پرندگان خانگی و زینتینژاد پرندگان

با انواع طوطی کاسکو آشنا شوید!

کاسکو‌ها، پرندگانی از خانواده‌ی Psittacidae (holotropical parrots) هستند که به عنوان یکی از پرندگان خانگی محبوب در سراسر دنیا شناخته می‌شوند. این پرندگان زیبا و هوشمند از مناطق مختلف جهان، به ویژه استرالیا، نیوزیلند و اندونزی، به دست آمده‌اند.

نام “کاسکو” از کلمه‌ی اندونزیایی “kakak tua” گرفته شده است که به‌معنای “خواهر یا برادر بزرگتر” است و اشاره به این مسئله دارد که کاسکوها به‌طور معمول به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کنند و ارتباطات اجتماعی‌شان بسیار قوی است.

ویژگی‌های ظاهری کاسکوها شامل اندازه جثه کوچک تا متوسط، صورت منحصر به‌فرد، پرهای رنگارنگ و شکننده و صداهای تکرارپذیر و متنوع است. آن‌ها بال‌های قوی و دم بلند دارند که برای پرواز و حرکت در محیط طبیعی‌شان بسیار مفید می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز کاسکوها، هوش بالای آن‌هاست. آن‌ها قابلیت یادگیری کلمات و جملات زیادی را دارند و می‌توانند به‌طور دقیق صداها و عبارات را تکرار کنند. همچنین، کاسکوها دارای خلاقیت و توانایی حل مسئله هستند که همین ویژگی‌ها، آن‌ها را به اندازه‌ی کافی برای صاحبانشان سرگرم‌کننده می‌کند.

در ادامه با چند نوع مشهور از انواع کاسکو در جهان آشنا می‌شویم و درباره نحوه نگهداری کاسکو در منزل، نکاتی را خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

با انواع طوطی کاسکو در جهان آشنا شوید!

  1. کاسکو آفریقایی کنگو (Congo African Grey)

کاسکو آفریقایی کنگو
کاسکو آفریقایی کنگو

گونه‌ای از انواع طوطی کاسکو با نام طوطی خاکستری کامرون یا کاسکو آفریقایی کنگو شناخته می‌شود. در خانواده‌ی کاسکوها، نوع کنگو، به عنوان بزرگترین و پرطرفدارترین عضو، است و اندازه‌ی آن تقریباً یک‌ونیم برابر نوع کاسکوی تیمه است که ویژگی های زیر را دارد:

  • طول بدن ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر
  • فاصله بین دو بال ۴۵ تا ۵۲ سانتی‌متر
  • وزن بدن حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرم (احیاناً می‌تواند به ۷۰۰ گرم نیز برسد)
  • طول عمر حدود ۵۰ تا ۶۰ سال

پر و بال کنگو به رنگ خاکستری است و دم آن کاملاً سرخ رنگ می‌باشد. رنگ دم در جوجه‌های کمتر از یک سال نیز سرخ با لبه‌های سیاه است که بعد از اولین پر‌ریزی ناپدید می‌شود.

منقار این پرنده کاملاً سیاه است؛ دارای هوش بسیار زیادی است که برخی از دانشمندان، هوش آن را با هوش بچه‌های چهار ساله انسان مقایسه می‌کنند.

این نوع از کاسکو، به نام کاسکوی دم قرمز یا لامینیت نیز مشهور است که از نظر رفتاری نسبتاً آرام بوده و کمتر جیغ می‌زند.

کاسکوی کنگو، نسبت به تغییرات محیطی و جابجایی خانه یا صاحبشان و حتی قفس نامناسب حساس بوده و سریعا واکنش نشان می‌دهد و ممکن است در صورت تغییرات ناگهانی، دچار افسردگی و علایم کندن پرهایش شوند.

مناطق زندگی و استقرار کاسکوهای کنگو عمدتا کشورهای آفریقای از جمله تانزانیا، غرب و شرق کنیا، شمال و جنوب آنگولا، جنوب کنگو، جزایر فرناندو و پرنسپس، کامرون، ساحل عاج و نیجریه است.

برای نگهداری این نوع کاسکو، قفس بزرگ با ابعاد مناسب انتخاب کنید که اجازه‌ی پرواز و حرکت آزاد به این پرنده را می‌دهد. رژیم غذایی کامل و متنوعی برای کاسکو آفریقایی کنگو درنظر بگیرید که شامل دانه‌های مختلف، میوه‌ها، سبزیجات و مکمل‌های ویتامینی باشد.

این کاسکوها به دمای معتدل و محیط خشک نیاز دارند. بهتر است که تماس مستقیم با آفتاب نداشته و محیط زندگیشان را با نور ملایم طبیعی درنظر بگیرید. کاسکوهای آفریقایی کنگو به فعالیت‌های ذهنی و تمرینات حرکتی نیاز دارند. با ارائه اسباب‌بازی‌ها و تمرینات ساده، آن‌ها را فعال و پرانرژی نگه دارید.

  1. کاسکو آفریقایی تیمه (Timneh African Grey)

کاسکو آفریقایی تیمنه
کاسکو آفریقایی تیمنه
  • وزن در حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم
  • طول عمر تا حدود ۵۰ تا ۶۰ سال

کاسکوی آفریقایی تیمه، از انواع طوطی کاسکو است که از نظر رنگ پرها نسبت به کاسکوی کنگو کمی تیره‌تر و به سمت سیاه متمایل است. نوک بالایی تیمنه کاملاً سیاه نیست و نسبت به کنگو کمی روشن‌تر می‌باشد.

دم کاسکوی تیمنه معمولاً به رنگ خاکستری یا سیاه است و منقار آن تیره روشن و در قسمت پایینی کمی به سفیدی متمایل است. طبیعت آرام طوطی تیمنه، آن را از سایر انواع کاسکو آرام‌تر می‌سازد.

یکی از مزیت‌های اصلی تیمنه، قدرت یادگیری و تقلید صدای بیشتر نسبت به سایر انواع طوطی‌هاست. اگر بتواند سخن بگوید، طرفداران آن حاضرند مبلغ بیشتری برای خرید آن پرداخت کنند. این نوع از کاسکو قادر است از سن پایین، تقلید صدا را انجام دهد.

محل زندگی و استقرار کاسکوهای تیمنه شامل مناطق جنوب گینه، سیرالئون، لیبریا و بخش‌های غربی ساحل عاج است.

کاسکوهای آفریقایی تیمنه به دمای معتدل با ارتفاع متوسط نیاز دارند. ایجاد محیط بیرونی مطمئن با امنیت بالا برای پرنده ضروری است.

قفس بزرگی را برای این پرنده درنظر بگیرید که دارای چند شاخه برای نشستن و ابزارهایی برای حرکات نمایشی کاسکو باشد. تغذیه متنوع از دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و مکمل‌های ویتامینی را به این کاسکو ارائه کنید تا به سلامتی رسیدگی شود.

کاسکوهای آفریقایی تیمنه هوش بالایی دارند و به اسباب‌بازی‌های ذهنی و حرکتی نیاز دارند تا از تنها بودن خسته نشوند.

  1. کاسکو خاکستری غنا یا پرنسپس (Ghana African Grey)

  • وزن در حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم
  • طول عمر تا حدود ۵۰ تا ۶۰ سال

این نوع طوطی، به نام “طوطی خاکستری پرنسپس یا کاسکو خاکستری غنا” شناخته می‌شود. خاستگاه این کاسکو، شرق آفریقا به ویژه ماداگاسکار است. این گونه ظاهری مشابه طوطی خاکستری کنگو دارد، اما اندازه‌ی آن، کمی کوچک‌تر و رنگ پر و بال‌های آن خاکستری تیره‌تر است.

طوطی خاکستری غنا، نسبت به طوطی خاکستری کنگو و طوطی خاکستری تیمنه، کمتر شایع است و در بازار پرنده فروشان، به ندرت دیده می‌شود.

این گونه از طوطی، اندازه‌ی متوسطی دارد و کمی کوچک‌تر از کاسکو کنگو است. طوطی خاکستری کوچک‌تر و طوطی خاکستری کنگو از نظر شکل ظاهری به شدت به یکدیگر شبیه هستند و برخی اوقات تشخیص این دو گونه برای برخی افراد مشکل است، اما طوطی خاکستری تیمنه به راحتی قابل تشخیص از دو گونه دیگر می‌باشد.

کاسکو پرنسپس به‌طور معمول به توجه زیاد از جانب صاحبان و وقت بیشتری برای تفریح و بازی نیاز دارد. کاسکوهای پرنسپس هوش بالایی دارند و به تمرینات ذهنی و ترفندهای حرکتی نیاز دارند تا از خستگی آنها جلوگیری شود.

این کاسکوها نیاز به قفس بزرگ با شاخه‌ها و محیط‌های متنوع برای ایجاد ترفندهای حرکتی دارند. تغذیه آنها می‌بایست متنوع و شامل دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و مکمل‌های ویتامینی باشد.

کاسکوهای پرنسپس به دمای معتدل و محیط خشک نیاز دارند. همچنین، ایجاد محیطی پر از اسباب‌بازی، برای تحریک ذهنی این پرنده‌ها ضروری است.

نحوه نگهداری از انواع کاسکو چگونه است؟

نگهداری از کاسکوها نیازمند توجه و رعایت برخی نکات است. برای ایجاد رابطه مثبت با کاسکوی خود، بهتر است از روش‌های آموزش مثبت و صبورانه استفاده کنید. آن‌ها به محیط‌های پراکنده و فضای کافی برای پرواز و تحرک نیاز دارند. تغذیه مناسب و متنوعی نیز برای حفظ سلامتی و رشد بهتر آن‌ها ضروری است.

از جمله نکات مهم در نگهداری از کاسکوها، ارائه‌ی بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب برای آن‌ها، ایجاد محیطی امن و آرام و ارتباط مستمر و صمیمی با صاحبان خود می‌باشد. همچنین، باید به مسائل بهداشتی و پزشکی اهمیت داده شود و به طور دوره‌ای مراقبت‌های دامپزشکی لازم را انجام داد.

کاسکوها به‌عنوان حیوانات خانگی مسالمت‌آمیز و همراهان وفادار شناخته می‌شوند و می‌توانند با تعامل و ارتباط مناسب، تجربه‌ای شیرین و مهیج برای صاحبانشان به ارمغان آورند. همچنین، زیبایی و جذابیت ظاهری آن‌ها موجب شده‌ است که محبوبیت و اقبال بالایی در میان علاقه‌مندان به پرورش پرندگان خانگی داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا