گربه آپارتمانی

هربال در گربه های خانگی و پیشگیری از آن

هربال در گربه های خانگی یکی از مشکلات آزار دهنده است که اغلب به دلیل مراقبت نادرست از حیوان ایجاد می‌شود. هربال یا تجمع مو در معده گربه، معمولاً با علائمی مانند استفراغ نشان داده می‌شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با این اختلال در گربه‌ها، نشانه‌ها و روش درمان آن بیشتر آشنا شوید.

تجمع مو در معده گربه چیست؟

هربال یکی از بیماری‌های شایع بین گربه های خانگی است که معمولاً هنگام نظافت حیوان در دوران طول عمر گربه رخ می‌دهد. اگر شما هم صاحب یک گربه خانگی باشید، احتمالاً متوجه این مسئله شده‌اید که این حیوان همواره در حال لیسیدن بدن خود است. جالب است بدانید که دلیل این حرکت حیوان، علاقه او به تمیز بودن است؛ اما این علاقه گاهی اوقات برای او دردسر ساز شده و موجب شکل‌گیری هربال در گربه های خانگی می‌شود.

دلیل شکل‌گیری هربال در گربه های خانگی چیست؟

دلیل شکل‌گیری این مشکل در حیوان، ساختار زبان او است. زبان حیوان مشابه یک سمباده است و به راحتی چیزهای مختلف را به خود چسبانده و جذب می‌کند. این ویژگی گرچه غذا خوردن را برای او ساده‌تر می‌کند، اما باعث ایجاد مشکل تجمع مو در معده هم می‌شود.

در حالت معمول، بدن گربه امکان مقابله و دفع این موها را داشته و آنها را به صورت طبیعی از بدن بیرون می‌کند. اما گاهی اوقات این عمل به درستی انجام شده و موها روی هم انباشته می‌شوند.

نشانه‌ های هربال در گربه های خانگی چیست؟

نشانه‌های این اختلال در برخی از گربه‌ ها متفاوت از دیگر گربه هاست. با این وجود شایع‌ترین علائمی که به عنوان نشانه‌های این اختلال در نظر گرفته می‌شوند، عبارت هستند از:

  • کشیدن گردن و باز کردن دهان تا حد ممکن. در صورتی که مدام شاهد این نشانه‌های رفتاری در گربه خود هستید، احتمال اینکه تجمع مو در معده او رخ داده باشد، وجود دارد؛ چرا که معمولاً بعد از انجام این حرکات، توده ای از موها از دهان گربه خارج می‌شود.
  • استفراغ مکرر بعد از خوردن غذا. در صورتی که گربه خانگی شما غذایش را خورده، بالا آورده و مجدداً می‌خورد، احتمالاً دچار تجمع مو در معده شده‌است.
  • وجود مو در مدفوع گربه. در این حالت احتمالاً بدن گربه موفق به دفع موهای بلعیده شده‌است. اما با این وجود هنوز هم خطر تجمع مو در معده او وجود دارد.
  • استفراغ به همراه خروج توده ای از مو. در صورت مشاهده این علامت در گربه، بدون شک تجمع مو در معده وی رخ داده‌است.

درمان تجمع مو در معده گربه

برای درمان خانگی هربال در گربه های خانگی می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید. البته در صورتی که شاهد تکرار این اختلال در گربه تان هستید، بهتر است که او را نزد یک دامپزشک متخصص برده و درمان وی را هرچه سریع تر آغاز کنید.

  • به گربه پارافین خوراکی بدهید!

اولین روش برای درمان این اختلال، دادن پارافین خوراکی به میزان ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری است که می‌تواند مشکل را حل کند؛ اما احتمال اینکه گربه از خوردن آن سر باز زده و تمایلی به آن نشان ندهد، وجود دارد.

در این شرایط به جای آنکه به زور متوسل شده و گربه را مجبور به کاری کنید که علاقه‌ای به آن ندارد، کمی خلاقیت به خرج دهید!

گرچه گربه دچار این مشکل شده‌ است، اما دست از لیس زدن خود برنمی‌دارد. شما هم می‌توانید از همین فرصت استفاده کرده و با مالیدن این ماده به دست و بدن او، به صورت غیر مستقیم او را درمان کنید.

  • به گربه مالت بدهید!

مالت، یکی از مواردی که است حتماً باید از آن در رژیم غذایی گربه استفاده کرد. این ماده باید به صورت هفتگی به میزان ۲ الی ۳ گرم در رژیم غذایی او قرار داده شود؛ چرا که منحصراً برای رفع این مشکل در گربه‌های خانگی تهیه شده ‌است.

برای دادن مالت به گربه، می‌توانید مقداری از آن را به کنار دهان او زده و اجازه دهید آن را لیس بزند. این ماده حاوی ویتامین‌های لازم هم است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

پس چه شاهد هربال در گربه های خانگی هستید یا نه، حتماً مقداری از این ماده را به صورت هفتگی به او بدهید.

برای خرید مالت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی مانند پتیا مراجعه کنید. کافی است به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی رفته و وسایل نگهداری از گربه را انتخاب کرده و خریداری کنید.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که استفراغ یا مدفوع گربه همراه با خون و بوی بسیار بد بود، هر چه سریع تر گربه را نزد دامپزشک برده و از دادن هر گونه غذا و آشامیدنی به وی خودداری کنید.

پیشگیری از هربال در گربه های خانگی

  • گرچه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد، اما پیشگیری بهتر است از درمان است! ساده‌ترین کاری که برای جلوگیری از تجمع مو در معده می‌توانید انجام دهید، این است که به صورت مرتب موهای او را شانه بزنید. احتمالاً در روزهای اول با استقبال زیادی از طرف گربه رو به رو نشوید، ولی در گذر زمان او را به این کار عادت داده و میزان لیسیدن بدن او کاهش می‌یابد.
  • قرار دادن مالت در رژیم غذایی گربه، یکی دیگر از روش‌ هایی است که به دفع موهای جمع شده در معده گربه کمک می‌کند.
  • اضافه کردن فیبر در رژیم غذایی روزانه گربه به دفع موهای درون معده کمک می‌کند. فیبر به‌ طور کلی برای گوارش بهتر حیوان کمک کرده و مانع از تجمع مو می‌شود.

 

هربال در گربه های خانگی یک اختلال شایع است که با رعایت چند نکته ساده، قابل پیشگیری و البته درمان است. تجمع مو در معده گربه گاهی با نشانه‌ های مدفوع و استفراغ خونی همراه است.

در این حالت بیماری پیشروی کرده و باید هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از شکلگیری این اختلال در گربه، بهتر است از که مالت و فیبر در رژیم غذایی روزانه او استفاده کنید.

این دو ماده به دفع موهای بلعیده شده کمک کرده و احتمال تجمع موها را کاهش می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا