقی غذا نداشته باشد. میزان خوردن سرلاک، در روی قوطی آن درج شده است.

توجه کنید که استفاده از سیر، پیاز، ادویه، نمک و روغن در غذای توله‌ها اصلا صحیح نیست. استفاده از روغن زیتون نیز، فقط برای زمانی است که توله عمل دفع را به‌سختی انجام می‌دهد.

سعی کنید غذای نیمه جامد را به‌صورت آبکی و شبیه به سوپ برای توله بالای 35 روز آماده کنید. بعد از 6 هفته، می‌توانید ماست پروبیوتیک نیز، به یکی از وعده‌های غذایی او اضافه کنید تا تغذیه توله سگ بدون مادر، به‌طور مطلوبی انجام شود.

چگونه زوزه کشیدن، واق زدن و گریه کردن شبانه توله را کنترل کنیم؟

معمولا، مراقبت از نوزاد سگ بدون مادر، در شب‌های اول کمی مشکل است. لازم است احساس اعتماد سگ را جلب کنید. پس از چنین اقدامی، معمولا سگ زوزه‌های شبانه را کنار می‌گذارد. اما این نکته را بدانید که برای نگهداری از سگ در صورت شنیدن چنین صداهایی، اصلا نباید به سراغ او بروید. بی‌توجهی به چنین صداهایی، یک پارامتر تربیتی است.

سگ با این سبک رفتار، متوجه خواهد شد که با واق زدن و ایجاد صدا، هیچ جلب توجهی از شما نخواهد گرفت. اما، در صورتی‌که برای اولین بار، واکنشی از توجه به سگ بدهید، تمام زمان‌هایی که به هر دلیلی مثل نوازش، دستشویی، آب و غذا نیاز به شما داشته باشد، واق زدن‌های مکرر را باید تحمل کنید.

برطرف کردن چنین ناهنجاری‌هایی، زمان زیادی از شما می‌گیرد. پس بهتر است همین اصول تربیتی را جدی بگیرید. برای آرامش سگ و کم شدن این زوزه‌های شبانه، می‌توانید از صدای ضربان قلب استفاده کنید. با دانلود چند مدل ضربان قلب مختلف، می‌توانید او را کمی آرام‌تر کنید.

تربیت اولیه سگ

اگر می‌خواهید سگ را در منزل نگهدارید، لازم است اصول تربیتی را به او آموزش دهید. واق نزدن و بی‌توجهی به او در زمان‌های واق زدن، اولین اصلی است که باید بیاموزید. سگ‌ ها پس از یک ماهگی تا سه ماهگی احتمالا در حال درآوردن دندان‌های شیری هستند و خارش لثه، موجب گاز گرفتن مکرر لوازم، اشیا و دست شما خواهد شد. برای پیشگیری از این گازها ‌حتما از پت شاپ، دندانی‌های لاتکسی و طناب‌های نخی تهیه کنید تا برای گاز گرفتن گزینه مناسبی داشته باشد. حتما وسایل مورد نیاز برای نگهداری از سگ را تهیه کنید و به مرور آموزش‌های او را آغاز کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا