حمایت از حیوانات

نگهداری از گربه ‌های خیابانی

گربه ‌های خیابانی

گربه ‌های خیابانی، گربه ‌هایی پر جنب و جوش و بسیار بازیگوش هستند و بسیار مستقل نیز هستند. گربه ‌های خیابانی بالغ دارای قلمروی وسیع و مشخصی هستند. گربه‌های ماده وظیفه‌ی نگهداری از بچه‌ گربه‌ ها را تا موقعی که بتوانند از خود محافظت بکنند دارد، ولی گاهی ممکن است در مواقعی گربه‌ی ماده دوباره آبستن بشود و نتواند مدت زیادی از بچه گربه‌هایش نگهداری کند. گربه‌های نر وظیفه نگهداری از بچه‌ گربه‌ها را ندارد و حتی بچه گربه‌های نر را رقیب خود می‌داند. در این مقاله درباره نگهداری از گربه های خیابانی می‌خوانیم.

بچه گربه‌ها وقتی که بزرگ بشوند و توانایی محافظت کردن از خود را داشته باشند، تصمیم به ترک محل می‌کنند و به دنبال سرنوشت خود می‌روند و دوست دارند بعد از سن بلوغ سر به کوچه و خیابان بگذارند، البته گاهی اوقات انسان‌هایی دست به نگهداری از گربه ‌های خیابانی می‌زنند و از آن‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنند. نژاد گربه‌ های خیابانی معمولا شورت هیر است.

نگهداری از گربه ‌های خیابانی

اگر تصمیم بر نگهداری از گربه ‌های خیابانی دارید بهتر است بگوییم در نگاه اول شاید سخت به نظر برسد ولی ارزشش را دارد. اگر تصمیم جدی برای نگهداری از گربه‌ی خیابانی دارید باید حتما وسایل و مکانی را برای او در نظر بگیرید.

گربه‌های خیابانی معمولا بسیار خجالتی و ترسو هستند و ممکن است در روز‌های اول از شما فرار کند و خود را پنهان کند، که این اتفاق یک اتفاق کاملا طبیعی است. باید چند روز به آنها فرصت بدهیم تا به محیط عادت کنند و خودشان به سمت شما بیایند.

برای نگهداری از گربه ‌‌های خیابانی باید به بعضی از نکات مانند غذا، تربیت و … آن بسیار توجه کنیم که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

گربه‌ی خیابانی که در گوشه‌ای دراز کشیده است.
گربه خیابانی

نکات مهم نگهداری از گربه ‌های خیابانی

قبل از نگهداری از گربه‌های خیابانی باید حتما در مورد نیازهای آنها اطلاع داشته باشید، آن‌ها نیز مانند گربه‌های خانگی به وسایلی نیاز دارند که می‌توانید به راحتی از طریق پت شاپ‌ اینترنتی آن‌ها را تهیه کنید.

در ادامه مطلب وسایل و نکات قبل از نگهداری از گربه‌ های خیابانی را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

 واکسیناسیون کردن گربه

اگر قصد نگهداری از گربه‌ی خیابانی را دارید اول از همه گربه را باید به دامپزشکی ببرید و او را واکسیناسیون بکنید، زیرا ممکن است گربه مریضی‌های خیابانی را همراه داشته باشد و ممکن است شما را و یا حیوان خانگی دیگرتان را مریض بکند.

بردن به دامپزشکی

جدا از واکسن گربه، باید حتما در نظر داشته باشید که گربه‌ی شما از خیابان آمده است و ممکن است کک، انگل، کرم، زخم و یا … داشته باشد و بهتر است حتما یک دامپزشک او را چک کند.

ظرف خاک گربه

برای نگهداری از گربه، باید یک ظرف مسطح که داخل آن خاک مخصوص گربه باشد تهیه کنیم تا گربه بتواند داخل آن دستشویی کند. از این بابت خیالتان راحت باشد، زیرا گربه‌ها در جای مقرری دستشویی می‌کنند و خانه شما را کثیف نمی‌کنند. این خاک‌ها مخصوص گربه‌ها می‌باشد و قیمت بسیار پایینی نیز دارد.

غذای گربه ‌های خیابانی

مهم ترین نیاز گربه‌ها، غذای آنهاست. شاید بیشتر ما فکر کنیم که گربه‌ها عاشق شیر هستند و شیر داخل مغازه را برای آنها تهیه کنیم ولی این کار بسیار اشتباه است. در واقع شیر‌های مصرفی انسان آنزیم‌های لازم و استاندارد را برای گربه‌ها ندارد. گربه ها آنزیم لاکتولوز، که موجب شکسته شدن لاکتوز یا همان قند موجود در شیر و تبدیل آن به گلوکز می شود را ندارند؛ به همین دلیل با مصرف شیر مخصوص مصرف انسان ها، دچار نفخ و اسهال می شوند.

بهترین غذا برای نگهداری از گربه‌های خیابانی، شیر خشک است که بهتر است آن را با استفاده از شیشه شیرهای مخصوص گربه ها به گربه تان بدهید؛ استفاده از سرنگ برای شیر دادن به گربه ها، توسط افرادی که غیر حرفه ای هستند، موجب خفگی بچه گربه می شود. شما می توانید شیشه شیر های مخصوص گربه ها را از پت شاپ اینترنتی پتیا خریداری بفرمایید.

غذای دیگر برای نگهداری از گربه‌‌های خیابانی می‌تواند غذای مخصوص گربه، مرغ ساده پخته شده، گوشت پخته شده و یا برنج پخته شده بدهید.

  • نکته
    بهتر است همیشه از مقدار کم شروع کنید.
  • نکته 2
    غذای مخصوص سگ و گربه بسیار متفاوت است و گربه نباید غذای مخصوص سگ را بخورد.
  • نکته 3
    غذای بچه گربه با یک گربه بالغ بسیار متفاوت است.

تشخیص گربه خیابانی از خانگی

یک نکته بسیار مهم قبل از نگهداری گربه خیابانی این است که مطمئن شوید که گربه شما خیابانی است، زیرا ممکن است گربه خانگی باشد و فرار کرده یا گم شده باشد.

پس اول از همه باید ببینیم که گربه دارای قلاده و یا شماره‌ای است یا خیر و در قدم بعدی به دامپزشک مراجعه کنیم تا ببیند که جای میکروچیپی بر روی بدن گربه است یا نه، اگر چای میکروچیپ بر روی بدن گربه بود در این صورت باید عکس صورت گربه را در محله پخش کنید تا صاحب او پیدایش کند. اگر بعد از یک هفته صاحب او پیدا نشد، شما می‌توانید از او نگهداری کنید.

گربه هایی با نزادهای مختلف
تشخیص گربه خیابانی از خانگی

تربیت گربه‌ خیابانی

برای اینکه بتوانید گربه‌ خیابانی خود را تربیت کنید، اول از همه باید صبر داشته باشید و این را در نظر داشته باشید که بعضی از گربه‌ها همه چیز را زود آموزش و یاد می‌گیرند و بعضی از گربه ها دیرتر ممکن است تربیت شوند.

برای تربیت کردن گربه باید حتما فضایی را برای او فراهم کنید، این فضا می‌تواند حتی یک جعبه‌ی بزرگ باشد که در آن وسایلی مانند آب، غذا و وسایل بازی  برای گربه باشد.

تربیت کردن گربه نیاز به وقت دارد، گربه‌ها دوست دارند که خودشان را برای انسان‌ها لوس کنند و ممکن است گربه‌ی خیابانی تا کنون هیچ وقت نوازش نشده باشد و کسی نازشان را نکشیده باشد.

پس بهتر است وقت کافی برای نوازش کردن گربه‌ی خود بگذارید و با محبت با او صحبت کنید زیرا گربه پس از مدتی به صدای شما عادت می‌کن و دیگر از دست شما فرار نخواهد کرد.

برای اینکه زودتر با گربه صمیمی شوید، هر روز در زمان مشخص به او غذا بدهید اینگونه شما یک صاحب قابل اعتمادتر برای او می‌شوید.

علاقه گربه به مالیدن خود به پاهای انسان
تربیت گربه‌ی خیابانی

سوالات متداول نگهداری از گربه ‌‌های خیابانی

  1. آیا نگهداری از گربه‌ خیابانی کار دشواری است؟
    نگهداری از گربه‌های خیابانی در نگاه اول ممکن است سخت به نظر برسد، ولی با رعایت چندین نکات می‌توانید به راحتی از گربه‌ی خیابانی خود نگهداری و مراقبت کنید.
  1. برای نگهداری از گربه‌ های خیابانی چه نکاتی باید رعایت شود؟
    برای نگهداری از گربه ‌های خیابانی باید نکاتی همچون واکسیناسیون کردن گربه، غذای مناسب گربه، ظرف خاک گربه برای دستشویی و داشتن محلی مناسب برای نگهداری بسیار مهم است و باید اول از همه این نیازها را برای گربه فراهم نماییم.
  1. آیا گربه خیابانی را می‌توان تربیت کرد؟
    بله، تربیت کردن گربه‌ی خیابانی نیازمند به صبر و حوصله می‌باشد.گربه ‌های خیابانی نیاز به محبت دیدن دارند و ما باید آن‌ها را نوازش کنیم و با آنها صحبت کنیم تا کم‌کم به محیط و به صدای ما عادت کنند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا