بیماری های حیوانات خانگیورزش و سلامت پت

نشانه‌ها و درمان افسردگی در سگ ها

افسردگی در سگ ها به چه شکل است و چگونه می‌توان به نشانه های افسردگی سگ پی برد؟

شاید با شنیدن اینکه یک سگ افسردگی گرفته است، اندکی با خود تعجب کنید؛ چرا که به عقیده بسیاری از ما، ریشه‌های افسردگی در ارتباطات عاطفی یا شکست‌هایی هستند که در گیر و دار زندگی با آن‌ها روبرو می‌شویم. اما برای یک سگ چگونه می‌تواند این اتفاق بیافتد؟

پیش از هر چیز، باید گفت که افسردگی در سگ ها و گربه‌ ها، پرندگان و بسیاری از حیوانات خانگی دیگر مشاهده می‌شود.

باید این را دانست که حیوانات و به خصوص پستانداران، حجم زیادی از عواطفی را دارند که مختص به خودشان است.

بنابراین، در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا قصد داریم افسردگی در سگ ها و معنی حرکات سگ در چنین حالت‌هایی را مرور کنیم.

علائم و نشانه های افسردگی سگ چیست؟

سگ ‌ها در ارتباط با صاحبان خود دارای زبان بدن قوی و قدرتمندی هستند. به این صورت که بسیاری از خواسته‌های خود را در ارتباط با عادت‌ها و نیازهایشان، با زبان بدنشان انتقال می‌دهند.

بنابراین، افسردگی در سگ ها را نیز می‌توان مساله‌ای دانست که تشخیص آن از روی معنی حرکات سگ میسر خواهد بود. در حالت کلی، افسردگی در سگ ها به شکل‌ و حالت‌هایی از گوشه گیری و بی‌حالی می‌ماند.

در چنین مواقعی، معنی حرکات سگ در افسردگی را می‌توان با اشتهای کم، ضعیف و ناتوان شدن، پرسو شدن چشم‌ها و نوعی نگاه افسرده و ناامیدی دانست که در آن‌ها دیده می‌شود.

در ادامه، فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی به ترتیب، برخی از مهم‌ترین نشانه های افسردگی سگ را مرور خواهد کرد.

بی ذوق بودن؛ از اصلی‌ترین نشانه های افسردگی در سگ ها است!

سگ ‌ها غالباً موجودات چموش و بازیگوشی هستند که همواره در حال بازی و تحرک‌اند. عموماً سگ ‌ها وقتی دچار افسردگی می‌شوند، هیجان و علاقه خود به بازی و بازیگوشی را از دست می‌دهند.

در چنین حالاتی، معنی حرکات سگ می‌تواند به معنی بروز نشانه‌هایی از افسردگی باشد.

سگ ‌های افسرده به دلایل مختلف، کم کم سلامتی جسمانی خود را نیز از دست داده و در چنین شرایطی با تشخیص به موقع می‌توان از بروز بیماری‌های وخیم‌تر جلوگیری کرد.

همچنین، خوب است که دلایل عدم تحرک در سگ ها را نیز مرور کنید.

افسردگی در سگ ها و مخفی شدن‌ ‌آن‌ها

بعضی از اوقات دیده می‌شود که سگ‌ ها تمایل خود به حضور در جمع‌های شلوغ را از دست داده و ترجیح می‌دهند که در مکانی ساکت بمانند.

معنی حرکات سگ در چنین مواقعی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از افسردگی در سگ ها باشد.

به خصوص در زمان‌هایی که محیط خانه شلوغ بوده و جمعیت زیادی در آن حاضر باشند، قایم شدن سگ در اتاق خواب یا زیر تخت خواب می‌تواند افسردگی در آن‌ها را اعلام کند.

در چنین مواقعی، باید بسیار مراقب سگ خود باشید و برای درمان او اقداماتی را صورت دهید.

لیسیدن زیاد بدن یا پنجه‌ها در سگ

جویدن پنجه‌ها یا لیس زدن آن‌ها، یک عمل تسکین‌دهنده برای سگ ‌ها به حساب می‌آید. این کار در صورتی که به صورت مکرر و طولانی انجام شود، یک نشانه قوی برای تشخیص دادن افسردگی در سگ ها خواهند بود.

حتی شاید بتوان گفت که یکی از بهترین علائمی که می‌توان روند بروز افسردگی در سگ ها را با آن شناخت نیز همین موضوع است.

بنابراین، در صورتی که مشاهده کردید که سگ ‌ها به کرات با پنجه‌های خود بازی کرده یا هر لحظه در حال لیسیدن آن‌ها می باشند، معنی حرکات سگ، نشانه‌ای از افسردگی خواهد بود.

جالب است بدانید که جویدن ناخن در سگ ها و انسان‌ها، هر دو نشانه‌ای از افسردگی می‌توانند باشند!

خوابیدن بیش از حد؛ از علائم مهم افسردگی در سگ ها

از دیگر نشانه‌های افسردگی در سگ ها طولانی شدن زمان خواب آن‌هاست. در چنین مواقعی، معمولاً دیده می‌شود که سگ ‌ها بدون توجه به خواب و بیداری صاحبان خود، تمام اوقات را به خواب اختصاص می‌دهند و جز در مواردی اندک و برای غذا خوردن یا دستشویی رفتن، تماماً به خواب مشغولند.

هر چند که معنی حرکات سگ در اوقات خواب زیاد می‌تواند به عنوان افسردگی در سگ ها باشد، اما ابتدا باید مطمئن شد که این موضوع به دلیل بروز بیماری در او نباشد.

در صورتی که معاینات پزشکی را انجام داده و متوجه شدید که سگ شما دچار بیماری جسمی خاصی نیست، در این زمان، لازم است که افسردگی در سگ ها را به عنوان علت خواب زیاد آن‌ها بدانید.

زوزه کشیدن، نالیدن و گریه کردن

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند افسردگی در سگ ها را لو دهد، پرخاشگر شدن آنهاست. سگ‌ های افسرده و نگران، در زمانی که خسته می‌شوند یا حوصله‌شان سر می‌رود، رفتارهایی همچون زوزه کشیدن، نالیدن یا حتی گریه کردن را نشان می‌دهند.

سگ‌ های افسرده برای رفع نگرانی خود گاهی اوقات گریه می‌کنند؛ این کار به صورت بی سر و صدا و با ریختن قطرات اشک صورت می‌گیرد.

البته در مواردی که سگ ‌ها به مدت طولانی تنها بمانند یا توله‌های مریض داشته باشند، نیز ممکن است اقدام به گریه کردن کنند؛ اما این نشانه می‌تواند در موارد بسیاری، نشانی از افسردگی در سگ ها باشد.

علت افسردگی در سگ ها چیست؟

برای اینکه بدانیم آیا سگ ما دچار افسردگی شده است یا خیر، مواردی را با هم مرور کردیم. اما حال باید بدانیم که دلیل یا علت بروز افسردگی در سگ‌ها چیست و چرا آنان به چنین مشکلی برمی‌خورند؟

در ادامه با برخی از مهم‌ترین دلایل افسردگی در سگ ها همراه خواهیم بود. همچنین، بعد از آن، به راه‌های از بین بردن افسردگی سگ خواهیم پرداخت.

بیماری های جسمی سگ

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند سگ‌ ها را مستعد افسردگی کند، بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی در آنان است.

سگ‌ ها در مواقعی که با بیماری جسمی خاصی روبرو شده باشند، نتایجی ثانویه در آن‌ها بروز خواهد کرد؛ چرا که بیماری جسمی در ابتدا باعث تغییر خلق و خوی سگ شده و در صورتی که این روند طولانی‌تر شود، بیماری‌های روانی از جمله افسردگی در آن‌ها پدیدار خواهد شد.

دوری سگ از صاحب خود

سگ‌ ها موجوداتی هستند که وابستگی زیادی به صاحبان خود دارند. یکی از مهم‌ترین عللی که باعث بروز افسردگی در سگ‌ ها می‌شود، دور شدن از صاحبان خود است.

همچنین، اگر سگی، صاحبان یا یکی از اعضای خانواده خود را از دست بدهد، روند ابتلا افسردگی در وی به احتمال زیاد حتمی خواهد بود.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که بعضی از سگ‌ها برای برخی از روحیات انسانی مناسب و برخی دیگر نامناسبند.

به عنوان مثال، اگر خود شما فردی هستید که تحرک زیادی ندارید، شاید نگهداری از سگ‌های چموش، برایتان هزینه‌ها و تبعات زیادی داشته باشد؛

بنابراین، برای دوری از این مساله لازم است این سوال را از خود بپرسید که چه نژاد سگی برای من مناسب است؟

جابجایی محل زندگی سگ

سگ‌ها در مواردی که جابجایی محل زندگی انجام شده باشد، بسیار در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. البته در چنین مواردی، معمولاً سگ‌ها به طور موقت دچار افسردگی می‌شوند و پس از اینکه به محل جدید خود عادت کردند، روند عادی را پیش خواهند گرفت.

ترس و اضطراب در سگ ها

سگ‌ها در صورتی که به مدت طولانی در شرایطی زندگی کنند که ترس و اضطراب زیادی را متحمل شده باشند، احتمال بروز افسردگی در آن‌ها زیاد خواهد بود؛

چرا که سگ‌ها عموماً موجوداتی هستند که خود را بااراده و شجاع می‌دانند. در صورتی که شرایطی پیش آید که باعث تخریب روحیه سگ ‌ها شود و متحمل ترس و اضطراب گردند، احتمال بروز افسردگی در آن‌ها زیاد خواهد بود.

آموزش های نامناسب به سگ ها

آموزش و تربیت سگ یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. بعضی از افراد بدون اینکه اطلاعی از روند تربیت سگ ‌ها داشته باشند، اقدام به این کار می‌کنند.

متاسفانه افرادی هستند که به ناآگاه، خشونت و روش‌های نامناسب آموزشی را برای این کار پیش می‌گیرند. در چنین مواقعی، بروز افسردگی در سگ ‌ها بسیار محتمل خواهد بود.

در این خصوص، باید دانست که بهترین روش تربیت سگ، هدیه دادن و تشویق کردن آن است، نه ترساندن و خشونت!

مطالعه بیشتر: کاربرد تشویقی سگ

روند درمان افسردگی سگ به چه صورت است؟

در بسیاری از موارد ممکن است افسردگی سگ‌ها به صورت موقتی ظهور کرده باشد. در چنین مواردی، افسردگی آن‌ها به مرور زمان و با راهکارهایی ساده برطرف خواهد شد؛ اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد و دوره افسردگی سگ طولانی‌تر شد، بهتر است از داروی ضد افسردگی سگ استفاده کنید.

این موضوع بهتر است با تشخیص دامپزشک حیوان شما صورت گیرد. در کل، بهترین روش‌های درمان افسردگی سگ‌ها عبارتند:

  • انجام دادن ورزش و تشویق سگ ها به تحرک
  • ارتباط دادن سگ با سگ ها یا حیوانات خانگی دیگر
  • توجه کمتر و نشان ندادن ترحم به سگ (این کار باید با احتیاط و ظرافت خاصی انجام شود)
  • بردن سگ به بیرون از خانه برای گشت و گذار و پیاده‌روی
  • گذراندن وقت بیشتر با سگ خانگی خود

البته لازم است بدانید که افسردگی در سگ ها می‌تواند روند پیچیده‌تری را به دنبال خود داشته باشد.

در صورتی که افسردگی حیوان خانگی شما به شکل خفیف باشد، در بسیاری از موارد می‌تواند با راه‌حل‌هایی که در بالا ذکر شد، درمان شوند.

اما اگر این افسردگی از شکل حاد و شدید باشد، بهتر است با مشورت پزشک، داروهای ضد افسردگی اعم از Prozac یا Valium را برای سگ خود تهیه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا