نژادهای سگسگ خانگی

انواع نژاد سگ در ایران

نگهداری از حیوانات خانگی چند سالی است که در کشور ما رایج شده است. اگرچه دوستی انسان و حیوان قدمت زیادی دارد، اما نگهداری از انواع حیوانات خانگی در منزل، موضوع قدیمی نیست.

این روزها با وجود زندگی اکثر افراد در آپارتمان‌ها، نیاز است تا با دقت و جدیت بیشتری نسبت به انتخاب حیوان خانگی خود اقدام کنید.

در بین انواع حیوانات که می‌توانند جزو گزینه‌های شما برای نگهداری در منزل باشند، سگ ‌ها یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها هستند.

این حیوانات باهوش و وفادار سالیان سال است که با انسان دوست شده و در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند. سگ ‌ها به عنوان نگهبانانی جدی و سخت‌گیر همواره مراقب خانواده و محدوده‌ای هستند که به آن‌ها سپرده شده است.

همچنین، وفاداری، عشق به صاحبانش، همدم خوب بودن برای آقایان و بانوان و  همچنین، دوست و همبازی کودکان بودن از مزایایی است که نگهداری سگ برای شما به همراه دارد.

شاید برای شما هم پیش بیاید که احساس کنید نیاز به داشتن یک یا چند سگ به عنوان حیوان خانگی دارید. مسلما اولین گام، انتخاب نژاد سگ است.

برخی افراد در انتخاب نوع نژاد سگ به دنبال زیبایی هستند. برخی دیگر، به دنبال انتخاب سگی هستند که جثه بزرگ یا کوچکی داشته باشد؛ چرا که سگ ‌های نگهبان قوی‌ترند و سگ‌ های کوچک‌تر، مناسب منازل آپارتمانی هستند.

با تمام این تفاسیر، خوب است بدانید بهتر است در انتخاب نوع سگ، در بین انواع نژاد سگ در ایران گزینه مناسب خود را بیابید.

سگ های بومی ایرانی متناسب با آب‌وهوا، اقلیم و شرایط زندگی کشور ما متولد و بزرگ شده‌اند و این موضوع کمک می‌کند تا بهتر بتوانند خود را با شرایط آب‌وهوا و تغذیه رایج کشور وفق دهند.

همچنین، سگ های بومی ایرانی نسبت به نژادهای خارجی، خصوصا شرق آسیا و اروپا، کمتر به بیماری دچار می‌شوند.

این بدان معنا نیست که این سگ‌ ها ضعیف‌تر هستند، بلکه صرفا با محیطی که در آن زندگی می‌کنند، سازگاری ندارند.

باید اشاره کنیم که نگهداری از سگ‌هایی با نژاد خارجی، جفای در حق حیوان و خودتان نیز هست؛ چرا که حیوان با نژاد خارجی بیشتر به بیماری دچار شده و از لحاظ جسمی و روجی سختی‌های زیادی را تحمل می‌کند.

شاید دیده باشید برخی از سگ ‌های نژادهای آلمانی را که دچار ریزش شدید مو شده‌اند، این همان آسیبی است که از آن صحبت می‌کنیم.

در کنار این‌ها، دیدن ضعف هر روزه حیوان خانگی دلبندتان نیز هزینه‌هایی که باید برای درمان حیوان خانگی پرداخت کنید و از همه بدتر، مرگ ناگهانی حیوان نیز قطعا اثرات بدی بر روحیه شما و خانواده‌تان می‌گذارد.

کافیست فیلم “جان ویک” را ببینید که مرگ سگ چقدر می‌تواند عواقب سنگینی داشته باشد!

همانطور که گفته شد، بهتر است در بین انواع نژاد سگ در ایران آن نژادی که متناسب با نیاز شماست را انتخاب کنید.

در این مقاله سعی کرده‌ایم که برترین سگ های نژاد اصیل ایرانی را به شما معرفی کنیم. برای مطالعه مقالات بیشتر می‌توانید همین الان به وبلاگ پتیا مراجعه کنید.

برترین نژاد سگ های اصیل ایرانی کدامند؟

همانند دیگر کشورها، نژاد سگ های بومی ایرانی نیز تا حدودی مشخص است. در بین انواع نژاد سگ در ایران، برخی شناخته‌شده‌تر هستند.

متاسفانه اکثر نژادهای سگ در ایران ثبت جهانی نشده‌اند و همین موضوع پیدا کردن سگ‌های اصیل را سخت‌تر می‌کند، با این‌حال، آنچه که در ادامه بیان می‌کنیم، برترین سگ های نژاد اصیل ایرانی هستند.

1. سگ‌های سنگسر، تلفیق زیبایی و قدرت در یک سگ!

این نژاد، بیشتر در مناطق شمال کشور زندگی می‌کند. خواستگاه سگ ‌های سنگسر بیشتر در شهرهای تهران، سمنان و مازندران است و در شهرهای شاهرود و دامغان، فیروزکوه، دماوند، سرخه و مناطق حاشیه‌ای این شهرها زندگی می‌کند.

در بین انواع نژاد سگ در ایران سگ ‌های سنگسر دارای جثه نسبتا بزرگ و توانمندی هستند. ظاهر این سگ پشمالو و تا حدودی شباهت به توله خرس کوچک نیز دارد.

سگ ‌های سنگسر دارای عضلاتی ورزیده و بزرگ و پهن هستند. همچنین، خال‌هایی به رنگ مشکی روی پوزه و پاهای این حیوان کاملا مشهود است. در بین سگ های بومی ایرانی، سنگسرها با ارتفاع قدی 65 تا 80  سانتی‌متر و وزن حدود 40 تا 70 کیلو از بزرگترین و سنگین‌ترین سگ ‌های ایرانی به شمار می‌روند.

معمولا سگ‌ های سنگسر، سفید یکدست هستند. هر چند سیاه یکدست، قهوه‌ای روشن و سفید با لکه‌های قهوه‌ای و مشکی نیز دیده شده است.

سگ های سنگسر را سگ مازندرانی نیز می‌نامند و توانایی خاصی در بالا رفتن از کوه‌ها و تپه‌ها دارند.

متاسفانه، به علت عدم توجه تعداد زیادی از این سگ‌ ها اصالت خود را از دست داده و نژادشان با دیگر سگ ‌ها ترکیب شده است.

2. سگ قهدریجانی یا قدرجونی، خشن و نترس!

این سگ بیشتر در مناطق قهدریجان، 25 کیلومتری اصفهان یافت می‌شود. سگ‌های قدرجونی نیز از سگ های بومی ایرانی درشت جثه هستند.

گونه نر این سگ معمولا دارای قدی بین 65 تا 75 سانتی‌متر و ماده‌ها نیز 60 تا 70 سانتی‌متر قد دارند. همچنین، وزن این نژاد سگ چیزی در حدود 60 کیلوگرم است.

سگ‌های قهدریجانی بسیار مهاجم و خشن بوده و جزو بهترین گزینه‌ها در بین سگ های بومی ایرانی برای نگهبانی هستند.

خوب است بدانید در بین انواع نژاد سگ در ایران سگ‌های قدرجونی یکی از مقاوم‌ترین سگ‌ها در برابر شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات فصلی می‌باشند.

اگر با مشکلات سفر با حیوان خانگی قبلا دست‌وپنجه نرم کرد‌ه‌اید، خوب می‌دانید مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی چقدر مهم است.

سگ‌ های قدرجونی نسبت به مالک و خانواده‌ای که با آن‌ها زندگی می‌کند، بسیار مهربان و وفادار است؛ اما در برابر غریبه‌ها و در زمان احساس خطر برای صاحبش به شدت ترسناک می‌شود.

این سگ‌ها، معمولا سیاه و سفید هستند؛ اما به رنگ‌های سیاه یکدست، خاکستری و سفید خاکستری نیز دیده شده‌اند.

3. سگ قفقازی شاهسون، غولی مهربان و وفادار!

سگ قفقازی شاهسونیکی از مطرح‌ترین سگ ها در بین انواع نژاد سگ در ایران سگ قفقازی شاهسون است. خواستگاه این نژاد بیشتر در  شمال‌غرب کشور، خصوصا اردبیل می‌باشد. سگ‌های قفقازی را به سه مدل گرجی، ارمنی و آذری تقسیم می‌کنند.

سگ‌های قفقازی، گوش‌های بلند و بدنی با موهای بلند و پرپشت دارند. در برخی موارد گونه نر این سگ تا 150 کیلوگرم هم وزن دارد.

چشمان سگ قفقازی معمولا کوچک و تخم‌مرغی شکل است و در برخی از گونه‌ها رنگ چشم‌ها قرمز رنگ است. قد این حیوان نیز به طور میانگین در حدود 65 تا 75 سانتی‌متر است.

اگر داستان‌هایی در رابطه با وابستگی سگ به صاحبش شنیده باشید، مطمئن باشید سگ‌های قفقازی یکی از همان نژاد سگ‌هاست!

نژاد قفقازی شاهسون بسیار سرسخت و باوفا بوده و نسبت به صاحب خود بسیار مهربانند. رابطه سگ‌های قفقازی با کودکان بسیار خوب است و نگهبان خوبی برای آ‌ن‌ها هستند.

سگ‌های قفقازی شاهسون بین 10 تا 12 سال عمر می‌کنند.

این مدل سگ می‌تواند هوای گرم را تحمل کند، اما در مناطق سردسیر وضعیت جسمانی مناسب‌تری دارد. بهتر است محل نگهداری این حیوان حیاط خانه و یا فضای باز باشد؛ چرا که نیاز دارد تا انرژی خود را تخلیه کند.

شما می‌توانید وسایل نگهداری مناسب انواع سگ‌ها را از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید.

4. سگ تازی یا سالوکی، شاهین ایرانی بر روی زمین!

سگ تازی یا سالوکی

در بین انواع نژاد سگ در ایران سگ‌های تازی یا سالوکی جزو بهترین شکارچی‌هاست. اگرچه امروزه به عنوان سگ خانگی نیز از آن‌ها نگهداری می‌شود.

معمولا این سگ در تمام مناطق ایران وجود دارد. خوب است بدانید نژاد سگ تازی در کتاب‌های تاریخی نیز پیدا می‌شود!

سلطان محمود غزنوی از افرادی بوده که تعدادی سگ تازی را در خانه‌ای مخصوص (تازی خانه) برای امورات شکار نگهداری می‌کرده است.

سگ‌ های تازی، دونده‌های بسیار توانمند و ماهری هستند. آن‌ها می‌توانند به راحتی آهو، گوزن و خرگوش را دنبال کنند.

باریکی اندام، دست و پاهای کشیده و پوزه بلند همگی از ویژگی‌های سگ تازی است.

سگ ‌های تازی سگ‌های ظریف و سریع هستند. پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی را برای دویدن این حیوان اختصاص دهید تا انرژی‌اش تخلیه شود. این سگ‌ها نگهبانان خوبی هستند و حالت تهاجمی کمتری دارند.

توصیه می‌شود از سگ ‌های تازی برای نگهداری از کودکان استفاده نکنید. با سایر سگ ‌های هم‌نژادش به خوبی خو می‌گیرد.

اگر دوست دارید سگ تازی فرمانبرداری داشته باشید، حتما از سنین پایین با او تمرین کنید. در محل زندگی این نژاد سگ هم بهتر است خرگوش و خوکچه هندی و دیگر موجودات کوچک نگهداری نشود، دلیلش را قطعا می‌دانید!

5. سگ سرابی، آشنای دیرین!

سگ سرابیبراساس گمانه‌زنی‌ها، سگ‌های سرابی از زمان آشوریان در خدمت نظامیان ایرانی بوده‌اند و تا به امروز نیز، با وجود ترکیب نژادی، همچنان پا بر جا مانده‌اند.

جالب است بدانید نقش سگ سرابی به حدی مهم بوده است که مجسمه‌ای از آن در کاخ آپادانای تخت جمشید یافت شده است.

سگ سرابی درشت‌اندام و عضلانی است. معمولا وزن آن‌ها بین 50 تا 80 کیلوگرم و قدشان چیزی بین 70 تا 90 سانتی‌متر است.

پوست دور گردن این سگ معمولا افتاده و چروکیده است. فک قوی و پنجه‌های پهن از دیگر ویژگی‌های این سگ است.

سگ سرابی، در میان انواع نژاد سگ در ایران مناسب‌ترین سگ برای نگهداری از گله است؛ چرا که به راحتی می‌تواند از گله در برابر حیوانات بزرگ‌تر از خودش نیز دفاع کند.

هوشیاری و شجاعت و فرمانبرداری از دیگر ویژگی‌های این سگ است.

سگ ایرانی پسند!

اقلیم خاص ایران باعث شده‌ است که سگ‌هایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بتوانند در آن ساکن شوند و دوام بیاورند.

همانطور که ابتدا گفته شد، صرفا انتخاب سگ از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی و یا مراکز نگهداری کافی نیست؛ چرا که در کنار مراقبت، باید سگی متناسب با شرایط آب‌وهوایی ایران انتخاب کنید تا هم شما و هم سگ دلبندتان، کمتر آسیب ببینید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا