ملزومات حیوانات خانگی

ابزارهای پیرایش سگ در منزل

اگر از آن دسته افرادی باشید که عاشق نظافت و تمیزی سگ‌ها است، قطعا دغدغه مراجعه به آرایشگاه مخصوص این پشمالوی جذاب را دارید. گاهی شرایط برای مراجعه به آرایشگاه سگ وجود ندارد و یا هزینه آن برایمان بالا است. در این شرایط بهترین کار اصلاح سگ در منزل است. اما بدون تهیه کردن ابزارهای پیرایش سگ در منزل، چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به جزییات ابزارهای موردنیاز و همچنین، لوازم اصلاح سگ بپردازیم.

اگر شما نیز یکی از همین فرشته‌های پشمالو را در منزل نگهداری می‌کنید و نگران بهداشت، آراستگی و زیبایی آن‌ها هستید، تا پایان همراه ما باشید.

مراحل اصلاح سگ در منزل

اگر بخواهید همه چیز را اصولی انجام دهید، باید مرحله به مرحله پیش‌روی کنید. این اصول مطابق با استانداردهای شست و شوی سگ‌ها در آرایشگاه مشخص شده است. اگر مراحل اصلاح را پله پله طی کنید، قطعا نتیجه عالی آن را مشاهده خواهید کرد و کاملا برای تهیه ابزارهای آرایش سگ در منزل آماده خواهید شد.

1- حمام سگ

بسیاری از مواقع، گره‌های مویی نمدی در سطح موهای سگ وجود دارد که اجاره انجام پیرایش را نمی‌دهد. به همین دلیل، نیاز به استفاده از شامپوی نرم کننده مخصوص سگ دارید.

اگر پیش از استحمام، موی سگ را شانه کنید، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بعد از اولین شانه کشی، آب را باز کرده تا موهای سگ کاملا خیس شود. اگر تشت آب یا وان کوچک در اختیار دارید و سگ‌تان دچار استرس نمی‌شود، می‌توانید آن را پر کنید تا چند دقیقه‌ای موهای سگ داخل آن خیس شود. سپس، یک محلول از آب و شامپو درست کنید و آن را تکان دهید تا حسابی کف کند.

حمام کردن سگ در منزل
حمام کردن سگ در منزل

بعد از این مرحله شامپو را بر روی دست‌تان بریزید و بر روی سطح بدن سگ بمالید. این کار را همراه با آب انجام دهید تا شامپو به لایه‌های زیرین برسد.

یادتان باشد که نقاط دارای گره، باید حتما از نرم کننده مخصوص سگ استفاده کنند تا گره‌ها باز شود. نکته مهم در حمام سگ‌ها، مراقبت از گوش آن‌ها است. تحت هیچ شرایطی در گوش سگ‌ها آب نریزید و رطوبت آن را در اولین فرصت خشک کنید.

پس از تمام این کارها، باید سگ را به خوبی آبکشی کنید تا هیچ مواد شوینده‌ای لابه‌لای موها باقی نماند.

بعد از این مرحله، نوبت آبگیری با حوله است؛ صبر کنید سگ‌تان چند بار خودش را بتکاند و سپس، از حوله استفاده کنید تا رطوبت موها را جذب کنید.

2- شانه کشی موهای سگ

پس از حمام، تمامی موهای سست و مرده در سطح بدن سگ آماده جدا شدن است. به همین دلیل، باید با دقت تمام موها را شانه کنید و موهای مرده را دور بریزید. این مرحله کمک می‌کند تا موهای اصلی بر روی بدن سگ باقی بماند و همه گره‌ها از بدن جدا شوند.

شانه کشی موهای سگ
شانه کشی موهای سگ

اگر سگ‌تان زیاد در محیط طبیعت قدم می‌زند، حتما باید از شانه‌های مخصوص استفاده کنید که دندانه‌های نزدیک به هم دارند. برای تهیه این مدل شانه‌ها اپلیکیشن فروشگاه حیوانات خانگی پتیا به شما کمک می‌کند تا پت شاپی که این محصول را دارد، پیدا کرده و خرید انلاین انجام دهید؛ چرا که شانه به عنوان ابزارهای پیرایش سگ در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- ماشین اصلاح سگ

یکی از ابزارهای پیرایش سگ در منزل، ماشین اصلاح مخصوص حیوانات است. این ماشین اصلاح قابلیت کوتاه کردن موهای بسیار نرم و پنبه مانند پت‌ها را دارد. سعی کنید در زمان خرید ماشین اصلاح، به کم صدا بودن آن توجه کنید؛ چرا که صدا اولین عامل ایجاد ترس در پت عزیزتان است.

ماشین اصلاح سگ
ماشین اصلاح سگ

برای شروع کار اصلاح سگ در منزل، باید طول موهای مدنظرتان را مشخص کنید و مطابق با همان سری مناسب دستگاه را استفاده کنید. برای شروع کار با ماشین اصلاح بهتر است نقاط غیر قابل دید را انتخاب کنید. مثلا از زیر شکم شروع کنید تا قلق آن دستتان باشد.

4- قیچی کوتاهی موی سگ (ساده و خمیده)

یکی از ابزارهای پیرایش سگ در خانه، قیچی است. زمانی که از قیچی استفاده می‌کنید، باید تمام حواستان به حرکات پت باشد. هر گونه حرکت هیجانی می‌تواند موجب آسیب به او شود.

سعی کنید در این مرحله با کمک فرد دیگری یا لباس‌های مخصوص اصلاح و معلق کردن سگ (فقط در سگ‌های کوچک و سبک امتحان کنید) کار کوتاهی را انجام دهید.

قیچی کوتاهی موی سگ
قیچی کوتاهی موی سگ

برای اصلاح سگ در منزل نیاز به دو مدل قیچی دارید. یک قیچی صاف سر گرد که نوک تیز نداشته باشد و امکان اصلاح در خطوط صاف فراهم باشد. قیچی خمیده نیز، برای ایجاد انحنا در کوتاهی موها لازم است. معمولا از این مدل قیچی برای نواحی صورت، انتهای کمر و چنین جاهایی استفاده می‌شود.

5- ناخن گیر و سوهان سگ

معمولا آب موجب می‌شود تا ناخن سگ‌ها کمی نرم‌تر از حالت عادی باشد و کوتاهی آن به راحتی انجام شود. به همین دلیل، باید براساس ابعاد پنجه و ناخن سگ‌تان، یک مدل ناخن گیر مناسب تهیه کنید.

ناخن گیر به عنوان ابزارهای پیرایش سگ در منزل شناخته می‌شود. در این خصوص می‌توانید از دامپزشک یا فروشنده پت شاپ مشاوره بگیرید. سوهان ناخن نیز، در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سر ناخن به خوبی کوتاه نشده باشد و محض احتیاط، کوتاهی با فاصله انجام شده باشد. در این شرایط می‌توانید به کمک سوهان، ناخن‌ها را بدون آسیب کوتاه کنید.

ناخن گیر و سوهان سگ
ناخن گیر و سوهان سگ

یادتان باشد مطابق با عکس‌های موجود نسبت به کوتاهی ناخن اقدام کنید تا موجب خونریزی و ایجاد زخم در ناحیه دست پت نشوید.

انواع شانه مخصوص پیرایش سگ

شانه، یکی از ابزارهای پیرایش سگ در منزل است. به همین دلیل، می‌توانید با شناخت انواع آن، دید بهتری در این حوزه داشته باشید. در ادامه، به معرفی انواع شانه جهت پیرایش و اصلاح سگ در منزل می‌پردازیم.

·       شانه مو سیمی سگ

یکی از انواع شانه، شانه مو سیمی، مخصوص سگ‌های مو بلند و مو متوسط است. معمولا شانه‌های سیمی دارای دندانه‌هایی از جنس سخت هستند که تحت هیچ شرایط نباید بر روی پوست بدن کشیده شوند.

·       شانه مویی سگ

شانه‌هایی که از جنس موی نرم تا ضخیم ساخته می‌شوند، یکی از ابزارهای پیرایش سگ در منزل هستند. از این شانه‌ها برای کنار زدن موهای کوتاه شده ریز از سطحی‌ترین لایه موهای سگ استفاده می‌شود. معمولا کوتاهی مو در نواحی صورت سگ، باید به کمک این شانه‌ها خالی شود.

·       شانه گره باز کن سگ

اگر موهای سگ‌تان را روزانه شانه نکنید، قطعا باید منتظر گره‌های کلافه کننده لابه‌لای موهایش باشید. شانه گره بازکن می‌تواند به وسیله دندانه‌های بلند و خاص، این گره‌ها را باز کند. برخی از گره‌ها به کمک این مدل شانه باز می‌شوند و برخی دیگر، تنها به کمک ماشین اصلاح باید از بدن جدا شوند.

·       شانه کک و کنه سگ

اگر از قلاده ضد کک و کنه سگ استفاده نکنید، باید احتمال وجود کک و کنه در بدن سگ عزیزتان را تحمل کنید و از شانه مخصوص کک و کنه برای خارج کردن آن استفاده نمایید. وجود کک و کنه کاملا مزاحم سلامت پوستی و روحی سگ عزیزتان است. پس حتما در این زمینه با حساسیت زیاد عمل کنید.

·       شانه روزانه سگ

معمولا براساس نوع نژاد سگ، بزرگی و کوچکی او یا بلند و کوتاه بودن موها، یک برس مو برای استفاده روزانه انتخاب می‌شود. شانه روزانه سگ، باید طوری باشد که دست صاحب پت را خسته نکند و سر تیز آن موجب ایجاد زخم بر روی سطح پوست سگ نشود. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید رعایت کنید. شانه کشی روزانه می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های پوست سگ را کاهش دهد.

نکته: اگر خودتان به کمک ابزارهای پیرایش سگ می‌خواهید کار اصلاح سگ را انجام دهید؛ حتما اطلاعاتی در خصوص مراقبت از گوش های سگ پس از حمام کردن کسب کنید. بروز عفونت و قارچ در ناحیه گوش سگ، بسیار خطرناک است و درمان آن نیز، زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

بهترین دستگاه اصلاح سگ

اگر قصدتان برای تهیه ابزارهای پیرایش سگ در خانه جدی باشد، قطعا نیازمند کسب اطلاعات در خصوص انتخاب دستگاه اصلاح سگ هستید. معمولا دستگاه اصلاح پت، بین سگ، گربه و سایر حیوانات مودار مشترک است. اصلاح سگ در منزل نیازمند تهیه یک دستگاه اصلاح قدرتمند و ایمن است. سعی کنید در زمان انتخاب این دستگاه، تمام پارامترها را بررسی کنید.

برای مثال، اگر دستگاه اصلاح قدرتمند باشد، اما خیلی زود داغ شود، قطعا پوست پت شما دچار مشکل می‌شود. تجربه یک اصلاح ناموفق موجب می‌شود تا پروسه اصلاح کردن در ذهن سگ، برابر با همان آسیب و کلافگی باشد. پس سعی کنید هوشمندانه عمل کنید. تیغه‌های دستگاه اصلاح باید خیلی تیز باشند؛ به طوری که در زمان استفاده تحت هیچ شرایطی موجب کشیدگی موهای سگ نشود. دارا بودن سری‌های مختلف برای استفاده در نقاط مختلف بدن ضروری است.

سعی کنید سری‌های دستگاه را بررسی کنید. کم صدا بودن آن، عامل مهمی‌ است که در بالاتر نیز، به آن اشاره کردیم. یک دستگاه اصلاح خوب، باید امکان جدا کردن تیغه ها و سری‌ها را داشته باشد تا همه چیز برای تمیز کردن و رعایت اصول بهداشتی فراهم باشد.

خلاصه مطلب

اگر می‌خواهید در منزلتان کارهای اصلاح و پیرایش پت عزیزتان را انجام دهید، باید ابزارهای پیرایش سگ در منزل را تهیه کنید. با رعایت نکاتی که در بالا اشاره شد، می‌توانید به بهترین شکل و ایمن‌ترین شرایط ممکن، سگ‌تان را پیرایش کنید.

سوالات متداول

چگونه سگ را برای پیرایش آرام کنیم؟

یکی از نکات مهم در پیرایش سگ، حفظ آرامش خودتان و پت عزیزتان است. سعی کنید برای ایجاد خاطره خوب از اصلاح در خانه، انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها را به قطعات کوچک برش دهید و به عنوان تشویقی در طول کار به سگ‌تان بدهید.

این کار موجب می‌شود تا خاطره خوبی در این خصوص ثبت کنید. کمک گرفتن از فردی دیگر، برای ثابت نگهداشتن سگ در مواقع لازم نیز، خطر آسیب به سگ را کاهش می‌دهد.

آیا ماشین اصلاح، موهای سگ را از ته می‌زند؟

هر ماشین اصلاح دارای چند سری با اندازه‌های مختلف است که می‌توانید به کمک آن‌ها طول موهای بدن پت را تنظیم کنید.

آیا موزر کردن موهای تمامی سگ‌ها، مجاز است؟

خیر، برخی سگ‌ها نباید تحت هیچ شرایطی با موزر یا ماشین اصلاح پیرایش شوند. این موضوع نیاز به بررسی نژادی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا