حیوان خانگی و آپارتمانیرفتار حیوانات خانگیسگ خانگی

چرا سگ ها مبلمان و وسایل را می جوند؟

جویدن وسایل توسط سگ یکی از اصلی‌ترین دردسرهای داشتن یک سگ خانگی است. حتما تا به حال تجربه این را داشته‌اید که وقتی خسته از سر کار به خانه برگشته‌اید، شاهد جویدن وسایل توسط سگ‌ دوست داشتنی خود بوده‌اید.

لابد، از علاقه به جویدن مبل و میز توسط سگ گرفته تا به دندان کشیدن جوراب‌، لباس‌ها و هر چیز دیگری که در خانه دارید، تعجب می‌کنید.

ممکن است تصور کنید که چون سگ را در خانه تنها گذاشته‌اید، او هم تلافی این کار شما را بر سر وسایل خانه درآورده است. اما این تصور شما اشتباه است، سگ‌ ها هیچ وقت نسبت به صاحب خود دست به انتقام نمی‌زنند و همیشه به او وفادارند.

سگ ‌ها عاشق جویدن هر چیزی هستند، حتی اگر سگ‌تان را در حیاط خانه نگهداری می‌کنید، باز هم شاهد شاهکارهای او خواهید بود.

اگر می‌خواهید دلیل جویدن وسایل توسط سگ را بدانید، تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا همراه باشید.

دلیل جویدن وسایل توسط سگ ها چیست!؟

جویدن عملی طبیعی بین همه سگ‌ هاست، اگر این عمل باعث بروز خسارت و خرابی شود، آن وقت به یک مشکل رفتاری برای سگتان تبدیل می‌گردد.

ممکن است دلایل زیادی برای به دندان کشیدن‌های مخرب مانند جویدن مبل و میز توسط سگ‌ وجود داشته باشد. اگر بدانید که چرا سگ‌تان این رفتار را از خود نشان می‌دهد، بهتر می‌توانید برای جلوگیری از آن، چاره‌ای پیدا کنید.

رایج‌ترین دلایلی که سگ ‌ها وسایل موجود در محیط اطراف خود را می‌جوند، عبارتند از:

  • تولگی سگ
  • انرژی زیاد سگ
  • اضطراب تنهایی سگ
  • حس کنجکاوی
  • غریزه
  • مشکلات سلامتی

تولگی سگ

همانطور که نوزادان انسان هر چیزی را در دهانشان می‌گذارند، توله سگ ‌ها نیز برای درک و فهمیدن محیط اطرافشان از دهانشان استفاده می‌کنند.

توله‌ها با جویدن و زیر و رو کردن وسایلی که در دسترسشان است، به نوعی با آن‌ها آشنا می‌شوند.

همچنین، توله سگ ‌ها با به دندان کشیدن وسایل اطراف خود سعی می‌کنند از شر خارش لثه بر اثر درآمدن دندان‌های تازه خود، خلاص شوند.

انرژی زیاد سگ

اگر سگی انرژی اضافه‌ای داشته باشد و در طول روز فرصت تخلیه کامل انرژی خود را پیدا نکرده باشد، می‌تواند برای صاحب خود دردسر درست کند.

یکی از دلایل جویدن وسایل توسط سگی که انرژی زیادی دارد، سر رفتن حوصله اوست. به همین دلیل است که گاهی می‌بینید که سگ‌تان بر روی چیزی متمرکزشده و فقط با آن بازی می‌کند.

سگ برای مشغول کردن خود ممکن است با هر چیز ارزشمندی که دارید، بازی کند و یکی از روش‌های بازی سگ ها جویدن آن چیزهاست.

اضطراب تنهایی سگ

اگر جویدن مبل و میز توسط سگتان معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که او برای مدتی در خانه تنها مانده است، می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب جدایی و تنهایی باشد.

سگ ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند و از تنهایی متنفرند. سگ با تنها ماندن در خانه عصبی می‌شوند و با جویدن هر وسیله‌ای احساس ناراحتی خود را بروز می‌دهند. برای کم کردن از اضطراب نوازش و ماساژ سگ را یاد بگیرید.

حس کنجکاوی سگ

یکی دیگر از دلایل جویدن وسایل توسط سگ ‌ها حس کنجکاوی است. سگ برای اینکه بتوانند مزه و بوی اجسام را امتحان کنند، آن‌ها را می‌جوند.

یکی از جذاب‌ترین بوها برای سگ، بوی انسان خصوصا صاحبشان است؛ همین جذابیت علت اصلی جویدن کفش و جوراب شما توسط سگ‌تان است.

غریزه جویدن وسایل توسط سگ

سگ‌ ها حتی پس از تولگی نیز از جویدن لذت می‌برند. جویدن به نوعی جز غرایز سگ می‌باشد و رفتاری طبیعی و عادی محسوب می‌شود. غریزه جویدن سگ وقتی غیرعادی می‌شود که باعث خسارت و خرابی شود و رفتار سگ، کنترل و اصلاح نگردد.

مشکلات سلامتی و پزشکی سگ

کمبود برخی مواد غذایی در سگ باعث بروز پیکا می‌گردد که اختلالی رفتاری است که باعث تمایل به خوردن و بلعیدن مواد غیرخوراکی می‌شود.

اگر این رفتار بطور ناگهانی در سگ شکل گرفته است، باید مطمئن شوید که مشکل از سلامت او نیست. در این مورد حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید تا سلامت سگ را بررسی کند.

سگ در حال جویدن کوسن مبل
سگ آپارتمانی در حال جویدن وسایل

چگونه از جویدن وسایل توسط سگ جلوگیری کنیم؟

برای اینکه نگران جویدن مبل و میز توسط سگ خانگی خود نباشید، بایستی بتوانید با اقداماتی از این کار او پیشگیری کرده و یا از ادامه آن جلوگیری کنید. در ادامه برخی از این اقدامات آمده است:

آماده کردن خانه:

اگر به دنبال به سرپرستی گرفتن یک توله سگ بانمک هستید، ابتدا باید خانه را برای نگهداری از سگ آماده کنید. هیچ توله سگی را نباید بدون آموزش مناسب در خانه به حال خود رها کرد.

قبل از آمدن سگ حتما فضای بازی سگ را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی ممکن است توسط او جویده شوند، سیم‌های برق، گل و گیاه خانگی، اسباب بازی کودکتان و هر چیزی که ممکن است برای سگ جذاب باشد را از دسترس او دور کنید.

تهیه اسباب بازی مناسب برای سگ:

برای پیشگیری از ایجاد عادت جویدن وسایل توسط سگ باید اسباب بازی کافی در اختیار او قرار دهید تا میل جویدن را با آن‌ها رفع کند و کمتر به سراغ سایر لوازم شما برود.

انواع اسباب بازی‌های مناسب جویدن سگ را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر تهیه کنید. اگر سگ اسباب بازی خود را دارد، اجازه ندهید به سایر وسایل دندان بزند و یا اینکه کفش و جوراب‌های قدیمی را به او ندهید.

راهنمایی کردن سگ:

وقتی سگ‌تان وسیله‌ای را می‌جود، او را تنبیه نکنید. سعی کنید او را از آن وسیله دور کنید و توجهش را به اسباب بازی‌هایش جلب کنید و وقتی به جویدن آن‌ها مشغول شد او را تشویق کنید.

بیشتر کردن فعالیت و دویدن سگ:

اگر سگ‌تان انرژی خود را با دویدن و فعالیت زیاد تخلیه کند، دیگر کمتر حوصله‌اش سر خواهد رفت. سگی که به اندازه کافی با ورزش خسته شده باشد، کمتر به سراغ جویدن وسایل خانه خواهد رفت.

پس سعی کنید انواع بازی با سگ تا راهی برای تخلیه انرژی سگ‌تان پیدا کنید و در نتیجه رفتارهای مخرب کمتری از او سر بزند.

آموزش دادن سگ:

به سگ‌تان دستور “ولش کن” و “بده” را یاد بدهید. با آموزش این دستورات می‌توانید کنترل بیشتری بر رفتارهای او داشته باشید و در صورت اقدام به جویدن چیزی با این دستورات او را از ادامه کار منصرف کنید.

استفاده از اسپری‌های مخصوص:

برای محافظت وسایل خانه از دست سگ ‌ها و خصوصا جلوگیری از جویدن مبل و میز توسط سگ خانگی‌تان می‌توانید از اسپرهای مخصوص و غیرسمی استفاده کنید.

با آغشته کردن وسایلی که سگ علاقه به جویدن آن‌ها دارد، می‌توانید او را از وسایل دور کنید تا دیگر به سراغشان نرود.

استفاده از باکس سگ یا محدود کردن فضا:

زمانی که قرار است سگ را برای مدتی تنها در خانه رها کنید، او را در باکس مخصوص خود بگذارید یا با استفاده از حفاظهای مخصوص فضای در دسترس او را محدود کنید. با این کار، سگ به وسایل کمتری دسترسی خواهد داشت و در نبود شما خرابی به بار نخواهد آورد.

در پایان باید بتوانید راهی برای سرگرمی سگ پیدا کنید و به خالی شدن انرژی روزانه او کمک کنید. سگ را به گردش ببرید و اجازه بدهید در پارک یا کوچه‌ها پرسه بزند. در خانه اجازه ندهید سگ به هر وسیله‌ای دسترسی داشته باشد و در رفتار او را مدام زیر نظر داشته باشید.

آموزش سگ را فراموش نکنید و اگر مشاهده کردید می‌خواهد وسیله‌ای را بجود با گفتن “نه” و “نکن” جلوی او را بگیرید.

قبل از تنها گذاشتن او در خانه مطمئن شوید که فضای خانه برای او آماده است. با نوازش کردن او قبل از ترک خانه به او آرامش بدهید تا اضطراب کمتری داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید جویدن وسایل ناشی از بیماری است حتما سگ را به دامپزشکی ببرید. در نهایت، برای پیشگیری از جویدن وسایل توسط سگ نقش شما به عنوان صاحب او بسیار مهم می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا