نژادهای سگ

نژاد عروسکی یورکشایر تریر و نکات نگهداری از این نژاد

نژاد عروسکی یورکشایر تریر یکی از محبوب ترین نژاد­های انگلیسی و جزو پرطرفدار­ترین سگ های کل دنیا می‌­باشد.

این نژاد با وجود جثه­ای کوچک، ظاهری مهربان و تودل‌برو، مو­هایی ابریشمی و بلند، شخصیتی شجاع و باهوش دارد.

این نژاد با خصوصیاتی که دارد، با اکثر سبک­های زندگی سازگار است. با ما همراه باشید تا در این مطلب به نکات مراقبت از سگ یورکشایر تریر، انواع یورکشایر و راهنمایی درباره خرید یورکشایر عروسکی می‌­پردازیم.

معرفی نژاد عروسکی یورکشایر تریر

نژاد عروسکی یورکشایر تریر که با اسم یورکی تریر یا یورکی هم شناخته می­‌شود، یکی از کوچکترین اعضای سگ های تریر محسوب می­‌شود.

این نژاد در اواخر قرن 19 میلادی به وجود آمده؛ البته در آن زمان این نژاد مانند اکنون، جثه کوچک نداشتند و جثه آن ها متوسط بوده است.

جالب است بدانید ان نژاد برعکس اکثر نژاد­های محبوب دنیا، این سگ متعلق به طبقه کارگر بوده است؛ کارگران معدن این نژاد را برای شکار و از بین بردن موش­‌های معدن پرورش می‌دادند.

یورکشایر تریر­ها جثه کوچک و و وزن کمی دارند؛ قد آنها بین 16 تا 23 سانتی متر است و وزن آنها بین 2 تا 3.5 کیلو گرم می‌­باشد.

این نژاد بسیار پر جنب و جوش، مهربان و وفادار است و اگر به طور روزانه فعالیت‌­هایی همچون پیاده‌روی داشته باشند، به راحتی می‌­توانند در خانه‌های کوچک و آپارتمان­ها بدون مشکل زندگی کنند.

البته جدا از ظاهر بانمک و عروسکی که این نژاد دارد، شخصیتشان بزرگ، بسیار شجاع، سرسخت و در بعضی شرایط بسیار قلدر هستند.

یکی از نکات مهم مراقبت از سگ یورکشایر تریر، تربیت صحیح در تولگی این نژاد است. این نژاد، اگر به موقع تربیت نشود، ممکن است در بزرگسالی در برخورد با کودکان و حیوانات عکس العمل خوبی نشان ندهد و پارس کند.

خصوصیات کلی نژاد عروسکی یورکشایر تریر

خصوصیات مثبت:

  • در نگهبانی مهارت بالایی دارند.
  • بسیار به اطرافیانشان وفادار هستند.
  • به خاطر جثه کوچکی که دارند، مناسب آپارتمان نشینی و زندگی در خانه‌های کوچک هستند.
  • این نژاد با وجود مو­های بلند، ریزش مو زیادی ندارند و مناسب افرادی که به موهای سگ آلرژی دارند، هستند.

خصوصیات چالش برانگیز:

  • تربیت این نژاد کمی زمان‌بر و چالش برانگیز است.
  • اگر درست تربیت نشوند، ممکن است در مکانهای عمومی، با کودکان و حیوانات برخورد خوبی نشان ندهند.
  • در بعضی شرایط پر سر و صدا هستند؛ این مورد را نیز می­‌توان با تربیت درست و به موقع برطرف کرد.
  • موهای بلند و ابریشمی این نژاد به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد.
  • این نژاد بخاطر جثه کوچک و ضعیفی که دارد، مناسب خانواده­‌هایی که کودک خردسال دارند، نمی­‌باشد.

 

مشخصات ظاهری نژاد عروسکی یورکشایر تریر

این نژاد در دسته بندی سگ های عروسکی قرار می‌­گیرد؛ قد یورکشایر تریر­ها بین 15 تا 23 سانتی متر است و وزن آنها از 1 تا 3 کیلوگرم متغیر است.

نژاد عروسکی یورکشایر تریر دارای سری نسبتا کوچک و پوزه‌­ای متوسط است. گوش­‌های این نژاد مثلثی شکل و کاملا صاف و ایستاده است.

یورکشایرتریر
یورکشایرتریر

یکی از قابل توجه‌­ترین مشخصات ظاهری یور کشایر تریر مو­­های بلند و ابریشمی آنها است؛ مو­های این سگ ها معمولا در قسمت پشت و دم به رنگ تیره و در بقیه نقاط بدن طلایی رنگ است.

طول عمر نژاد عروسکی یورکشایر تریر

نحوه صحیح مراقبت از سگ یورکشایر تریر، در طول عمر آنها بسیار تاثیرگذار است. مراقبت‌هایی مانند واکسیناسیون، مراقبت­‌های بهداشتی و تغذیه مناسب اگر به موقع صورت گیرد، طول عمر این نژاد را بین 12 تا 15 سال رقم خواهد زد.

انواع یورکشایر تریر را بشناسیم!

شاید تاکنون اسم یورکشایر تریر تیکاپ یا فنجانی را شنیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که این نوع یورکشایر تریر به چه سگی می­‌گویند و چه مشخصاتی دارد.

یورکشایرتریر فنجانی
یورکشایرتریر فنجانی

به سگ های یورکشایر تریر که کوچک­تر از حد معمول و استاندارد هستند، یورکشایر تیکاپ یا فنجانی می‌­گویند.

دامپزشکان و پرورش دهندگان حرفه‌­ای، خرید این نوع یورکشایر تریر را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌­کنند.

آنطور که دامپزشکان می­‌گویند این سگ ها به دلیل اختلال ژنتیکی غیر طبیعی، کوچکتر از حد استاندارد هستند و احتمال ابتلا به بیماری­‌های سخت و کشنده در این نوع یورکشایر تریر­ها، بسیار زیاد است و به همین خاطر، زندگی کوتاه و دردناکی را سپری می­‌کنند.

خصوصیات اخلاقی نژاد یورکشایر تریر

سگ های یورکشایر تریر بر خلاف جثه­ کوچک و ریزشان دارای شخصیت شجاع و بزرگی هستند و خودشان را بزرگتر از چیزی که هستند، تصور می‌­کنند.

این نژاد بسیار پر سر و صدا و پر انرژی است؛ هچنین طیف وسیعی از خصوصیات اخلاقی را دارا است، سگ شما ممکن است بسیار لوس باشد و همواره نیاز به توجه و محبت داشته باشد یا اینکه اهل بیرون رفتن و فعالیت باشد. البته این خصوصیات به نحوه­ تربیت و محل زندگی نیز بستگی دارد.

همانطور که یورکشایر تریر ها ممکن است در مواجه با حیواناتی همچون پرنده ها و حیوانات کوچک پرخاشگرانه رفتار کنند و به آنها آسیب برسانند، در مواجه با سگ های دیگر و حتی گربه ها، رفتار محبت آمیزی نشان می‌­دهند.

اگر می­‌خواهید از یک سگ و یک گربه، باهم، در یک خانه نگهداری کنید، این نژاد می‌­تواند یک انتخاب خوب باشد.

اگر می‌خواهید وسایل سرگرمی برای حیوان خانگی خود تهیه کنید، می‌­توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مراجعه فرمایید.

نکات مهم در مورد مراقبت از سگ یورکشایر تریر

یورکشایر تریر­ها کمی سرمایی هستند و به هیچ عنوان از هوای سرد خوششان نمی‌­آید؛ همچنین، اگر در محیط سرد و مرطوب قرار بگیرند، ممکن است دچار لرز شوند.

یورکشایر تریر­ها به خاطر جثه کوچک و اندام ضعیف و شخصیت خاصی که دارند، مناسب خانواده­‌هایی که کودکان کم سن و سال دارند، نیستند؛ زیرا ممکن است به راحتی آسیب ببینند.

بعضی از سگ های یورکشایر تریر بسیار پر سر و صدا هستند و به هر صدایی که بشنوند، پارس می‌­کنند؛ البته این رفتار را با تربیت درست و به موقع تا حد زیای می­‌توان کنترل کرد.

این نژاد، سیستم گوارشی بسیار حساسی دارد و خوردن هر غذایی برای آنها مناسب نیست؛ بهتر است در زمینه مراقبت از سگ یورکشایر تریر همیشه از یک دامپزشک متخصص، رژیم غذایی مناسب تهیه کنید.

این سگ ها خودشان را سگ های بزرگی می­دانند و ممکن است با سگ های بزرگتر از خودشان دعوا کنند، به همین خاطر باید حواستان به رفتار­های این سگ در مواجه با دیگر حیوانات باشد و زمانی که بیرون از خانه هستید، باید حرکت­های آن را به خوبی کنترل کنید.

مطلب مرتبط: رفتارشناسی سگ

تغذیه و رژیم غذایی سگ یورکشایر تریر

برای تامین غذای مورد نیاز این نژاد می­توانید از غذا­­های تجاری باکیفیت استفاده کنید و یا در خانه با راهنمایی از دامپزشک و استفاده از رژیم غذایی مناسب، غذا­های لازم را برای سگ خود پخت نمایید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این نژاد در سنین مختلف، به رژیم غذایی متفاوتی نیاز دارد و اگر بیشتر از حد استاندارد به سگ خود غذا دهید، ممکن دچار اضافه وزن بشود.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مناسب برای سگ ها

از آنجایی که تربیت یورکشایر تریر­ها کمی  چالش بر انگیز است، یکی از راه ­هایی که می­‌توانید روند تربیت سگ را آسان­تر کنید، تشویقی دادن بعد از هر تمرین است.

البته زمان بندی تشویقی دادن به خودتان بستگی دارد؛ اما تشویقی دادن بیش از حد نیز باعث اضافه وزن می‌شود.

برای خرید تشویقی برای حیوان خانگی خود می‌­توانید به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا مراجعه فرمایید.

چه میزان غذا برای سگ یورکشایر تریر کافی است؟

مقدار غذا دادن به سگ ها به عواملی مانند سن، وزن، میزان فعالیت و … بستگی دارد و برای مشخص کردن مقدار دقیق غذایی که باید به سگ خود بدهید، باید از دامپزشک مشاوره بگیرید.

اما به طور کلی، 2/1 تا 4/3 پیمانه می­تواند برای یک روز این نژاد کافی باشد.

مراقبت از مو­های سگ یورکشایر تریر

یکی از نکات جالب در مورد مو­های این نژاد، شبیه بودن جنس مو­های آنها با موی انسان است و به همان اندازه نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

موهای ابریشمی این نژاد همیشه در حال بلند شدن است اما با این وجود، ریزش موی بسیار کمی دارد و مناسب افرادی است که به موی سگ آلرژی دارند.

مو­های این سگ در زمان تولد کاملا سیاه بوده و هر چقدر که سن این سگ ها بالاتر می­رود، رنگ مو­های بدن آن نیز تغییر پیدا می­‌کند و به قهوه­ای و طلایی نزدیک می‌­شود.

اگر تصمیم دارید مو­های سگ خود را بلند نگه دارید، بهتر است هر چند وقت یکبار سگ خود را نزد یک آرایشگر ماهر ببرید تا مو­های سگ­تان را مرتب کند.

توجه کنید که در صورت بلند بودن مو­های سگ­تان حداقل هفته‌­ای یکبار به حمام نیاز دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا