آکواریومخزندگان خانگی

خطرات نگهداری لاک پشت در خانه

اگر کودک شما تقاضای خرید یک حیوان خانگی را داشته باشد، ممکن است فکر کنید که لاک پشت انتخاب آسانی است. اما در حقیقت، لاک ‌پشت‌ های خانگی به مسئولیت و نگهداری زیادی نیاز دارند و طول عمر طولانی آن‌ها باعث می‌شود تا کم‌تر شبیه به یک حیوان خانگی و بیشتر شبیه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشند. با این حال، بسیاری از مردم به دلیل زیبا بودن بچه لاک پشت ها، آن ها را خریداری می‌کنند، بدون این که از خطرات نگهداری لاک پشت در خانه آگاه باشند. در این مقاله به چند مورد از مهم ترین خطرات نگهداری لاک پشت در خانه پرداخته شده است.

خطر انتقال باکتری سالمونلا از لاک پشت به انسان

لاک‌ پشت ‌ها معمولاً باکتری سالمونلا را بر روی پوست بیرونی و سطوح پوسته خود حمل می‌کنند. این موجودات ممکن است زیبا و بی‌ضرر به نظر برسند، اما لاک پشت های کوچک و برخی از خزندگان می‌توانند انسان را بسیار بیمار کنند.

مبتلا شدن به باکتری سالمونلا از جمله خطرات نگهداری لاک پشت در خانه است. به ویژه لاک ‌پشت‌ های کوچک، مشکل‌ساز هستند؛ زیرا بچه‌ها، این حیوانات را به دهان خود نزدیک می‌کنند، آن‌ها را می‌بوسند و پس از دست زدن به آن‌ها، دست‌های خود را نمی‌شویند.

افراد می‌توانند با تماس با موارد زیر به سالمونلا مبتلا شوند:

  • لاک پشت ها یا سایر خزندگان (مارمولک‌ها، مارها)؛
  • دوزیستان (قورباغه‌ها، سمندرها، نیوت‌ها)؛
  • زیستگاه خزندگان یا دوزیستان مانند قفس و آکواریوم.
خطر انتقال باکتری سالمونلا از لاک پشت به انسان
خطر انتقال باکتری سالمونلا از لاک پشت به انسان

حتی اگر این باکتری، خزندگان یا دوزیستان را نیز بیمار نکند، می‌تواند یک عفونت جدی در افراد ایجاد کند. در 23 فوریه 2021، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آخرین آمار شیوع مربوط به لاک پشت های کوچک را اعلام کرد که تا آن زمان باعث ابتلای 22 نفر و 1 مورد مرگ شده بوده است. افراد آلوده به سالمونلا ممکن است اسهال، تب، درد معده، حالت تهوع، استفراغ و سردرد داشته باشند. علائم معمولاً 6 تا 72 ساعت پس از تماس با باکتری ظاهر شده و حدود دو تا هفت روز طول می‌کشد. اکثریت مردم بدون درمان بهبود می‌یابند؛ اما برخی ممکن است آن‌قدر بیمار شوند که نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند.

چگونه افراد از طریق لاک پشت ها به عفونت سالمونلا مبتلا می‌شوند؟

لاک پشت ها حتی زمانی که سالم و تمیز به نظر می‌رسند، ممکن است میکروب سالمونلا روی بدن خود داشته باشند که از جمله جدی‌ترین خطرات نگهداری لاک پشت در خانه است.

وقتی افراد، لاک پشت ها را لمس می‌کنند، میکروب‌ها می‌توانند روی دست‌ها یا لباس‌ها نفوذ کنند. این برای هر لاک‌پشتی صدق می‌کند؛ فرقی نمی‌کند در طبیعت، خانه، باغ وحش یا مدرسه باشند. سطوحی مانند میزها، سرامیک‌ها و فرش نیز در صورت قرار دادن لاک پشت روی آن‌ها می‌توانند به سالمونلا آلوده شوند.

اجازه ندهید لاک‌پشت‌ها آزادانه در سراسر خانه یا در مکان‌هایی که غذا یا نوشیدنی آماده، سرو یا نگهداری می‌شود، مانند آشپزخانه، انباری، یا پاسیو پرسه بزنند.

سگ شما ممکن است لاک پشت شما را بخورد!

سگ‌ها می‌توانند گوشت لاک پشت بخورند و در برخی موارد حتی برای سگ‌هایی با شرایط خاص پیشنهاد می‌شود. لذا اگر در خانه خود، سگ داشته و یک لاک پشت نیز خریداری کرده‌اید، باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا سگ شما ممکن است لاک پشت شما را بخورد و لاک پشت ها نیز اغلب به سالمونلا آلوده هستند. این می‌تواند از جمله خطرات نگهداری لاک پشت در خانه‌ای باشد که یک سگ نیز در آن زندگی می‌کند.

لاک پشت ها به طور کلی سمی نیستند، اما اگر سگ شما آن‌ها را گاز بگیرد یا ببلعد، می‌تواند خطر خفگی شدید در پی داشته باشد. لاک پشت های دریایی اما سمی هستند؛ بنابراین، اجتناب از خرید انواع لاک پشت های آبی را جدی بگیرید. از دیگر خطرات مربوط به لاک پشت خوری می‌توان به انسداد روده و عفونت باکتریایی اشاره کرد.

مضرات نگهداری لاک پشت در خانه
مضرات نگهداری لاک پشت در خانه

مضرات نگهداری لاک پشت در خانه

  • برای نگهداری از لاک پشت به مقداری فضا نیاز دارید.
  • لاک پشت ها ممکن است شما را گاز بگیرند.
  • لاک پشت شما ممکن است فرار کند.
  • لاک پشت ها آن‌قدرها هم ناز نیستند!
  • شما نمی‌توانید لاک پشت خود را در آغوش بگیرید.
  • اگر بخواهید به تعطیلات بروید، نمی‌توانید آن‌ها را به حال خود رها کنید.
  • گرفتن لاک پشت یک تعهد طولانی مدت است.
  • بسیاری از مردم در دراز مدت، علاقه خود را به لاک پشت ها از دست می‌دهند.
  • لاک پشت ها از دستورات شما پیروی نمی‌کنند.
  • شما نمی‌توانید هیچ ترفندی به لاک پشت‌ ها آموزش دهید.
  • ممکن است به یک حوضچه نیاز داشته باشید.
  • لاک پشت ها، حیوانات خانگی مناسبی برای بچه‌ها نیستند.
  • مهمانان شما ممکن است لاک پشت شما را دوست نداشته باشند.
  • لاک پشت ها در خانه تربیت نمی شوند.
  • قبل از گرفتن لاک پشت باید خود را نسبت به خطرات نگهداری لاک پشت در خانه مطلع کنید.
  • بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه لاک پشت ها را به روش صحیح نگهداری کنند.

9 نکته که قبل از خرید لاک پشت خانگی باید بدانید!

مانند هر حیوان خانگی دیگری، شما باید قبل از گرفتن لاک پشت، تحقیقات خود را انجام دهید. در اینجا 9 نکته وجود دارد که باید قبل از خرید در مورد آن‌ها فکر کنید. همچنین، لازم است تا نسبت به خطرات نگهداری لاک پشت در خانه نیز آگاه باشد.

نکات خرید لاک پشت خانگی
نکات خرید لاک پشت خانگی
  1. هزینه خرید یک لاک پشت و راه اندازی زیستگاه آن (که می‌تواند بسیار زیاد باشد). در واقع، ارزان‌ترین بخش، مالکیت لاک پشت است. لاک پشت شما به صرف هزینه‌هایی برای نگهداری نیز نیاز دارد.
  2. لاک پشت ها می‌توانند برای مدت بسیار طولانی، اغلب بیش از 25 سال زندگی کنند. برای مراقبت از یک لاک پشت در تمام طول عمر خود آماده باشید.
  3. لاک پشت ها به آب تازه و تمیز و بستر نیاز دارند. باید انتظار داشته باشید که هر روز حدود نیم ساعت را صرف مراقبت از لاک پشت خود کنید. شما باید کسی را پیدا کنید که به مراقبت از لاک پشت شما در زمانی که در خانه نیستید، کمک کند.
  4. اکثر لاک پشت ها به مدت 10-20 هفته به خواب زمستانی می‌روند. باید مطمئن شوید که محیط خواب زمستانی مناسبی دارند.
  5. لاک پشت شما برای تغذیه به میوه، سبزیجات، موش و حشرات تازه نیاز دارند.
  6. لاک ‌پشت ‌ها، ارتباط زیادی با انسان‌ها برقرار نمی‌کنند یا به عبارتی دیگر، شبیه انسان‌ها نیستند. به خاطر داشته باشید که حیوان خانگی شما بیشتر در زمان تغذیه با شما ارتباط برقرار می‌کند.
  7. اگرچه لاک پشت ها دوست داشتنی هستند، اما حیوانات خانگی خوبی برای کودکان نیستند، به خصوص به این دلیل که می‌توانند سالمونلا را منتقل کنند.
  8. اگر خرید یک لاک پشت را انتخاب می‌کنید، انواع لاک پشت ها را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر در جایی زندگی می‌کنید که بسیار سرد است، احتمالا داشتن لاک پشتی از آب و هوای گرمسیری منطقی نیست.
  9. هرگز لاک‌پشتی را که توسط شکارچی غیرمجاز صید شده است، نخرید. قبل از تهیه لاک پشت، از فروشنده مدرک بخواهید که نشان دهد لاک پشت در محیطی ایمن، پرورش یافته و بزرگ شده است. این کار، روش‌های ایمن تجارت حیوانات خانگی را تضمین می‌کند و همچنین، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که یک لاک پشت سالم دارید تا بیش از پیش، نگران خطرات نگهداری لاک پشت در خانه نباشید.

امروزه، نگهداری از لاک پشت ها به عنوان حیوان خانگی بسیار رواج دارد. اما همان طور که توضیح داده شد، باید نسبت به خطرات نگهداری لاک پشت در خانه، اطلاعات داشته و با آگاهی کامل نسبت به خرید لاک پشت اقدام کنید.

در غیر این صورت، این حیوان ممکن است برای شما مشکل ساز شود. شما قادر خواهید بود تا انواع کالاهای مورد نیاز لاک پشت خانگی خود، از نیازهای ضروری آن‌ها گرفته تا محصولاتی که تنها رفاه بیشتری را برایشان فراهم می‌آورند را از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا تهیه کنید.

سوالات متداول

آیا لاک پشت برای نگهداری در خانه خوب نیست؟

برخی از کارشناسان می‌گویند که لاک پشت ها مقاوم هستند و می‌توانند حیوانات خانگی فوق العاده‌ای باشند. شما در وهله اول باید تحقیقات کافی را انجام داده باشید و بدانید که چگونه باید از آن‌ها به درستی مراقبت کنید تا از زندگی سالم برای لاک پشت، صاحب آن و گونه‌های بومی منطقه خود اطمینان حاصل کنید. در وهله دوم حتما باید نسبت به خطرات نگهداری لاک پشت در خانه آگاه باشید تا بتوانید در جهت فراهم کردن تمهیدات لازم بیندیشید.

چه بیماری‌هایی ممکن است از طریق لاک پشت به صاحب آن سرایت کند؟

بیماری های لاک پشت معمولا سرایت پذیر بوده و متعدد هستند. شایع‌ترین میکروب منتشر شده از لاک پشت ها، سالمونلا نام دارد. افراد می‌توانند از طریق تماس با لاک پشت ها یا زیستگاه آن‌ها به سالمونلا مبتلا شوند.

آیا داشتن لاک پشت به عنوان حیوان خانگی بی‌خطر است؟

خطرات نگهداری لاک پشت در خانه را قبل از خرید یک لاک پشت کوچک برای خانواده خود، در نظر بگیرید. آن‌ها می‌توانند سالمونلا را به انسان منتقل کنند و باعث بیماری جدی شوند. لذا لاک پشت های کوچک برای کودکان زیر پنج سال، افراد مسن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف به عنوان حیوان خانگی توصیه نمی‌شوند.

آیا لاک پشت ها گاز می‌گیرند؟

اگرچه پوسته آن‌ها محافظت بسیار مؤثری را ارائه می‌دهد، اما بیشتر لاک پشت ها در صورت لزوم برای محافظت از خود گاز می‌گیرند. این امر به ویژه در میان لاک پشت‌های وحشی، بسیار رایج است. لاک پشت های خانگی نیز ممکن است گاز بگیرند. در حالی که این یک نگرانی نسبتا جزئی برای صاحبان لاک پشت های کوچک است، نیش لاک پشت های بزرگ می‌تواند باعث آسیب شدید شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا