ورزش و سلامت پتگربه آپارتمانی

میزان خواب در گربه ها چقدر است؟

میزان خواب در گربه ها بطور معمول چقدراست؟ اگر به تازگی گربه‌ ای را برای نگهداری به منزل آورده‌اید، حتما این سوالی است که بسیار می‌پرسید و به دنبال جواب آن هستید.

حتما تا کنون متوجه این موضوع شده‌اید که گربه ‌ها دائم در حال چرت زدن و خوابیدن هستند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل این رفتار گربه‌ ها در ژن‌های آن‌ها نهفته است.

تمام افرادی که در خانه از گربه نگهداری می‌کنند، می‌دانند که این حیوانات دوست داشتنی و بامزه عاشق خوابیدن و چرت زدن هستند.

خواب یک فعالیت غریزی گربه‌ هاست که از نسل‌های دور به آن‌ها به ارث رسیده است که مدت خوابیدن آن‌ها می‌تواند بین 12 تا 16 ساعت و در برخی از آن‌ها، مخصوصا بچه‌ گربه ‌ها، این مدت می‌تواند به بیشتر از 20 ساعت نیز برسد.

البته گربه ها در تمام این ساعات به خواب عمیق فرو نمی‌روند و زمان زیادی از آن را در حال چرت زدن‌های 15 الی 30 دقیقه‌ای هستند و فقط حدود 5 دقیقه به خواب عمیق فرو می‌روند و مجددا به حالت چرت زدن در می‌آیند.

این تغییر حالت خواب آنقدر ادامه می‌یابد تا بالاخره گربه بیدار شود. علت خواب زیاد گربه‌ ها و چرت زدن‌های مکرر آن‌ها، ذخیره انرژی و داشتن آمادگی لازم برای واکنش در برابر خطر‌های احتمالی است که ممکن است تهدیدشان کند.

علت دیگر خواب زیاد گربه ها این است که آن‌ها جهت آمادگی برای شکار نیاز به استراحت و خواب کافی دارند.

برای این که گربه خانگی شما غریزه ژنتیکی شکار خود را رفع کند، بایستی برای او امکاناتی مانند اسکرچر گربه و وسایل بازی مناسب او در خانه را تهیه کنید.

درست است که گربه شما اهلی شده و به جای شکار کردن از غذایی که شما برایش تهیه می‌کنید، می‌خورد، اما او خصلت بیولوژیکی و اجداد وحشی خود را حفظ می‌کند.

گربه‌ های خانگی نیز مانند سایر گربه‌ ها و حتی بستگان بزرگ‌تر خود مانند شیر و پلنگ، حیواناتی هستند که بیشتر تمایل به فعالیت در شب دارند.

به همین دلیل آن‌ها اکثر روز را در حال چرت زدن هستند و به خوبی استراحت می‌کنند و هنگامی که شب می‌شود، شروع به چرخیدن و گشت و گذار در خانه و اطراف آن می‌کنند.

حالا متوجه می‌شوید که چرا گربه آرام و ظاهرا بی‌آزارشما در روز، چرا در شب آن همه خرابکاری می‌کند!

گربه ‌ها وقتی که در حال چرت زدن هستند، خواب سبکی دارند و در صورت نیاز به سرعت از خواب بیدار می‌شوند، در این حالت گربه‌ ها با کوچک‌ترین صدایی از خواب بیدار می‌شوند.

میزان خواب در گربه های مسن‌تر و همچنین، بچه گربه‌ ها بیشتر از گربه‌ های بالغ و با سن متوسط می‌باشد وقتی که گربه ‌ای در حال چرت زدن باشد، شما می‌توانید حرکات گوش‌های او را متوجه شوید؛

ممکن است یک گوش گربه به سمت صدایی که می‌شنود، بچرخد. چشمان گربه نیز در این حالت محکم بسته نیست و هر لحظه می‌تواند باز شود.

نحوه خوابیدن گربه نیز بسته به دمای اطرافش، ممکن است تغییر کند؛ اگر هوا سرد باشد گربه بدنش را جمع می‌کند و در هوای گرم بدن خود را می‌کشد و می‌خوابد.

برای تهیه جای خواب مناسب گربه خانگی خود می‌توانید با سر زدن به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی معتبر و بررسی گزینه‌های متنوع در آن‌ انتخابی خوب داشته باشید.

ساعت خواب گربه

همانطور که گفته شد، یک گربه بالغ در طول شبانه روز بین 12 تا 16 ساعت ممکن است در خواب باشد. بچه گربه‌ها بدلیل شرایط خاصی که دارند و افزایش هورمون در بدنشان حتی بیشتر از گربه‌ های بالغ به خواب نیاز دارند.

میزان ساعت خواب گربه ‌ها بسته به شیوه زندگی و سن گربه متغیر خواهد بود. درست است که گربه‌ ها تمایل بیشتری به خوابیدن در طول روز و فعالیت در شب دارند، اما اگر بتوانید او را در طول روز فعال نگه داشته و با بازی کردن مشغولش کنید، می‌توانید ساعت خواب گربه خود را به شب نزدیک‌تر کرده و تا حدودی او را با خواب خودتان سازگار نمایید.

اما باید به این نکته توجه کنید که میزان خواب در گربه ها در طول شبانه روز باید تامین شود و گربه به اندازه کافی استراحت کند.

تغییر در ساعت خواب گربه بدون توجه به نیاز استراحت گربه ممکن است باعث بیماری و ناخوشی در گربه شود. با این تفاسیر، فکر این که ساعت خواب گربه خود را با ساعت خواب خودتان تنظیم کنید، از سرتان درآورید.

علت خواب زیاد گربه‌ ها چیست؟

تغییر در میزان خواب در گربه ها ممکن است به چند دلیل اتفاق بیافتد، شما با دقت در رفتار حیوان و توجه به میزان خواب در گربه خود می‌توانید پیش از این که مشکل جدی در سلامت او پیش بیاید، با کمک یک دامپزشک به گربه خود رسیدگی کنید.

موارد زیر از جمله موارد مهم علت خواب زیاد گربه ها می‌باشد:

  • سالخوردگی گربه

با افزایش سن گربه و سالخوردگی بیشتر او، نیاز به استراحت و ذخیره انرژی برای گربه بیشتر احساس می‌شود. پس اگر چندین سال است که از یک گربه مراقبت می‌کنید و اکنون گربه‌ای مسن دارید، چندان نگران زیاد خوابیدن او نباشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت علائم سالخوردگی در گربه‌ها مقاله درباره طول عمر گربه چه می‌دانید؟ را در وبلاگ پتیا مطالعه کنید.

  • بارداری گربه

یکی از دلایل افزایش میزان خواب در گربه های ماده، بارداری آن‌ها و آماده شدن‌شان برای داشتن بچه گربه است. نشانه‌های بارداری گربه ممکن است پیش از سه هفته پس از جفت گیری ظاهر شود. افزایش مقدار هورمون در دوران بارداری و همچنین، نیاز گربه ماده به استراحت از دلایل تغییر در میزان خواب در گربه هاست.

  • فصل زمستان

گربه ‌ها در طول فصل زمستان و در شرایطی که هوا سرد شده باشد و مخصوصا در روزهای بارانی تمایل بیشتری به خواب و حفظ بیشتر انرژی از خود نشان می‌دهند.

اگر گربه شما علائم غیرعادی از خود نشان نمی‌دهد و سالم به نظر می‌رسد و فقط بیشتر از قبل می‌خوابد، نگران نباشید. این تغییر میزان خواب در گربه ها در فصول سرد سال با گرم شدن هوا به حالت عادی برمی‌گردد.

  • بیماری، علت خواب زیاد گربه ها

زیاد بودن ساعت خواب گربه و طولانی بودن آن ممکن است ناشی از بیماری و کمبود انرژی او باشد. یک گربه بیمار معمولا دچار اختلال در میزان خواب می‌شود.

گربه ‌ها معمولا در طول دوره بیماری بدلیل این که بدنشان در حال مبارزه با بیماری است، نیاز به استراحت بیشتری دارند و میزان خواب در گربه های بیمار بیشتر از گربه‌ های سالم می‌باشد.

شما با بررسی رفتار و چک کردن دوره‌ای سلامت گربه خود، می‌توانید بدانید که آیا گربه شما یک گربه بیمار و بی‌حال است یا صرفا گربه‌ای عاشق خواب؟

بیماری و بی‌حالی هم می‌تواند حالتی موقتی و گذرا در حیوان باشد و هم زنگ خطری برای بروز وضعیت جدی و وخیم برای او به حساب بیاید. 

یکی از روش‌هایی که با کمک آن می‌توان به سلامت یا مریضی گربه پی برد، تمایل او به بازی کردن است. گربه بایستی به بازی کردن با وسایل بازی و مورد علاقه‌اش عکس‌العمل نشان دهد.   

همچنین، یک گربه سالم از دریافت جایزه و تشویقی چشم پوشی نمی‌کند و با صدا زدنش برای گرفتن جایزه به سمت شما خواهد آمد. اگر گربه عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد، هر چه سریع‌تر برای بررسی سلامتش او را نزد دامپزشک ببرید.

لازم به ذکر است، گربه ای که حوصله اش سر میرود و وسیله بازی هیجان انگیزی هم ندارد، اجبارا بیشتر می خوابد.

شما می‌توانید برای خرید با وسایل بازی مخصوص گربه به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا مراجعه کنید و از خرید وسایل متنوع و با کیفیت موجود در آن لذت ببرید.

برخی از بیماری‌ها و دلایل بی‌حالی گربه که می‌تواند باعث افزایش غیر عادی میزان خواب در گربه ها شود، شامل کم‌خونی، انواع سرطان‌ها، کم آبی، افسردگی گربه، بیماری قلبی، وجود عفونت در حیوان، کرم قلب، بیماری کلیوی و انگل‌ها می‌شود.

گربه ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند و با گذشت زمان و آموزش مناسب می‌توانند کم کم زمان خواب خود را با صاحبشان هماهنگ‌تر کنند.

همچنین، گربه‌ها خوابشان را با برنامه غذایی و ساعت سرو وعده‌های غذایی هماهنگ می‌کنند. به همین دلیل است که گربه‌هایی که در داخل منازل زندگی می‌کنند، از گربه‌های خیابانی بیشتر می‌خوابند، چون نگرانی چندانی بابت تهیه غذا ندارند.

شما با تنظیم برنامه غذایی گربه و همچنین، وادار کردن او به فعالیت بیشتر در طول روز با استفاده از وسایل بازی مانند اسباب بازی‌های متحرک، لیزر و موارد مشابه می‌توانید گربه را به استراحت بیشتر در شب وادار کنید.

اما باید توجه داشته باشید که شما هرگز نخواهید توانست رفتار غریزی گربه را کاملا عوض کنید. در هر صورت، شاید گربه‌ شما زیاد می‌خوابد، اما وقتی که بیدار است از تمام وقتش استفاده می‌کند و یکی از علایق او در ساعات بیداری مسلما بازی کردن با شماست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا