نژادنژادهای سگ

سیبرین هاسکی را بیشتر بشناسیم!

نژاد سیبرین هاسکی در دسته سگ‌هایی است که با  حضور مهارت‌هایی می‌توانید از آنها در فضای خانه نگهداری کنید. البته در این نگهداری شاید اندکی با دنیای پرجنب ‌و جوش سگ‌های هاسکی با مشکل مواجه شوید.

به هر حال، این سگ در ایامی نه ‌چندان قدیمی و حتی در این ایام ماشینی شده نیز با هدف استفاده در سورتمه‌ها در کنار انسان‌ها بوده است؛ چرا که ماهیتی پرجنب ‌و جوش و ذاتی خستگی ناپذیر دارد.

آنها برای طی کردن مسافت‌های طولانی و طاقت‌فرسای قطب شمال بهترین انتخاب هستند. لکن قرار است تا در محیط خانه شما نگهداری شوند.

لذا برای هر چه موفق‌تر شدن در تربیت سیبرین هاسکی باید این سگ دوست داشتنی را هر چه بیشتر بشناسیم.

اینکه چه خصوصیات فیزیکی‌ای دارند؟ و یا با چه جنبه‌هایی از خلق و خو زندگی می‌کنند؟ معایب سگ هاسکی چیست؟ و…

در این مقاله با پتیا باشید تا در نگاهی کامل درباره نژاد سیبرین هاسکی بیشتر بدانید.

سگ های نژاد سیبرین هاسکی چه شکلی هستند؟

در گام اول برای مطرح کردن همه چیز درباره نژاد سیبرین هاسکی لازم است تا این سگ‌ها را شناسایی کنیم. اینکه در میان انواع هاسکی، سیبرین ها چه شکلی هستند؟ و چه مشخصه‌های ظاهری دارند؟

برای آنها که چندان اطلاعی از دنیای سگ‌ها و نگهداری از آنها ندارند، احتمالاً سگ هاسکی اصلاً نژاد شناخته‌شده‌ای نیست.

بسیاری هم انواع هاسکی را به یک چشم نگاه می‌کنند. در نگاه آنها احتمالاً هر سگ زیبایی که شکل و شمایل گرگی رام‌شده را پیدا کرده باشد، در جمع انواع هاسکی ها قرار می‌گیرد.

سگ هاسکی
سگ هاسکی

اما ازدر نگاه حرفه‌ای‌ها، سگ هاسکی در دنیای بزرگتری معرفی می‌شود. دنیایی از انواع هاسکی که نژاد سیبرین هاسکی یکی از زیباترین آنها است!

سگ هاسکی از نژاد سیبرین، پوست ضخیمی دارد و در سطح پوست از موهای تقریباً بلند و یکدستی بهره‌مند می‌باشد.

این سگ گرگ نما در اندازه‌های متوسط، دارای پوزه‌ای کشیده با گوش‌هایی تیز و استوار، وجهه‌ی گرگ‌مانندی دارد. هنوز هم بسیاری در تکاپوی این باور هستند که گویا روس‌ها در چند قرن پیش در تلاش برای رسیدن به سگ‌های اهلی، نژادی از گرگ‌ها را رام کرده‌اند.

البته این ایده بیشتر شبیه به یک افسانه است. به هر حال سیبرین‌ها، سگ‌هایی هستند که حالا با رنگ‌های سیاه-سفید، خاکستری، قهوه‌ای و حتی قرمز در خیل سگ‌های زیبای خانگی قرار گرفته‌اند.

در این‌ بین، هرگز نمی‌توانید در تشریح زیبایی‌های سگ نژاد سیبرین هاسکی از کنار چشم‌های آبی ‌رنگ آن عبور کنید. این چشم‌های گیرا در تمام هاسکی‌ها دیده می‌شوند، اما در نژاد سیبرین هاسکی به شکلی دل‌فریب‌تر حضور دارند.

سگ هاسکی در خلق و خوی چگونه است؟

اگر تعریف شما از سگ‌ها، حیواناتی با اعصاب ضعیف و کاملاً هیجانی و آماده برای پاسبانی است، احتمالاً در مواجه با سگ‌های هاسکی نظرتان را عوض خواهید کرد. چون انواع هاسکی سگ‌های نسبتا آرام، مطیع، مهربان، آگاه و البته خوش اعصابی هستند.

از این رو، قطعا نژاد سیبرین هاسکی را سگ‌هایی کاملاً باهوش خواهیم یافت. این سگ‌ها خیلی زود هر آموزشی یاد می‌گیرند.

شاید برای همین هوش بالا است که از آنها در مناطق یخبندان قطبی استفاده شده است. بودن در کنار یک حیوان باهوش آن هم در بطن قطب، کم نعمتی نیست. نعمتی که می‌تواند در هنگام تربیت سیبرین هاسکی نیز به کار شما بیاید.

از دنیای مهربان سگ هاسکی نیز نمی‌توانید عبور کنید. انواع هاسکی، خصوصاً نژاد سیبرین هاسکی واقعاً مهربان، با اخلاقی بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

آنها ارتباط عاطفی عمیقی با صاحبان خود پیدا می‌کنند، در کنار تمام اعضای خانواده حس آرامش لذت‌بخشی دارند و خیلی راحت با دیگر نژادها کنار می‌آیند.

نژاد سیبرین هاسکی به‌ معنای واقعی کلمه می‌تواند وفاداری سگ‌ها را تداعی سازد. احتمالا این ویژگی یکی دیگر از مشخصه‌های انواع هاسکی برای آن بوده است که در آب ‌و هوای قطبی برای کشاندن سورتمه‌ها استفاده شوند؛ چرا که چه چیزی می‌تواند مفیدتر از یک حیوان وفادار و مهربان در دنیای سخت قطبی باشد؟

در این بین، نژاد سیبرین هاسکی را در قامت یک سگ مهربان و آرام نبینید. آرام بودن چیزی متفاوت از مهربان بودن است! مانند سگ هاسکی که تعریف کاملاً متفاوتی در این مقوله دارد.

آنها مهربان هستند، اما به هیچ حالت آرام نیستند. علاقه به جنب ‌و جوش بسیار در تمام رفتار آنها آن هم در هر لحظه از شبانه‌روز دیده می‌شود. گاهی احساس می‌کنید با سگی همراه هستید که گویا فقط می‌خواهد در حال دویدن باشد.

برخی چنین هیجانی را دوست دارند. لکن در نظر داشته باشید که برای ماندن در محیط‌های خانگی، خصوصاً فضاهای آپارتمانی این شور هیجانی در جمله معایب سگ هاسکی دیده می‌شود.

به ‌هر حال، سخت بتوانید با یک سگ پرجنب ‌و جوش مانند نژاد سیبرین هاسکی در محیط خانه زندگی کنید. البته این اخلاق ذاتی دقیقاً اصلی‌ترین دلیل برای حضور این سگ‌های باهوش، مهربان و وفادار در دنیای سخت قطبی بوده است؛ چرا که آنها با چنین روحیات خستگی‌ناپذیری که دارند، بهترین انتخاب برای درنوردیدن صحراهای بی‌انتهای قطبی بوده و هستند.

لکن در محیط‌های کوچک خانگی حسابی شما را خسته و کلافه خواهند کرد. مگر آنکه از قبل برای تربیت سیبرین هاسکی همتی داشته و این خلق ‌و خوی آنها را مدیریت کرده باشید.

نکاتی که برای نگهداری از سگ نژاد سیبرین هاسکی باید بدانید؟

  • سگ‌های هاسکی به هیچ وجه، برای اهدافی مانند پاسبانی دادن، مناسب نیستند. این سگ‌ها چندان تمایلی به پارس کردن ندارند و اصولاً در مقابل افراد غریبه‌ای که آن هم به شکل ناگهانی در محل اقامتشان حاضر می‌شوند، احساس تهاجمی پیدا نمی‌کنند. لذا نمی‌توانید حتی با تلاشی در تربیت سیبرین هاسکی در آنها خلق ‌و خوی پاسبانی ایجاد کنید. شاید این ویژگی در جنبه‌هایی از معایب سگ هاسکی در نظر گرفته شود.
  • انواع هاسکی، خصوصاً نژاد سیبرین هاسکی چندان تمایلی برای ماندن در کنار گربه‌ها ندارند. اگر علاقه به داشتن یک نژاد سیبرین هاسکی در محیط خانه و یا باغ دارید، بهتر است نگهداری از گربه ‌های خانگی را فراموش کنید.
  • نژاد سیبرین هاسکی مانند تمام هاسکی‌ها به هیچ حالت در دسته سگ‌ها با خلق ‌و خوی تهاجمی قرار نمی‌گیرند. این موضوع برای آنهایی که صاحب فرزندان خردسال هستند و یا در خانه‌ای از میهمانان با فرزندان خردسال میزبانی می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. هاسکی‌ها اصولاً علاقه دارند تا با بچه‌های خردسال هم‌نشین شده و در هیجان بازی‌های کودکانه آنها سهیم باشند.
  • در نگهداری از نژاد سیبرین هاسکی هرگز مانع از خلق و خوی شلوغ و هیجانی او نباشید. این سگ‌ها نیاز به تحرک بالایی دارند. اگر چه خانه‌های حیاط‌دار و یا فضاهای باغ‌ها محیط مناسب برای نگهداری از هاسکی‌ها می‌باشند؛ اما می‌توان با اندک حوصله در به گردش بردن سگ هاسکی از آنها در محیط‌های خانگی و حتی آپارتمان نیز نگهداری کرد. شاید بهتر باشد تا قبل از تهیه سگ خانگی، مقاله راهنمای کامل خرید سگ را مطالعه بفرمائید تا بدانید چه نژاد سگی برای شما مناسب است!
  • در نام نژاد سیبرین هاسکی دقت کنید. کلمه سیبرین کاملاً گویای نوع محیط زندگی این حیوان است. حالا نه آنچنان که شما مجبور هستید تا این سگ را در فضایی شبیه به یخبندان سیبری نگهداری کنید. اما دقت داشته باشید که هاسکی‌ها تحمل زندگی در آب ‌و هوای گرم و خشک را ندارند.
  • سگ نژاد سیبرین هاسکی بسیار باهوش، زیرک و البته بازیگوش است. این ویژگی برگ برنده‌ای برای تربیت سیبرین هاسکی می‌باشد. شما می‌توانید به ‌راحتی با خلق برخی بازی‌های هیجانی طیف بزرگی از مهارت‌هایی که می‌خواهید را به سگ هاسکی مورد علاقه خود یاد بدهید؛ اما چرا باید در یک فضای هیجانی مسیر تربیت سیبرین هاسکی را تدارک دیده باشید؟ این سگ‌ها اصولاً هر آنچه برای آنها جذاب باشد را یاد می‌گیرند. از معایب سگ هاسکی آن است که آنها نسبت به آموزش، مقاومت بالایی دارند. اصولاً هر آنچه مورد علاقه آنها نباشد را خیلی سخت می‌پذیرند. پس بهتر است تربیت سیبرین هاسکی را در یک فضای هیجانی همراه با خلق برخی بازی‌ها دنبال کنید. در این باره می‌توانید اطلاعات آنلاینی از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی کسب کنید.
  • تمام سگ‌های هاسکی علاقه به فرار کردن دارند. شور هیجانی آنها و اینکه می‌خواهند در هر فضای جدیدی سرک کشیده باشند، گاهاً احساس گریز از موقعیت را در آنها زنده می‌کند. این یک نکته کلیدی در نگهداری و تربیت سیبرین هاسکی است. حتی اگر سال‌ها از یک سگ هاسکی نگهداری می‌کنید، باز هم باید نسبت به موقعیت او حساسیت کامل داشته باشید؛ چرا که این سگ‌ها هر لحظه مستعد ایجاد هیجانی عجیب برای فرار کردن هستند.

تفاوت سگ مالاموت با هاسکی در چیست؟

سگ مالاموت در کنار نژاد سیبرین هاسکی از جمله مشهورترین سگ در انواع هاسکی می‌باشد. انواع هاسکی در ویژگی‌های ظاهری بسیار شبیه به هم می‌باشند. به هر حال تمام آنها ریشه در یک نژاد دارند؛ اما اگر بخواهید در مقام یک حرفه‌ای باشید، باید بتوانید تفاوت سگ مالاموت با هاسکی را متوجه شوید. به طوری که در یک نگاه نوع نژاد سگ هاسکی را تشخیص دهید.

مهمترین نکته در تفاوت سگ مالاموت با هاسکی از نژاد سیبرین در خصوصیات ظاهری آنها است. سگ مالاموت به ‌مراتب بزرگتر، سنگین‌تر و البته قد بلندتر از نژاد سیبرین هاسکی می‌باشد.

البته اگر اندکی دقیق‌تر شوید، در همان مشخصه‌های ظاهری باز هم می‌توانید وجه بهتری از تفاوت سگ مالاموت با هاسکی سیبرین را مشاهده کنید.

مانند موهای بلندتر در مالاموت به نسبت سیبرین‌ها و یا اینکه سگ مالاموت صاحب چشم‌هایی به رنگ قهوه‌ای با فاصله بیشتر از آنچه در سیبرین‌ها دیده می‌شود، هستند.

تفاوت سگ مالاموت با هاسکی در خصوصیات ظاهری آنها خلاصه نشده است. آنها حتی در خلق ‌و خو نیز تفاوت‌هایی دارند.

مثلاً سگ مالاموت درست برعکس نژاد سیبرین هاسکی، چندان تمایلی برای ماندن در کنار دیگر نژادهای سگ ندارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های سگ مالاموت با هاسکی نژاد سیبرین، در رفتار تهاجمی آن است. مالاموت‌ها به مراتب بیشتر از سیبرین‌ها رفتارهای تهاجمی دارند.

برای تشریح تفاوت سگ مالاموت با هاسکی سیبرین، اگر بخواهیم همچنان در خلق ‌و خویشان بمانیم، باید رفتار دوگانه آنها را در یک احساس مشترک تشریح کنیم.

همان ‌طور که گفتیم، تمام انواع هاسکی، تمایل شدید به فرار کردن دارند، اما در نحوه فرار، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

سگ نژاد سیبرین هاسکی با پریدن از روی حصارها و موانع، این احساس فرار را تخلیه می‌کند، در حالی که مالاموت‌ها همت بالایی برای حفاری در زیر موانع دارند. به هر صورت، این ویژگی در هر شکلی که باشد، از معایب سگ هاسکی محسوب می‌شود.

نژاد سیبرین هاسکی از دسته سگ‌های محبوب است. این سگ برای رسیدن به این محبوبیت چندان مسیر دشواری را سپری نکرده است.

ظاهر زیبا و باابهت و گرگ‌گونه‌ای که دارد، در کنار خلق ‌و خوی آرام و متین و در عین ‌حال مهربان و باهوش برای هر چه محبوب‌تر کردن آنها کافی است.

بسیاری، در نگهداری از حیوانات خانگی، علاقمند به داشتن حیوانی باشخصیت مستقل هستند. از نگاه آنها حیوانی که می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد، هیجان ماندن در کنار یک هم‌نشین را تداعی می‌کند. این موضوع، بسیار فراتر از نگهداری ساده از یک حیوان خانگی است.

در سگ هاسکی، خصوصاً نژاد سیبرین هاسکی به ‌وضوح می‌توانید شاهد چنین شخصیت مستقلی باشید. شخصیتی که نزد برخی افراد، دردسرساز بوده و از معایب سگ هاسکی است؛ اما بسیاری دیگر، آن را دوست دارند.

البته قطعا می‌توانید با داشتن برخی ابزار‌های مفید در نگهداری از سگ‌ها آرامش خاطر مطلوبی از جنب و جوش بالای سگ هاسکی داشته باشید. شما می‌توانید نیازهای خود در تامین تجهیزات ضروری را از فضای فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا