سگ خانگی

مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن

مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن

خیلی خوب است که سگ خود را به شنا و یا حمام کردن تشویق کنید. فقط مورد مهم این است که اغلب سگ ها گوش‌های خود را خیس و مرطوب می‌کنند. پس باید دقت کرد که وقتی سگ شما از آب بیرون می‌آید و یا حمام کردنش تمام می‌شود، گوش‌هایش خشک باشند. خشک کردن گوش‌های سگ بعد از شنا و یا حمام کردن، به جلوگیری از ناراحتی و عدم تعادل در اثر آب اضافی در گوش، عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها می‌انجامد. در این مطلب درباره مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن می‌پردازیم.

خشک کردن گوش سگ فرآیندی آسان و سریع است. حتی می‌توانید در خانه با یک محلول تمیز کننده گوش سگ، این کار را به راحتی انجام دهید. انواع وسایل موردنیاز حمام سگ خانگی خود را از پت شاپ سگ پتیا خریداری بفرمایید.

مراقبت از گوش های سگ پس از خیس شدن

برای مراقبت از گوش های سگ پس از خیس شدن نیاز به رعایت نکاتی است. در ادامه، این موارد را برای مراقبت درست از گوش های سگ بیان می‌کنیم.

مراقبت از گوش های سگ
مراقبت از گوش های سگ پس از خیس شدن

خشک کردن گوش های سگ با یک حوله

بعد از حمام کردن سگ بهتر است که گوش‌هایش را با یک حوله و یک دستمال مخصوص خشک کنید. دستمال و حوله را به آرامی در گوش سگ برده و خیلی آرام فشار دهید تا آبی را که توسط موهای سگ حفظ شده است را جذب کرده و خارج کند. خیلی باید دقت کرد که حوله نرم و لطیف باشد و از فشار دادن بیش از حد حوله به داخل گوش جلوگیری کنید.

نباید تمام قسمت‌های حوله را داخل گوش سگ خود فرو ببرید. بهتر است که از حوله فقط برای خشک کردن ظاهری گوش های سگ استفاده کنید. برای اینکه آب اضافی را از گوش سگ خارج کنید، از یک پد پنبه‌‌ای استفاده کنید و به آرامی در امتداد دهانه گوش بکشید. پد را با فشار و به زور داخل گوش او فرو نبرید. بهتر است که از پنبه هم استفاده نشود، زیرا ممکن است باعث درد و آسیب برای گوش ها شود.

استفاده از یک محلول خشک کننده

خیلی از محصولاتی که برای تمیز کردن گوش سگ ها به کار می‌رود، دارای عوامل خشک کننده هم هستند. می‌توانید از قطره مخصوص خشک کننده گوش هم در این مورد استفاده کنید. فقط به مقداری کم در حدود 3 تا 5 قطره کافیست که اکتفا کنید و در پایین دهانه مجرای گوش بریزید. البته این مقدار از قطره به اندازه سگ بستگی دارد که میانگین همان بین 3 تا 5 قطره می‌باشد. احساس باز شدن مجرا در گوش سگ، ممکن است باعث شود تا سگ بخواهد سر خود را تکان دهد. در این حالت امکان دارد که مایع از گوش سگ به بیرون بریزد.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که سگ خود را به آرامی با دستهایتان نگه دارید تا قطره و مایع پاک کننده گوش، مجرای گوش را باز کند. بعد از انجام این کار، گوش‌های سگ را به آرامی ماساژ دهید. با این کار به پخش شدن مایع در اطراف مجاری گوش سگ کمک می‌کنید و گوش‌های سگ به خوبی خشک و تمیز می‌شود.

تمیز کردن مجرای گوش سگ

با توجه به اندازه گوش سگ بهتر است از یک توپ پنبه و یا قسمتی از یک توپ پنبه استفاده کنید. آن را در دهانه مجرای گوش سگ بگذارید. بخش پنبه باید کمی بزرگتر از دهانه کانال گوش سگ باشد. برای اینکه محلول و یا هر مایع دیگری جذب شود، گوش‌های سگ خودتان را ماساژ دهید. خیلی دقت به خرج دهید تا به گوش و سر سگ فشاری نیاید تا آسیبی به سگ شما وارد نشود.

راه‌های تمیز کردن مجرای گوش سگ
تمیز کردن مجرای گوش سگ

مشاهده گوش های سگ

در روند انجام مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن پنبه‌ای را بردارید و گوش‌های سگ خود را مشاهده کنید. مطمئن شوید تا مایع اضافی وجود ندارد. یک چراغ قوه می‌تواند به شما کمک کند تا مجرای گوش سگ را به خوبی ببینید. دقت کنید که رطوبت و خیسی بر جای نماند و اگر احساس کردید که خیلی خوب خشک نشده است، عملیات خشک کردن گوش سگ را یکبار دیگر انجام دهید. اگر باز هم آبی باقی ماند، بهتر است که برای حل این مشکل با یک دامپزشک مشورت کنید.

ایجاد عفونت در گوش سگ در اثر ماندن رطوبت

عفونت در اثر باقی ماندن آب در گوش سگ ها ایجاد می‌شود. مخصوصا اگر سگ زمان زیادی را در آب سپری کرده باشد. از نشانه های عفونت در گوش سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد قرمزی یا التهاب در اطراف گوش
  • تکان دادن دائم سر و یا مالیدن دائم گوش
  • بوی نامطبوع گوش
  • ایجاد تکه‌های سفید در گوش
  • عفونت یا جسم سیاه و یا زرد رنگ در گوش

اگر نشانه‌هایی از وجود عفونت را در گوش سگ خود احساس کردید، بهتر است که با یک دامپزشک تماس بگیرید و مشورت کنید تا درمان صورت گیرد.

تمیز کردن گوش سگ به طور منظم

بهتر است که گوش سگ خود را به طور منظم تمیز کنید. تمیز کردن گوش‌های سگ باعث ایجاد شادی و سلامت در سگ شما می‌شود. این کار به عدم ایجاد عفونت در سگ نیز کمک می‌کند. به طور هفتگی با یک محلول تمیز کننده و یک توپ پنبه‌ای می‌توانید عملیات نظافت را انجام دهید. گوش‌ سگ خود را همان طوری که آن را خشک کرده‌اید، تمیز کنید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و کاملتر درباره سگ ها به پت شاپ سگ مراجعه نمایید.

تمیز کردن گوش سگ
تمیز کردن گوش سگ به طور منظم

مراحل تمیز کردن گوش سگ

  • چند قطره از محلول را در گوش سگ بریزید.
  • گوش سگ را برای پخش محلول ماساژ دهید.
  • یک توپ پنبه‌ای را اطراف مجرای گوش ماساژ داده تا محلول اضافی و یا جرم انباشته شده در گوش سگ را بردارید.

سوالات متداول مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن

  • علائم وجود عفونت و بیماری در گوش سگ چیست؟
    خروج ترشحات از گوش سگ، بوی بد و قرمزی و از دست رفتن موها می‌تواند نشانه ‌ای از وجود بیماری و یا عفونت باشد.
  • علائم رفتاری سگ در اثر وجود عفونت گوش چیست؟
    سگ بی‌قرار می‌شود و ناله می‌کند. دست و پای خود را به گوش هایش کشیده و سرش را به طور مداوم تکان می‌دهد.
  • هر چند وقت یک بار سگ به حمام کردن نیاز دارد؟
    حمام کردن سگ با شامپوی مخصوص و حداقل هر سه هفته تا یک ماه یک بار باید انجام شود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا