حیوان خانگی و آپارتمانیسگ خانگیورزش و سلامت پت

کوتاه کردن موی سگ در تابستان

بسیاری از صاحبان سگ‌های خانگی بر این باورند که در تابستان برای جلوگیری از گرما‌زدگی اين حیوان خانگی، موهای سگ خود را کوتاه کنند. اما آیا واقعا اين کار به سگ ها در فرآيند تعادل دمای بدنشان، کمک می‌کند؟

فروشگاه اينترنتی حيوانات خانگی پتيا در اين مقاله سعي در راهنمايی هر چه بيشتر صاحبان اين حيوانات برای محافظت و نگهداری بهتر اين حيوانات خانگی و حل مسئله کوتاه کردن موی سگ در تابستان پرداخته است.

اغلب صاحبان سگ‌ها این تصور را دارند که همانگونه که گرمای این فصل برای انسان طاقت فرسا و مشکل آفرین است برای حیوان خانگی نیز آزاردهنده خواهد بود؛ بنابراين، در اين فصل، زمانی که بيرون می‌رويد، متوجه می‌شويد که بسياری از افراد به تازگی موهای سگ خود را کوتاه کرده و يا تراشيده‌اند؛ لطفا از این کار، برای حفظ سلامتی سگ خود اجتناب کنید!

دکتر بلینگر می‌گوید: از دیدگاه انسان، زمانی که هوا گرمتر می‌شود، باید لباس کمتر یا نازکتری پوشید؛ ولی این موضوع برای حیوانات خانگی صحیح نمی‌باشد؛ زیرا که انسان‌ها با عرق کردن گرمای بدن را از جسم خود خارج می‌کنند. در حالی که سگ‌ها غده‌های عرق در زیر پوست خود ندارند؛ سیستم خنک کننده سگ‌ها از طریق نفس نفس زدن است، رطوبت بدن سگ به وسیله زبانش از دست می‌رود و خونشان سرد می‌شود و به این روش است که سگ دمای بدن خود را متعادل می‌کند. بنابراین، بیرون بودن زبان سگ و نفس نفس زدن این حیوان، از نشانه‌های بالا رفتن دمای بدن او است.

بر اساس گفته‌های دکتر بینگر مو‌های سگ مانند عایق در برابر گرما عمل می‌کند تا به این صورت بدن خود را متعادل نگه دارد.

نحوه متعادل شدن دما در بدن سگ‌های خانگی

عرق کردن در سگ‎‌ها تنها به یک قسمت کوچک که در پنجه پای آنها قرار دارد، محدود می‌شود. به همین دلیل، کوتاه کردن موی سگ در تابستان هیچ تاثیری در فرآیند خنک سازی و تعادل دمای بدن این حیوان خانگی ندارد.

از دیگر روش‌های متعادل شدن دما در سگ ها، گشاد شدن عروق خونی در صورت و گوش‌ آنها است که با افزایش حجم، خون گرم به سطح پوست نزدیک می‌شود و به این ترتیب حرارت از بدن سگ خارج می‌شود. پس در حقیقت کوتاه کردن موی سگ در تابستان نه تنها به حیوان کمکی نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث گرم شدن بیشتر دمای بدن حیوان شود.

کوتاه کردن موی سگ در تابستان ممکن است موجب آسیب زدن به فولیکول مو و یا تغيير رنگ موی سگ شود. اما باید یادآور شد، گرمازدگی در سگ زمانی اتفاق می‌افتد که حیوان زمان زیادی را در هوای گرم بماند که اين امر می‌تواند حتی باعث مرگ سگ بشود و قلب سگ از حرکت بایستد. در این شرایط خاص، با کوتاه کردن موی سگ در تابستان، می‌تواند از خطر مرگ این حیوان جلوگیری کرد.

موی سگ، نقش عایق حفاظتی را برای بدن سگ دارد. حفاظت حیوان در برابر نور خورشید، جلوگیری از گزش حشرات مانند کنه، پشه و گرد و خاک بوسیله موهای بدن سگ انجام می‌شود.

خنک کردن سگ در تابستان
خنک کردن سگ در تابستان

خنک کردن سگ در تابستان باید چگونه انجام شود؟

از نکات مهم نگهداري سگ‌ها در تابستان، خنک نگهداشتن بدن اين حيوان خانگی است؛ زيرا که سگ‌ها به علت علاقه بسياري که به بازی دارند، بدون توجه به گرما، تمايل دارند زمان زيادي را در بيرون از منزل بازی کنند. سگ‌‌ها در برابر گرما بسيار آسيب‌پذير هستند، اين حساسيت با بالا بودن دما در روزهاي تابستان بيشتر می‌شود و در صورت توجه نکردن به اين مسئله مهم، ممکن است منجر به گرمازدگی و یا حتی تلف شدن حيوان شود.

در مقاله خنک کردن سگ در تابستان در سایت فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا توضیحات و راهنمایی‌های کامل ارائه داده شده است که با کلیک کردن روی این مقاله می‌توانید از اطلاعات مفید آن بهرمند شوید.

کوتاه کردن موی سگ در تابستان در شرایط زیر می‌تواند مفید باشد:

  • اگر سگ ریزش موی شدید دارد
  • اگر بیشترین زمان خود را در خانه و محل سرپوشیده می‌گذراند
  • اگر این حیوان به طور مرتب شنا می‌کند

تاثیر کوتاه کردن موی سگ در نژاد‌های مختلف

در بعضی از نژاد‌های مختلف سگ، مانند شیتزو، هاسکی آلاسکایی، لابرادور رتریور، اسکاتیش تریر، چاوچاو، گلدن رتریور دارای پوشش خز دولایه هستند که این دولایه بودن موی حیوان، هم در هوای گرم و هم در هوای سرد باعث حفاظت او در برابر گرما و سرما می‌شود. در واقع، لایه زیرین مو در سرما، حیوان را گرم می‌کند و در هوای گرم مانند یک عایق، هوای خنک را در اطراف پوست نگه داشته و از گرم شدن زیاد حیوان جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، گاهی اوقات با کوتاه کردن موی سگ در تابستان مشکل بیشتری برای حیوان در تنظیم گرمای بدنشان ایجاد می‌کنیم.

بعد از کوتاه کردن موی سگ در تابستان ممکن است دیگر رشد مناسبی نداشته باشد و یا به صورت نامتناسب رشد کند. لایه زیرین که لایه محافظ به شمار می‌رود، در اثر کوتاه کردن، اگر کامل رشد نکند، باعث می‌شود که حیوان شما در مواجه با هوای سرد و گرم به مشکل بربخورد.

کوتاه کردن موی سگ
کوتاه کردن موی سگ

سخن پایانی

هر قسمت از بدن و آناتومی بدن حیوان به دلیل منحصر به فردی برای ادامه بهتر زندگی آنها وجود دارند؛ وجود مو نیز از این قضیه مستثنا نیست. لایه رویی موی سگ، این حیوانات را از اشعه های مضر خورشید و خطرات گزش حشرات، محافظت می‌کند. به همین دلیل با اصلاح غیر اصولی و اشتباه، ریسک مبتلا شدن این حیوان به انواع بیماری‌ها را بیشتر خواهید کرد.

سوالات متداول

1. چرا نباید موی سگ را در تابستان بتراشیم؟

زیرا به علت حساسیت بسیار زیاد پوست سگ به آفتاب، احتمال آفتاب سوختگی در تابستان برای حیوان بیشتر می‌شود و همچنین، در تنظیم دما در برابر گرما و سرما حیوان را دچار مشکل می‌کند.

2. برای کوتاه کردن موی سگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

سن سگ، نژاد سگ، میزان فعالیت حیوان، شرایط و محل نگهداری حیوان را باید مورد بررسی قرار دهیم.

3. از فواید کوتاه کردن موی سگ در تابستان چیست؟

حذف موهای زائد و مرده، شناسایی مشکلات پوستی مثل وجود انگل و زخم‌های پوستی، کاهش ریزش مو و همچنین، نظم و زیبایی بیشتر حیوان از فواید کوتاهی اصولی و زیر نظر متخصص گرومینگ است.

4. دمای طبیعی بدن سگ‌ به چه میزان است؟

به طور کلی میانگین دمای متعادل بدن سگ‌ها بین 37 تا 39 درجه سانتی‌گراد است. زمانی که دمای بدن سگ بیشتر از این باشد، یعنی مشکلی وجود دارد. سگ‌ها برای خنک شدن عرق نمی‌کنند بلکه برای تعادل دمای خود آب می‌خورد، زبان خورد را بیرون می‌آورد و نفس نفس می‌زند.

5. از علائم گرمازدگی در سگ چیست؟

نفس نفس زدن حیوان، اسهال، استفراغ، کمرنگ و خشک شدن لثه‌ها، لرزش‌ پاها، غلیظ شدن آب دهان از علائم گرمازدگی سگ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا