سگ خانگیرفتار حیوانات خانگی

روش های موثر برای خنک کردن سگ در تابستان

حتماً می‌دانید که سگ ‌ها مانند انسان‌ها عرق نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا دمای بدنشان به سرعت بالا برود و دچار گرمازدگی شوند.

از جمله نشانه‌های گرمازدگی در سگ ها می‌توان به نفس نفس زدن، آویزان بودن آب دهان، گیجی، تنش و لرزش در عضلات سگ، ضربان قلب نامنظم، عدم تعادل و افزایش دمای بدن اشاره کرد.

چنانچه تمایل به نگهداری حیوانات خانگی همچون سگ دارید، باید با روش‌های نگهداری و محافظت از آن نیز آشنا باشید.

در صورتی که اطلاعی از روش‌های مؤثر جهت خنک کردن سگ در تابستان ندارید، در ادامه با پتیا همراه باشید.

خنک کردن سگ در تابستان با چه روش‌‌هایی امکان‌پذیر است؟

اولین و مهم‌ترین روش در مورد خنک کردن سگ در تابستان، اطمینان از نوشیدن آب به اندازه کافی است. سعی کنید در روزهای گرم، حتماً چند تکه یخ نیز داخل ظرف آب سگ‌تان بیاندازید.

روش‌های دیگری نیز وجود دارند که به شما در خنک کردن سگ در تابستان کمک می‌کنند؛

از جمله این موارد عبارتند از:

  • قرار دادن پارچه یا حوله خنک زیر بدن سگ
  • بیرون بردن سگ در ساعات خنک روز
  • درست کردن مکانی برای سگ در خانه و نزدیک کولر
  • درست کردن استخری کوچک برای سگ
  • تختخواب بلندتر از سطح زمین همراه با سایه‌بند
  • تشک خنک‌کننده سگ
  • استفاده از آب‌پاش در حیاط (برای سگ‌هایی که در حیاط یا باغ نگهداری می‌شوند)

تشک خنک کننده به تنظیم دمای بدن سگ کمک می‌کند و باعث جلوگیری از گرمازدگی در سگ ها خواهد شد. توجه داشته باشید که از این تشک‌ها در معرض آفتاب استفاده نکنید.

لازم به ذکر است برای خرید استخر، حتماً به ابعاد و سایز آن توجه کنید و از پر کردن زیاد آن خودداری کنید.

بایدها و نبایدها برای جلوگیری از گرمازدگی در سگ ها

  • هرگز سگ خود را در روزهای گرم تابستانی بدون فن و کولر تنها در ماشین یا محیط‌های بسته نگذارید. افزایش دما در محیط‌های بسته، باعث گرمازدگی یا حتی مرگ سگ ‌ها می‌شود.
  • برای خروج از خانه در تابستان حتماً قمقمه مخصوص پت خود را به همراه داشته باشید.
  • برای کوتاه کردن موهای سگ‌تان از افرادی که در این کار مهارت دارند، کمک بگیرید؛ چرا که اگر در این کار مهارت کافی نداشته باشید با تراش کامل مو باعث زخم شدن پوست سگ خواهید شد. علاوه بر این پوست او را در معرض اشعه‌های مضر خورشید و سایر موارد همچون نیش زنبور قرار خواهید داد.
  • اگر سگ شما در خارج از محیط خانه نگهداری می‌شود، حتماً یک چادر یا چتر کوچکی را به منظور ایجاد سایه بان برای او در نظر بگیرید.
  • در صورت عدم دسترسی به تشک خنک کننده و استخر، به سگ خود اجازه دهید تا روی سطوح کاشی، سرامیک یا سنگی استراحت کند. خنک بودن سطوح این چنینی به تنظیم دمای بدن سگ‌ ها کمک می‌کند.
  • از لباس‌های خنک کننده مخصوص سگ استفاده کنید، این نوع از لباس‌ها به انتقال گرما از بدن سگ به محیط کمک می‌کند و باعث کاهش گرمازدگی در سگ ها می‌شود.
  • از بازی‌های پرتحرک و ورزش با سگ‌تان در ساعات گرم روز و کلا در روزهای تابستان خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از استخر برای خنک کردن بدن سگ و جلوگیری از گرمازدگی در سگ ها، مراقب هر گونه سوزش چشم باشید، اجازه خوردن آب استخر را به او ندهید و بعد از اتمام شنا بدن او را حتماً با آب شیر بشویید.

لازم به ذکر است که اگر سگ‌ تان دارای اضافه وزن، سن زیاد یا از نژادهای باکسر، پیت بول و پاگ باشد، نیاز به توجه و مراقبت بیشتری در تابستان نسبت به دیگر سگ‌ ها دارد. این نژادها بیشتر از سایر نژادها در معرض سکته مغزی قرار دارند!

برای خرید استخر، لباس و تشک خنک کننده، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا کمک بگیرید. از این رو، در سریع‌ترین زمان قادر به سفارش و دریافت تمامی لوازم مورد نیاز خود خواهید بود.

خنک شدن هاسکی در استخر
خنک شدن هاسکی در استخر

اقدامات لازم در صورت گرمازدگی در سگ ها چیست؟

اگر فکر می‌کنید سگ شما دچار گرمازدگی شده، قبل از اینکه به دامپزشک مراجعه کنید، باید سریعاً آن را به یک منطقه خنک و سایه‌دار ببرید. حوله خیس شده در آب خنک را روی سر، گردن و قفسه سینه سگ ‌تان بمالید و آب و چند تکه یخ برای او آماده کنید.

توجه داشته باشید که در این مواقع هرگز سگ خود را مستقیماً در آب سرد قرار ندهید؛ چرا که امکان شوک، انقباض رگ‌ها و دیگر مشکلات برای سگ وجود دارد.

دمای بدن سگ را باید بارها و بارها بررسی کنید تا از کاهش آن اطمینان حاصل کنید. حتی اگر تلاش برای پایین آوردن درجه حرارت سگ موفقیت‌آمیز باشد، سگ را باید پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به دامپزشک ببرید.

دامپزشک در صورت لزوم، اقدام به پایین آوردن دمای بدن سگ خواهد کرد و همچنین، آسیب به اندام‌های داخلی را نیز بررسی می‌کند.

برای اطلاع از دمای بدن سگ باید دمای رکتوم (دهان یا زیربغل) او را اندازه گیری کنید.

دمای نرمال رکتوم سگ حدوداً 100.5 تا 102.5 درجه فارنهایت (38 تا 39.2 درجه سانتی‌گراد) است. دمای رکتال (روده) 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر، نشان‌دهنده وضعیت اورژانسی است.

دماسنج وسیله‌ای لازم و ضروری برای اطلاع از درجه حرارت سگ شما است. برای خرید دماسنج رکتال، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی کمک بگیرید.

اثرات گرمازدگی در سگ ها معمولاً ظرف 24 ساعت از بین می‌رود و در برخی از سگ ها تا 72 ساعت هم به طول می‌انجامد.

با این حال، اگر عضوی از بدن سگ به دلیل گرمای بیش از حد آسیب دیده باشد، بهبودی ممکن است، هفته‌ها طول بکشد.

  • تابستان، فصل کک و کنه و زنبور!

آیا از مشکلات و عارضه های پوستی در حیوانات مطلع هستید؟ در تابستان علاوه بر گرمازدگی در سگ ها، مشکلات دیگری هم وجود دارد که برای رفع آنها باید همواره بدنشان را شست و شو کرد؛ چرا که امکان وجود کنه و کک روی بدن آنها وجود دارد.

کنه شبیه به عنکبوت است و به پوست سگ می‌چسبد و بیماری‌های زیادی را به او منتقل می‌کند. در صورت مشاهده کنه روی بدن سگ خود، حتماً او را نزد دامپزشک ببرید.

کک به حشرات کوچکی گفته می‌شود که در فصول گرم سال امکان دیده شدن آن در بدن سگ بسیار زیاد است.

کک‌ها به پوست سگ می‌چسبند و از خون آن تغذیه می‌کنند. در صورتی که بدن سگ شما کک داشته باشد، باید خانه و مکان استراحت او را نیز تمیز کنید.

یکی دیگر از روش‌های کنترل کنه و کک با گرم شدن هوا، قلاده ضد کک و کنه است که از تمامی فروشگاه‌های مخصوص پت قابل سفارش و خریداری است.

  • نیش زنبور

نیش زنبور باعث درد و سوزش در بدن سگ شما می‌شود؛ اما چنانچه تعداد نیش‌ها بیشتر باشد، خطرناک و مهلک خواهد بود.

برخی از سگ‌ ها همچنین ممکن است به نیش زنبور حساسیت داشته باشند، بنابراین، مراقب علائم و واکنش آلرژیک از جمله تورم و مشکل در تنفس باشید.

در زمان خواب نیز ممکن است زنبورها دهان یا گلوی سگ را نیش بزنند، این امری خطرناک خواهد بود؛ چرا که هر نیش می‌تواند مجاری تنفسی سگ را مسدود کند.

در آخر باید بگوییم که تابستان فصل خوبی برای شما و سگ ‌تان خواهد بود، به شرطی که به تمامی نکات ذکرشده برای خنک کردن سگ در تابستان با دقت توجه نمایید.

درجه دمای قابل تحمل در سگ ‌ها هم مانند انسان‌ها متفاوت است و بستگی به نژاد و موارد دیگر دارد، با این حال دمای 90 درجه فارنهایت به بالا می‌تواند نشانه‌ای برای گرمازدگی در سگ ها باشد.

گرمازدگی در سگ ها می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی‌تری شود، از این رو، همواره به علائم بدنی او توجه داشته باشید و دمای بدن او را چک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا