نژادسگ خانگینژادهای سگ

شی هوا هوا، کوچکترین نژاد سگ

نژاد شی هوا هوا یا شیواوا (Chihuahua) کوچکترین نژاد سگ در دنیاست. این نژاد از نژادهای پرطرفدار و محبوب در جهان است.

نقش حیوانات در زندگی انسان را نمی‌توان نادیده گرفت. حضور سگ‌ها و گربه‌ها و دیگر حیوانات خانگی در زندگی متمدن و مدرن امروزی، یکی از فعالیت‌های شادی است که علاوه بر مسئولیت زیاد، دارای مزایای بسیار نیز می‌تواند باشد. بخصوص اگر این حیوان خانگی، سگ بازیگوش و بامزه‌ای چون شی‌‌هواهوا باشد، می‌تواند بسیار جذاب‌تر نیز عمل کند.

 منشا نژاد چی هوا هوا به ایالت شی هوا هوای مکزیک بازمی‌گردد. این نژاد برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ میلادی به طور رسمی ثبت شد.

دلیل نام‌گذاری این نژاد نیز به تبعیت از مکان منشا آن بوده است. ایالت شی هواهوا در مرز تگزاس و آریزوناست. نژاد چی هوا هوا به عنوان کوچکترین نژاد سگ، از نژاد تچیچی (Techichi) مشتق شده است.

نژاد سگ تچیچی در قرن دوم میلادی در کشور مکزیک دیده شده است. نژاد شی هوا هوا در حال حاضر از نژاد تچیچی‌ها، کوچکتر می‌باشند.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا به بررسی این نژاد محبوب از سگ‌ها می‌پردازیم.

نژاد شی هوا هوا از تچیچی‌ها کوچکترند!

نژاد شی هوا هوا به این دلیل از نژاد تچیچی کوچکتر است که با سگ‌های مینیاتوری چینی ترکیب شده‌اند. البته در مواردی نیز سگ شی هوا هوا میکس می‌تواند در ابعادی اندکی بزرگتر یا کوچکتر نیز دیده شود.

سگ شی هوا هوا میکس در موارد زیاد می‌تواند با بیماری‌های ژنتیکی بسیاری آمیخته باشد. کوچکترین نژاد سگ، نژاد شی هوا هوا در زمان امپراطوری اینکا (Inca Empire) اهلی شده است.

خرافات در مورد نژاد سگ شی هوا هوا

خرافات زیادی در خصوص نژاد شی هوا هوا وجود دارد. آزتک‌ها (Aztecs) بر این عقیده هستند که نژاد سگ شی هوا هوا می‌تواند به صاحبان خود در کسب قدرت و استقلال در زندگی کمک کنند.

بنابراین، در برخی از فرهنگ‌ها، نژاد سگ شی هوا هوا به عنوان یک موجود مقدس یاد می‌شود و دارای ارج و قرب زیادی است.

این نژاد برای اولین بار توسط اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی آورده شده است. برخی دیگر نیز بر این عقیده‌اند که نژاد چی هوا هوا می‌تواند راهنمای روح باشد و از طریق عالم اموات، به محافظت از روح می‌پردازند.

البته که همه این‌ها شایعاتی است که هیچ یک به اثبات نرسیده‌اند!

خصوصیات ظاهری نژاد سگ چی هوا هوا

نژاد شی هوا هوا را می‌توان در وهله اول از ابعاد کوچک آن‌ها تشخیص داد. نژاد شی هوا هوا کوچکترین نژاد سگ در دنیاست و وزن آن‌ها از ۱.۵ کیلو تا ۶ کیلوگرم در طول زندگی‌شان متغیر است. همچنین، ارتفاع آن‌ها چیزی بین ۱۵ سانتی‌متر تا ۲۳ سانتی‌متر می‌باشد.

طول عمر نژاد سگ شی هوا هوا بین ۱۰ تا ۱۸ سال است. نژاد شی هوا هوا دارای تنوع رنگ بسیار است. سگ شی هوا هوا میکس، می‌تواند قیافه‌ای اندک متفاوت نیز داشته باشد.

نژاد شی هوا هوا در دو نوع پوشش خارجی وجود دارد. یکی موی بلند و صاف و دیگری موی کوتاه. این دو گونه نژاد مو بلند و مو کوتاه از لحاظ ژنتیکی کاملاً یکسان هستند.

نژاد شیواوا با موهای بلند، نرم و مجعد است و به علت پوشش بلندی که دارد، سطح پوستشان به راحتی قابل تشخیص نیست.

نژاد‌ سگ شی هوا هوا به مراقبت‌های زیادی نیاز ندارد، برس زدن آن‌ها راحت بوده و نگهداری‌های خاصی در خصوص آراستگیشان نیز نخواهند داشت.

سگ شی هوا هوا میکس ممکن است ظاهری متفاوت با نژاد خالص آن داشته باشد. این سگ‌ها بسیار مناسب زندگی در آپارتمان‌ها و محیط‌های کوچک هستند.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص بهتر است مقاله «چه نژاد سگی برای من مناسب است؟» را مطالعه کنید.

تربیت سگ شیواوا چگونه است؟

تربیت سگ شی هوا هوا کار چندان سختی نیست؛ چرا که این سگ‌ها بسیار باهوشند. آموزش و تربیت سگ شی هوا هوا در جنبه‌های مختلف باید انجام شود.

آموزش نقش رهبر یا آلفا، یک موضوع مهم در تربیت سگ شی هوا هواست. در صورتی که این موضوع جدی گرفته نشود، این سگ، فرمانبردار خوبی نخواهد شد و شما را به عنوان رهبر خود نخواهد شناخت.

بنابراین، لازم است در تربیت سگ شی هوا هوا این مساله را از همان سنین پائین به او بیاموزید تا بتواند حرف‌شنوی خوبی از شما داشته باشد.

همچنین، از طرف دیگر در تربیت سگ شی هوا هوا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بیکار ماندن آن در طول روز می‌تواند باعث بی‌قراری و بی‌حوصلگی شود.

بنابراین، لازم است که حتماً در طول روز، فعالیت‌هایی را برای بازی کردن یا آموزش او در نظر داشته باشید. یاد دادن فرمان‌هایی همچون نشستن، ایستادن، دراز کشیدن و دادن جایزه در ازای انجام این کارها، می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

همچنین که این سگ، نیاز زیادی به تشویق کلامی از سوی شما دارد و باعث ایجاد شوق و بازیگوشی در وی خواهد شد.

از طرف دیگر، باید در نظر داشت که در مواجه با رفتارهای غیرضروری مثل گاز گرفتن یا پارس کردن بیهوده، حتماً از عباراتی مانند «نه» یا «کافی است» استفاده کنید.

در استفاده از چنین فرامینی لازم است که سگ، تون صدای شما را نیز بشناسد تا درک کند که در مقابله با هر رفتاری، هر تون صدا چه معنایی دارد.

تغذیه سگ شی هوا هوا

هر چند این نژاد، کوچکترین نژاد سگ در دنیاست، اما رعایت نکردن موارد ضروری در تغذیه سگ شی هوا هوا می‌تواند او را در معرض بیماری چاقی قرار دهد.

بنابراین، بسیار ضروری است که اصول صحیح تغذیه سگ شی هوا هوا را بشناسید.

شی هوا هوا یک سگ ظریف است و اسکلت بدن او برای وزن‌های کم ساخته شده است. بنابراین، این سگ نمی‌تواند وزن‌های زیاد را تحمل کند و او را دچار آسیب‌دیدگی خواهد کرد.

پس، در تغذیه سگ شیواوا باید مراقب باشید که حتی یک گرم وزن اضافه نیز نشود؛ همچنین که این سگ، سگی چابک و بازیگوش است که اگر دچار اضافه‌ وزن شود، می‌تواند باعث کم‌تحرکی و به تبع آن، افسردگی گردد. به همین سبب، چاقی می‌تواند یک بیماری جدی در عدم رعایت نکات ضروری در تغذیه سگ شی هوا هوا باشد.

از طرفی، اصول ناصحیح در تغذیه سگ چی هوا هوا می‌تواند این نژاد را در معرض بیماری‌های قلبی نیز قرار دهد.

به خصوص اگر سگ شما دارای موهای بلند نیز باشد، ممکن است چربی در نواحی دنده‌ها و ستون فقرات این سگ تجمع یافته و شما از عهده تشخیص آن برنیایید.

در صورتی که سگ‌تان دچار اضافه وزن شد، باید بسیار مراقب باشید که کاهش وزن او را با مشورت دامپزشک و به آرامی انجام دهید. استفاده از خوراک‌های گیاهی می‌تواند در این مورد بسیار موثر عمل کند.

مشکلات مربوط به سلامتی سگ شی هوا هوا

این نژاد که کوچکترین سگ در دنیاست، طول عمر بالایی نیز دارد. برخی از آن‌ها ممکن است تا ۱۶ سال و حتی بیشتر نیز عمر کنند.

بنابراین، جثه کوچک و مشکلات ژنتیکی این سگ ممکن است آن‌ها را در طول زندگی‌شان دچار زجر و آسیب زیادی کند.

این نژاد با مشکلات بهداشتی و سلامتی متفاوتی مواجه هستند. بخصوص سگ شی هوا هوا میکس نیز در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی قرار دارد.

مشکلاتی که در خصوص این نژاد و علی‌الخصوص سگ چی هوا هوا میکس وجود دارد، به ترتیب زیر هستند:

  • اختلالات تنفسی ناشی از کلاپس نای
  • مشکلات چشم
  • بیماری نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری‌های عصبی هیدروسفالی
  • تجمع مایع در اطراف مغز
  • دررفتگی پتلا یا استخوان کشکک
  • بیماری‌های نورونی
  • تجمع چربی در بافت‌های بدن
  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات دهان و دندان

خلق و خو سگ شیواوا

این سگ‌ها، دوستان و همراهان بسیار خوبی هستند. بر خلاف ظاهر کوچکشان، بسیار شجاع بوده و به توجه و محبت نیاز دارند.

همچنین، این سگ‌ها بسیار سریع هستند و عکس‌العمل‌شان به گونه‌ای است که اجازه زیر پا ماندن نمی‌دهند!

این سگ‌ها، شاداب و باوفا هستند و سریعاً به صاحبان خود وابسته می‌شوند. وابستگی این سگ‌ها به صاحبان خود به قدری است که حس حسادت بسیار نسبت به افرادی دارند که با آن‌ها مراوده می‌کنند.

این نژاد از سگ‌ها در محیط‌های غریبه، پا به پای صاحبان خود قدم برمی‌دارند و از او دور نمی‌شوند.

برخی بر این عقیده‌اند که آموزش سگ شیواوا کاری سخت و دشوار است؛ اما در صورتی که این سگ‌ها بسیار باهوش بوده و می‌توانند سریعاً چیزهای جدید را یاد بگیرند.

معمولاً این سگ‌ها به علت جثه کوچکی که دارند، در مقابل سایر سگ‌ها برای حفاظت از خود بسیار تهاجمی عمل می‌کنند.

شرایط نگهداری از نژاد شیواوا و فعالیت‌ها

این سگ‌ها از هوای سرد و سرما به شدت نفرت داشته و دچار لرزش می‌شوند. در صورتی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است از نگهداری از این نژاد خودداری نمایید؛ چرا که علاوه بر خطراتی که برای سلامتی حیوان دارد، ممکن است خود شما را نیز دچار مسائلی نماید. به خصوص که این سگ‌ها احتیاج به گردش فراوان نیز دارند.

این سگ‌ها علاقه زیادی به پیاده‌روی دارند. بهتر است در گردش‌ دادن سگ شی هوا هوا، از قلاده‌های کمری به جای قلاده‌های گردنی استفاده کنید.

باید توجه داشت که این سگ‌ها با وجود جثه کوچک، نباید مدت طولانی در محیط کوچک و بسته نگهداری شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا