آکواریوم

ویژگی‌های آکواریوم ایده آل برای ماهی ها

آکواریوم ایده آل برای ماهی ها فضایی است که در آن بتوانیم یک یا چند ماهی را با شرایط زیستی مطلوب برای آنها، داشته باشیم.

یک اصل جدی برای موفقیت در نگهداری از ماهی‌ها آن است که در همه حال متوجه باشیم، آکواریوم، قبل از آنکه عنصری تزیینی برای خانه ما باشد، باید تبدیل به یک خانه امن برای ماهی‌های آن شده باشد.

ماهی‌ای که نتواند در محیط زیست آکواریوم زندگی کند، قطعاً خیلی زود در اسارت انواع کاستی‌ها و شاید بیماری‌ها از بین خواهد رفت.

آنگاه است که دیگر نمی‌توان از آکواریوم خانه به عنوان یک محیط پویا و زنده همراه با هیجان ماهی‌های پرشور یاد کرد.

لذا اگر از چند ماهی در محیط خانه میزبانی می‌کنید و یا قصد تبدیل شدن به یک میزبان تازه‌کار را دارید، بهتر است مقدمات این امر را با درک کامل از ویژگی آکواریوم خوب تکمیل کرده باشید.

پس، همراه پتیا باشید تا به برخی نکات کلیدی در داشتن یک آکواریوم ایده آل برای ماهی ها بپردازیم.

نوع ماهی اولین نکته در داشتن یک آکواریوم خوب

وقتی قصد تهیه یک آکواریوم را دارید و می‌خواهید از چند ماهی در فضای خانه نگهداری کنید، در همان ابتدای امر باید تکلیف خودتان را روشن کنید.

شما می‌خواهید میزبان ماهی‌های آب شیرین باشید و یا اینکه از چند ماهی آب شور نگهداری کنید؟

اولین نکته کلیدی در خلق آکواریوم ایده آل برای ماهی ها آن است که متوجه زیست‌بوم اصیل آنها باشید.

لذا هرگز نمی‌توانید ماهی‌های آب شیرین و شور را در کنار هم داشته باشید. لازم است در ابتدای امر انتخاب خود را انجام دهید.

در این انتخاب، بسیاری نگهداری از ماهی‌های آب شیرین را ترجیح می‌دهند. چرا که تنوع جذابی دارند و نگهداری از آنها تقریباً ساده و عاری از هزینه خاصی است. در مقابل ماهی‌های آب شور، اکوسیستمی درست شبیه به آب دریا را طلب می‌کنند.

این خواسته‌ای پیچیده و تقریباً دشوار و پرهزینه است. برای همین است که بسیاری، از پس خلق آکواریوم ایده آل برای ماهی های آب شور برنمی‌آیند.

اگر تازه کار هستید پیشنهاد می‌شود که برای داشتن یک آکواریوم جذاب و البته پویا، ماهی‌های آب شیرین را انتخاب کنید.

برای حرفه‌ای شدن مسیر دشواری پیش رو ندارید.

کافی است در همین فضای اینترنت همراه مقالات و اطلاعات یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باشید تا به آسانی از تمام فوت و فن خلق یک آکواریوم کامل مطلع شوید.

فرصت برای حرفه‌ای شدن بسیار است و وقتی که احساس کردید دیگر از دنیای ماهی‌ها به اندازه کافی اطلاعات دارید، آن وقت می‌توانید یک آکواریوم ایده‌آل آب شور هم داشته باشید.

تجهیز کامل آکواریوم را جدی بگیرید!

هدف شما از داشتن آکواریوم، نگهداری از ماهی‌های گوناگونی است. ماهی‌هایی که می‌خواهند در فضای آکواریوم شما زندگی کنند و قرار است تا شما با تماشای این زندگی، لذت برده باشید.

لکن یقیناً متوجه هستید که یک ماهی وقتی می‌تواند زندگی سرحال و پرشوری داشته باشد که بستر مناسب برای زیست آبی آن فراهم گردد.

ویژگی آکواریوم خوب در داشتن فضای زیستی آیده‌آل برای ماهی‌ها است. به صرف یک مخزن پر از آب نمی‌توانید میزبان ماهی‌ها باشید.

شما باید اکوسیستم مناسب برای زیست ماهی‌ها را فراهم آورید و برای این منظور به تمام وسایل و جزئیات استاندارد و البته تعریف‌شده در تجهیزات آکواریوم نیازمند هستید.

مطمئن باشید که هیچ وسیله و یا ابزاری در جمع تجهیزات برای نگهداری از آکواریوم، بی‌دلیل ابداع نشده‌اند، بلکه قرار است گوشه‌ای از یک اکوسیستم پویا را ایجاد کنند.

پس مراقب باشید تا در مسیر رسیدن به آکواریوم ایده آل برای ماهی های خودتان زنجیره تامین زیستگاه مناسب را با اهمال در تامین تجهیزی ساده پاره نکنید.

اما این تجهیزات کدامند؟

تجهیزات آکواریومی آب شور و شیرین

در خلق یک آکواریوم ایده آل برای ماهی ها، تجهیزات متنوعی حضور دارند. لکن لازم است تا در تهیه این تجهیزات، سمت و سوی خود را مشخص کرده باشید.

مراد از سمت و سو آن است که می‌خواهید آکواریوم آب شیرین داشته باشید و یا آنکه این فضا را در آب شور تجربه کنید.

اگر چه طیف گسترده‌‌ای از تجهیزات تقریباً مشترک هستند، لکن ماهیت خلق آکواریوم آب شیرین با شور به کلی متفاوت می‌باشد.

ویژگی آکواریوم خوب برای تمام ماهی‌ها در داشتن چنین تجهیزاتی است:

مخزن با ظرفیت کافی: یک مخزن با ظرفیت کافی برای خلق زیستگاه ماهی‌ها، اولین شرط در داشتن آکواریوم است.

البته ویژگی آکواریوم خوب در داشتن فضای کافی، متناسب با نوع و اندازه ماهی‌ها تا بهره‌مندی از یک شیشه مقاوم و کاملا شفاف می‌باشد.

سرپوش: از سرپوش با هدف ایجاد یک فضای کاملا محصور برای آکواریوم استفاده می‌شود تا نه ماهی بتواند از آن خارج شده و نه هیچ جسم و آلودگی محیطی قادر باشد تا فضای آکواریوم را آلوده کند.

لکن باید در جنس این سرپوش نهایت دقت را داشته باشید. غالباً برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، سرپوش مذکور را از جنس شیشه و یا استیل انتخاب می‌کنند.

بخاری: ماهی‌ها به دمای آب حساسیت بالایی دارند. یک ماهی آب‌های سرد را نمی‌توانید کنار ماهی‌های آب گرم نگهداری کنید.

از طرفی، وقتی صحبت از ماهی آب گرم می‌شود، قرار نیست تا این ماهی را در هر دمایی نگهداری کرد.

آکواریوم ایده آل برای ماهی ها محیطی است که می‌تواند دمای زیست‌بوم آنها را تامین نماید.

از آنجا که اکثر ماهی‌های آب شیرین در دسته گرمسیری قرار دارند، حضور یک بخاری برای قرار دادن دمای آب در محدوده ۲۶ الی ۳۱ درجه سانتیگراد امری الزامی است.

فیلتر: ماهی‌ها موجودات زنده هستند. پس مانند هر موجود زنده‌ی دیگری، مستعد آلوده کردن محیط اطراف خود می‌باشند.

از طرفی، زیستگاه آنها مستعد زندگی انواع جلبک‌ها تا باکتری‌ها نیز هست. در یک اکوسیستم طبیعی جریانی حاکم است که می‌تواند به درستی فضای زیست ماهی‌ها را در یک تعادل دائمی نگه دارد.

اگر چه می‌توانید با حضور برخی گیاهان یا ماهی‌های لجن خوار سعی در برقراری این تعادل داشته باشید؛

اما در نهایت، لازم است تا فکری برای تامین آب پاکیزه نیز در نظر بگیرید. یک ایده ساده برای حل این موضوع، تعویض همیشگی آب است.

تصمیمی که لازم است هر از گاهی انجام دهید؛ اما برای هر بار پاکسازی آب که نمی‌توانید آب آکواریوم را عوض کنید!!!

برای تامین آب پاکیزه باید از فیلترهای استاندارد استفاده کنید. انواع فیلترها با کارایی متنوع مخصوص فضاها با ماهی‌های گوناگون، در سطح بازار به فروش می‌رسد.

آکواریوم ایده آل برای ماهی ها از فیلترهای مناسب با ظرفیت تصفیه کافی از آب برخوردار می‌باشند.

تجهیزات اندازه‌گیری شرایط زیستی در آکواریوم: از انواع دماسنج تا تجهیزات اندازه گیری خاصی مانند پی اچ سنج همگی در لیست مهمترین تجهیزات لازم در رسیدن به یک آکواریوم ایده آل برای ماهی ها می‌باشند؛

چرا که لازم است در هر حالتی فضای زیستی ماهی‌ها در شرایط کاملاً ایده‌آلی قرار گیرد. ماهی‌ها نمی‌توانند در یک آب خیلی گرم و یا خیلی سردشده زندگی کنند.

از طرفی، محیط آکواریوم از آنجا که کاملاً تحت تاثیر جریال سیال آب است، به راحتی در مسیر تغییرات سطح ph قرار گرفته و گاها تا حدودی اسیدی و یا حالت بازی پیدا می‌کند.

این تغییرات کوچک برای یک ماهی حکم زیر و رو شدن شرایط ایده‌آل زندگی را دارد. شرایطی که به راحتی حیات او را تهدید خواهد کرد.

پمپ هوا: ماهی‌ها برای تداوم زیست خود نیاز به سطح کافی از اکسیژن حل‌شده در آب دارند.

اگر چه گیاهان آبزی می‌توانند این شرایط ایده‌آل را تامین نمایند؛ لکن لازم است تا در هر حالتی خیال ما از کافی بودن سطح اکسیژن آب راحت باشد.

پمپ هوا با هدف تأمین سطح اکسیژن کافی در فضای داخلی آکواریوم قرار می‌گیرد. بسیاری حضور پمپ هوا در جمع ملزومات آکواریوم را امری بدیهی می‌دانند.

اما مشکل زمانی است که در تامین ظرفیت کافی از پمپ هوا کوتاهی کرده باشند. آکواریوم ایده آل برای ماهی ها از ظرفیت کافی پمپ هوا برخوردار می‌باشد.

ظرفیت کافی برای تهیه پمپ هوا وابسته به اندازه آکواریوم و یا تعداد ماهی‌ها دارد.

ویژگی آکواریوم خوب
ویژگی آکواریوم خوب

تهیه اقلامی مانند نمک دریا، ماسه دریایی، فیلترهای بیولوژیک، لامپ‌های ویژه آب شور، دستگاه شورسنج و حضور موجودات خاصی مانند مرجان‌ها، صدف‌ها و… الزاماتی هستند که برای آکواریوم آب شور تهیه می‌شوند.

البته طیف بسیار بزرگی از انواع ملزومات ریز و درشت دیگری نیز در داشتن یک آکواریوم ایده‌آل دخیل هستند.

به هر صورت، از ویژگی آکواریوم خوب آن است که کاملا تجهیز شده باشد. قطعا مواجه شدن با این حجم از تجهیزات ساده نیست؛

اما نگران نباشید!

شما می‌توانید با حضور در فضای یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی به راحتی از لیست تمام تجهیزات حرفه‌ای تا ملزومات فانتزی در فضای آکواریوم‌ها مطلع شوید.

ویژگی آکواریوم خوب در حضور پررنگ گیاهان آبزی است!

از ویژگی آکواریوم خوب آن است که هر چه بهتر بتواند زیستگاه طبیعی ماهی‌ها را تداعی سازد.

اگر راهی دریاها شوید و یا در اعماق رودخانه‌ها نگاهی انداخته باشید، ماهی‌های پرشوری را خواهید یافت که در جمع جذابی از گیاهان آبزی زندگی می‌کنند.

شما هم می‌توانید این جذابیت را همراه زیست‌بوم آکواریوم خود کنید. کافی است با اندکی مطالعه و دقت در نوع آکواریوم و البته نوع ماهی‌ای که نگهداری می‌کنید، یک یا چند گیاه آکواریومی را انتخاب کنید.

این گیاهان آبزی، جدا از بحث زیبایی، مزیت‌های دیگری نیز برای آکواریوم شما به همراه دارند. آنها می‌توانند اکوسیستم طبیعی در فضای آکواریوم خلق کنند.

آنها همراه با عملیات فتوسنتز به راحتی سطح اکسیژن آب را متعادل کرده و با تغذیه از ضایعاتی که ماهی‌ها بر جای گذاشته‌اند، به نوعی حکم یک فیلتر طبیعی را بازی می‌کنند.

خلاصه آنکه یک آکواریوم ایده آل برای ماهی ها، میزبان گیاهان آبزی نیز می‌باشد.

در این بین، لازم است تا نوع گیاه آبزی را به درستی انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع مطالعه مقاله گیاهان آکواریومی را پیشنهاد می‌کنیم.

آکواریوم ایده‌آل از نور کافی بهره‌مند است!

آکواریوم، در واقع یک زیستگاه است. زیستگاهی که با هدف زیباسازی فضای خانه در کنار ما قرار گرفته است.

چنین زیستگاهی منطقی است که نیاز به تمام الزامات برای تداوم حیات را داشته باشد؛ مانند نور که باید در سطح کافی برای فضای آکواریوم تامین شده باشد.

آکواریوم ایده آل برای ماهی ها از نور کافی برخوردار است؛ چرا که این نور قرار است چرخه زیست‌بوم ماهی‌ها تا گیاهان آبزی را تکمیل کند؛

اما در آن سوی ماجرا، ما نیز از یک آکواریوم ایده‌آل، تماشای زیبایی های آن را می‌خواهیم؛

پس، نور کافی برای هر چه زیباتر نشان دادن آکواریوم، برای ما که در مقام تماشای آن نشسته‌ایم نیز ضرورت دارد.

آکواریوم ایده آل برای ماهی ها فضایی است که بتواند زیستگاه سالمی برای آنها باشد و در عین حال جلوه‌گاه کاملی از زیبایی آنها برای ما خلق کرده باشد.

یک آکواریوم ایده‌آل در گروه همت صاحبان خود ایجاد می‌شود. آکواریوم، یک زیست‌بوم در تعادل همیشگی است.

تعادلی که باید با دقتی نه چندان سختگیرانه، همواره در یک جریان ثابت باقی بماند. این ثبات در شرایط زیستی آکواریوم، مدیون دقت و توجه شما است. در مقابل، بی‌نصیب هم نخواهید بود!

از ویژگی آکواریوم خوب، حضور ماهی‌های سرحال و بانشاطی است که تماشای آنها بسیار لذت‌بخش است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا