حیوان خانگی و آپارتمانی

آیا بهتر است حیوان خانگی‌ام را با خود به مسافرت ببرم؟

مسافرت بردن حیوان خانگی یکی از چالش‌هایی است که صاحبان حیوانات خانگی با آن روبرو هستند. تمام کسانی که به نگهداری از حیوانات خانگی روی می‌آورند، همواره این چالش را دارند که در هنگام تصمیم‌گیری برای رفتن به سفر، چه روندی را برای حیوان خانگی خود اتخاذ نمایند. سفر زمینی با پت در عین داشتن دشواری‌های به خصوص خود، مزایا و لذت‌های فراوانی نیز به دنبال خود دارد. مسافرت بردن حیوان خانگی، قلق‌های خاص خود را دارد. این موضوع در مورد سگ‌ ها و گربه‌ ها به شیوه‌های متفاوتی مطرح می‌شود. در این مقاله از پتیا به عنوان فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی قصد داریم به بررسی مزایا و معایب مسافرت بردن حیوان خانگی و نیز سفر زمینی با پت بپردازیم.

سفر زمینی با پت؛ دلپذیر و مفرح‌!

مسافرت با حیوان خانگی
مسافرت با حیوان خانگی

تحقیقاتی که در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی صورت گرفته است، نشان از این دارند که این فعالیت می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش علائم افسردگی در افراد گردد. در خصوص تاثیر داشتن حیوان خانگی و ارتباط سلامت روح و نگهداری از حیوانات خانگی نیز پژوهش‌های بسیاری صورت گرفته است. حال، مسافرت بردن حیوان خانگی نیز می‌تواند در تقویت فواید نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی نیز مثمر ثمر عمل نماید. از نگرانی‌های اصلی و مهم صاحبان سگ‌ ها و گربه‌ های خانگی، سفر زمینی با پت می‌باشد. اولین نکته‌ای در خصوص مسافرت بردن حیوان خانگی وجود دارد این است که پیش از سفر، بایستی اقدامات ابتدایی برای کسب اطلاع و اطمینان از سلامت حیوان خانگی‌تان را صورت دهید.

انجام معاینات پیش از مسافرت بردن حیوان خانگی

پیش از مسافرت بردن حیوان خانگی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از وضعیت سلامتی جسمانی حیوان خانگی خود آگاه شوید. بنابراین همواره اولین اقدامی که در مسافرت بردن حیوان خانگی صورت می‌دهید باید این باشد که آن‌ها را به دامپزشکی برده و واکسیناسیون را نیز انجام دهید. در این خصوص لازم است از دامپزشک بخواهید که ناخن‌های سگ یا گربه خانگی را نیز کوتاه کند. اگر گره‌ای در موهای آن‌ها ایجاد شده است هم بایستی برای رفع آن اقدام کرد.

به طور کلی، رعایت بهداشت پیش از مسافرت بردن حیوان خانگی، مهم‌ترین کاری است که باید پیش از سفر زمینی با پت انجام دهید. تقویت سیستم ایمنی پت در سفر می‌تواند حیوان خانگی را از بیماری‌های میکروبی و ویروسی که در طی سفر ممکن است سلامت حیوان را تهدید کند، در امان نگه دارد.

مدارک شناسایی مورد نیاز حیوان را به همراه داشته باشید!

هنگامی که حیوان خانگی خود را به سفر می‌برید، لازم است که مدارک شناسایی آن را به همراه داشته باشید. این مدارک شامل اقلام مختلفی هستند؛ از جمله شناسنامه، برچسب اسم، برچسب شماره تلفن و … در برخی کشورها نیز تمامی اطلاعات مربوط به حیوان خانگی در میکروچیپ‌هایی که توسط حیوان حمل می‌شود، ذخیره می‌گردند. همراه داشتن این مدارک باعث می‌شود در صورت بروز مشکل یا گم شدن حیوان، بتوانید سریع‌تر در جهت برطرف نمودن مشکلات پیش‌آمده، اقدام نمایید.

یک حامل مطمئن برای حیوان خانگی‌ تان تهیه کنید!

به همراه داشتن یک سبد حمل حیوانات در طول سفر بسیار ضروری است. در صورت سفر زمینی با پت لازم است که یک صندلی مخصوص و نگهدارنده برای حیوان خانگی‌ خود تهیه کنید. استفاده از این ابزار نه تنها باعث تامین امنیت و حفاظت از حیوان در طول سفر می‌گردد، بلکه امنیت جانی سرنشینان دیگر را نیز فراهم می‌کند. این ابزارها به راحتی، قابل تهیه کردن از پت شاپ‌ها یا فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی هستند.

لازم است بدانید که به همراه داشتن حامل مطمئن و ایمن در طول سفر، لازمه‌ای است که در برخی کشورها به صورت قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این معنا که در صورت نداشتن این وسایل، احتمال دارد که توسط پلیس کشور جریمه شوید. آزاد بودن حیوان در سفر زمینی با پت بسیار خطرناک است. جابجایی آزاد حیوان به صورت ناگهانی می‌تواند باعث بر هم خوردن تمرکز راننده و بروز سوانح جاده‌ای نیز گردد.

حیوان را تنها در ماشین رها نکنید!

تنها گذاشتن حیوان در ماشین می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی باشد. در روزهای گرم سال، بالا رفتن دمای داخل ماشین، باعث ایجاد گرمازدگی و بروز حالت تهوع و بیماری در حیوان می‌شود. همچنین که تنها ماندن حیوان در ماشین ممکن است باعث جلب توجه سارقین نیز شود. در این حالت نه تنها حیوان خانگی‌تان مورد سرقت قرار خواهد گرفت، بلکه تجربه‌ای تلخ و دردناک از سفر نیز در یادگارتان خواهد ماند.

نکات مهمی که در مسافرت بردن حیوان خانگی باید رعایت شوند:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص مسافرت بردن حیوان خانگی باید رعایت شود، این است که حیوان را از دوران تولگی به سفر با اتومبیل عادت داده باشید؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است در طول سفر و به‌خصوص سفر زمینی با پت، حیوان خانگی‌ تان دچار حالت تهوع شود.

بهترین روش برای جلوگیری از این حالت این است که حیوان را به جابجایی و تکان‌های ماشین عادت داده باشید. در صورتی که چنین اقدامی را انجام نداده‌اید، لازم است پیش از سفر دراز و طولانی‌مدت، چند سفر کوتاه داشته باشید تا شرایط لازم برای مسافرت اصلی محیا شود.

نکات مهم دیگری که در سفر با حیوان خانگی لازم است رعایت شوند، عبارتند از:

  • استفاده از داروهای مسکن و آرام‌بخش تجویزشده توسط دامپزشک (در صورت بروز تهوع یا بیماری)
  • عادت دادن حیوان به اینکه در باکس مخصوص خود در اتومبیل قرار بگیرد.
  • تهیه و تامین آب و غذای مورد نیاز حیوان در طول سفر
  • به همراه داشتن وسایل حمام و نظافت در هنگام مسافرت بردن حیوان خانگی
  • تهیه کردن مولتی ویتامین‌ها و داروهای مصرفی احتمالی نظیر قطره گوش و چشم
  • داشتن کیسه پلاستیکی مخصوص جمع آوری فضولات حیوان در طول سفر
  • هیچ گاه اجازه ندهید که حیوان سر خود را از ماشین بیرون کند. (جزء در مواردی که از امنیت حیوان در این شرایط مطمئن هستید.)
  • حیوان خانگی را در قسمت بار وانت یا صندوق عقب قرار ندهید.
  • به مدت هر دو یا سه ساعت یکبار توقف کرده تا حیوان فرصت غذا خوردن، نوشیدن آب و دستشویی کردن را داشته باشد.
  • استفاده کردن از قلاده در هنگام پیاده کردن حیوان خانگی را فراموش نکنید.

چند نکته در مورد سفر با گربه ها

این که حیوان خانگی‌ تان گربه باشد یا سگ، قوانین کلی‌ای وجود دارد که آن‌ها را در عناوین قبل توضیح دادیم. اما در خصوص سفر با گربه‌ها، قوانین مخصوص دیگری وجود دارد که توجه کردن به آن‌ها ضرورت بالایی دارد.

  • به گربه خانگی‌ تان اجازه ندهید که در طول سفر در باغچه‌ها، خیابان یا چمن راه بروند؛ چرا که گربه‌ها بسیار مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های انگلی و قارچ‌ها می‌باشند.
  • گربه‌ های خانگی معمولاً به دستشویی کردن در باکس‌های مسقف عادت کرده‌اند. یادتان باشد که باکس مخصوص توالت گربه را به همراه داشته باشید.
  • گربه‌ها به دلیل چموشی زیاد، ممکن است مزاحمت‌هایی برای راننده ایجاد کنند. بسیار مراقب باشید که گربه‌ حتماً در باکس در بسته قرار گرفته باشد.
  • هنگام رسیدن به مقصد، گربه را در مکانی آرام قرار دهید تا کم کم به محیط جدید عادت کند. گربه‌ها در برخورد با محیط‌های جدید و نا آشنا، مضطرب شده و احتمال دارد مشکلاتی برایشان پیش بیاید.

چند نکته در مورد سفر با سگ ها

سفر با سگ‌ها دربردارنده نکات دیگری است که توجه به آن‌ها ضروریست. سگ‌ها به دلیل خلق و خوی متفاوتی که از گربه‌ها دارند، در مواردی ممکن است آسیب‌پذیرتر عمل کنند.

  • در طول سفر از داروهای ضد کک استفاده کنید. سگ‌ها بسیار در معرض ابتلا به کک و کنه هستند.
  • از باکس مخصوص حمل سگ در طول سفر استفاده کنید. در غیر این صورت لازم است که از قلاده‌های مخصوص اتومبیل بهره‌مند شوید.
  • سگ‌ها خیلی زود در ماشین خسته می‌شوند. لازم است هر چند ساعت یکبار توقف کرده تا سگ‌تان اندکی فرصت پیاده روی و گردش پیدا کند. ( دقت کنید که داشتن قلاده ضروری است. )
  • هرگز سگ را در محیط‌های جدید تنها و به حال خود رها نکنید. سگ‌ها بسیار وابسته به صاحبان خود هستند و در صورت گم شدن بسیار تحت تهاجم استرس‌ و اضطراب قرار خواهند گرفت.

آیا حیوان خانگی را به سفر ببریم یا نه؟

سفر برای حیوان خانگی می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. اما این نکته تنها در صورتی محقق خواهد شد که تمامی نکات بالا را رعایت کرده باشید. باید بدانیم که قبول مسئولیت نگهداری از حیوان خانگی، تعهداتی ایجاد می‌کند که در نهایت تمامی جنبه‌های زندگی‌مان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

در صورتی که فکر می‌کنید نمی‌توانید از عهده برآورده کردن نیازهای حیوان در طول سفر و تامین امنیت و نگهداری از آن برآیید، بهتر است از این تصمیم منصرف شوید. بنابراین، اگر حیوان خانگی‌تان را به سفر نمی‌برید، دو راه بیشتر نخواهید داشت. می‌توانید نگهداری از حیوان را به یکی از دوستان یا آشنایان خود بسپارید. دیگر اینکه می‌توانید حیوان را به پانسیون ببرید تا موقتا از او نگهداری کنند.

یک نکته در مورد سپردن حیوان به پانسیون

در صورتی که می‌خواهید حیوان خانگی را به پانسیون بسپارید، لازم است از کیفیت خدمات و نحوه نگهداری از حیوان در آن مکان اطلاع کافی کسب کنید. برخی از پانسیون‌ها، در تمام مدت، حیوان را در قفس‌های کوچک نگهداری می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به حیوان شود. در صورت عدم تمایل به بردن حیوان به سفر، بهترین پانسیون برای نگهداری از حیوان را پیدا کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا