حیوان خانگی و آپارتمانی

نحوه نگهداری از جوجه تیغی

نحوه نگهداری از جوجه تیغی

جوجه تیغی‌ها حیواناتی با نمک و دوست داشتنی می‌باشند که در حال حاضر می‌توان این حیوان را در بعضی از خانه‌ها به عنوان حیوان خانگی مشاهده کرد. به طور کلی 17 گونه جوجه تیغی در سراسر آسیا، اروپا و آفریقا یافت شده است که بعضی از آن‌ها اهلی هستند و می‌توان به عنوان حیوان خانگی از جوجه تیغی نگهداری و مراقبت کرد؛ در این مطلب قصد داریم تا به نحوه نگهداری از جوجه تیغی به طور کامل بپردازیم.

به طور کلی عمر جوجه تیغی‌ها بین 5 الی 8 سال است و برای نگه داری کردن از حیوان باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به خوبی از آن مراقبت نمایید؛ جوجه تیغی ها حیواناتی شب بیدار هستند و در طول روز خواب کافی می‌کنند و شب ها به فعالیت کردن می‌پردازند.

اگر فردی صبور و دارای آرامش هستید می‌توانید از این حیوان دوست‌داشتنی به راحتی نگهداری کنید، بهتر است بدانید که جوجه تیغی در شب‌ها فعالیت و سرو صدای بسیار زیادی دارند و می‌تواند در فضای آزاد چندین مایل نیز حرکت نمایند. برای نگهداری از جوجه تیغی باید به نکاتی همچون دمای مورد نیاز این حیوان، تغذیه جوجه تیغی و … دقت نمایید که در ادامه مطلب، به طور کامل تمام آن‌ها را بررسی کرده و شرح داده ایم.

تگهداری از جوجه تیغی
روش های نگهداری جوجه تیغی

رژیم غذایی برای نگهداری از جوجه تیغی

جوجه تیغی‌ها حیواناتی حشره خوار هستند و علاقه بسیار زیادی به کرم‌ها، جیرجیرک‌ها و … دارند و می‌توانند این موارد غذایی را در طبیعت یافت نمایند. برای نگه داری کردن از جوجه تیغی می‌توانید از غذاهای تجاری و آماده این حیوان نیز استفاده نمایید؛ غذای آماده جوجه تیغی حاوی ترکیبی از ویتامین ها و حشرات می‌باشد که مواد غذایی مورد نیاز این حیوان را تامین می‌کنند.

برای تهیه غذای تجاری جوجه تیغی می‌توانید به راحتی به پت شاپ‌های اینترنتی مراجعه کنید و در کمترین زمان غذای این حیوان دوست داشتنی را تهیه و خریداری نمایید، بعضی از افراد برای تغذیه جوجه تیغی خود از غذای مخصوص گربه استفاده می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که به دلیل بالا بودن پروتئین‌های موجود در غذای گربه استفاده از آن برای جوجه تیغی مناسب نمی‌باشد.

به طور کلی اکثر جوجه تیغی‌ها دارای اضافه وزن هستند و برای نگهداری کردن از آن‌ها باید رژیم غذایی مناسبی را برایشان در نظر بگیرید و به کیفیت غذای آن‌ها نیز توجه بسزایی داشته باشید.

دمای مناسب برای نگهداری ازجوجه تیغی ها

تمام جوجه تیغی ها علاقه بسیار زیادی به گرما دارند، برای نگهداری از جوجه تیغی باید دمایی بین 72 تا 80 درجه فارنهایت را برای آن فراهم کنید و توجه داشته باشید اگر محل نگهداری این حیوان در فصل‌های گرم سال خنک باشد ممکن است جوجه تیغی به خواب زمستانی برود و همین امر باعث مرگ این حیوان بشود.

به طور کلی زیستگاه این حیوان بهترین جا برای زندگی او است؛ زندگی کردن جوجه تیغی در زادگاه و طبیعت برای این حیوان خوشایند تر از زندگی در کنار انسان‌ها است زیرا می‌تواند در زادگاه خود بهتر و راحت تر زندگی کند.

خانه جوجه تیغی
دمای مورد نیاز برای جوجه تیغی ها

روش های لمس کردن جوجه تیغی

برای بسیار از افراد این سوال بوجود می‌آید که دست زدن به جوجه تیغی امکان پذیر می‌باشد یا خیر! باید بدانید که با برقرار کردن ارتباط با جوجه تیغی خود می‌توانید به راحتی آن را در دستان خود بگیرید و نوازشش کنید. برای برقرار کردن ارتباط میان خود و جوجه تیغی باید با او کمی تعامل برقرار سازید؛ توجه داشته باشید که ممکن است در هنگام بلند کردن جوجه تیغی، این حیوان خود را شبیه به یک گولوله بکند و در عرض چند دقیقه خود را به آرامی باز نماید.

بررسی انواع بیماری جوجه تیغی

جوجه تیغی‌ها مانند تمامی حیوانات ممکن است دچار بیماری‌ها و مشکلاتی بشود که در صورت مشاهده کردن هر گونه علائم غیر طبیعی در جوجه تیغی خود، باید فورا او را نزد یک دامپزشکی ببرید تا او را معاینه بکند؛ در ادامه چند مورد از بیماری‌های خطرناک در جوجه تیغی را برای شما نام برده‌ایم:

  • انگل‌های روده‌ای
  • شپش
  • سرطان‌های تناسلی در جوجه تیغی
  • بیماری‌های دندان مانند آبسه
  • تومور
  • ریزش خارها

توجه: بهتر است بدانید که با عمل عقیم سازی جوجه تیغی می‌توانید جلوی بسیاری از این بیماری‌ها را بگیرید و باید حیوان خود را هر چند وقت یکبار برای چکاب نزد یک دامپزشک ببرید.

بیماری جوجه تیغی
معرفی انواع بیماری های جوجه تیغی

برقراری ارتباط جوجه تیغی با دیگر حیوانات

برای نگهداری از جوجه تیغی بهتر است بدانید که مراقبت از این حیوان به تنهایی کار درستی نمی‌باشد و می‌توان برای آن یک جفت نیز تهیه کنید، جوجه تیغی‌ها می‌تواند به راحتی با حیواناتی دیگر مانند سگ‌ها و گربه‌ها همزیستی داشته باشند. در ابتدای قرار گرفتن جوجه تیغی با دیگر حیوانات ممکن است او خود را به شکل یک توپ در بیاورد و بعد از گذشت چند دقیقه خسته و تسلیم بشود.

بهتر است در هنگام ایجاد تعامل جوجه تیغی با دیگر حیوانات حواستان به حیوانات خود باشد و رفتار آن‌ها را کنترل نمایید؛ برای ایمنی حیوانات باید جوجه تیغی را از حیوانات غیر بومی دور نگه دارید.

محل نگهداری جوجه تیغی

جوجه تیغی‌ها حیوانات بازیگوش و دارای تحرک بسیار بالایی هستند و بهتر است در محل نگهداری این حیوان اسباب بازی‌هایی مانند چرخ بازی برای سرگرم سازی و تحرک او تهیه نمایید؛ قفسی که برای جوجه تیغی تهیه می‌کنید باید بزرگ باشد و بهتر است که یک طرف آن شیشه‌ای باشد.

توجه داشته باشید که قفس‌های سیمی می‌تواند به حیوان شما آسیب برساند، پس از تهیه قفس‌های سیمی به شدت اجتناب نمایید؛ وجود ظرف آب و رختخواب مناسب در قفس جوجه تیغی نیز الزامی است.

محل نگهداری جوجه تیغی
قفس مخصوص جوجه تیغی

سوالات متداول نحوه نگهداری از جوجه تیغی

  • برای نگهداری از جوجه تیغی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
    نکات بسیار زیادی همچون دمای مورد نیاز جوجه تیغی، تغذیه مناسب این حیوان، محل زندگی و بیماری‌های این حیوان برای نگهداری کردن از آن دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد.
  • چه محلی برای نگهداری از جوجه تیغی مناسب است؟
    برای مراقبت از جوجه تیغی باید محل مناسبی را برای او فراهم کرد، جوجه تیغی‌ها دارای اضافه وزن می‌باشند و دارای تحرک بسیار زیادی هستند بنابراین وجود وسایل بازی در قفس این حیوان و سایز قفس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • چگونه می‌توان از جوجه تیغی در خانه نگهداری کرد؟
    دمای قفس جوجه تیغی برای نگهداری کردن از این حیوان بسیار مهم است و اگر هوا در قفس جوجه تیغی خنک باشد امکان دارد او به خواب زمستانی برود که همین امر می‌تواند سلامت حیوان شما را به خطر بیاندازد. با قرار دادن دستگاه تصفیه هوا و اهمیت به تغذیه جوجه تیغی می‌توان به راحتی از این حیوان در خانه نگهداری کرد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا