تغذیه سالم حیوانات خانگیحمایت از حیواناتورزش و سلامت پت

نحوه مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان

یکی از وظایف مهم و اصلی که برعهده سرپرست گربه است، نحوه مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان خواهد بود. نحوه مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان امری بسیار ضروری است که شما به‌عنوان یک سرپرست، وظیفه دارید تا تمام تغییرات ظاهری و علائم مهم و هشداردهنده گربه را زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم، گربه را به یک دامپزشک ارجاع دهید.

در‌ این راستا فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا برای افزایش سطح آگاهی شما و حفظ سلامت گربه مادر، به برخی از اطلاعات اولیه و مهم در رابطه با این موضوع اشاره کرده است و توصیه می‌شود تا انتهای محتوا ما را همراهی کنید تا با نحوه صحیح مراقبت از گربه ‌مادر آشنا شوید.

مراحل نگهداری و مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان

لیست غذایی گربه مادر شیرده
لیست غذایی گربه مادر شیرده

در این مرحله، به مکان نگهداری گربه مادر و نوع تغذیه و شرایط روحیه گربه مادر می‌پردازیم. گربه مادر به‌طور غریزی، می‌تواند تمامی نیاز‌های بچه گربه‌های خود را تامین کند. پس در اولین مرحله از نحوه مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان بهتر است در امور مادرانه آن، دخالتی نداشته باشید و تنها از دور، شرایط را کنترل کنید تا از سلامت همه گربه‌ها مطمئن شوید.

یکی از اصلی‌ترین نیازهای یک گربه مادر که به تازگی زایمان کرده، قرار گرفتن در محیطی گرم و امن است. در صورتی که گربه مادر احساس خطر کند و دمای محیط را مناسب بچه گربه‌های خود نداند، اقدام به جابجایی آن‌ها خواهد کرد. پس در‌صورت مشاهده این عمل به هیچ عنوان او را منع نکنید، در عوض سعی کنید یک محیط آرام، راحت و گرم را برای او فراهم کنید.

در رابطه با مکان استراحت گربه باید توجه داشته باشید که جای گربه مادر حتما باید نرم و تمیز باشد، در ‌این‌باره می‌توانید از پتو و حوله تمیز و نرم یا حتی جای خواب مخصوص گربه نیز استفاده کنید.

دومین مورد مربوط به تغذیه گربه مادر است. همانطور که می‌دانید گربه مادر به دلیل شیردهی به بچه گربه‌هایش، دچار کمبود کلسیم و پروتئین و.. می‌شود. به این منظور بهتر است در مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان به نوع تغذیه او توجه بیشتری داشته باشید و از غذای مخصوص گربه استفاده کنید.

نبایدهای لیست غذایی گربه مادر شیرده

در انتخاب لیست غذایی گربه مادر باید حساسیت بیشتری خرج دهید؛ برای تهیه یک رژیم غذایی طبیعی و سالم مجبور به حذف برخی مواد غذایی هستید که در این بخش به هر یک از آن‌ها اشاره شده است.

گوشت خام یک منبع اصلی برای ایجاد عفونت از طریق کرم‌ و ویروس‌های خطرناک است. همچنین، پنیر حاوی مقدار زیادی سدیم کلرید است که موجب بروز تغییراتی در ساختار بدنی گربه شیرده می‌شود و بسیار خطرناک است. همچنین، شیر، ادویه‌جات، پیاز و سیر که ممکن است باعث اسهال گربه شود، باید از لیست غذایی او حذف شود.

گربه مادر بعد از زایمان با چه مشکلاتی مواجه می‌شود؟

ورم پستان گربه مادر
ورم پستان گربه مادر

سه عارضه اصلی و مهمی که ممکن است گربه مادر بعد از زایمان با آن مواجه شود:

  1. ورم پستان: ورم پستان گربه مادر، در واقع، همان عفونت غده پستانی است. ورم پستان موجب انباشته شدن شیر در پستان گربه می‌شود و در نتیجه، اختلالاتی را در فرآیند شیردهی گربه به نوزادانش، به‌وجود می‌آورد. علائم ظاهری عفونت غده پستانی، حالت کبودی نوک پستان و گرم و متورم شدن آن است. در ‌صورت مشاهده هر ‌یک از این علائم، بهتر است هرچه سریعتر گربه مادر، مورد بررسی و معاینه دامپزشک قرار بگیرد. توجه داشته باشید که در این شرایط، گربه مادر توانایی شیردهی به بچه گربه‌های تازه متولد شده را نخواهد داشت. بنابراین، شما باید تا زمان بهبودی گربه مادر، بچه گربه‌ها را به‌صورت دستی تغذیه دهید.
  2. هیپوکلسمی: هیپوکلسیمی همان تب شیر است. در دوران بارداری و شیردهی، گربه مادر ممکن است با کمبود کلسیم مواجه شود و علائمی همچون لرزش عضلات بدن، بی‌قراری شدید، تشنج، نفس نفس زدن طولانی مدت را به‌همراه داشته باشد. هیپوکلسیمی همانند عفونت غده پستانی از موارد اورژانسی محسوب می‌شود و گربه باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد.
  3. آندومتریت (Endometritis): به‌ طور کلی، گربه مادر بعد از زایمان ترشحات واژنی خواهد داشت، اما اگر این ترشحات بیشتر از حد طبیعی‌ و همراه با بوی بد و نامطلوب باشد، نشان‌دهنده عفونت رحم یا همان آندومتریت خواهد بود. در صورت بروز این عارضه، گربه مادر باید برای معالجه در بیمارستان دامپزشکی بستری شود.

کلام آخر

همانطور که مطلع شدید، نحوه مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان امری لازم و بسیار ضروری است و شما سرپرست گرامی با مطالعه این محتوا توانستید شناخت کلی از پروسه بعد از زایمان گربه عزیزتان داشته باشید و با آگاهی بیشتر، به مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌شود اخبار و مقالات پتیا را دنبال کنید تا در صورت مواجه با مشکل، بتوانید هرچه سریعتر به حل آن بپردازید.

سوالات متداول

چه نوع غذایی برای گربه مادر تازه زایمان کرده مناسب است؟

گربه مادر، بعد از زایمان نیاز به مواد تقویتی و مغذی مناسبی دارد که از کالری، چربی و پرتئین بسیار بالایی برخوردار باشند تا بتواند آنها را به راحتی هضم کند.

بعد از زایمان در چه شرایطی عقیم کردن گربه توصیه می‌شود؟

یک گربه تازه متولدشده تا زمانی که به‌طور کامل مستقل نشود، متکی به گربه مادر و حمایت‌های اوست؛ از سوی دیگر، گربه مادر حداقل تا هشت هفته موظف به حفاظت و تغذیه بچه گربه‌های تازه متولد شده است. از سوی دیگر، گربه‌ ماده عقیم نشده به محض گذر از دو هفته از زایمانش، می‌تواند مجدد باردار شود. به‌ این منظور، اگر توانایی کنترل رفت و آمد گربه مادر را ندارید، توصیه می‌شود گربه خود را عقیم کنید.

در صورت مشاهده چه علائمی در گربه باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

اگر شاهد هر گونه حرکات ناهنجار و ناشیانه، افتادگی رحم و خونریزی غیر عادی از گربه مادر شدید، باید هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا