کرونابیماری های حیوانات خانگی

آیا حیوانات کرونا می‌گیرند؟

کرونا در حیوانات یکی از مهمترین مسائلی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، سوالات و ابهامات زیادی در رابطه با آن مطرح شده‌ است. پاسخ به این سؤال که آیا حیوانات کرونا می‌گیرند یا نه، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که با پاسخ دقیق به این سؤال، احتمال ابتلای حیوانات به کرونا و انتقال آن به انسان، تا حد زیادی مشخص می‌شود.

همان‌طور که حتماً می‌دانید، کرونا، یکی از انواع ویروس‌های عفونی است که با علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب ظهور کرده و در صورت تماس با فرد بیمار هم انتقال داده می‌شود. نام این ویروس برگرفته از تاج‌هایی است که روی سطحش قرار داد. ویروس کرونا، خود دارای ۳ نوع مختلف است که علائم آنها تا حدی مشابه با هم اما شدت هر یک متفاوت از یکدیگر است.

 اما بپردازیم به سوالات اصلی:

آیا کرونا در حیوانات هم وجود دارد؟

کرونا ویروس در چندین گونه از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، اسب، سگ، گربه، شتر، خفاش‌ها و موارد دیگر شایع است. ولی باید توجه داشته باشیم که هر کرونا ویروسی، کرونای جدید (کووید19 ) نیست.

آیا ویروس کرونا از حیوانات به انسان‌ها سرایت کرده‌است؟

احتمال ابتلای حیوانات به کرونا وجود دارد. هر چند که تا کنون نمونه های زیادی از کرونا در حیوانات مشاهده نشده است، اما این احتمال صفر هم نیست.

در میان انواع حیواناتی که به کرونا مبتلا می‌شوند، خفاش‌ها مخزن اصلی این ویروس بوده و احتمالا توانایی ابتلای انسان‌ها و سایر پستانداران و حیوانات وحشی را دارند! بر اساس مطالعات انجام‌شده، این ویروس در ابتدا در چندین حیوان در چین مشاهده شده و بعد از آن با سرعت بسیار بالا در انسان‌ها شیوع پیدا کرده‌است. با این وجود هنوز مشخص نشده‌است که آیا شیوع 19COVID- در انسان‌ها، منشا حیوانی داشته است یا نه!

تا کنون چند مورد در رابطه با کرونا در حیوانات اعلام شده است که در ادامه به معرفی دو مورد از آنها میپردازیم.

کرونا در حیوانات خانگی
کرونا در حیوانات خانگی

بر اساس گزارشی که در اواخر آوریل منتشر شده‌است، در یک خانواده ۴ نفره که حیوان خانگی آنها سگ بوده‌است، سه نفر از اعضای خانواده به این ویروس مبتلا شده‌اند، در حالی که نتیجه آزمایش برای فرد دیگر و سگ، منفی بوده‌ است!

اما در همین ماه، گزارش دیگری مبتنی بر ابتلای ۲ گربه به ویروس کرونا، در نیویورک منتشر شده‌است. بر اساس این گزارش، این دو گربه در دو خانواده جدا با فاصله زیاد از هم به این ویروس مبتلا شده و علائم بیماری در آنها خفیف است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، این دو گربه هر دو در تماس با افراد آلوده بوده‌اند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که احتمال ابتلای حیوانات به کرونا از طریق تماس با افراد آلوده، وجود دارد!

آیا حیوانات خانگی هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

احتمال ابتلا به کرونا در حیوانات خانگی، برای افرادی که از سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. بر اساس گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده، چند حیوان خانگی در اثر تماس با فرد مبتلا به ویروس کرونا، به این ویروس مبتلا شده‌اند. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که ویروس گاه می‌تواند گونه‌ای از حیوانات را آلوده کرده اما باعث بیماری در آن گونه نشده و قابل انتقال به دیگران هم نباشد.

با این وجود اگر سلامت حیوان خانگیتان برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است در این دوران، حیوان خود را در ارتباط با دیگران قرار ندهید، جز در مواردی که مراجعه به دامپزشک، ضروری است.

به همین علت، در دروان قرنطینه خانگی، اهمیت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی برای صاحبان پت اهمیت زیادی پیدا کرده‌است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی نظیر پتیا، بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه، کالای مورد نیاز حیوان را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

فراموش نکنید که تجهیزات لازم برای نگهداری از حیوانات در صورت ابتلا به ویروس کرونا در ایران چندان وجود نداشته و نه تنها درمان هزینه زیادی دارد، بلکه احتمال اینکه حیوان درمان نشود هم وجود دارد.

پس به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است و برای جلوگیری از ابتلای حیوانات به کرونا بهتر است موارد ایمنی، لحاظ شوند.

اگر حیوان خانگی شما معمولاً در خانه است و با حیوانات یا افراد دیگر در تماس نیست و هیچ‌کس در خانواده شما 19COVID- ندارد، احتمال آلوده شدن حیوان بسیار کم است؛ اما در صورتی که خودتان به این بیماری مبتلاشده یا از فردی مبتلا به این ویروس مراقبت می‌کنید، برای جلوگیری از سرایت و ایجاد کرونا در حیوانات، قبل از هر بار تماس با حیوانات، دستان خود را ضدعفونی کرده و از ماسک استفاده کنید.

سوالات رایج در مورد کرونا در حیوانات

  • در صورت ابتلا به بیماری کرونا چه کاری باید انجام دهم؟

برای جلوگیری از شیوع کرونا در حیوانات، در صورتی که بیمار شده‌اید یا مشکوک به این بیماری هستید، باید ارتباط خود را با حیوان خانگیتان به حداقل برسانید. در صورت امکان از فرد دیگری برای نگهداری از حیوان در طول دوره درمانتان کمک بگیرید. در دوران قرنطینه و به منظور جلوگیری از ابتلای حیوانات به کرونا ، بهتر است که هیچگونه تماس فیزیکی با حیوان نداشته و به صورت مشترک در یک فضای بسته غذا نخورید.

  • اگر حیوان خانگی من به دامپزشک نیاز داشته باشد، چه کنم؟

با توجه به خطر شیوع کرونا در حیوانات و رعایت نکات فاصله اجتماعی، قبل از آنکه به یک مرکز دامپزشکی مراجعه کنید، بهتر است که با یک مرکز درمانی سؤال کرده و در صورت حاد بودن شرایط، به صورت حضوری مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از مراکز درمانی در این دوران خدمات پزشکی خود را از راه دور ارائه کرده و در صورت نیاز به تجویز دارو و ارائه نسخه، این امور را از راه دور انجام می‌دهند؛ بنابراین، احتمال اینکه به مراجعه حضوری نیاز باشد، بسیار کم است. اما در برخی موارد ضروری هم می‌توانید از مزایای ویزیت پت در محل بهره‌مند شوید.

علاوه بر این، برای محافظت از حیوان خانگی خود در برابر بیماریهای تنفسی، حیوان را برای Bordetella parainfluenza و آنفلوانزای سگ که شایع‌ترین بیماریهای تنفسی قابل پیشگیری هستند، واکسینه کنید. در صورتی که با انواع واکسن گربه ها و سایر حیوانات آشنایی ندارید، می‌توانید با دامپزشک حیوان در ارتباط باشید. به نظر می‌رسد که احتمال شیوع کرونا در حیوانات را با واکسینه کردن و بالابردن سیستم ایمنی پت می‌توان به حداقل رساند.

  • آیا واکسن ویروس کرونا برای حیوانات وجود دارد؟

متأسفانه در حال حاضر هیچ نوع واکسنی برای جلوگیری از شیوع کرونا در حیوانات و انسان‌ها وجود ندارد. بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی تخمین زده و اعلام کرده ‌است، واکسن کرونا برای انسان طی ۱۲ الی ۱۸ ماه آینده آماده می‌شود. بنابراین، بهتر است تا آن زمان به تقویت سیستم ایمنی پت نیز مانند انسان ها توجه شود.

  • برای بیرون بردن حیوان خانگی از خانه، استفاده از ماسک ضروری است؟

تحقیقات در رابطه با اینکه استفاده از این ماسک می‌تواند در درمان مؤثر باشد یا نه، هنوز ادامه داشته و نظرات مختلفی در این رابطه وجود دارد. برخی از متخصصان معتقد هستند که استفاده از ماسک، تأثیر مثبتی در جلوگیری از ابتلای حیوانات به کرونا ندارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای پیشگیری از شیوع کرونا در حیوانات، بهتر است که کلیه واکسن‌هایی که به بیماری‌های تنفسی حیوانات مربوط می‌شوند را در اسرع وقت به آنها بزنید.

  • آیا می‌توانم از ایورمکتین حیوان خانگی خود مصرف کنم؟

ایورمکتین یکی از داروهای ضد انگلی است که در برخی موارد برای حیوانات و انسان‌ها تجویز می‌شود. با این حال هیچ تحقیقی تا کنون تأیید نکرده ‌است که می‌توان از این دارو برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده کرد. در یکی از آزمایشگاه‌های آمریکا، استفاده از این دارو و تأثیر آن در بهبود و جلوگیری از ابتلا به بیماری، در حال بررسی است. اما هنوز هیچ نتیجه قطعی در رابطه با آن اعلام نشده‌است؛ بنابراین، بدون تجویز پزشک متخصص، به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنید.

نکات پیشگیری برای شیوع کرونا در حیوانات

  • دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب شسته و سپس با حیوان خانگیتان تماس فیزیکی برقرار کنید.
  • اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده با ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل استفاده کنید.
  • بعد از تماس با حیوان، از تماس دستتان با چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
  • در صورت لزوم برای بیرون رفتن با حیوان خانگی خود، فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

نتیجه‌گیری

تحقیقات در رابطه با کرونا در حیوانات ادامه داشته و به نتیجه قطعی نرسیده ‌است. در برخی موارد گزارش‌شده، به نظر می‌رسد که بیماری از حیوان به انسان منتقل شده و در برخی دیگر با وجود بیمار بودن فرد، حیوان خانگی در امان بوده‌ است.

به همین علت و با توجه به اینکه هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از شیوع کرونا در حیوانات و انسان‌ها ساخته نشده‌ است، توصیه می‌شود که روش‌های پیشگیری مانند شستشوی دست، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را جدی بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا