حیوان خانگی و آپارتمانی

چطور با وجود حیوانات خانگی، خانه تمیزی داشته باشیم؟

نظافت حیوان خانگی یکی از نکات مهم در مورد حیوانات خانگی است که رعایت آنها می‌تواند به سلامتی حیوانات کمک و از آسیب رسیدن به آنان جلوگیری کند؛
از سوی دیگر این امر یکی از چالش های جدی و رایج ترین مشکلاتی است که در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی صاحبین آنها با این مشکلات رو به رو هستند،
زیرا داشتن حیوانات خانگی می‌تواند کار آنها را در تمیز نگه داشتن خانه شان افزایش دهد اما باید به یاد داشته باشند تمیز نگه داشتن منزل با وجود حیوانات خانگی نیز امکان پذیر بوده و غیر ممکن نیست.
پتیا در این مقاله قصد دارد به مطالب مهمی چون نظافت حیوان خانگی و خانه بپردازد که این موضوعات از جمله نکاتی است که باید در نگهداری از حیوانات خانگی رعایت گردد.

کنترل ریزش موی حیوانات خانگی

همانطور که می‌دانید ریزش موی حیوانات خانگی یک فرآیند طبیعی است که طی آن موهای مرده و قدیمی جای خود را به موهای جدید و تازه رویش می‌دهند.
حال در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه ریزش موی حیوان خانگی خود را کنترل کنیم؟

جاروبرقی و تی دستی

اولین کاری که در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی می‌توانید برای مقابله با ریزش موی حیوان خانگی خود انجام دهید، بهره گیری از جاروبرقی با قدرت مکش بالاست؛
جارو کشیدن روزانه ساده ترین روش برای تمیز کردن فرش و مبلمان می‌باشد و صاحبین حیوانات خانگی با این وسیله به راحتی قادرند نظافت حیوان خانگی و خانه شان را رعایت کنند.
تی دستی نیز در پاکسازی خانه و جمع آوری موی حیوان خانگی از سطوح، می‌تواند کمک بزرگی باشد.

نکته ای که نباید در مورد جارو برقی فراموش کنید

فراموش نکنید جاروبرقی که استفاده می‌کنید باید دارای یک فیلتر خوب باشد تا پاک کردن و خالی کردنش به راحتی اتفاق بیفتد.

پرزگیر یا رولر

مورد دیگری که می‌تواند در رعایت نظافت حیوان خانگی به ما کمک کند، استفاده از محصولات پرزگیر مانند رول هایچسب دار است؛ این رول ها همان رول هایی هستند که ازچند لایه کاغذی چسبناک ساخته شده اند و برای زدودن موی حیوانات خانگی از روی لباس و مبلمان به کار می‌روند.

استفاده از مبلمان چرب و سطح صاف

مبلمانی که دارای سطح صاف هستند، نه تنها راحت می‌توان مو را از سطوح آنها پاک کرد بلکه در برابر پنجه و خراش حیوان خانگی آسیب پذیری کمتری دارند.

استفاده از روکش مبلمان

جالب است بدانید استفاده از روکش های مناسب برای مبلمان نیز می‌توان در رعایت نظافت حیوان خانگی و منزل کمک بزرگی باشد.

بهره گیری از لکه بر

لکه بر می‌تواند کمک خوبی در رعایت نظافت حیوان خانگی ، خانه و سطوحی است که امکان نشستن حیوان بر روی آن زیاد است؛ حتی محل استراحت حیوان خانگی خود را می‌توانید با لکه بر پاکسازی کنید اما به یاد داشته باشید به دستور ساخت آن توجه
کنید تا در نگهداری از حیوانات خانگی خود، ناخواسته به سلامت آنها آسیب نزنید.

استفاده از سنگ پا برای زدودن موی حیوان خانگی

روش دیگری که می‌توانید برای زدودن و کنترل ریزش موی حیوان خانگی، کشیدن سنگ پا روی فرش است البته هرگز آن را محکم روی سطح فرش نکشید تا ناخواسته باعث آسیب تار و پود فرش نگردید.

شانه زدن و برس کشیدن منظم موی حیوانات خانگی

شانه زدن یا برس کشیدن منظم موی حیوان خانگی یکی از موارد مهم در نظافت حیوان خانگی به شمار می‌آید؛
زیرا با این کار می توانید حجم زیاد موهای قدیمی را که آماده ریزش هستند، جمع آوری کنید.
برس کشیدن منظم موی حیوان خانگی نه تنها می‌تواند موجب افزایش درخشش، کیفیت سلامت مو و پوشش بدن او گردد، بلکه از جمع شدن اجسام و حیوانات ریز در بین موهای حیوان جلوگیری خواهد شد.
شانه ها یا برس های مخصوصی که از تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی به شمار می‌آیند، برای نگهداری از حیوانات خانگی در بازار موجود هستند که به راحتی می‌توان آنها را از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی خریداری کرد.

حمام کردن حیوان خانگی

حمام رفتن نقش مهمی در رعایت نظافت حیوان خانگی ایفا می‌کند و به سبب اینکه بدن او را از انواع آلودگی‌ ها پاک می‌سازد، باعث حفظ سلامتی و بهداشت پوست و موی او می‌گردد.
ضمن این حمام کردن حیوان خانگی می‌تواند موجب خلاصی از دست موهای کهنه و قدیمی و رویش موی جدید شود به همین علت می‌تواند روشی در کنترل ریزش موی حیوان خانگی باشد.

روش حمام کردن گربه خانگی

اگر دارنده گربه هستید، باید در زمینه نظافت حیوان خانگی خود یک سری اصول را رعایت کنید زیرا آنها غالبا از خیس شدن متنفر هستند به همین علت اشتیاقی به شستن شدن از خود نشان نمی‌دهند. اولین اصلی که در حمام کردن و نگهداری از حیوانات خانگی چون گربه حاکم است با آرامش رفتار کردن با آنهاست؛
شما وظیفه داردید چه در هنگام ورود گربه به حمام و چه در طول حمام دادن او، با حیوان به آرامی رفتار کنید تا از استرسش جلوگیری کنید.
مرتب و کوتاه کردن ناخن های گربه می‌تواند خطر چنگ زدن او را در حمام به حداقل برساند.
به محض ورود گربه به حمام درب را ببندید و تا اتمام زمان حمام کردن حیوانتان درب حمام را باز نکنید؛ با این کار از هوایی شدن و خروج حیوان از حمام جلوگیری خواهید کرد.
به محض اینکه او را درون وان مخصوص که تا بالای پنجه های او پر از آب کرده اید، قرار دادید و بسیار آرا م پشت گردن گربه تان را بگیرید تا حیوان فرار نکند اما هرگز با محکم گرفتن او به او آسیب نزنید.
برای اینکه بتوانید بدن حیوان را خیس کنید تا آماده شستن شود، با یک ظرف کوچک کم کم آب روی بدی وی بریزید و مراقب باشید که به درون چشم حیوان نرود.
سپس برای شستشویی گربه از شامپوی مخصوص حیوانات خانگی استفاده کنید؛
شامپو را در کف دست خود ریخته و روی بدن گربه مالش دهید تا کف کند اما مراقب صورت وی باشید.
شامپوی مخصوص حیوانات خانگی را می‌توانید از انواع پت شاپ اینترنتی معتبر تهیه کنید.
پس از اتمام شستشوی گربه تان، حیوان را به طور کامل خشک کنید و موهای او را شانه بزنید.

شست وشوی محل خواب و استراحت حیوان

ممکن است حیوان خانگی گاهی دوست داشته باشد در کنار شما بخواهد؛ در این شرایط شست و شوی محل خواب او و تعویض ملحفه می‌توان روش مناسبی در رعایت نظافت حیوان خانگی شما باشد. فراموش نکنید این امر روش مناسبی در نگهداری از حیوانات خانگی بوده و روش موثری در رعایت نظافت حیوان خانگی به شمار می‌آید.

تعیین اتاق مجزا برای حیوان خانگی

اگر خانه بزرگی دارید و می‌توانید اتاقی جداگانه را به حیوان خانگی خود اختصاص دهید و تمام نیازها و وسایل را در آن اتاق در اختیار او قرار دهید، حتما این کار را انجام دهید تا با این کار از بهم ریختگی مابقی اتاق های منزلتان جلوگیری کنید و تمیز کردن خانه تان را به کار راحت‌ تری مبدل سازید.

سایر کارهایی که می‌توان در زمینه جمع آوری موی حیوان خانگی انجام داد

  • استفاده از بادکنک و الکتریسیته حاصل از آن برای جدب موی حیوان خانگی از روس فرش و مبلمان
  • استفاده از اسپری های آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته
  • استفاده از برس های فلزی قدیمی که دیگر مورد استفاده نیست برای زدودن موی حیوان خانگی ار روی فرش
  • استفاده از نوار چسب های پهن
  • کنترل کردن دمای مناسب داخل خانه
  • کترل سلامتی و ویتامین کردن حیوان خانگی به سبب جلوگی از ریزش موی او
  • استفاده از دستکش های لاتکس ( پلاستیکی)
  • استفاده از یک تکه ابر یا اسفنج برای جمع آوری موس حیوانات خانگی
  • استفاده از مواد نرم‌ کننده لباس برای ازبین رفتن الکتریسیته لباس

موثرترین مواد برای جذب بوی سگ و ادرار حیوان خانگی

جوش شیرین و قدرت بالایی آن در جذب بو

به سبب اینکه جوش شیرین قابلیت بالایی در جذب بو دارد، می‌تواند موثرترین ماده ای باشد که برای جذب بوی سگ از لباس ها و محیط اطراف، مورد استفاده قرار بگیرد.

ضمناً از جوش شیرین می‌توانید به عنوان یک شامپوی خشک برای سگ و دیگر وسایل مربوطه استفاده کرده و سپس با شانه زدن، به راحتی ذرات ریز آن را از لابه لای موی حیوان خارج کنید.

استفاده از اسپری لیموی خانگی

اسپری لیمو، اسپری خوشبو کننده ای است که می‌توانید آن را در خانه تهیه و برای از بین بردن ردپاها حیوان خانگی روی لباس و فرش استفاده کنید.

مبارزه با این معضل اثر ادرار حیوان خانگی چون سگ توسط این دو ماده

  • برای از بین بردن اثر ادرار حیوان خانگی چون سگ، کافی است مقداری جوش شیرین را در محل مورد نظر بریزید؛ نیاز دارد برای سه الی چهار دقیقه بر روی لکه باقی بماند و پس از گذر این زمان با یک دستمال و یا تی تمیز گردد.
  • اسپری لیمویی که در خانه درست کرده اید نیز برای شستن اثر ادرار حیوان خانگی چون سگ به شما کمک می‌کند.

طریقه مصرف اسپری لیموی خانگی برای از بین بردن اثر ادرار حیوان خانگی چون سگ بدین صورت است که آن را روی لکه مورد نظر اسپری و سپس با یک تی یا دستمال، آن را تمیز کنید.

توالت پت

توالت پت روش دیگری به امر موفق بودن در نگهداری از حیوانات خانگی و حفظ نظافت حیوان خانگی شما کمک می‌کند؛

از سوی دیگر استفاده از توالت پت برای حیوانات خانگی چون توله سگ ها و آموزش و تشان دادن محل دستشویی به  آنها به از بین برندن و ترک یک سری از خصوصیات اخلاقی ناخواسته و نامناسب این حیوانات کمک می‌کند.

بهتر است از توالت پتی استفاه کنید که جنس پلاستیک محکمی داشته باشد از پاره کردن و گاز گرفتن آن توسط حیوانات چون سگ جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا