آکواریوم

نگهداری ماهی در تنگ

نگهداری ماهی در تنگ از سنت‌های دیرینه ما محسوب شده و با آغاز نوروز، ماهی به عنوان یکی از اجزای سفره هفت‌سین ما ایرانیان، در اکثر خانه‌ها وجود داشت. وجود ماهی در هفت‌سین، نماد تکاپو و زنده بودن است که البته از سنت‌های اصیل ایرانی به شمار نمی‌رود. بسیاری از افراد به دلیل علاقه فراوان به این موجود، به نگهداری ماهی در تنگ یا آکواریوم می‌پردازند. شاید در نگاه اول، برخی افراد این گونه تصور کنند که نگهداری ماهی در تنگ از اصول خاصی پیروی نمی‌کند و قاعده و قانون خاصی ندارد، اما این یک تصور غلط است و برای نگهداری و زنده ماندن هر موجودی، باید شرایط لازم فراهم گردد. ماهی، یکی از موجوداتی است که عمر زیادی دارد، اما سهل‌انگاری و رعایت نکردن اصول نگهداری می‌تواند سبب کوتاه شدن عمر این موجودات گردد.

نگهداری ماهی در تنگ یا آکواریوم با عقاید وب سایت پتیا به عنوان حامی حیوانات، مغایرت دارد، اما مطالبی مشابه این مطلب، صرفا برای ارائه اطلاعات به علاقمندان به حیوانات خانگی و نگهداری از ماهی و پرنده منتشر می‌شود.

با مطالعه این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا می‌توانید اطلاعات لازم را در ارتباط با بهترین ماهی برای نگهداری در تنگ و شرایط آن کسب کنید.

قبل از خرید ماهی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از اقدام برای خرید ماهی، به برخی نکات توجه کنید تا از خرید یک ماهی سالم لذت ببرید:

  • پولک‌های ماهی را باید به طور کامل بررسی کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. پولک‌های ماهی باید عاری از هر گونه زخم یا آسیب باشد.
  • چشم‌های ماهی سالم در حالت طبیعی بدون هیچ برآمدگی یا فرورفتگی است. اگر هر گونه فرورفتگی یا بیرون‌زدگی غیرطبیعی در چشم‌های ماهی مشاهده کردید، از خرید آن خودداری کنید.
  • در صورتی که ماهی درسلامت کامل باشد، از میزان تحرک کافی برخوردار است.
  • قائم بودن باله‌های ماهی و کشیده بودن دم یکی دیگر از نشانه‌های سالم بودن ماهی است.

آیا از هر تنگی می‌توان برای نگهداری تنگ استفاده کرد؟

آیا از هر تنگی می‌توان برای نگهداری تنگ استفاده کرد؟
آیا از هر تنگی می‌توان برای نگهداری تنگ استفاده کرد؟

در صورتی که می‌خواهید ماهی شما برای مدت زیادی زنده بماند، باید شرایط مناسب را برای او مهیا کنید. هر گونه اشتباه یا سهل‌انگاری در نگهداری ماهی در تنگ، سبب به خطر افتادن سلامت او می‌شود. یکی از نکات مهم در نگهداری ماهی، انتخاب تنگ مناسب و رعایت شرایط لازم است. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • تنگ بزرگی را برای نگهداری ماهی انتخاب کنید؛ زیرا در صورتی که تنگ کوچک باشد، ماهی نمی‌تواند به راحتی تنفس کرده و همین امر عمر ماهی را کوتاه می‌کند.
  • هرچه سطح آب درون تنگ بالاتر باشد، میزان اکسیژن‌رسانی به ماهی بهتر انجام می‌گیرد؛ به همین دلیل، دهانه تنگ باید تا حد ممکن گشاد باشد تا افزایش سطح آب به تبادل هوا به درون آب کمک کند و سبب افزایش عمر ماهی در تنگ شود.
  • برای شستن تنگ ماهی به هیچ عنوان از مواد شوینده استفاده نکنید؛ زیرا این امر سلامت ماهی را به خطر می‌اندازد.
  • مقداری سنگ‌ریزه را ابتدا کامل شسته و سپس، در کف تنگ ماهی بریزید. وجود سنگ‌ریزه در تنگ علاوه بر جلوه زیبا بخشیدن به محیط، سبب خنثی شدن آمونیاک موجود در آب می‌شود.
  • تمیز بودن محیط تنگ و رعایت اصول بهداشتی امری بسیار مهم در افزایش عمر ماهی‌هاست. با توجه به تعداد ماهی‌های موجود در آب، هفته‌ای یک الی دو بار تنگ ماهی را تمیز کنید.

نحوه غذا دادن به ماهی در تنگ چگونه است؟

تغذیه، یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری ماهی در تنگ است؛ زیرا خوردن بیش از حد و کم غذا دادن به ماهی هر دو برای سلامت او مضر است و عمر ماهی را کم می‌کند. نکاتی را که برای غذا دادن و خرید انواع غذای ماهی باید مد نظر قرار گیرند، عبارتند از:

  • میزان غذای ثابتی را برای ماهی در نظر بگیرید و از حد مجاز تجاوز نکنید.
  • در رابطه با انواع ماهی و میزان غذای مورد نیاز آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • خوردن بیش از حد غذا ممکن است برای ماهی مشکلات گوارشی ایجاد کند به همین دلیل در هر وعده، باید مقدار مشخصی غذا به ماهی بدهید.
  • اگر در یک وعده فراموش کردید به ماهی غذا دهید، در وعده‌ بعد میزان غذا را دو برابر نکنید؛ برای مثال ماهی قرمز تا یک هفته نیز می‌تواند بدون غذا دوام آورد.
  • میزان غذای اضافی را از سطح آب خارج کنید.

بهترین ماهی برای نگهداری در تنگ کدام است؟

قبل از هر گونه اقدام برای خرید ماهی باید تحقیقات لازم را انجام داده تا اطلاعاتی در زمینه اصول تغذیه و شرایط نگهداری انواع ماهی کسب کنید و سپس، بهترین ماهی برای نگهداری در تنگ را انتخاب نمایید. ما شما را با برخی از انواع ماهی آشنا خواهیم کرد تا بتوانیم در انتخاب به شما کمک کنیم.

  1. ماهی فایتر: این ماهی باید در دمای 24 الی 27 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این ماهی نمی‌تواند ماهی دیگری را در کنار خود تحمل کند و باید به تنهایی نگهداری شود. از جمله شرایط نگهداری ماهی فایتر:
نگهداری ماهی فایتر در منزل
نگهداری ماهی فایتر در منزل
  • ماهی فایتر به راحتی می‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را از سطح آب دریافت کند و به میزان اکسیژن بالایی نیاز ندارد.
  • کلر موجود در آب برای این ماهی ضرر داشته و برای تعویض آب باید حداقل به مدت 6 ساعت آب را کنار گذاشته تا کلر آن گرفته شود و سپس، آب تنگ را عوض کنید.
  • ماهی فایتر از غذاهای متداول تغذیه می‌کند و به همین دلیل، به راحتی می‌توان غذای این ماهی را از اپلیکیشن سفارش آنلاین از پت‌شاپ‌ها تأمین نمود.
  1. ماهی بتا: یکی دیگر از انواع ماهی‌هایی که می‌توان آن‌ها را در تنگ نگهداری کرد، ماهی بتا است. این ماهی، فضای تنگ را به سرعت کثیف نکرده و می‌توان گفت نسبت به ماهی‌های دیگر تمیزتر هستند. آب تنگ ماهی‌های بتا باید به صورت روزانه و مرتب تعویض گردد؛ زیرا سم موجود در آب برای آن‌ها خطرناک است. حجم آب تنگ ماهی نیز نباید کم‌تر از 20 لیتر باشد.
  2. ماهی قرمز: ماهی‌های قرمز جز آن دسته از ماهی‌ها هستند که برخلاف تصور اکثر افراد رشد می‌کنند. برخی از گونه‌های این ماهی تا 30 سانتی‌متر نیز رشد می‌کنند. علاوه بر این، این نوع از ماهی‌ها به سرعت آب تنگ خود را کثیف کرده و به همین دلیل، باید به صورت روزانه آب تنگ ماهی‌های قرمز تعویض گردد.
  3. ماهی دانیوی ابر سفید کوهستانی: این نوع از ماهی‌ها را نیز می‌توان در گروه بهترین ماهی برای نگهداری در تنگ قرار داد. از شرایط نگهداری این ماهی می‌توان به تعویض روزانه و دائمی آب اشاره کرد. همچنین، یکی از ویژگی‌های این ماهی جهش به بیرون آب است که برای جلوگیری از بیرون پریدن آن می‌توان درپوشی را برای تنگ ماهی در نظر گرفت. ماهی‌های ابر سفید کوهستانی رشد به نسبت خوبی دارند و باید این مورد را در انتخاب تنگ در نظر داشته باشید.
  4. ماهی کوریدوراس فلفلی: این نوع از ماهی‌ها به حجم آب زیادی نیاز ندارند و در حدودا 10 لیتر آب به راحتی می‌توانند زندگی کنند. میزان رشد این ماهی‌ها در حدود 3 سانتی‌متر بوده و به همین دلیل، به تنگ خیلی بزرگی برای نگهداری نیاز ندارند. این نمونه از ماهی‌ها از دسته ماهی‌های آرام به شمار می‌روند و آب تنگ آن‌ها باید ولرم باشد.
ماهی دانیوی ابر سفید کوهستانی
ماهی دانیوی ابر سفید کوهستانی

کلام آخر

ماهی‌ها نیز مانند سایر موجودات به نگهداری نیاز دارند و اگر شما می‌خواهید از وجود ماهی‌های زیبا و سالم در منزل خود لذت ببرید، لازم است که در رابطه با اصول نگهداری ماهی در تنگ اطلاعات لازم را کسب کرده و این اصول را رعایت کنید. در صورت عدم رعایت و یا هر گونه سهل انگاری ممکن است سلامت ماهی به خطر بیفتد.

سوالات متداول

1- در هنگام نگهداری ماهی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  • در صورتی که هر گونه تغییری در وضعیت ظاهری یا رفتاری ماهی مشاهده کردید، بلافاصله به دکتر مراجعه فرمایید.
  • اگر کودک و یا هر یک از اعضای خانواده سابقه آلرژی دارند، از دست زدن به بدن ماهی خودداری نمایند.
  • در صورتی که قصد رفتن به مسافرت دارید، محل مناسبی را برای ماهی‌ها در نظر بگیرید.
  • پس از دست زدن به بدن ماهی، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

2- آیا آبی که برای تنگ ماهی استفاده می‌شود، باید شرایط خاصی داشته باشد؟

  • با توجه به نوع ماهی که نگهداری می‌کنید، باید به طور مرتب آب تنگ را تعویض نمایید.
  • دمای آب موجود در تنگ باید یکنواخت بوده و از تغییر دمای آب خودداری کنید.
  • دمای آب برای نگهداری ماهی در تنگ باید در حدود 20 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • کلر موجود درآب برای ماهی بسیار خطرناک است و باید آب قبل از تعویض به مدت چند ساعت کنار گذاشته شود.

3- چه غذاهایی برای ماهی‌هایی که در تنگ نگهداری می‌شوند، مناسب است؟

برخی از این ماهی‌ها گیاهخوار بوده و از جلبک، گیاهان آبزی و سبزیجات تغذیه می‌کنند. غذای منجمد نیز نوع دیگری از غذای ماهی‌ها است که به دلیل از بین نرفتن خواص، بو و طعم آن‌ها هنگام انجماد، می‌تواند گزینه خوبی باشد. گلوله‌های ماهی، چیپس ماهی، قرص ماهی و تکه‌های ماهی نیز از جمله غذاهای محبوب ماهی‌های موجود در تنگ و آکواریوم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا