پرندگان خانگی و زینتینژادنژاد پرندگان

بهترین پرندگان زینتی

بهترین پرندگان زینتی به نوعی جزو دسته پرندگانی به حساب می‌آیند که علاوه بر اینکه برای نگهداری در خانه مناسب هستند، با هوش و زیباییشان موجب سرگرمی ما انسان ها می‌شوند.

بسیاری از انسان‌ها به داشتن پرندگان خانگی و زینتی علاقه نشان می‌دهند و از ایجاد ارتباط با آنها لذت می‌برند. این پرندگان به خانه ما وارد می‌شوند، تا جایی خود را جزو اعضای خانواده ما می‌دانند.

اگر صاحب یک پرنده یا پرندگان خانگی هستید، برای بالا بردن اطلاعات خود می‌توانید سری به سایت پتیا بزنید!

از سوی دیگر، پت شاپ پرندگان و یا انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌تواند راه مناسبی برای تأمین نیازهایی چون تغذیه و ملزومات بهداشتی پرنده خانگی شما باشد.

اما این سوال پیش می‌آید که بهترین پرندگان زینتی و یا پرندگان خانگی کدامند؟

برای پاسخ به این سوال باید معیارهای دخیل در خرید و انتخاب پرنده خانگی مناسب را درنظر بگیریم و نحوه نگهداری از پرندگان زینتی را بیاموزیم.

معیارهای انتخاب یک پرنده مناسب

– تعیین محدوده قیمت، یکی از موارد مهم خرید و انتخاب پرنده خانگی مناسب است.

– سلیقه، دومین گزینه در انتخاب پرنده خانگی مناسب از میان بهترین پرندگان زینتی محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

– مورد دیگری که در انتخاب پرنده خانگی مناسب باید بدان توجه کرد، کم یا پر سروصدا بودن این حیوان است؛ برخی از پرندگان به واسطه داشتن قدرت تقلید صدا و توانایی خواندن، فعال و پر سروصدا هستند و بعضی دیگر آرام و کم سروصدا.

– برای خرید و انتخاب پرنده خانگی مناسب حتما به این مسئله دقت کنید که هیچ یک از اعضای خانواده شما به پرنده آلرژی نداشته باشند.

– مورد دیگری که باید درنظر گرفته شود این است که بدانید پرنده‌ای که انتخاب می‌کنید، آیا می‌تواند در قفس زندگی کند یا خیر؛ زیرا برخی از پرندگان به شدت به طبیعت وابسته‌اند و زندگی در قفس باعث افسردگی و حتی مرگ آنها می‌شود.

– اندازه قفس نسبت به جثه پرنده‌ای که انتخاب می‌کنید، نقش مهمی را ایفا می‌کند. قفس پرنده باید طوری انتخاب شود که فضای کافی برای فعالیت این حیوان وجود داشته باشد.

– سیم‌های سازنده قفس برخی از پرندگان، نسبت به بعضی دیگر، باید دوام بالاتری داشته و محکم‌تر باشند.

– تغذیه و نظافت پرنده در زندگی او نقش مهمی دارد؛ زیرا باعث پیشگیری بیماری در پرندگان زینتی خواهد شد.

– برخی از پرندگان از روحیه لطیفی برخوردارند که این مورد در خرید و انتخاب پرنده خانگی مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد.

– طوطی ها جزو گروهی از بهترین پرندگان زینتی و مثال خوبی برای دسته پرندگان حساس محسوب می‌شوند که پس از ورود به خانه انسان ها و خو گرفتن با صاحب خویش، خود را عضوی از اعضای خانواده می‌دانند و نباید غیر این با آنها رفتار شود؛ زیرا ممکن است آنها دچار افسردگی شوند یا به شدت عصبی گردند.

– برای برخی از دسته پرندگان، بخصوص بهترین پرندگان زینتی که می‌تواند یکی از آنها حیوان خانگی ما باشد، بازی و سرگرمی مهم است؛ بنابراین، در هنگام خرید پرنده مورد علاقه خود باید مانند موارد دیگر به این نکته نیز دقت داشته باشید.

چند نمونه از بهترین پرندگان زینتی که در بازار خرید و فروش می‌شوند:

  • دسته اول: پرندگان کوچک مانند قناری، فنچ و مرغ عشق.

قناری (Domestic canary)

اگر به دنبال خرید پرنده‌ای هستید که از صدای زیبا و آوازخوانی او لذت ببرید، قناری انتخاب مناسبی است؛

البته به این نکته توجه داشته باشید که در این مورد به‌خصوص، حتما قناری نر را تهیه کنید؛ زیرا قنادی ماده قادر به آواز خواندن نیست.

قناری پرنده‌ای دانه‌خوار است، جثه‌ی کوچکی دارد و دارای پاهایی باریک با سه انگشت جلو و یک انگشت عقب می‌باشد.

زادگاه این پرنده که در رده بهترین پرندگان زینتی قرار دارد، جزایر قناری است و به دو گروه اهلی و وحشی تقسیم می‌شود.

فنچ (Finches)

اگر جیب شما اجازه خرید پرندگان گران‌قیمت را نمی‌دهد، فنچ با اینکه از دسته بهترین پرندگان زینتی محسوب می‌شود و دوستداران خود را دارد، ارزان‌قیمت است.

همانطور که گفته شد تعیین محدوده قیمت، از موارد مهم انتخاب پرنده خانگی مناسب می‌باشد که این مورد درباره فنچ نیز صدق می‌کند.

فنچ از گنجشک‌سانان و بومی چمنزارهای استرالیا بوده و تماشا و گوش دادن به ریزخوانی‌های این پرنده زیبا و دوست‌داشتنی لذت‌بخش است.

باجریگار (مرغ عشق) (Budgerigar)

باجریگار (Budgerigar) پرنده ای اهلی بوده و جزو بهترین پرندگان زینتی محسوب می‌شود و در راسته طوطی سانان قرار دارد.

باجریگار اهلی به طور کلی به دو دسته انگلیسی و معمولی تقسیم می‌شود که جثه‌ی نژاد انگلیسی دو برابر بزرگتر از نژاد معمولی است.

موطن این پرنده استرالیا است و با نام مرغ عشق در ایران شهرت دارد.

فنچ، قناری و مرغ عشق هر سه از زمره معروف ترین پرندگانی به شمار می‌آیند که برای نگهداری در قفس مناسبند؛

این پرندگان را می‌توان در خانه پرورش داد و تحت عنوان پرنده خانگی از آنها نگهداری کرد.

  • دسته دوم: پرندگان بزرگ مانند طوطی ماکائو، طوطی کاکادو، طوطی اسکندر(ملنگو)، عروس هلندی، طوطی خاکستری آفریقایی (کاسکو).

طوطی ماکائو (Red-and-Green Macaw)

طوطی ماکائو، این پرنده باهوش و اجتماعی، به واسطه داشتن رنگهای جذاب و دیدنی، بسیار زیبا بوده و همانطور که از نامش پیداست، از راسته طوطی سانان است.

جالب است بدانید طوطی ماکائو دارای قابلیت تقلید صدای انسان است.

این پرنده جزو دسته بهترین پرندگان زینتی به شمار می‌آید و می‌تواند زندگی بلند مدت و سرشار از دوستی و عشق را با صاحب خود داشته باشد.

از میان گونه های متنوع طوطی های ماکائو، می‌توان به معروف‌ترین آن یعنی ماکائو آبی طلایی اشاره کرد.

شهرت ماکائو آبی طلایی به این نام به سبب آبی رنگ بودن ناحیه بال و دم و پوشانده شدن مابقی نقاط بدن او مثال سینه و پشت دم و بال این حیوان با رنگ زرد طلایی است.

این پرنده در مناطقی زیست می‌کند که نورگیر است و درختان اندکی دارد.

طوطی ماکائو بومی جنگل های گرمسیری آمریکای جنوبی است، اما گاهی در آمریکای مرکزی نیز دیده می‌شود.

طوطی ماکاتو یا ماکادو (Cockatoo)

طوطی ماکاتو مثال دیگری از راسته طوطی سانان است که جثه بزرگ و کاکل زیبا و جذابی دارد. زادگاه این پرنده زیبا استرالیاست.

گفتنی است تاج طوطی ماکاتو نشان‌دهنده عواطف و احساسات او در شرایط مختلف است.

این پرنده سخنگو، در عین داشتن زیبایی خاص و هوش فوق العاده، به خرابکاری نیز معروف است!

ظاهر زیبای طوطی ماکاتو دیدنی است؛ او دارای بدنی سفید با کاکلی زیبا است که متداول‌ترین رنگ کاکل این پرنده، رنگ لیمویی است.

طوطی ماکاتو جزو بهترین پرندگان زینتی محسوب می‌شود که بهتر است بدانید اگر قصد خرید و یا انتخاب این پرنده را دارید، مدت زیادی او را تنها نگذارید.

این پرنده به سبب روحیه عاطفی، خود را عضوی از خانواده شما می‌پندارد و نیازمند این است که زمان زیادی را به او اختصاص دهید و در صورت کم توجهی صاحبش به افسردگی دچار می‌شود.

شاه طوطی یا طوطی اسکندر
شاه طوطی یا طوطی اسکندر

شاه طوطی یا طوطی اسکندر

شاه طوطی یا طوطی اسکندر که نام علمی او Psittacula Eupatria است، از نوع طوطی های بزرگ بوده اما نوع کوچک این گونه پرنده با نام ملنگو نیز شناخته می‌شود.

پراکندگی یا زیستگاه این نوع طوطی محدوده پاکستان تا ویتنام و یا به طور کلی باغ ها و کشتزارهایی با درختان بلند و کهنسال است.

این پرنده از گونه های اصلی طوطی در ایران محسوب می‌شود و در گروه بهترین پرندگان زینتی در بازارهای پرنده‌فروشی ایران موجود است.

به علت اینکه بسیاری از نقاط بدن این پرنده سبز رنگ می‌باشد، در ایران به طوطی سبز نیز شهرت دارد.

طبق تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد جمعیت این نوع پرنده رو به کاهش است و در شمار گونه های آسیب‌پذیر قرار دارد.

این پرنده به شدت به همنشینی با صاحبش اهمیت می‌دهد و اگر با بی‌توجهی صاحبش مواجه شود، بسیار خشن و عصبانی شده، جیغ می‌زند و صدای گوش خراشی از خود بروز می‌دهد.

 عروس هلندی
عروس هلندی

عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای کنجکاو و خونگرم است که نام او در زبان انگلیسی Cockatiel می‌باشد. جالب است بدانید این پرنده با نام علمی Nymphicus hollandicus  نیز شهرت دارد.

این نوع طوطی از نظر چثه، کوچکترین عضو در خانواده طوطی های کاکل‌دار است و اصالت اصلی او به استرالیا برمی‌گردد.

عروس هلندی، جزو دسته بهترین پرندگان زینتی است و در میان انسانها از نظر محبوبیت بعد از مرغ عشق در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

عروس هلندی نوعی طوطی است که تاکنون پانزده رنگ از او شناسایی شده و رنگ های اصلی این حیوان سفید، خاکستری، زرد، کرم و قهوه‌ای می‌باشد.

به واسطه اینکه عروس هلندی یک پرنده بزرگ است، باید قفس او به اندازه‌ای باشد که بتواند بال های خود را باز کرده و داخل قفس فعالیت داشته باشد.

برای بهتر تربیت شدن این پرنده به او جایزه بدهید؛ او عاشق جایزه گرفتن است!

به سبب اینکه عروس هلندی به نظافت خود بسیار اهمیت می‌دهد، پس شما به عنوان صاحب این پرنده باید حداقل هفته‌ای یکبار ظرف آب و غذای او را تمیز کرده و قفسش را از هر نوع آلودگی پاکسازی کنید.

طوطی خاکستری آفریقایی (کاسکو)

طوطی خاکستری آفریقایی پرنده‌ای است که به علت سخنگویی و تقلید صدا به بهترین نحو، در کشورهای مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است و از بهترین پرندگان زینتی در کشور ایران به شمار می‌آید.

طوطی خاکستری آفریقایی یا کاسکو یک پرنده وحشی است و زیستگاه او قاره آفریقاست.

این پرنده در عین داشتن هوش فوق العاده و قدرت ادراک بالا، نمیتواند جهت‌یابی کند و به همین واسطه در صورت دور شدن از لانه خود، قدرت بازگشتن ندارد و لانه خود را گم می‌کند!

سه نوع از معروف ترین زیرگونه های طوطی خاکستری آفریقایی به نام های زیر شهرت دارند:

  1. کاسکوی کنگو (Congo Parrot) که گاهی به طوطی خاکستری کامرون نیز شناخته می شود، دارای پرهایی به رنگ خاکستری و دمی به رنگ سرخ است و منقاری کاملا سیاه دارد.
  2. کاسکوی تیمنه که نام علمی این پرنده طوطی تیمنه (Timneh Parrot) است، دارای پر و بال خاکستری و دمی به رنگ خاکستری سرخ است؛ منقار او از سیاهی رو به روشنی می‌رود و طول این پرنده به نسبت کاسکوی کنگو کوتاه‌تر است.
  1. کاسکوی پرنسپس (Princeps Parrot) که از نظر ظاهری با دو گونه دیگری تفاوت ندارد اما به اعتقاد برخی از دانشمندان گونه متفاوتی است.

این گونه از طوطی خاکستری آفریقایی نسبت به دو گونه دیگر نادرتر و کمیاب‌تر است که در سواحل شرقی آفریقا دیده می‌شود.

  • دسته سوم: پرندگانی که فضای نگهداری آنها باید بسیار بزرگ و مناسب باشد؛ مانند توکان و مرغ مینا.
توکان
توکان

توکان (Toucan)

توکان پرنده‌ای زیباست که در راسته دارکوب سانان قرار می‌گیرد اما با دارکوب های دیگر تفاوت‌هایی دارد. این پرنده دارای منقاری زرد رنگ، تیز و بسیار بزرگ و پاهایی با چهار چنگال است.

رنگ بدن توکان موجب می‌شود تا این پرنده هم نوعان خود را بهتر شناسانی کند و باعث جذب جفت خویش گردد.

 مرغ مینا (Myna)

مرغ مینا پرنده‌ی بازیگوش و باهوشی است که در سخنگویی، تقلید صداها و واژه‌ها استعداد دارد و این توانایی شگفت‌انگیز در جنس نر این پرنده نسبت جنس ماده آن قوی‌تر است.

به سبب این توانایی، مرغ مینا، در میان بهترین پرندگان زینتی در کشور ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

این پرنده نیز در زمره پرندگان حساس و عاطفی به حساب می‌آید که نیازمند وقت زیادی است و در صورت بی‌توجهی به او، دچار افسردگی می‌گردد.

مرغ مینا جثه کوچکی دارد و به طور کلی به دو گروه اهلی و وحشی تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها مینای گوشواره‌ای، مینای معمولی و مینای بالی است.

گستره زادگاه این پرنده از شرق افغانستان شروع شده و تا جنوب غربی چین ادامه دارد؛

اما به صورت کلی در مناطق شلوغ شهری و انسانی مانند پارک‌ها نیز دیده می‌شود.

با این تفاسیر جای تعجب ندارد که بسیاری از مردم به نگهداری از پرندگان خانگی علاقه نشان می‌دهند؛

زیرا این پرندگان شیرین و سرگرم‌کننده، با توانایی سخنگویی و تقلید صداها و یا واژه‌ها می‌توانند لحظات لذت‌بخشی در فراغت ما به وجود بیاورند و با کارهای بانمکشان موجب شادی و خنده اعضای خانواده شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا