نژادگربه آپارتمانینژادهای گربه

ویژگیهای گربه نژاد سیامی را بشناسیم!

ویژگیهای گربه نژاد سیامی که در دسته محبوب ترین نژادهای گربه قرار دارند، مهمترین موردی است که باید درباره این حیوان دانست؛ این گربه، یک نژاد طبیعی است، این عبارت بدین معناست که نتیجه جهش ژنتیکی بوده است، نه حاصل تولیدمثل دو گربه متفاوت!

اما گربه سیامی، در شکل‌گیری بسیاری از نژادهای دیگر، از جمله گربه بالینی، شرقی، هیمالیایی ایرانی، تونکینی نقش داشته است.

نژادهای اولیه سیامی لاغرتر بودند و سر مثلثی‌تری داشتند، اما گروهی از پرورش دهندگان این نژاد در سال 1987 باعث ایجاد تغییرات زیادی در ظاهر کلی این حیوان شدند که نتیجه این تغییرات، بروز ویژگیهای گربه نژاد سیامی امروزی است.

گربه سیامی نژاد بسیار زیبایی است که به لطف محبوبیتش در کتاب‌ها، فیلم‌ها و کارتون‌ها فوراً قابل تشخیص بوده است. گربه سیامی، از نژاد باستانی گربه‌های تایلندی سرچشمه می‌گیرند و نام سیامی او از نام قدیمی تایلند یعنی سیام گرفته شده است که این امر آنها را به یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه در کل جهان تبدیل می‌کند.

اگر تمایل دارید بیشتر با ویژگیها و تربیت گربه سیامی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله پتیا را همراهی کنید.

با تاریخچه نژاد سیامی آشنا شویم!

هیچ‌کس نمی‌داند که آیا این افسانه صحت دارد یا خیر؛ اما براساس این افسانه شاید گربه‌ای که توسط طبیعت‌شناس و کاوشگر آلمانی به نام پیتر سیمون پالاس دیده شده، سیامی باشد؛

پالاس در کاوش‌های خود که از دریای خزر در دهه 1700 داشته، از این گربه صحبت کرده است و او را اینگونه توصیف می‌کند که گوش، پنجه و دم کاملاً سیاهی دارد، از نظر اندازه‌ی جثه، متوسط و از پاهای اندکی کوچکتر از گربه معمولی برخوردار بوده است.

از سوی دیگر، شجره نامه سیامی‌ها به جایگاه خاص آنها در معبد افسانه‌ای پادشاهان بازمی‌گردد که با نام سیام مشهور بودند؛

این گربه‌ها از نژاد گربه‌هایی هستند که به جهت زیبایی نفیس خود نه تنها توسط پادشاهان مورد توجه قرار می‌گرفتند بلکه تربیت گربه سیامی به هدف تربیت گربه‌های نگهبان امنیتی نیز انجام می‌شد؛

نگهبانی که از وظایف و ویژگیهای گربه نژاد سیامی در قصر پادشاهان به شمار می‌آمد، به این صورت بود که آنها بر روی ستون‌های بلندی که پیرامون تاج پادشاه قرار گرفته بود، می‌نشستند و اگر کسی پادشاه را تهدید می‌کرد، از روی ستون‌ها به سمت پایین می‌پردند و با قدرت و توانایی پرش خود از ارتفاع، فرد را به زمین می‌کوبیدند؛ حتی در صورت لزوم، به صورت شخصی که فکر می‌کرد، می‌تواند به پادشاه آسیب برساند، چنگ می‌انداختند؛ شاید علت این امر این بود که سیامی‌ها عاشق ارتفاعات بودند و پرش‌های عالی را انجام می‌دادند.

جالب است بدانید در اواخر دهه 1800، دو جفت از گربه سیامی به عنوان هدیه‌ از طرف پادشاه سیام (تایلند) به کنسولگری انگلیس در بانکوک، اعطاء شد که بدین ترتیب به سایر نقاط جهان معرفی گردید؛ اولین سیامی‌ها نیز در اواخر دهه 1890 و 1900 از انگلیس، فرانسه، ژاپن و سیام وارد آمریکای شمالی شدند و مردم آمریکا و انگلیس شروع به پرورش آنها به عنوان حیوانات خانگی کردند.

ظاهر سیامی
ظاهر سیامی

ظاهر گربه سیامی

از ویژگیهای گربه نژاد سیامی قد متوسط، بدن مو کوتاه و ماهیچه‌ای، باریک و کشیده و گردن و دم بلند اوست؛ رنگ‌های آنها بر طبق استانداردهای CFA (Chartered Financial Analyst)، شکلاتی، نقره‌ای – خاکستری، آبی و یاسی است؛

توصیفی که بیشتر از بدن این حیوان بیان می‌شود، اغلب لوله‌ای شکل بودن بدن اوست که توسط پاهای بلند و باریکی که با پنجه‌های کوچک، لکه‌دار و بیضی‌شکل تکامل یافته، پشتیبانی می‌شود؛ لازم به ذکر است پاهای عقبی او بلندتر از پاهای جلویی این نژاد است.

به سبب اینکه او از بدنی نرم اما در عین حال عضلانی برخوردار است، افزایش وزن به سرعت در سیامی نمایان می‌شود؛ از طرف دیگر، پاهای بلند و باریک او که از سایر ویژگیهای گربه نژاد سیامی است، برای نگه داشتن بدن پرچربی ساخته نشده؛ پس باید تغذیه‌اش به شدت و با دقت بالایی، کنترل گردد.

پوشش قهوه‌ای تیره، مایل به مشکی او که از دیگر ویژگیهای گربه نژاد سیامی است، همچون ماسکی صورت او را پوشانده است؛ این صورت اصطلاحاً دارای ماسک که از قسمت صاف و باریک به سمت بیرون بینی تا نوک گوش‌ها، یک مثلث را تشکیل می‌‌دهد، بر زیبایی ظاهری این نژاد می‌افزاید؛

او دارای گوش‌های بلند، مثلثی شکل و غیرمعمول بزرگی است که روی سرش و در ادامه سر و صورت مثلثی شکل این حیوان قرار دارند و دیگر ویژگیهای گربه نژاد سیامی را به تصویر می‌کشند.

چشم‌های متوسط، بادامی‌شکل و آبی روشن او از بارزترین ویژگیهای گربه نژاد سیامی به شمار می‌آید که با رنگ روی بدنش در تضاد است؛ خز روی گوش‌ها، دم و پاهای او از رنگی متفاوت از بدنش برخوردار است که به‌تدریج از رنگ بدن او تیره‌‌تر می‌باشد.

شخصیت گربه نژاد سیامی

گربه‌های سیامی نه تنها از نظر ظاهری و رنگ‌آمیزی، زیبا هستند بلکه از لحاظ شخصیت‌های قوی خود نیز متمایز هستند و از هوش سرشاری برخوردارند؛

اما باهوش بودن آنها بدین معنا نیست که می‌توانند برای انجام هر کاری که بخواهید، آموزش ببینند؛ تربیت گربه سیامی نیز مانند حیوانات خانگی دیگر، لازمه رعایت شاخصه‌های خاصی است.

مهربان بودن، از دیگر ویژگیهای گربه نژاد سیامی است اما در عین حال به فداکاری صاحبان خود نیز نیاز دارد؛ شخصیت او بدینگونه است که پدر و مادر انسانیش را ملزم می‌کند به همان اندازه که خود، برای والدینش زمان گذاشته و با محبت رفتار کرده، والدینش نیز زمانی را به او اختصاص دهند، برای بازی با او وقت بگذارند و با او با محبت رفتار کنند؛

زمان بازی برای گربه سیامی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ حتی می‌توانید به آنها یاد دهید که چگونه بازی کنند؛ بنابراین، اگر قصد دارید یکی از این نژاد گربه را به خانه خود ببرید، اول از همه اسباب‌بازی‌هایی را برای او تهیه کنید و در اختیار او قرار دهید؛

مغز او را با پازل مشغول و بدن او را با درخچه و اسکچر گربه فعال نگه دارید؛ این اسباب‌بازی‌ها نه تنها به او کمک می‌کنند تا ورزش کند و چابکی و سلامت خود را حفظ نماید بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا با تربیت گربه سیامی خود در این زمان، موجب تقویت پیوند و رابطه خود را با او شوید.

جالب است بدانید این نژاد گربه بسیار فعال و بازیگوش است که حتی در زمان مسواک زدن هم تمایل دارد، این امر با بازی مرتبط باشد تا از سپری کردن وقت نظافت لذت ببرد؛ لازم است بدانید دندانهای این نژاد را به‌طور منظم مسواک بزنید تا از بیماری پریودنتال در او جلوگیری کرده باشید.

با توجه به اینکه فرآوری اسباب بازی‌های مناسب برای این گربه اهمیت زیادی دارد، لازم به ذکر این مطلب است که بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و ملزومات مهم او را می‌توانید از انواع پت‌شاپ‌های فیزیکی یا انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر مانند اپلیکیشن جامع پتیا که براساس موقعیت جغرافیایی، پت شاپ ها را به شما نشان می‌دهد و امکان خرید آنلاین دارد، تهیه کنید.

بیشتر سیامی‌ها قادر به زندگی با کودکان و گربه‌های دیگر هستند و در صورت معرفی صحیح و تربیت گربه سیامی، حتی می‌توانند در کنار سگ‌های گربه‌دوست نیز زندگی کنند؛

ترفندهای آموزشی بازیگونه می‌تواند به راحتی به او آموزش دهد، به‌طوری‌که به بچه‌هایی که با او مودبانه و با احترام رفتار می‌کنند، توجه دارد و این می‌تواند روش دیگری در تربیت گربه سیامی باشد.

این نژاد بسیار دوست‌داشتنی، به حدی به شما وابسته می‌شود و به محبت شما احتیاج پیدا می‌کند که شما را در هر شرایطی تنها نمی‌گذارد؛ به‌طوری‌که، چه در حال نشستن باشید، چه در حال خوابیدن، او را در دامان خود خواهد دید!

اگر به دنبال گذراندن وقت و تعامل با گربه خود هستید، سیامی‌ها می‌توانند بهترین گزینه و بهترین دوست شما باشند؛ اما اگر شاغل هستید یا می‌دانید زیاد بیرون می‌روید، این نژاد، انتخاب خوبی برای شما نیست؛

زیرا آنها به علت اینکه یک نوع نژاد بسیار اجتماعی هستند، دوست ندارند، برای مدت طولانی تنها بمانند و اگر بیش از حد معمول تنها بمانند، در معرض خطر بروز اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرند و در صورتی که محبت کافی دریافت نکنند، می‌توانند رفتارهای مخرب از خود نشان دهند.

گربه‌های سیامی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و بهتر است شما آماده گوش دادن باشید؛ زیرا بی‌توجهی به آنها باعث می‌شود منظور خود را با ایجاد صداهای بلند و سر و صدا، به گوش شما برسانند.

مشکلاتی که گربه‌های سیامی بیشتر مستعد آنها هستند!

یکی از اصول نگهداری از گربه رسیدگی به مشکلاتی احتمالی آنهاست؛ این گربه‌ها به طور معمول دوازده تا چهارده سال عمر می‌کنند و این بازه زمانی تقریباً طول عمری است که به طور متوسط برای گربه‌های نژاد خالص در نظر گرفته می‌شود؛

بیماری‌ های گربه سیامی که در طول عمر ‌آنها، ممکن است بیشتر به این عوارض مبتلا شوند، بیماری‌های ریوی، مشکلات دستگاه گوارش و عارضه‌های بینایی است که با چشم آبی آنها ارتباط مستقیم دارد؛

به علت مشکل کاهش دید در شب سیامی‌ها، این گربه‌ها به احتمال زیاد در شب دچار سانحه می‌شوند، به خصوص، اگر در منطقه پرترافیک زندگی می‌کنید؛ لازم به ذکر است بدانید، این نژاد معمولاً از مشکلات شنوایی نیز رنج می‌برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا