بیماری های حیوانات خانگی

گیاهان مضر برای حیوانات خانگی

گیاهان مضر برای حیوانات خانگی

خیلی از افراد به گیاهان خانگی علاقه‌مند هستند. گیاهان نقش مهمی در بهبود شرایط محیطی خانه دارند. بیشتر گیاهان به خودی خود نمی‌توانند در انسان‌ها و حیوانات ایجاد حساسیت کنند. خطری را هم نمی‌توانند ایجاد کنند. تنها لمس کردن و یا بلعیدن گیاه است که میتواند به انسان یا حیوان آسیب بزند. نگهداری گیاه و حیوان خانگی در یک زمان، نیاز به انتخاب گیاهان مناسب است. گیاهانی که در حیوانات ایجاد حساسیت نکند و آسیبی را هم به او نرسانند. گیاهانی وجود دارند که می‌توانند حیوانات را مسموم کنند که در این مقاله به بررسی گیاهان مضر برای حیوانات خانگی می‌پردازیم.

انواع گیاهان مضر برای حیوانات خانگی

انواع گیاهان به جز نام علمی خودشان،  دارای القابی هستند. یعنی بعضی از گیاهان در کنار نام علمی خودشان دارای عنوان‌های ساده‌تری هم هستند. در مورد خرید گیاهان سمی نگران نباشید، چون فروشگاهی که معتبر باشد، آن را به شما معرفی کرده و می‌شناساند.

درجه مضر بودن گیاه برای حیوان خانگی

همه گیاهان در یک حد مضر نمی‌باشند و یک تعداد از گیاهان هستند که برای حیوانات ضرر داشته و ایجاد مسمومیت شدید برای گیاهان را داشته و حتی موجب مرگ حیوان هم می‌شوند. لمس کردن و یا بلعیدن جاهایی و یا همه گیاه  آزالیا و یا تاتوره برای حیوانات ضرر دارد و باعث مرگش هم می‌شود. تماس با شیره گیاهی به نام آدنیوم و نیز تماس با برگ یا گل گیاهی به نام اقاقیای توپی می‌تواند سلامت حیوان خانگی شما را به خطر اندازد. بعضی از گیاهان، وجودشان در خانه رواج بیشتری را دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

دیفن باخیای زیبا

از محبوبترین گیاهان خانگی می‌توان به دیفن باخیا اشاره کرد. این گیاه بسیار زیبا است و ظاهری دلنشین دارد. این گیاه می‌تواند دکوراسیون زیبایی را به خانه شما بدهد اما زمانیکه کودک خردسال و یا حیوانی در خانه دارید، می‌توانذ خطرناک باشد. این گیاه یک گیاه سمی است. محدودیت های زیادی در استفاده از این گیاه در خانه وجود دارد. بلعیدن این گیاه توسط بزرگسالان هم ایجاد مسمومیت می‌کند. حیوانی که با این گیاه مسموم شده است با حالت استفراغ و تهوع رو ‌به ‌رو می‌شود. بدحالی هم از دیگر عوارض مسمویت حیوان خانگی با این گیاه است.

دیفن باخیای زیبا
گیاه دیفن باخیا

ریشه گیاه سیکلامن

سیکلامن نیز از گیاهانی است که بسیار محبوب و پرطرفدار است. دارای شکل و ظاهری خاص است. ریشه این گیاه باعث ایجاد مسمومیت در سگ و گربه می شود. شدت مسمومیت می‌تواند تا حدی باشد که باعث مردن حیوان خانگی بشود. این گیاه حتما باید از دسترس حیوان خانگی دور نگه داشته شود.

ریشه گیاه سیکلامن
مضر بودن ریشه گیاه سیکلامن برای حیوان داخلی

گیاه آلوئه ورا

گیاه الوورا یکی از گیاهانی است که دربهبود سلامت پوست انسان‌ها و رطوبت رسانی بسیار مفید است و خواص دارویی بسیاری دارد، اما این گیاه برای حیوانات یک گیاه بسیار خطرناک محسوی می‌شود. این گیاه دارای ساپوتین هایی است که اگر حیوانات آن را بخورند باعث مسمومیت آن‌ها می‌شود و عواملی همچوت اسهال، اسفراغ، پریشانی و… نشان دهنده مسمومیت حیوان است.

گیاه ذرت

گیاه ذرت یا همان دراسینای برگ برگ بلالی دارای ترکیبات ساپونین می‌باشند که این ترکیبات برای حیوانات سمی است به خصوص برای سگ‌ها و گربه‌ها بسیار مضر است. خوردن این گیاه توسط حیوانات باعث بی اشتهایی و افسردگی حیوانات می‌شود.

گیاه فیلودنرون

گیاه فیلودن به گیاه پتوس قلبی نیز معروف است و گباه آپارتمانی معروفی نیز به حساب می‎‌آید. جدا از ظاهر جذاب و نگهداری آسان این گیاه می‌توان به سمی بودن این برای حیوانات توجه کرد. خوردن این گیاه توسط حیوانات باعث استفراغ، دشواری در بلع و افزایش بزاق دهان حیوان می‌شود.

ریشه گیاه پنجه مریم

ریشه گیاه پنجه مریم برای حیوانات بسیار بسیار خطرناک است و خوردن آن باعث استفراغ شدید و حتی مرگ حیوان نیز می‌شود.

پیاز گل سنبل

گل سنبل دارای پیازی می‌باشد که برای حیوانات بسیار مضر و خطرناک است. خوردن پیاز این گل باعث اسهال، استفراغ، تحریکات دهان، تحریکات مری و ترشح بزاق دهان حیوان می‌شود.

برگ گیاه ازالیا

این گیاه، گیاه بسیار خطرناکی است که خوردن کمی  از آن می‌تواند تاثرات بسیار جدی بر روی حیوانات بگذارد. خوردن این گیاه باعث استفراغ و ترشح بسیار زیاد دهان می‌شود. خوردن این گیاه حتی ممکن است باعث به کما رفتن حیوان و یا حتی باعث مرگ حیوانات نیز بشود.

گیاه زنبق

گیاه زنبق یک گیاه زیبا و دوست داشتنی است که هر آدمی دوست دارد ا این گیاه زیبا نگهداری کند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه نیز یکی از گیاهان مضر برای حیوانات اسن و خوردن این گیاه می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری کلیه و سوزش بافت دهان و حلق و مری حیوانات بشود.

گیاه خرزهره

این گیاه بیرون از فضای خانه رشد می‌کند و یک گیاه بسیار خطرناک برای حیوانات است. خوردن این گیاه توسط حیوانات باعث کم شدن ضربان قلب و استفراغ و یا حتی مرگ حیوان می‌شود.

گیاه زاموفیلیا

بیشتر افرادی که در پی گیاهی خاص و لاکچری و کم توقع هستند، زاموفیلیا را تهیه می‌کنند. این گیاه دارای خاصیت دارویی به صورت موضعی دارد. پس هیچ گاه خوردن آن توصیه نشده است. لمس این گیاه توسط انسان و حیوان مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما بلعیدن شیره آن و یا برگ آن موجب ایجاد مسمومیت در افراد و حیواناتی مثل سگ و گربه می‌شود.

گیاه زاموفیلیا
گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

سوالات متداول گیاهان مضر برای حیوانات خانگی

  • چه گیاهانی برای حیوانات مضر هستند؟
    گیاهانی همچون زنبق، الوورا، فیلودنرون، پنجه مریم، ذرت، برگ ازالیا، سنبل، ریشه گل سیکلامن، دیفن باختیا، گیاه خرزهره و… گیاهانی مضر برای حیوانات هستند.
  • گیاهان مضر برای حیوانات می‌تواند باعث مرگ آن‌ها بشود؟
    بله، خوردن بعضی از گیاهان توسط حیوانات ممکن است باعث رفتن به کما و حتی مرگ آن‌ها نیز بشود.
  • لمس کردن گیاهان مضر باعث مسموم شدن حیوان می‌شود؟
    بله، لمس کردن گیاه سمی نیز می‌تواند باعث مسموم شدن حیوانات بشود و در این صورت بهتر است هر چه زودتر به یک دامپزشک مراجعه نماید، تا به سرعت حیوان شما را معاینه کند و از سلامت او مطمئن بشود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا