رفتار حیوانات خانگیحیوان خانگی و آپارتمانیگربه آپارتمانی

واکنش ‌های رفتاری گربه ‌ها هنگام بلوغ جنسی

گربه ها مانند ما انسان‌ها غریزه‌هایی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. پروسه بلوغ در میان گربه‌ها متفاوت می‌باشد و ممکن است بلوغ انها زودتر و یا دیرتر اتفاق بیفتد. جفتگیری گربه‌های اهلی با گربه‌های وحشی متفاوت است، گربه های وحشی یک فصل برای جفت گیری در سال دارند ولی گربه های اهلی برای سه بار و یا حتی چهار بار جفت‌گیری در سال آماده‌اند. در ادامه در خصوص واکنش‌های رفتاری گربه‌ها هنگام بلوغ جنسی توضیحاتی را ارائه کرده ایم. برای خرید لوازم مخصوص گربه آپارتمانی خود به پت شاپ اینترنتی پتیا مراجعه کنید.

فحل چیست؟

فحل گربه به معنای این است که دوره جفت گیری و زمان باروری گربه‌ها فرا رسیده است. گربه‌های ماده بین چهار تا نه ماهگی به سن بلوغ جنسی می‌رسند و بعد از این فحل شدن، اماده‌ جفت گیری و بچه دار شدن هستند.

گربه‌های ماده هر چهار یا پنج هفته یک بار فحل می‌شوند و فحل شدن آنها یک هفته طول می‌کشد، رفتار حیوان در این یک هفته ممکن است برای ما انسان‌ها ترسناک و یا نگران کننده نیز باشد. واکنش‌های رفتاری گربه‌ها هنگام بلوغ جنسی به چه صورت است؟

واکنش‌های رفتاری گربه‌ها هنگام بلوغ جنسی

وقتی گربه‌ها به بلوغ جنسی برسند و فحل شوند واکنش‌های رفتاری متفاوتی از خود نشان می‌دهند که در ادامه مطلب به ان‌ها می‌پردازیم:

  • تمایل داشتن به بیرون رفتن
  • خاراندن بدنشان با چنگال هایشان
  • لیس زدن ناحیه‌ تناسلیشان
  • مهربان شدن آن‌ها به انسان‌ها و گربه های اطرافشان (البته ممکن است در بعضی از گربه‌ها برعکس این اتفاق بیفتد)
  • تغییر در صدایشان و بلند شدن صدایشان
  • کمتر شدن اشتها در گربه‌های ماده
  • خم شدن گربه‌های نر در کنار گربه‌ ماده
  • غلت زدن بر روی زمین
  • نزدیک کردن بدن گربه ماده به گربه‌ نر
  • چسبیدن گربه به پاهای انسان‌ها و دراز کشیدن و غلت زدن بر روی زمین
  • ادرار کردن بر روی زمین یا دیوار و یا و…
  • در اوردن صداهایی شبیه به ناله و صداهای عجیب که ممکن است با صدای درد اشتباه گرفته شود
  • در هنگام نوازش کردن ممکن است قسمت جلویی بدنش را پایین بیاورد و پشتش را بالا بیاورد و دمش را تکان دهد
  • در هنگام راه رفتن پاهای پشتی خود را به بالا می آورند
رفتار گربه هنگام بلوغ جنسی
گربه ها در بلوغ جنسی

چگونه از فحل شدن گربه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از فحل شدن گربه بهتر است قبل از بلوغ جنسی گربه آن را عقیم کنیم (حتما باید با دامپزشک در این مورد مشورت کنید). اینکه واکنش‌های رفتاری گربه‌ها هنگام بلوغ جنسی چه هستند و چطور باید با آن‌ها برخورد کرد را در ادامه توضیح داده ایم.

در زمان فحل شدن گربه چه کاری باید کرد؟

در زیر به راهکارهایی اشاره کرده ایم که با استفاده از آن ها می‌توانید زمان فحل شدن گربه را به تعویق بیاندازید:

زمان بیشتری را با او سپری کنید

سعی کنید در زمان فحل گربه‌ خود، بیشتر با او بازی کنید زیرا در این دوره گربه‌ها بیشتر دارای انرژی می‌باشند و دوست دارند با ان‌ها بیشتر بازی کنید. سعی کنید در این دوره اسباب بازی‌های جدیدی به گربه‌ خود بدهید، در این زمان اسکرچر کمک زیادی می‌تواند به شما بکند زیرا گربه در زمان فحل کمی عصبی می‌شود و می‌توانید با این وسیله فعالیت او را افزایش دهید.

زمان بیشتری را با او سپری کنید
بازی کردن با گربه

سعی کنید او را از گربه‌های نر دور نگه دارید

در طول این زمان گربه ماده خود را از گربه‌های نر دور نگه دارید و نگذارید گربه خود از خانه بیرون برود و درب پنجره ها را در این دوره باز نگه ندارید، زیرا اگر گربه ماده به گربه نر نزدیک بشود حتما جفت‌گیری خواهند کرد و ممکن است گربه ماده دچار حاملگی ناخواسته بشود. (دور نگه داشتن گربه ماده از گربه نر باعث ارام ماندن گربه شما نیز می‌شود)

استفاده کردن از گیاه نعناع گربه‌ای

با استفاده ار نعنای گربه‌ای میتوانید حیوان خود را ارام تر نگه دارید، البته باید توجه داشته باشید که ممکن است بعضی از گربه‌ها به این گیاه واکنش نشان دهند، پس اگر برای اولین بار می‌خواهید از این گیاه استفاده کنید حتما مقدار بسیار کمی از آن را استفاده کنید، اگر گربه با خوردن این گیاه آرام شد سپس می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.

استفاده کردن از گیاه نعناع گربه‌ای
گیاه نعناع گربه ای

مکمل‌های هورمونی به گربه‌ خود بدهید

در زمان فحلگی حیوان، هورمون‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است باعث شوند که گربه رفتار‌های غیر عادی از خود نشان دهند. با دادن این مگما‌های هورمونی، میتوانید هورمون‌های گربه‌ خود را متعادل نگه دارید و استفاده از این مکمل‌ها می‌تواند نتیجه چشمگیری در ارام‌ کردن حیوان شما داشته باشد. این مکمل‎‌ها را می‌توان از پت‌ شاپ‌ها و یا دامپزشکی‌ها تهیه کرد. (بهتر است قبل از استفاده حتما با یک دامپزشک مشورت کنید)

جفت‌گیری کردن گربه

راحت ترین کار در زمان فحلگی گربه این است که بگذاریم جفت گیری کنند، ولی باید در نظر بگیریم که ممکن است گربه‌ ما حامله شود و بعد از آن باید مراقبت‌های بیشتری از گربه در طول دوران حاملگی بکنیم و پس از آن نیز باید از بچه‌های گربه‌ خود مراقبت کنید.

نکته: به هیچ عنوان نگذارید گربه‌ شما با گربه‌های خیابانی جفت‌گیری کند، زیرا ممکن است گربه‌ شما بر اثر جفت‌گیری با گربه‌های خیابانی بیماری‌های گوناگونی بگیرند و منجر به مرگ آنها بشود.

بهتر است عقیم‌سازی گربه در چه سنی انجام شود؟

  • عقیم‌سازی در گربه‌های ماده
    بیشتر دامپزشک‌ها بر این باورند که بهتر است، عقیم سازی گربه‌های ماده در سن کم انجام شود و قبل از حفل شدن گربه‌ها که قبل از شش ماهگی است این کار انجام داده شود.
    این کار برای سلامت گربه‌ها بسیار تاثیرگذار و مهم است و باعث کاهش ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها نیز می‌شود.
  • عقیم‌سازی در گربه‌های نر
    در گربه‌های نر برعکس گربه‌های ماده بهتر است عمل عقیم سازی کمی بعد از دوران بلوغ گربه باشد تا مجاری ادرار رشد کامل خود را بکند.
    این عمل باعث کاهش خطر ابتلا ویروس نقص ایمنی در گربه‌های نر می‌شود. عمل عقیم سازی به طور کلی سی دقیقه طول میکشد و در گربه‌های ماده با در اوردن رحم و تخمدان‌ها انجام می‌شود و به پایان می‌رسد و در گربه‌های نر با در اوردن و برداشتن بیضه‌ها به پایان می‌رسد.
سن مناسب عقیم سازی گربه ها
عقیم کردن گربه ها

سوالات متداول واکنش‌های رفتاری گربه‌ها هنگام بلوغ جنسی

  1. فحل گربه چیست؟
    فحل گربه به معنای دوره جفت‌گیری و زمان باروری گربه‌ها است.
  2. عقیم سازی گربه‌ها در چه سنی انجام می شود؟
    سن عقیم‌سازی در گربه‌های نر و گربه‌های ماده متفاوت است و در گربه‌های ماده بهتر است قبل از سن بلوغ جنسی عمل عقیم‌سازی انجام شود، که قبل از سن شش ماهگی است و سن عقیم‌سازی گربه نر بعد از رسیدن به بلوغ جنسی می‌باشد.
  3. چگونه از فحل شدن گربه می‌توان جلوگیری کرد؟
    با استفاده از عمل عقیم‌سازی میتوانیم جلوی فحل شدن گربه‌ خود را بگیریم.
  4. ایا عمل عقیم‌سازی برای سلامتی گربه‌ها خطرناک است؟
    خیر، عمل عقیم‌سازی نه تنها برای گربه‌ها خطرناک نیست بلکه باعث جلوگیری از بیماری‎‌هایی همچون سرطان در گربه‌ها می‌شود.

برای خرید لوازم گربه خانگی تان به پت شاپ در تهران پتیا مراجعه بفرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا