حمایت از حیواناتحیوانات خیابانی

در مواجهه با کبوتر زخمی چه کنیم؟

برای همه ما ممکن است حداقل یکبار پیش بیاید که با یک کبوتر زخمی برخورد کنیم یا یک کبوتر را به عنوان حیوان خانگی در منزل خود نگه‌داشته و این حیوان به هر دلیلی دچار صدمه شود. اگر شما کبوتری را دیدید که پس از حضور افراد در اطرافش پرواز نمی‌کند، اطمینان داشته باشید که صدمه‌ای به او وارد شده که او را از قدم برداشتن و پرواز کردن باز می‌دارد. این مشکل می‌تواند صدمه یا آسیب به بال یا پای کبوتر باشد که سلامت او را دچار مشکل کرده است. در این گونه مواقع، شما باید نسبت به اصول مراقبت از کبوتر زخمی از آگاهی کافی برخوردار باشید؛ زیرا ممکن است از روی عدم آگاهی، عملی انجام دهید که سبب آسیب بیشتر به کبوتر شود. بهتر است با مطالعه این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا در ارتباط با درمان خانگی زخم کبوتر اطلاعات لازم را کسب کرده تا در مواقع لزوم بتوانید به حیوان کمک کنید.

برای مراقبت از کبوتر زخمی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

  • کبوتر را به آرامی حرکت دهید!

در صورت مشاهده یک کبوتر زخمی، به آرامی به حیوان نزدیک شده و با رعایت احتیاط به طوری که به حیوان صدمه‌ای وارد نشود، او را بلند کنید. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که شما از مکان جراحت و میزان آسیب وارد شده به کبوتر اطلاع ندارید، به همین دلیل، برای مراقبت از کبوتر زخمی باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با آرامش به او کمک کنید. ابتدا ممکن است کبوتر با نزدیک شدن شما احساس خطر کرده و وحشت کند؛ به همین دلیل، باید برای درمان زخم کبوتر مکانی را در نظر بگیرید که امکان خروج از آن برای کبوتر نباشد.

  • در یک مکان تاریک کبوتر را نگهداری کنید!

پس از قرار دادن کبوتر، قفس را با یک پتو یا پارچه مناسب بپوشانید تا فضای داخل قفس تاریک شود. تاریک بودن فضا برای حیوان آرامش‌بخش بوده و سبب تسکین درد او می‌شود.

عکس یاکریم زخمی
عکس کبوتر زخمی
  • رژیم غذایی مناسب را برای کبوتر در نظر بگیرید!

به طور حتم، پس از آسیب دیدن، کبوتر دچار ضعف جسمانی می‌شود؛ به همین دلیل، باید با استفاده از مواد غذایی مناسب، انرژی لازم را به بدن او برسانید. مواد غذایی سالم و متنوع را می‌توان از پت‌شاپ های پرندگان خریداری کرد.

با استفاده از مخلوط نوشیدنی شکر و نمک (سرم قندی-نمکی) می‌توانید کم‌آبی بدن پرنده را رفع کرده و سپس، کمی دانه و غلات به او بدهید.

اگر مدتی گذشت و مشاهده کردید که پرنده غذا نخورده است، نشان دهنده ایجاد مشکل جدی در سلامتی اوست و سریعا باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  • گرمای محیط را برای کبوتر تنظیم نمایید!

یکی از نکات مهم در مراقبت از کبوتر زخمی، محل مناسب برای نگهداری پرندگان و گرم نگه داشتن محیط برای پرنده است. دمای بدن کبوتر پس از صدمه دیدن و ایجاد زخم، به سرعت کاهش یافته و به همین دلیل، باید با استفاده از یک منبع گرما، دمای محیط نگهداری از کبوتر را به حالت مناسب برسانید. برای گرم کردن محیط می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  1. استفاده از لامپ‌های مادون قرمز و قرار دادن آن در قسمت مناسبی از قفس، برای گرم کردن محیط می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  2. می‌تواند با استفاده از یک حوله، قفس را به صورت کامل بپوشانید تا دمای محیط داخل قفس بالا رود.
  3. استفاده از نوعی پدهای گرم‌کننده می‌تواند گرمای مورد نظر را برای کبوتر تأمین نماید.
  • مراقب باشید که صدمه بیشتری به کبوتر وارد نکنید!

در نگاه اول ممکن است شما متوجه نشوید که کدام قسمت از بدن کبوتر دچار آسیب شده است؛ به همین دلیل، باید مراقب باشید که عمل شما سبب افزایش صدمه به پرنده نشود. اگر نسبت به درمان خانگی زخم کبوتر اطلاعاتی ندارید، بهتر است هرچه سریع‌تر پرنده را به نزدیک‌ترین دامپزشکی برده تا پزشک به درمان او بپردازد.

از شایع ترین علل زخمی شدن کبوتر به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

علت‌های مختلفی برای آسیب دیدن یک کبوتر وجود دارد و خطرات زیادی این پرندگان را تهدید می‌کند. برخی از علل زخمی شدن کبوترها عبارتند از:

  • شکارچیان: وجود شکارچیان یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای کبوترها محسوب می‌شود. شاهین‌ها، سگ‌ها و گربه‌ها از جمله شکارچیانی هستند که خطر بزرگی برای کبوترها به شمار می‌آیند. ممکن است یک کبوتر پس از حمله یک شکارچی با خوش‌شانسی از مرگ فرار کند، اما به احتمال زیاد دچار صدمه و آسیب می‌شود.
  • برخورد با وسایل نقلیه: روزانه وسایل نقلیه زیادی در جاده‌ها و خیابان‌ها در حال تردد هستند و ممکن است شما روزانه تعداد قابل ملاحظه‌ای کبوتر بی‌جان و یا زخمی را در کنار جاده و خیابان مشاهده کنید که با وسایل نقلیه برخورد کرده‌اند. در برخی از موارد، شما با کبوتری مواجه می‌شوید که با وجود اینکه زخمی نشده، حرکتی نمی‌کند که در این مواقع ممکن است به دلیل پرواز طولانی و یا بدی آب و هوا دچار خستگی شده باشد.

درمان‌هایی که به صورت خانگی می‌توان برای یک کبوتر زخمی انجام داد، چیست؟

درمان زخم بال پرنده
درمان زخم بال پرنده

بهترین راه‌حل پس از مواجهه با کبوتر زخمی، رساندن او به دامپزشک است؛ اما در این فاصله، شما می‌توانید برای مراقبت از کبوتر زخمی، اقداماتی را انجام دهید تا به روند بهبودی پرنده کمکی کرده باشید.

  • درمان خونریزی پرنده: اگر قسمتی از بدن پرنده دچار خونریزی شده است، شما باید سریعا با استفاده از درمان خانگی زخم کبوتر آن را درمان کنید؛ زیرا ممکن است تا زمانی که او را به دامپزشک برسانید، پرنده بر اثر خونریزی جانش را از دست دهد. از جمله گزینه‌هایی که در این مواقع می‌تواند کمک کننده باشد، استفاده از پودر مخصوص بند آورنده خون، جوش شیرین، آرد ذرت و پدهای مخصوص است.
  • بستن قسمت شکسته و یا آسیب‌دیده: در اثر شکستگی و یا جراحت قسمتی از بدن، باید قسمت مورد نظر را ابتدا برای جلوگیری از عفونت، پماد آنتی‌بیوتیک زده و سپس، با باند و یا پارچه مناسب ببندید. با اینکار تا حدودی مانع حرکت پرنده شده و از آسیب بیشتر به او جلوگیری کرده‌اید.
  • خارج کردن پرنده از شوک: در برخی مواقع ممکن است کبوتر با جسمی مانند پنجره برخورد کند. در این صورت، احتمال بسیار کمی وجود دارد که پرنده با آسیب روبرو شود؛ اما به دلیل اصابت محکم به جسم مورد نظر، دچار شوک می‌شود. شوک شدن پرنده ممکن است با علائمی مانند عدم حرکت، چشم‌های نیمه باز و نفس نفس زدن همراه باشد. در این شرایط، کمتر پرنده را لمس کنید؛ زیرا استرس او افزایش می‌یابد. کبوتر را به یک مکان تاریک و گرم برده و برای مدتی در آن محیط قرار دهید و اگر شرایط خطرناکی ندارد تا زمانی که پرنده از شوک خارج نشده، درمان را به تعویق بیاندازید.

چگونه باید بفهمیم که آیا کبوتر به دامپزشک نیاز دارد یا خیر؟

آیا کبوتر زخمی به دامپزشک نیاز دارد یا نه؟
آیا کبوتر زخمی به دامپزشک نیاز دارد یا نه؟

در صورت داشتن اطلاعات و آگاهی کامل می‌توانید تشخیص دهید که در شرایط حاضر و با مشاهده علائم پرنده، برای مراقبت از کبوتر زخمی باید بلافاصله او را به دامپزشک رساند یا با استفاده از روش‌های درمان خانگی زخم کبوتر را بهبود بخشید. برخی علائم که در صورت مشاهده آن‌ها باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کرد، عبارت است از:

  • کم‌اشتهایی: کبوترها بسیار پرندگان پرخوری هستند به همین دلیل زمانی که شما با کبوتری مواجه می‌شوید که میل به غذا خوردن ندارد، این نشانه‌ وجود بیماری مهمی است و در صورت عدم مراجعه به دامپزشک می‌تواند سلامتی کبوتر را به خطر بیاندازد.
  • مشکلات تنفسی: اگر پس از زخمی شدن پرنده، مشاهده کردید که تنفس او با سرعت بالایی انجام شده و یا دم پرنده با سرعت غیرعادی بالا و پایین می‌شود، ممکن است این علائم نشانه مشکلات تنفسی بوده و بلافاصله باید او را به دامپزشک رساند تا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.
  • خونریزی زیاد و غیرقابل کنترل: اگر خونریزی سطحی باشد، با بستن آن و یا استفاده از پودر مخصوص می‌توان آن را کنترل نمود؛ اما اگر خونریزی کبوتر زیاد باشد، بسیار خطرناک است؛ زیرا هرچه زمان بگذرد با از دست دادن خون بیشتر، پرنده ضعیف‌تر شده و حتی ممکن است به مرگ او منجر شود.
  • ایجاد مشکل در چشم پرنده: اگر پس از برخورد با یک کبوتر زخمی موارد زیر را مشاهده کردید، نشانه جراحت و عفونت چشم است و قبل از آن که بینایی پرنده آسیبی ببیند، باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود:

_ پلک پرنده به صورت نیمه باز یا کاملا بسته باشد.

_ قرنیه چشم پرنده شفاف نبوده و رنگ آن متمایل به آبی یا سفید باشد.

  • اسهال: اگر مدفوع کبوتر رقیق بوده و دارای شکل مشخصی نباشد، نشان دهنده اسهال است. طولانی شدن زمان اسهال، سبب از دست رفتن آب بدن پرنده شده و سلامت او را به خطر می‌اندازد.
  • استفراغ: اگر در محیط نگهداری کبوتر نشانه‌هایی مبنی بر استفراغ حیوان مشاهده کردید، باید او را به دامپزشک برسانید؛ زیرا ممکن است کبوتر، آلوده به نوعی باکتری یا سم شده باشد و سریعا باید درمان شود.
  • وجود ضایعات در پوست کبوتر: اگر قسمتی از بدن کبوتر را فرورفته حس کردید، ممکن است علت آن وجود عفونت و زخم باشد و همچنین، اگر ورمی روی پر یا پوست پرنده مشاهده کردید، می‌تواند نشان دهنده وجود کیست، عفونت یا تومور پوستی باشد.

کلام آخر

به طور کلی، هیچ انسانی نمی‌تواند رنج کشیدن یک پرنده را ببیند و بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. افراد وقتی با یک کبوتر زخمی مواجه می‌شوند، علاقه دارند که با استفاده از راهکارهای مختلف به او کمک کنند تا هرچه سریع‌تر بهبود یابد؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که برای کمک باید در رابطه با مراقبت از کبوتر زخمی آگاهی و اطلاعات داشته باشید تا باعث آسیب بیشتر به او نشوید.

سوالات متداول برای مراقبت از کبوتر زخمی

1- برای انجام مراقبت‌های غذایی کبوتر زخمی چه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از کبوتر زخمی، تغذیه او است که در درمان پرنده بسیار موثر خواهد بود. کبوتری که دچار آسیب شده است، نمی‌تواند به مقدار زیادی غذا بخورد؛ اما به دلیل ضعف بدنی باید همیشه غذا در دسترس او باشد تا به مرور زمان، سیستم ایمنی پرنده تقویت گردد. غذاهایی که پرنده به آن‌ها علاقه دارد را برایش تامین کرده و در کنار او قرار دهید. با استفاده از روش‌های مختلف به کبوتر غذا دهید؛ اما او را مجبور به خوردن نکنید.

2- مشاهده چه علائمی در کبوتر زخمی، نیازی به مراجعه به دامپزشک در همان روز ندارد؟

اگر علائم زیر را در کبوتر زخمی مشاهده کردید، می‌توانید پس از تماس با دامپزشک و مشورت با او تا 24 ساعت صبر کنید و سپس، مجدد علائمش را بررسی نمایید:

  • در صورتی که کبوتر فقط بی‌اشتهاست و هیچ علائم دیگری را در او مشاهده نمی‌کنید، این بی‌اشتهایی ممکن است به دلیل ترس حاصل از صدمه‌ای که به او وارد شده، باشد و پس از 24 ساعت به حالت عادی بازگردد.
  • در صورتی که کبوتر دچار خارش پوستی شده، اما روی پوست او زخم یا جراحتی نمی‌بینید، این امر خیلی نگران‌کننده نیست و ممکن است ناشی از آلودگی سطحی و یا خشکی پوست باشد.
  • اگر قی کردن (استفراغ) کبوتر پس از آسیب، یک الی دوبار اتفاق افتاد و علائم دیگری در او مشاهده نشد، می‌توان آن را طبیعی دانست . درمان خانگی زخم کبوتر برایش کافی است؛ اما اگر به دفعات بیشتری تکرار شد، حتما باید به دامپزشک مراجعه شود.

3- هنگام آسیب کبوتر توسط گربه چه باید کرد؟

این مسئله بسیار مشاهده می‌شود که یک گربه به کبوتری حمله کرده و به او آسیب وارد کند. زمانی که پرنده توسط گربه زخمی شود، احتمال عفونت در او بسیار افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل، باید زخم‌های کبوتر به سرعت با هیدروژن پروکسید تمیز شده تا احتمال بروز عفونت بیشتر، کاهش یابد. در برخی مواقع کبوتر به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد که باید در رابطه با نوع و موارد مصرف آن‌ها اطلاعات کامل داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا