رفتار حیوانات خانگیبیماری های حیوانات خانگی

پریود شدن سگ

همه چیز درباره پریود شدن سگ

دوران قائدگی سگ یا همان فحلی این حیوان یکی از مواردی است که تمامی صاحبان سگ با آن برخورد کرده‌اند. نژاد سگ ها در فحلگی آن‌ها بسیار تاثیرگذار می‌باشد، ولی اکثرا فحلگی این حیوان در سن شش ماهگی اتفاق می‌افتد. پریود شدن سگ های کوچک در شش ماهگی و یا حتی چهار ماهگی اتفاق می‌افتد و در سگ‌های بزرگ ممکن است تا دو سالگی طول بکشد.

سیکل پریود در سگ‌ها حدودا هر شش ماه یک بار است و هر سال حدود دو دفعه اتفاق می‌افتد، در بعضی از نژاد های سگ فحلگی به سه یا چهار بار در سال نیز می‌رسد. در ادامه به علائم پریود شدن سگ و نحوه مراقبت از آن‌ها در زمان فحلگی می‌پردازیم.

شما همچنین می توانید جهت خرید شورت مخصوص پریودی سگ به پت شاپ سگ پتیا مراجعه کنید.

فحل شدن سگ
پریود شدن سگ

علائم فحلگی سگ

سگ ها در دوران فحلگی یا همان پریود شدن علائمی از خود بروز می‌دهند، این علائم شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. خروج خون از مکان ادرار سگ
  2. تورم در پستان‌های سگ
  3. تغییر پیدا کردن خلق و خوی سگ
  4. ورم کردن قسمت خارجی دستگاه تناسلی سگ

قطرات خون در بسیاری از سگ‌ها مخصوصا سگ‌هایی که موهای تیره دارند، مشخص نمی‌باشد؛ در روزهای اول فحلگی سگ خون خارج شده از مکان ادرار قرمز تیره می‌باشد و پس از گذشت چند روز به رنگ صورتی تغییر رنگ پیدا می‌کند.

باید توجه داشته باشید که سگ‌ها دوست ندارند برای شما مزاحمتی ایجاد کنند به همین دلیل سعی می‌کنند تا خون ریزی خود را تمیز نمایند.

علائم پریود شدن سگ
سگ ماده

در هنگام پریود شدن سگ چه نکاتی باید رعایت شود؟

هنگام فحل شدن سگ باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید زیرا در این دوران، سگ‌ها بسیار حساس می‌باشند، نکاتی که باید در این دوران به آن توجه داشته باشید شامل موارد زیر می‌باشند:

توجه به سگ در دوران فحلگی

در دوران پریود شدن سگ، این حیوان از لحاط روحی و فیزیکی بسیار حساس می‌شود و در این هنگام نیاز به توجه بیشتری پیدا می‌کند. در زمان فحلگی سگ باید با حیوان خود وقت بیشتری را بگذرانید و لوازم تشویقی و اسباب بازی جدیدی را برای او در نظر بگیریم.

توجه به سگ در دوران فحل
اهمیت دادن به سگ در دوران پریود

بیرون نبردن سگ در دوران قائدگی

در دوران قائدگی سگ یا همان پریود شدن این حیوان بهتر است که حیوان خود را از خانه بیرون نبرید یا از یک قلاده استفاده نمایید، زیرا در هنگام فحل شدن سگ ماده بوی جلب کننده‌ای از حیوان، سگ‌های نر را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود تا سگ های نر به دنبال او بروند.

استفاده از پوشک هنگام پریود شدن سگ

استفاده از پوشک یا شلوار در دوران فحلگی سگ می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند، با استفاده از این پوشک می‌توانید از بو جلوگیری نمایید ولی باید توجه داشته باشید که با استفاده از این پوشک ها نمیتوانید از جفت گیری سگ خود در خارج از منزل جلوگیری نمایید.

استفاده از پوشک در دوران قائدگی سگ
استفاده از پوشک در هنگام قائدگی سگ

تنها نگذاشتن سگ در دوران فحلگی

همراه بودن و تنها نگذاشتن سگ در دوران پریودی بسیار مهم می‌باشد و باید توجه داشته باشید از سگ خود در برابر سگ‌های نر محافظت نمایید، زیرا در این مدت، تخمک گذاری سگ زیاد می‌باشد و ممکن است که سگ شما ناخواسته حامله بشود.

تغذیه سگ در زمان پریودی

در زمان پریود شدن سگ، باید توجه بسیار زیادی بر روی غذای آن داشته باشید و از غذاهایی استفاده کنید که ویتامین های از دست رفته و مورد نیاز سگ را فراهم سازد. عصاره قلم، مرغ و گوشت یکی از بهترین گزینه‌های غذایی در هنگام فحلگی سگ می‌باشد.

غذای سگ در دوران پریودی
تغذیه مناسب در هنگام پریود شدن سگ

خرید اسباب بازی و وسایل گاز گرفتنی سگ

اگه قصد بیرون رفتن از خانه را دارید و مجبورید مدتی سگ خود را در خانه تنها بگذارید، بهتر است اسباب بازی و وسایل گاز گرفتنی در اختیار سگ خود قرار دهید تا با آن‌ها سرگرم بشود و انرژی خود را تخلیه سازد. بهتر است هنگام بازگشت به خانه این وسایل را جمع کنید تا در دفعات بعدی همچنان برای سگ جذابیت داشته باشند.

مدت فحلگی سگ چقدر طول می کشد؟

مدت پریود شدن سگ بستگی به دوره‌ای که سگ در آن قرار دارد، دارد، مدت فحل بودن سگ در این دوره‌ها به شرح زیر است:

دوره Estrus

مدت دوره‌ی Estrus حدود 5 تا 14 روز می‌باشد و باید توجه داشته باشید تا در این دوران سگ نری به حیوان شما نزدیک نشود.

دوره Proestrus

این دوره 14 تا 20 روزه می‌باشد و اگر قصد دارید تا سگتان در این دوره باردار نشود، باید از او به خوبی مراقبت نمایید.

دوره Diestrus

پریود شدن سگ در این دوره بستگی به حامله بودن یا نبودن آن دارد، در سگ‌های حامله این دوره 63 روز طول می‌کشد و در سگ‌های دیگر 60 الی 90 روز طول می‌کشد. در این دوران امکان عفونت در سگ ماده بسیار بالا است و باید از آن به خوبی مراقبت بشود.

دوره Anestrus

در دوره Anestrus فحلگی حیوان حدود 60 الی 90 روز می‌باشد و در این دوران سگ ماده میلی به سگ نر نشان نمی‌دهد زیرا هورمون‌های سگ در این زمان به حالت عادی خود باز گشته است.

سوالات متداول پریود شدن سگ

  • علائم فحلگی سگ چیست؟
    در دوران پریود شدن یا همان فحل شدن سگ علائمی وجود دارد که نشان دهنده قائدگی سگ می‌باشد. خروج خون، تورم در پستان‌‌های سگ، ورم کردن قسمت خارجی دستگاه تناسلی سگ، عوض شدن خلق و خوی و … از علائم فحل شدن سگ ماده می‌باشد.
  • در هنگام فحلگی سگ به چه نکاتی باید توجه بشود؟
    در هنگام فحل شدن سگ باید به نکاتی همچون تنها نگذاشتن سگ، استفاده کردن از پوشک یا شلوار، توجه داشتن به سگ، توجه به تغذیه سگ، استفاده از تشویقی در دوران قائدگی سگ، استفاده از قلاده در هنگام بیرون بردن سگ و … توجه داشته باشید.
  • علت دیر فحل شدن سگ چیست؟
    پریود شدن در سگ‌ها متفاوت می‌باشد و بستگی به نژاد آن‌ها دارد، بعضی از آن ها در ماه چهارم فحل می‌شوند و بعضی دیگر تا دو سالگی فحل نمی‌شوند. دیر فحل شدن سگ جای نگران شدن ندارد ولی اگر تا 20 ماهگی سگ شما پریود نشد بهتر است تا به یک دامپزشک مراجعه نمایید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا