حمایت از حیواناتحیوانات خیابانی

توصیه‌هایی برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد

با فرارسیدن زمستان، دمای هوا کاهش می‌یابد. در برخی از مناطق کشور، دما تا چندین درجه زیر صفر هم می‌رسد.

برای ما، پناه بردن به یک لیوان نسکافه یا چای در کنار گرمای مطبوع سیستم گرم کننده منزل و دیدن بارش باران یا برف بسیار لذت‌بخش است؛ اما برای همه مخلوقات، فضا تا این حد رمانتیک نیست!

شاید دیده باشید که در ماه‌های سرد سال، پویش کمک به حیوانات خیابانی در زمستان راه‌اندازی می‌شود. در واقع، اینگونه پویش‌ها به دنبال راهی هستند تا با حمایت از حیوانات در روزهای سرد، کمک کنند این موجودات زنده و سالم زمستان را پشت سر بگذارند.

در این مقاله پتیا، سعی کرده‌ایم تا شما را با اصلی‌ترین راه‌های کمک به حیوانات خیابانی در زمستان آشنا کنیم.

چگونه به حیوانات خیابانی در فصول سرد کمک کنیم؟

سردی هوا در فصل زمستان، ممکن است باعث مرگ حیوانات خیابانی شود. این حیوانات اگر پناهگاه درستی پیدا نکنند، ممکن است در شب‌هایی که دما تا چندین درجه زیر صفر است، شانسی برای زنده ماندن نداشته باشند. از این رو، باید راهی برای نجات این حیوانات پیدا کرد.

در وهله اول، خوب است بدانید برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد، به هیچ وجه نباید این حیوانات را به منزل خود راه دهید؛ چرا که با نگهداری از این حیوانات در منزل خود، توانایی‌های زندگی در شرایط خیابان را از آن‌ها خواهید گرفت.

بنابراین، در بدترین حالت، فضایی از حیاط یا پشت‌بام و یا بالکن خود را برای سرپناه آماده کنید. حیوانات خانگی اگر به فضای منزل عادت کنند، هم خیلی سخت از شما دل می‌کنند و هم توانایی زندگی در خیابان را نخواهند داشت.

به طور کلی، راه‌حل‌های زیر، بهترین روش‌های کمک به حیوانات خیابانی در زمستان است.

مراقب خودروی خود باشید!

خودروها در زمستان یکی از اصلی‌ترین پناهگاه‌های حیوانات خیابانی هستند. گرمای ایجادشده در کاپوت و قسمت انتهایی در نزدیکی اگزوز، حیوانات خیابانی خصوصا سگ ‌ها وگربه ‌ها را جذب خودرو شما می‌کند. به طور معمول، حیوانات خیابانی بزرگ‌تر زیر خودرو و گربه‌های کوچک درون کاپوت خودرو پناه می‌گیرند.

بهتر است در زمان روشن کردن خودرو، حتما از نبود حیوانات خیابانی در زیر خودرو اطمینان کسب کنید، اگرچه در زمان استارت زدن، حیوانات خود فرار می‌کنند؛ اما برای حیوانات کوچک درون کاپوت همچین فرصتی نیست.

بهتر است صبح‌ها پیش از روشن کردن خودرو، حتما درون کاپوت و زیر خودرو را نگاهی بیندازید. این کار شما باعث می‌شود تا حیواناتی که به خودروی شما پناه آورده‌اند و همینطور خودرو، آسیب نبینند.

مورد دیگر که باید به آن توجه کنید، استفاده از ضد یخ است. ضد یخ‌ها عمدتا دارای بوی شیرین و طعمی جذاب برای حیوانات است.

در فصول سرد سال نیز غذای کمتری برای خوردن پیدا می‌شود. از این رو، ممکن است به سمت ضد یخ ریخته شده از ماشین جذب شوند.

یکی از کارهایی که برای کمک به حیوانات خیابانی در زمستان می‌توانید انجام دهید، این است که حتما از صحت رادیاتور خود مطمئن شوید تا امکان هر گونه نشت وجود نداشته باشد.

همچنین، بهتر است از ضد یخ‌هایی با ترکیب دناتونیوم بنزوات استفاده کنید. این ترکیب، بو و طعمی تلخ دارد و در صورت نشت از خودرو، خوراک لذیذی برای حیوانات خیابانی نیست.

برایشان آب بگذارید‍!

بسیار مهم است که حیوانات خیابانی در طور دوره زمستان آب کافی برای نوشیدن داشته باشند. معمولا آب‌های جمع شده باران در دمای پایین زمستان یخ می‌زنند و برای حیوانات قابل استفاده نیستند.

در این شرایط تنها آب جاری است که یخ نمی‌زند و این آب‌ها نیز عمدتا فاضلابند.

بهتر است برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد زمستان، منابع آبی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

این‌کار می‌تواند قرار دادن یک ظرف آب ولرم در محوطه حیاط و یا بالکن منزل شما باشد. خوب است هر چند ساعت، ظرف آب را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را عوض کنید تا یخ نزند.

حیوانات خیابانی را پناه دهید!

همانطور که در ابتدا گفتیم، با پناه دادن حیوانات خیابانی در منزل، صدمات جدی به حیوان می‌زنید؛ چرا که حیوانات، دیگر توانایی زندگی در خیابان را نداشته و در صورت رهاسازی ممکن است تلف شوند.

با این‌حال، شما می‌توانید در منزل خود برای آن‌ها پناهگاه بسازید! به معنای دیگر، قسمت بیرون منزل خود را به آن‌ها اجاره دهید!

شما می‌توانید با استفاده از شاخه‌های جداشده و خشک درختان، کمی برگ خشک و کمی خلاقیت، سرپناهی برای حیوانات خیابانی درست کنید.

شما می‌توانید این سرپناه را بیرون منزل زیر یک درخت، درون حیاط، بالای درخت و یا قسمتی از بالکن درست کنید. البته که منظورمان از بالای درخت و گوشه بالکن، سرپناه برای پرندگان است!

اگر هم دوست داشتید علاوه بر کمک به حیوانات خیابانی در زمستان، زیبایی درخت و یا بالکن خود را نیز تامین کنید، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر، لانه‌های زیبا و با رنگ‌های جذاب را سفارش دهید.

غذا دادن به حیوانات خیابانی را فراموش نکنید!

یکی از اصلی‌ترین نیازهای این موجودات کوچک، مواد خوراکی است. برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد، می‌توانید در تامین غذا و خوراکی به آن‌ها کمک کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای حیواناتی که برایشان پناهگاه درست کرده‌اید، مرتب غذا ندهید تا خوی جستجو برای غذا را در آن‌ها از بین نبرده باشید.

شما می‌توانید ته مانده غذای هر روزتان را برای حیوانات خیابانی در محل‌های مشخص و دور از رفت و آمد مردم قرار دهید. همچنین، می‌توانید این مواد را درون کیسه پلاستیکی و گره نزده، کنار سطل زباله قرار دهید.

کمی دست و دلباز باشید! حیوانات خیابانی در طول زمستان برای گرم نگه داشتن خود کالری بیشتری مصرف می‌کنند. به همین سبب به غذای بیشتری نیاز دارند.

بهتر است پیش از این عمل حیوان دوستانه، حتما از عدم وجود تیغ ماهی، استخوان کوچک و دیگر مواردی که ممکن است سلامت حیوان را به خطر بیندازد، مطمئن شوید.

همچنین، می‌توانید برای این‌کار از فرزندان خود نیز کمک بگیرید تا آن‌ها نیز در این کار شما سهیم باشند و این موضوع را پیگیری کنند.

آهسته برانیم!

اگر شغل شما به گونه‌ای است که مدام باید در جاده باشید و یا مسیر رفت‌وآمد شما کنار کمربندی شهر است، بهتر است در زمان رانندگی، توجه بیشتری به جلو داشته باشید.

به طور معمول، در فصول سرد سال، حیوانات وحشی به مناطقی که انسان‌ها ساکنند، نزدیک می‌شوند. آن‌ها برای یافتن خوراکی و آب ممکن است به سمت جاده‌ها حرکت کنند.

همچنین، در مناطقی که برف شدید است، ممکن است حیوان نتواند مرز بین جاده و طبیعت را متوجه شوند. در طی سالیان و تصادفات بسیار، حیوانات از جاده‌ها و خودروها فاصله می‌گیرند، اما اتفاق ممکن است دوباره رخ دهد.

بهتر است در این شرایط، از رانندگی با سرعت بالا پرهیز کنید. همچنین، می‌توانید برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد، اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید حتما به راننده تذکر دهید.

فراموش نکنید حیوانات درکی از رفتارهای خودرو و آسیبی که ممکن است ببینند، ندارند. بنابراین، بوق زدن و نور بالا زدن، کاری از پیش نخواهد برد!

شریک جرم نشوید!

در فصول سرد سال، ممکن است حیوانات مهاجر بسیاری به سمت شهر شما بیایند. در واقع، این حیوانات به سمت طبیعت ییلاق و قشلاق خود حرکت می‌کنند و این ماییم که وسط طبیعت، شهر خود را بنا کرده‌ایم.

در این بین، هستند افراد سودجویی که از شرایط فراوانی گونه‌ها، سواستفاده می‌کنند. این دسته از افراد سودجو، با شکار غیرمجاز و بعضا تاکسیدرمی کردن حیوانات، به دنبال کسب سود هستند.

توصیه می‌کنیم برای حمایت از حیوانات در روزهای سرد و جلوگیری از کشتار آن‌ها به هیچ وجه اجازه ندهید خانواده و دوستانتان حیوانات تاکسیدرمی شده را خریداری کنند.

همچنین، در صورت رویت هر گونه شکارچی، مراتب را سریعا به پلیس و گشت‌های حفاظتی محیط‌بانان اطلاع دهید.

کوچ پرندگان در زمستان به سمت تالاب‌ها و جنگل‌ها زیبایی وصف نشدنی دارد. بهتر است اجازه دهیم تا طبیعت زیبایی خود را نشان داده و ما از آن لذت ببریم!

حیوانات خانگی را از قلم نیندازید!

حیوانات خانگی شما نیز جزو مخاطبان کمپین حمایت از حیوانات در روزهای سرد هستند! مهم نیست که چقدر امکانات برای حیوان خانگی خود فراهم کرده‎‌اید و یا از جدیدترین تکنولوژی های مرتبط با حیوانات خانگی برای بهترین سبک زندگی پت دلبندتان استفاده می‌کنید، در زمستان نیاز است تا توجه بیشتری به حیوان خانگی داشته باشید.

صرف قبول سرپرستی حیوان خانگی از مراکز نگهداری و یا تهیه حیوان خانگی از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی، نباید این تصور باشد که موجودی به هوشمندی انسان در اختیار دارید و حیوان تمام مشکلات و نیازهای خود را به زبان می‌آورد!

بهتر است در فصول سرد سال خصوصا در روزهایی که دمای هوا منفی است، حیوان خانگی خود را به گردش نبرید. سعی کنید در خانه با حیوان خود بازی کنید تا انرژی‌اش تخلیه شود.

همچنین، می‌توانید با تهیه ژاکت مخصوص برای حیوان خانگی دلبندتان، علاوه بر زیبایی ظاهری، به گرم نگه داشتن بدن او نیز کمک کنید.

استفاده از کفش‌های کوچک مخصوص پیاده‌روی حیوانات نیز از آسیب رسیدن به پنجه حیوانات جلوگیری کرده و احتمال سرمازدگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

فراموش نکنید، این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم از حیوانات خانگی نگهداری کنیم. بنابراین، تمامی موارد مرتبط با سلامتی روی و جسمی آن‌ها کاملا به عهده ماست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا