بیماری های حیوانات خانگی

هاری در گربه چیست؟ + راه پیشگیری و درمان آن

شناخت بیماری‌های مختلف حیوانات به شما کمک می‌کند تا آگاهی کافی در این زمینه داشته باشید و هوشمندانه‌تر با آن‌ها رفتار کنید. برخی بیماری‌ها بین حیوانات و انسان مشترک هستند که شناخت آن‌ها بسیار مهم‌تر از سایر بیماری‌ها است. هاری، به عنوان یکی از بیماری‌های قابل انتقال به انسان شناخته می‌شود. هاری در گربه ها به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می‌شود. این بیماری ویروسی به شدت می‌تواند بر اعصاب مرکزی پت اثرگذار باشد. این بیماری کشنده است، پس بدیهی است که باید حتما از آن پیشگیری کنید.

اهمیت دانستن جزئیات هاری در گربه ها برای شما علاقه‌مندان بسیار بالا است. به همین دلیل، در ادامه به جزئیاتی در خصوص هاری و چگونگی گسترش بیماری در بدن گربه و نحوه درمان هاری در گربه ها اشاره می‌کنیم.

پس همراه ما باشید!

هاری در گربه ها چیست؟

هاری یک بیماری خطرناک و کشنده در حیوانات محسوب می‌شود. این بیماری با منشا ویروس است و معمولا بر اثر گاز گرفتگی و تماس بزاق دهان حیوان آلوده، به گربه منتقل می‌شود. جالب است بدانید که هاری در گربه ها ممکن است تا مدت‌ها خاموش باشد، اما بلافاصله پس از بروز علائم، موجب ازدست رفتن جان حیوان می‌شود. به همین دلیل، هاری در گربه ها بیماری بسیار خطرناکی است که درمان ندارد!

همین موضوع موجب شده است تا استفاده از واکسن هاری تا این اندازه مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که استفاده از واکسن عامل پیشگیری از هاری در گربه ها محسوب می‌شود. حتی تزریق این واکسن برای انسان در معرض خطر نیز ضروری است.

علائم هاری در گربه ها کدامند؟

اطلاع از علائم این بیماری خطرناک در گربه‌ها موجب پیشگیری از ابتلای خودتان یا پت عزیزتان خواهد شد. هاری در گربه‌ها با علائم مختلفی بروز می‌کند. در برخی از آن‌ها، هاری بی حسی مشاهده می‌شود که به مرور زمان تمام عضلات و سیستم عصبی واکنش نشان داده و دچار فلج اندام‌ها می‌شوند. در برخی از گربه‌ها، هاری به صورت پرخاشگری و خشم بروز می‌کند. در هاری خشمگین، رفتار گربه به شدت دچار تغییر می‌شود و ریسک بالای گاز گرفتن یا استفاده از پنجه‌ها وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا نسبت به واکسینه شدن زودهنگام گربه‌ها اقدام کنید و تکرار این واکسن را هر ساله جدی بگیرید. معمولا زمانی که علائم در گربه ها بروز می‌کند، بین 1 الی 3 روز بعد حیوان به سوی مرگ می‌رود. علائم رایجی که برای هاری در گربه ها مشاهده شده است، شامل:

  • ترشح بزاق دهان گربه
  • بی‌حسی و فلج شدن فک پایین
  • اختلالات حرکتی در دست و پاها
  • اختلال در بلع و مصرف غذا
  • ترس از آب که به آب گریزی شناخته می‌شود
  • تغییر رفتار، خجالتی شدن و دوری گزینی
  • پرخاشگری و خلق و خوی وحشی‌گری
  • تشنج
  • تب بالا
  • فلج عضلانی و عصبی

منشا بیماری هاری چیست؟

معمولا منشا انتشار ویروس هاری، غارهایی است که خفاش‌ها در آن زندگی می‌کنند. در بیشتر مواقع این خفاش‌ها عامل انتشار ویروس هستند. هاری در بین آن‌ها رایج‌تر است و بر اثر گاز گرفتگی، گازهای متساعد شده از لاشه حیوان بیمار و در برخی مواقع بزاق حیوان آلوده به دیگری منتقل می‌شود. به همین دلیل، در گربه‌ها گاز گرفتگی شایع‌ترین علت انتشار بیماری است.

روش های پیشگیری هاری در گربه ها
روش های پیشگیری هاری در گربه ها

پیشگیری از هاری در گربه ها

خوشبختانه، علم در حال پیشرفت است و تلاش متخصصین برای پیشگیری از بیماری‌ها نتیجه بخش بوده! انواع واکسن گربه ها می‌تواند به عنوان راه حل خوب جهت پیشگیری از هاری در گربه ها باشد. واکسن‌ها به شکل ویروس ضعیف شده یا بخشی از کد DNA ویروس وارد بدن می‌شوند تا نسبت به پادتن سازی و آماده نمودن بدن اقدام کنند. با کمک این واکسن‌ها می‌توان از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد و  همه چیز را در ایمن‌ترین حالت ممکن به سمت سلامت بیشتر جلو برد. به همین دلیل، در اصول نگهداری از گربه، تزریق واکسن به شدت پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید به راحتی با این اقدام نسبت به پیشگیری از بروز بیماری‌های کشنده اقدام کنید.

تشخیص بیماری هاری در گربه ها

زمانی که به گربه مشکوک می‌شوید، قطعا لازم است تا نسبت به بررسی سلامت او اقداماتی انجام دهید. چرا که ریسک وجود یک گربه بیمار حتی خارج از منزل نیز، می‌تواند سلامت شما و حیوانات خانگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. دامپزشکان برای تشخیص بیماری هاری اقدام به بررسی مایع مغزی، بزاق، ادرار و پوست حیوان می‌کنند.

یادتان باشد که از طریق سرم خون نمی‌توان تشخیصی به هاری حیوان داد. معمولا با قرنطینه 10 روزه می‌توان شرایط حیوان را بررسی کرد و نسبت به تشخیص بیماری اقداماتی انجام داد؛ اما به یاد داشته باشید برای گرفتن گربه و قرار دادن او در باکس، احتیاط اولین اولویت شما است. هر گونه ریسک بروز مشکلاتی مثل گاز گرفتگی یا چنگ انداختن موجب مشکلات جدی‌تر خواهد شد. پس حتما از افراد متخصص یا تجهیزات کافی استفاده کنید.

درمان هاری در گربه ها

متاسفانه، باید خیال‌تان را راحت کنم که هاری برای گربه‌هایی که واکسن آن را تزریق نکرده‌اند، هیچ درمانی ندارد! به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از بروز هر گونه مشکل، نسبت به تزریق واکسن هاری به پت دلبندتان اقدام کنید تا در صورت وقوع گاز گرفتگی‌های مشکوک، فورا به دامپزشک مراجعه کرده و پروتکل‌های بررسی و درمان را طی کنید. با تزرق واکسن هاری طول عمر گربه بسیار مطلوب‌تر خواهد شد و ریسک بروز چنین مشکلاتی به حداقل می‌رسد.

کلام آخر

افزایش آگاهی در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یکی از ضروریاتی است که علاقه‌مندان به حیوانات باید آن را جدی بگیرند. اطلاع از جزییات، علائم و نشانه‌های بیماری در کنار نحوه پیشگیری و درمان می‌تواند جان شما و بسیاری از حیوانات را نجات دهد.

پاک کردن محیط آلوده به هاری چگونه است؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، هاری یک ویروس کشنده و خطرناک است. اگر به هر دلیلی در محیط زندگی و تردد شما و گربه خانگی‌تان، گربه‌ای آلوده به هاری رفت و آمد کرده باشد، شما باید فورا اقدام به پاکسازی محیط کنید. برای ازبین بردن ویروس هاری می‌توانید از وایتکس یا همان مایع سفید کننده استفاده کنید. ترکیب این مایع با میزان 32 به 1 با آب می‌تواند آلودگی‌های محیطی را پاک کند. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید، با شرکت‌های تخصصی سم پاشی و پاکسازی تماس بگیرید تا همه چیز اصولی انجام شود.

انتقال هاری از گربه به انسان چگونه است؟

در ایران گربه به عنوان یک حیوان بومی در زندگی شهری شناخته می‌شود. یکی از نگرانی‌های رایج بین مردم انتقال هاری از گربه به انسان است. معمولا با ایجاد زخم ناشی از چنگ یا گاز گرفتگی گربه، لازم است تا در کم‌تر از 72 ساعت به مرکز بهداشت مراجعه کنید و نسبت به این اتفاق خبر دهید. در آنجا واکسن کزاز و هاری به شما تزریق می‌شود و زمان تکرار واکسن نیز به شما اطلاع داده می‌شود. با این پروتکل در امان هستید. اما سعی کنید در صورت بروز چنین مشکلی، با تجهیزات مراقبتی گربه را گرفته و قرنطینه کنید تا حداقل 10 روز شرایط او توسط فرد مطلع یا دامپزشک بررسی شود. تهیه دستکش مخصوص از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا می‌تواند گزینه مناسبی برای‌تان باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا