کرونا

چگونه توصیه‌های بهداشتی درباره کرونا ویروس را به کودکان آموزش دهیم؟

با فراگیری ویروس کرونا در جهان، موجی از ترس و نگرانی در بین مردم دنیا به وجود آمد. سازمان‌های جهانی به دنبال راه حلی برای درمان و کنترل این بیماری بودند.

بیماری که به رغم کشندگی پایین، اما به شدت مسری و ناشناخته بود. هر روز اخبار جدیدی از جنبه‌های مختلف این ویروس در خبرگزاری‌های سراسر جهان منتشر می‌شد و مردم بیش از پیش نگران شیوع این بیماری بودند.

در کشور ما نیز، موجی از واکنش‌ها به این بیماری آغاز شده بود و در نهایت، اسفندماه 1398، اولین مورد ابتلاء به ویروس کرونا (COVID 19) در کشور تائید شد و این سرآغاز ماجرایی بزرگ برای مردم سرزمین ما بود.

حال، با گذشت چند ماه از ورود ویروس کرونا و یا همان COVID19، با وجود تمام مشکلات و مصائبی که این ویروس ناشناخته برای مردم کشور عزیزمان داشته است، می‌توان گفت مردم قدری به زندگی با این ویروس عادت کرده‌اند.

در این بین، اهمیت توجه به توصیه های بهداشتی درباره کرونا بیش از پیش خود را نشان داده است.

یکی از حساس‌ترین قشرهایی که در برابر ویروس ناشناخته کرونا می‌توانند به شدت آسیب‌پذیر باشند، کودکان و خردسالان هستند.

سیستم ایمنی برخی از کودکان به سبب سن پایین، ممکن است در برابر این ویروس بسیار ضعیف عمل کرده و نتایج جبران‌ناپذیری را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

به همین سبب، ارائه توصیه های بهداشتی درباره کرونا به کودکان و آموزش کرونا به کودکان از جنبه‌های مختلف و به زبان ساده بسیار مهم و حیاتی است.

ما در تیم تحریریه پتیا، به عنوان جامع‌ترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی، سعی کرده‌ایم تا با جمع‌آوری مهم‌ترین نکات لازم در زمینه توصیه های بهداشتی درباره کرونا و نیز بهترین شیوه‌های آموزش کرونا به کودکان به شما کمک کنیم تا هر چه بهتر از سلامت کودک خود مراقبت کنید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شستن دست‌ها، مهم‌ترین ابزار مقابله با کرونا

شاید عجیب به نظر برسد، اما مهم‌ترین و جامع‌ترین توصیه های بهداشتی درباره کرونا، در مورد شستن دست‌ها است.

ویروس کرونا، با غشای چربی پوشیده شده و به همین سبب از وزن بالایی برخوردار است و عمدتا به سطوح می‌چسبد. به همین سبب، احتمال انتقال این ویروس از طریق هوا بسیار ضعیف است و همین موضوع، سبب شده است که سازمان بهداشت جهانی از مردم درخواست کند تا مدام دست‌های خود را شستشو دهند تا در صورت آلوده بودن به ویروس کرونا، این ویروس از بین برود.

بهتر است با لحنی مهربان از کودک خود بخواهید که مدام دستان خود را بشوید. اگر در منزل از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، پس از لمس آن توسط فرزند شما، از او بخواهید که دستان خود را بشوید. این کار را می‌توانید برای فرزندتان، با مسئولیت همراه کنید.

برای نمونه می‌توانید سلامتی او و حیوان خانگی را به این موضوع ربط دهید که باید هر دو دست‌های خود را بشویند!

اگر چه تاکنون هیچ سند علمی و معتبری مبنی بر انتقال ویروس کرونا از حیوانات به انسان منتشر نشده است، اما باید جوانب احتیاط را نیز در نظر گرفت و شستشوی مداوم دست‌ها را در برنامه آموزش کرونا به کودکان خود قرار دهید.

چشم‌ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید!

مهم‌ترین راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان از طریق چشم‌ها، بینی و دهان است. این مثلث خطرناک در صورت خود را به هیچ‌وجه لمس نکنید.

سعی کنید در دوران شیوع کرونا، حیوان خانگی خود را به پیاده‌روی نبرید و در صورت اضطرار، تنها حیوان خانگیتان را به وسیله خودرو به گردش ببرید.

تماس حیوان خانگی با سطوحی همچون پله‌ها، کف پارک، آسفالت خیابان و… می‌تواند او را ناقل کرده و از طریق لمس بدن حیوان خانگی، شما و فرزندتان نیز به ویروس کرونا مبتلا شوید.

بهتر است برای حفظ سلامتی خود و حیوان خانگی دلبندتان، حتما در خانه بمانید. کودک را تشویق کنید تا در صورت بازی با پت، به هیچ‌وجه صورت خود را لمس نکند.

می‌توانید از شیلدهای صورت کودکانه برای این‌کار استفاده کنید تا کودک سهوا نیز صورت خود را لمس نکند.

ممکن است آموزش کرونا به کودکان دشواری‌هایی را برای والدین در برداشته باشد. سعی کنید توصیه های بهداشتی درباره کرونا را با زبان کودکانه و با انجام بازی به کودکان خود آموزش دهید. اجازه ندهید ویروس کرونا بین کودک و پت فاصله روحی ایجاد کند.

فراموش نکنید در دورانی که هر دو بیشتر زمان خود را در قرنطینه خانگی سپری می‌کنند، همبازی هم بودن یکی از بهترین سرگرمی‌های آن‌هاست.

اجازه بدهید کودک به اندازه درکش از کرونا اطلاعات داشته باشد!

آموزش کرونا به کودکان بدین معنا نیست که باید آناتومی ویروس و تمامی جزئیات را برای کودک شرح دهید!

بهتر است پیش از ارائه توصیه های بهداشتی درباره کرونا به کودک خود، اطلاعات دقیقی را کسب کنید تا بتوانید آن چه که نیاز کودک است به زبان قابل فهم به او منتقل کنید.

فراموش نکنید، انتقال اضطراب و استرس به کودکان، می‌تواند علاوه بر اینکه تاثیر مخربی در روحیه کودک دارد، در روحیه حیوان خانگی شما نیز تاثیرگذار باشد.

اجازه بدهید کودک بداند که در صورت ابتلاء به ویروس کرونا، تنها مقداری بیمار می‌شود و این موضوع باعث نگرانی شما و حیوان خانگی است.

اگر چه دانشمندان هنوز متوجه نشده‌اند به چه علت کودکان علائم کمتری از کرونا نشان‌ می‌دهند، با این‌حال، بهتر است علاوه بر نگرانی برای سلامتی فرزند دلبندتان، قدری هم به فکر سلامت حیوان خانگی و خودتان نیز باشید!

اجازه ندهید کودک آمارها و اخبار نگران‌کننده کرونا را از تلویزیون بشنود. اگر در اقوام و یا دوستان پزشک یا پرستار آشنا هست، اجازه بدهید تا با کودک شما تلفنی صحبت کرده و بگوید در خانه ماندن و بازی کردن با حیوان خانگی چه کمک بزرگی به آن‌ها می‌کند. با این شیوه، کودک برای کاری که انجام می‌دهد، ارزش قائل می‌شود.

کودکان رفتار والدین خود را می‌بینند!

کودکان خردسال به مانند دوربین همواره در حال ضبط رفتار والدین خود هستند. یکی از بهترین روش‌های آموزش کرونا به کودکان این است که سعی کنید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید.

به همان میزان که کودک خود را برای شستن دست‌ها و رعایت نظافت فردی ترغیب می‌کنید، سعی کنید به همان نسبت نیز خود و همسرتان نیز توصیه های بهداشتی درباره کرونا را جدی بگیرید.

به همان میزان که کودک را در ارتباط با پت کنترل می‌کنید، سعی کنید خود نیز به عنوان الگویی برای فرزندتان، با حیوان خانگی رفتار کنید. فراموش نکنید سلامتی و تندرستی کودک خردسال و حیوان خانگیتان، کاملا به شما بستگی دارد.

از زمان شیوع کرونا در چین و سپس سراسر جهان، یکی از مهم‌ترین سوالات این بوده است که آیا حیوانات نیز می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند یا خیر؟

پس از ابتلای چند سگ و گربه و نیز ابتلای ببری در باغ وحش نیویورک، موجی از ترس و وحشت در بین دارندگان حیوانات خانگی بوجود آمد.

خوب است بدانید عمده این حیوانات، پس از ابتلای صاحبانشان به ویروس کرونا، به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در واقع ویروس از انسان به حیوان خانگی منتقل شده است!

براساس تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه ایالتی اوهایو، تاکنون هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از حیوان خانگی به انسان گزارش نشده است.

اگر چه باید در نظر داشت که این ویروس می‌تواند بر روی سطوح به راحتی بین چند ساعت تا چند روز زنده بماند.

بنابراین، این امکان نیز وجود دارد که کرونا در ییچ‌وتاب بدن دوستان پشمالوی ما کمین کند تا سلامتی شما و فرزندان را به خطر بیندازد!

در وضعیت قرنطینه و وجود بیماری کرونا، خود را با شرایط جدید وفق دهید!

استرس و اضطراب فراوان از احتمال ابتلای فرزند و یا حیوان خانگی شما به ویروس کرونا، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

تنها راه شما این است که به توصیه‌های ایمنی توجه کنید و اجازه ندهید که کودک و پت شما، در محیط‌های خطرناک که احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد، رفت‌وآمد کند.

سعی کنید وسایل سرگرم‌کننده برای فرزند و پت خود را در منزل داشته باشید. شما می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی جدیدترین وسایل مورد نیاز پت خود را بیابید.

همچنین، از اطلاعات مفید موجود در بخش بلاگ این فروشگاه همچون نحوه تقویت سیستم ایمنی پت، وسایل نگهداری از گربه و… نیز بهره‌مند شوید.

باید قبول کنیم که ویروس کرونا به عنوان یک مهمان ناخوانده تا مدتی گریبان‌گیر ما خواهد بود. عمل به توصیه های بهداشتی درباره کرونا می‌تواند به ما کمک کند تا به این ویروس مبتلا نشویم.

فراموش نکنید، ممکن است کودکان علائم کمتری از ابتلاء به این ویروس از خود نشان بدهند، اما بدن آن‌ها به شدت در برابر این ویروس آسیب‌پذیر است.

سعی کنید در دوران پاندمی ویروس کرونا، فرهنگ بهداشت فردی را در بین اعضای خانواده خود، خصوصا کودکان افزایش دهید.

ممکن است کودک به علت تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن در خانه، احساس استرس و اضطراب کند. حیوان خانگی شما می‌تواند این احساسات منفی را دریافت کند و همین موضوع بر سلامت او تاثیر جدی می‌گذارد.

بهتر است در جهت آموزش کرونا به کودکان، برای کودک خود شرح دهید که اگر چه این موضوع مشکل است، اما شرایط سخت فعلی موقتی بوده و پس از گذشت چند وقت اگر همگی به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند، این ویروس از بین خواهد رفت.

سلامت روان و جسم کودک و پت شما به هم گره خورده است. با کسب دانش کافی، از هر دوی آن‌ها در برابر این ویروس و تبعات منفی‌اش، مراقبت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا