حیوان خانگی و آپارتمانی

حیوانات خانگی مناسب برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی

حیوانات خانگی مناسب برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی در واقع حیواناتی هستند که برای این کودکان از نظر بسیاری از جوانب مناسب هستند و آنها قادر خواهند بود بدون بروز هیچ مشکلی از این حیوانات نگهداری کنند.

بهتر است برای آسانتر شدن نگهداری و تهیه مواد غذایی و تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی که در اپلیکیشن پتیا موجود است، بهره‌مند شوید.

شاید یکی از حساس‌ترین مشکلاتی که والدین کودکان مبتلا به آسم و آلرژی با آن روبه‌رو خواهند شد، این باشد که به کودک خود اجازه ندهند تا حیوان خانگی داشته باشد و باعث جریحه‌دار شدن احساسات کودکشان شوند؛

اما خبر خوب این است که والدین با دانستن یک سری نکات مهم می‌توانند روند تصمیم‌گیری را برای خود آسانتر سازند؛ ضمن اینکه قادرند با به حداقل رساندن مشکلات و تحت کنترل داشتن این عارضه، اجازه تجربه مسئولیت‌های مالکیت حیوانات خانگی را برای کودکان خویش صادر کنند؛

اگر به این موضوع علاقه‌مندید یا این مورد یکی از مسائل زندگی شماست، بهتر است تا انتهای این مقاله، پتیا را همراهی کنید تا این نکات مهم را بهتر بشناسید.

روش شناسایی کودکان مبتلا به آسم و آلرژی

بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که آیا کودک شما به آسم و آلرژی مبتلا است یا خیر، این است که توسط متخصص آلرژی مورد آزمایش قرار بگیرد؛ آزمایش‌های آلرژی و خون و همچنین تست پوست کودک می‌تواند به والدین کمک کند تا اولاً نوع آلرژی یا اینکه کودکشان به چه موادی واکنش آلرژیک نشان می‌دهد را متوجه شوند، ثانیاً با مشخص شدن میزان این عارضه در کودک بتوانند بهتر با آن مقابله کنند؛ حتی این آزمایشات می‌توانند تعیین‌کننده این باشند که کدام نژاد برای کودک شما مناسب‌تر است و کمترین واکنش آلرژیک را به دنبال خواهد داشت.

روش به حداقل رساندن آسم و آلرژی در صورت داشتن حیوانات خانگی آلرژی‌ زا

اگر در صورت حساسیت داشتن فرزندتان به حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، باز هم می‌خواهید از آن حیوان آلرژی‌زا نگهداری کنید، روش‌هایی وجود دارند که تاثیرات آلرژی را به حداقل می‌رسانند و شرایط را برای کودکتان مناسب‌تر می‌سازند:

  • راه اول برای به حداقل رساندن عوارض حاصل از آلرژی کودک، انتخاب عاقلانه یک حیوان برای اوست؛ با توجه به اینکه در میان گروه حیوانات خانگی، سگ‌ها و گربه‌ها جزو محبوب‌ترین آنها هستند، والدین در این زمینه باید نهایت احتیاط را در نظر بگیرند. به گفته دکتر Spergel بعضی از افراد نسبت به برخی از نژادها حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند؛ اما جالب است بدانید طبق تئوری‌های رایج هیچ حیوانی به اندازه سگ و گربه‌ به صورت صد در صد آلرژی‌ زا نیست! بنابراین، در میان این حیوانات خانگی آلرژی‌ زا سگ‌ های مو کوتاه و گربه‌ های بدون مو لزوماً گزینه‌های بهتری برای این چنین کودکان خواهند بود؛ اما نمی‌توان به طور قطع گفت که بهترین انتخاب هستند، زیرا بیشتر کودکان نه به خز این حیوانات بلکه به شوره پوست یا همان سلول‌های مرده جمع‌شده در موهای آنها واکنش نشان می‌دهند که در برخی از نژادها، حیوان کم مو یا بدون مو نیز وجود دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب فرزند شما منطقه‌ای امن و بدون حیوان خانگی است؛ این نکته در هنگام خواب او از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • حیوانات خانگی را از مبلمان و لوازمی که شوره و سایر مواد حساسیت‌ زا می‌توانند بر رویشان بر جای بمانند، دور نگه دارید.
  • از جاروبرقی برای پاکسازی اثاثیه منزل استفاده کنید.
  • برای تمیز نگه‌داشتن هوا در منزل از فیلتر هوا استفاده کنید.
  • حمام کردن حیوان خانگی حداقل هفته‌ای یکبار، ممکن است به کاهش آلرژن‌ های کودکتان کمک کند.
  • از این موضوع که باکس، بستر یا محل زندگی حیوان خانگی توسط شخصی غیر از کودک شما تمیز می‌گردد، مطمئن شوید.
  • به فرزند خود بیاموزید بلافاصله پس از بازی و لمس حیوان خانگیش، دست خود را بشوید.
  • در برخی شرایط داروهایی مانند آنتی هیستامین و اسپری‌ های کورتیکواستروئید بینی می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما همیشگی نیستند.

مواردی که باعث واکنش آلرژیک کودکان می‌شوند:

  • می‌توانند در هوا معلق باشند و بر روی تمام سطوح فرود بیایند و باعث واکنش آلرژیک کودکان می‌شوند.
  • آلرژن‌ ها می‌توانند به خز حیوانات خانگی متصل شوند و موجب تحریک واکنش کودکان مبتلا به آسم و آلرژی گردند.
  • می‌توانند از طریق ادرار، مدفوع و بزاق حیوانات خانگی انتقال یابند.

نکته قابل توجه

برخی مطالعات از این دیدگاه که: کودکان خردسالی که از اوایل زندگی (در طول سال اول زندگی) با حیوانات اهلی و خانگی در ارتباط باشند، کمتر به آسم و آلرژی دچار می‌شوند، حمایت می‌کنند؛ اما باید درنظر داشت که اگر کودکی از قبل به این عارضه دچار شده باشد، با قرارگیری او در معرض حیوانات خانگی آلرژی‌ زا، احتمالاً بروز علائم در او حادتر خواهد شد؛

برخی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهند که علائم آسم و آلرژی در کودکانی که در معرض دو یا چند حیوان خانگی مانند سگ و گربه قرار دارند، در مقایسه با کودکانی که در معرض یک عدد از همین حیوانات خانگی قرار دارند، کمتر است.

علائم کودکان مبتلا به آسم و آلرژی نسبت به حیوانات خانگی آلرژی‌ زا چیست؟

همانطور که ذکر شد کودکانی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند، به آلرژن‌ ها واکنش نشان می‌دهند و این واکنش آلرژیک را به صورت علائمی چون خارش چشم و گلو، عطسه، آبریزش بینی، سرفه، خس‌خس سینه، تنگی نفس و کهیر بروز می‌دهند.

چه حیوانات خانگی برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی مناسبند؟

بعضی حیوانات وجود دارند که برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی از سایرین مناسب تر هستند؛ حیوانات خانگی مناسب برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی شامل ماهی‌ ها، جوجه‌تیغی‌ ها و خزندگانی چون لاکپشت‌ ها و مارها است که می‌توان آنها را جایگزین مناسبی برای حیوانات خانگی چون سگ‌ ها و گربه‌ ها و حیوانات دیگری مانند همستر، خرگوش و موش دانست.

همانطور که گفته شد ماهی‌‌ ها جزو دسته حیوانات خانگی مناسب برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی هستن که در میان آنها گزینه‌های محبوب، ماهی‌ های قرمز و بتا است؛ بتا از این جهت مناسب است که در صورت تمایل به نگهداری آن در آکواریوم، به بخاری یا فیلتر احتیاج ندارد؛ ضمن اینکه می‌توان هر دوی این ماهی‌ ها، در یک تنگ یا کاسه کوچک قابل نگهداری هستند؛ البته باید در ابتدا با طرز نگهداری ماهی قرمز و بتا آشنا شد؛ سپس یکی از آنها را تهیه کرد.

لاک پشت‌ ها نیز یک حیوان خانگی عالی برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی هستند؛ اما نباید فراموش کنید که طول عمر طولانی دارند؛ پس متعهد بودن در نگهدای آنها یک نکته قابل توجه است.

مارمولک‌ ها و مارها نیز به علت اینکه خز ندارند، انتخاب مناسبی هستند؛ مار ذرت (Corn snake) در میان انواع مختلف مارها، یک انتخاب محبوب برای کودکان مبتلا به آسم و آلرژی به شمار می‌آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا