بیماری های حیوانات خانگی

شناخت بیماری آرتروز در حیوانات خانگی

وقتی حیوانی را برای نگهداری نزد خود می‌آورید، بهتر است اطلاعات کافی در ارتباط با سلامت حیوان خانگی و اصول نگهداری از حیوانات خانگی داشته باشید و همچنین، با تهیه وسایل ضروری حیوانات از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی شرایط بهتری را برای زندگی حیوان خود به وجود آورید.

آرتروز یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان‌ها و حیوانات است. علت ایجاد این بیماری هنوز به صورت قطعی و واضح مشخص نیست و هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛

اما با شناخت علائم بیماری آرتروز در حیوانات خانگی و راه‌های پیشگیری از آن می‌توانیم از آسیب جدی به مفاصل بدن حیوان جلوگیری کنیم.

امیدواریم با مطالعه این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا اطلاعات سودمندی در زمینه‌ی بیماری آرتروز در حیوانات خانگی، علائم و عوامل ایجاد بیماری در اختیار شما قرار گیرد.

آرتروز در حیوانات خانگی را بشناسیم!

آرتروز (Arthrose) یا اُستئوآرتریت، نوعی التهاب در مفاصل است. مفصل، محلی در بدن است که دو استخوان به هم متصل می‌شوند و روی مفصل را بافتی لغزنده، به نام غضروف می‌پوشاند.

وجود غضروف‌های سالم، سبب حرکت آسان استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود. همچنین، از دیگر وظایف غضروف در بدن، جذب تکانه‌ها، طی حرکات فیزیکی است.

هنگامی که غضروف‌ها نازک می‌شوند و یا با گذشت زمان، در برخی نقاط بدن به صورت کامل از بین می‌روند؛ استخوان‌هایی که در زیر غضروف وجود دارند، به یکدیگر ساییده‌شده و با سایش استخوان‌ها به یکدیگر، مفصل به مرور زمان، شکل طبیعی خود را از دست می‌دهد و باعث درد و التهاب در آن نقطه می‌شود و بیماری آرتروزدر حیوانات خانگی ایجاد می‌شود.

این بیماری ممکن است به صورت خفیف در حیوانات ظاهر شود و برای صاحبان حیوانات، قابل تشخیص نباشد.

چه عواملی احتمال ایجاد آرتروز در حیوانات خانگی را افزایش می‌دهند؟

  • چاقی و اضافه وزن به مفاصل بدن، فشار بیشتری را تحمیل می‌کنند و همین امر سبب می‌شود در حیواناتی که اضافه وزن دارند، احتمال ابتلا به آرتروز افزایش یابد.
  • اختلالات و انجام حرکاتی که بر روی تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات تاثیر می‌گذارد و سبب آسیب به این قسمت‌ها می‌شود.
  • اختلالاتی که بر روی کلاژن و غضروف اثر می‌گذارد؛ مانند بیماری دیابت و کم‌کاری تیروئید.
  • شکستگی و بیماری‌های التهاب مفاصل که در حیوانات میانسال و بزرگسال خطر ابتلا به آرتروز در حیوانات خانگی را افزایش می‌دهد.
  • وجود اختلالات و بیماری‌های مادرزادی و اختلالات رشد
  • وجود عفونت‌هایی که مفاصل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ مانند بیماری لایم (Lyme disease)
  • در برخی از نژادهای حیوانات، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. در سگ ‌ها، نژاد ژرمن شپرد، گلدن رتریور و لابرادور رتریور، بیشتر مستعد ابتلا به آرتروز هستند.
  • رژیم غذایی نامناسب که می‌تواند به علت عدم وجود مواد غذایی لازم برای تقویت مفاصل و ماهیچه‌های اطراف مفاصل باشد، خطر ابتلا به آرتروز در حیوانات خانگی را افزایش دهد.
  • افزایش سن سبب می‌شود استحکام عضلات و مفاصل بدن حیوانات کاهش یافته و بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار گیرند.

علائم ابتلا به آرتروز در حیوانات خانگی کدامند؟

آتروز در حیوانات خانگی نوعی بیماری مزمن به حساب می‌آید که علائم مختلفی دارد. این علائم ممکن است در ابتدا به صورت بسیار خفیف ظاهر شوند و تشخیص آن در مراحل اولیه بیماری دشوار باشد؛

اما  با گذر زمان و در صورت ایجاد فشار و عدم رعایت، این علائم شدیدتر می‌شوند که گاهی ممکن است انجام کارهای معمولی را برای حیوان سخت و یا غیرممکن سازد.

در صورت وجود علائم، هرچند خفیف، حتما حیوان خود را نزد دامپزشک برده تا با استفاده از تصویربرداری و معاینه کامل، حیوان را ارزیابی کند و در صورت ابتلا به بیماری، هر چه سریعتر، برای درمان، اقدامات لازم صورت گیرد.

  • بی‌حالی و نداشتن انرژی
  • افزایش وزن که به دلیل عدم فعالیت، حیوان به آن دچار می‌شود.
  • درد هنگام نوازش و یا لمس حیوان
  • بی‌میلی و عدم اشتیاق به بازی کردن و دویدن و انجام فعالیت‌های روزانه
  • راه رفتن به صورت آهسته و لنگ زدن، دشواری و احساس درد هنگام برخاستن
  • ایجاد مشکل در حالت ایستادن هنگام ادرار یا مدفوع
  • از بین رفتن توده عضلانی ستون فقرات و اندام‌ها
  • ایجاد تورم و درد در ناحیه مفاصل
  • سابقه تصادف یا آسیب و ضربه به مفاصل‌
  • خشکی مفصل که معمولا بعد از بیدار شدن از خواب و پس از مدتی تحرک نداشتن رخ می‌دهد.

برای کاهش درد آرتروز در حیوانات خانگی چه راهکارهایی می‌توان انجام داد؟

بیماری آرتروز با توجه به علت آن، می‌‌تواند مفاصل مختلف را درگیر کند؛ اما درد ناشی از آرتروز در حیوانات خانگی با روش‌های مختلف می‌تواند کنترل شود.

برخی از این روش‌ها و راهکارها عبارت‌اند از:

پیاده روی و فعالیت روزانه پت

طبیعی است که ورزش و فعالیت برای حیوان مبتلا به آرتروز کاری دشوار محسوب می‌شود، اما نباید از آن چشم‌پوشی کرد؛ زیرا کم‌تحرکی و عدم انجام فعالیت بدنی می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

به همین دلیل، برای تقویت ماهیچه‌ها، حفظ قدرت عضلات و کمک به درمان آرتروز سگ و گربه، داشتن فعالیت روزانه امری ضروری است.

یکی از بهترین فعالیت‌های روزانه برای سلامت حیوانات پیاده‌روی است. انجام پیاده‌روی روزانه، علاوه بر کمک به حرکت مفاصل بدن، برای کاهش وزن نیز مؤثر است.

شنا کردن حیوانات خانگی

شنا کردن از تمرینات مؤثر در درمان آرتروز سگ و گربه محسوب می‌شود. شنا کردن بدون تحمل وزن بدن، باعث می‌شود عضلات و مفاصل متحرک بدن به خوبی کار کند. همچنین، این ورزش سبب می‌شود ماهیچه‌های اطراف مفاصل تقویت شوند.

حفظ وزن متعادل برای پت

هر گونه اضافه وزن سبب ایجاد فشار و درد بیشتر بر روی مفاصل حیوانات مانند زانوها، ستون مهره و لگن می‌شود؛ به همین دلیل، حفظ وزن متعادل در آرتروز در حیوانات خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاهش وزن با انجام ورزش و رژیم غذایی سالم و مناسب، در درمان آرتروز سگ و گربه، به ویژه سگ و گربه مسن بسیار تاثیرگذار است.

علاوه بر آرتروز در حیوانات خانگی، اضافه وزن، خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله دیابت، بیماری قلبی، انواع سرطان و پانکراتیت را تشدید می‌کند.

مطلب مرتبط: وزن ایده‌آل در سگ ها و گربه ها

ماساژ درمانی پت

انجام یک ماساژ خوب در درمان آرتروز سگ و گربه بسیار مؤثر است. ماساژ سبب افزایش گردش مفاصل و بهبود انعطاف‌پذیری کمک می‌کند.

البته ماساژ درمانی در بیماری آرتروز حیوانات خانگی، باید به صورت اصولی و درست انجام گیرد و بهتر است از حرکات دایره‌ای شکل و آرام برای ماساژ عضلات و مفاصل استفاده شود. حتما در این زمینه با دامپزشک مشورت بگیرید.

استفاده از سرکه سیب

به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی، سرکه سیب یکی از روش‌های موثر در درمان آرتروز سگ و گربه است و به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند.

برای استفاده از این روش در درمان آرتروز حیوانات خانگی، می‌توانید مقداری سرکه سیب به آب آشامیدنی حیوان اضافه کنید و به تناسب جثه حیوان، روزانه، مقدار آن را افزایش دهید.

گزینه دیگر در استفاده از این روش، افزودن سرکه سیب به غذای حیوان می‌باشد.

استفاده از کمپرس گرم

گرما سبب تسکین درد مفاصل می‌شود. به همین دلیل، قرار دادن یک کیسه آب گرم بر روی مفصل دردناک می‌تواند در تسکین درد حیوان مؤثر باشد و یا هنگامی که حیوان خوابیده است، یک پتوی گرم روی بدن او قرار دهید.

رژیم غذایی مناسب برای حیوانات آپارتمانی

بسیاری از غذاهای طبیعی خواص ضد التهابی دارند و می‌توان با اضافه کردن این نوع مواد غذایی در رژیم غذایی حیوانات خانگی، سبب تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز در حیوانات خانگی شد.

همچنین، باید حیوان مواد مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه تامین کند؛ زیرا در صورت تغذیه نامناسب بدن ضعیف می‌شود.

فیزیوتراپی پت

فیزیوتراپی با کند کردن روند تخریب مفاصل، درمان اسپاسم عضلانی، افزایش عملکرد و درمان مفاصل و عضلات آسیب‌دیده، در روند درمان بیماری آرتروز مؤثر است.

تفاوت بیماری روماتیسم مفصلی و آرتروز در چیست؟

  • روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که سبب ایجاد علائم التهابی در بدن می‌شود. آرتروز یک بیماری تحلیل‌رونده است که بر اثر ساییدگی و یا پارگی مفاصل بدن به وجود می‌آید. آرتروز نیز علائم التهابی در بدن ایجاد می‌کند؛ اما در مرحله‌ی اول با گذشت زمان، غضروف مفاصل از بین می‌رود.
  • روماتیسم مفصلی در هر زمانی می‌تواند رخ دهد؛ در صورتی که آرتروز عموما با افزایش سن در فرد به وجود می‌آید.
  • علائم روماتیسم مفصلی، نسبتا سریع شروع می‌شود و طی چند هفته وضعیت برای بیمار بدتر می‌شود؛ اما علائم آرتروز به آرامی و به صورت خفیف شروع شده و در مدت طولانی پیشرفت می‌کند.
  • روماتیسم مفصلی بر روی مفاصل هر دو طرف بدن تأثیر می‌گذارد؛ در صورتی که آرتروز ممکن است فقط بر روی یک ناحیه یا مفصل اثر بگذارد.
  • بیماری روماتیسم مفصلی علائمی مانند خستگی، تب کاهش اشتها و کاهش وزن را به همراه دارد؛ در حالی که آرتروز یک بیماری موضعی محسوب می‌شود و این علائم را ندارد.

در بیماری آرتروز در حیوانات خانگی به چه مسائلی باید توجه کرد؟

  • بیش از حد از مفصل استفاده نشود؛ زیرا فشار زیاد بر روی مفصل ممکن است سبب تشدید بیماری شود.
  • برای تقویت ماهیچه‌های اطراف مفاصل، تمرینات قدرتی انجام شود.
  • برای اجتناب از درد، ‌ورزش‌هایی را انتخاب کنید که در مدت زمان کوتاهی انجام شود.
  • برای کاهش درد و با تجویز پزشک به فیزیوتراپی مراجعه شود.
  • داروهایی که پزشک برای حیوان تجویز می‌کند، کمک زیادی به درمان آرتروز سگ و گربه می‌کند.
  • در صورتی که آرتروز در حیوان پیشرفت کرده است، در ارتباط با جراحی با دامپزشک مشورت کنید که آیا انجام جراحی در درمان آرتروز کمک‌کننده است یا خیر.
  • حتما حیوان را برای معاینات به طور منظم نزد دامپزشک ببرید تا با برنامه‌های درمانی منظم، بیماری حیوان را کنترل کند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا