بیماری های حیوانات خانگی

دلایل اصلی ریزش مو در سگ ها

ریزش مو در سگ‌ ها یک امر کاملا طبیعی می‌باشد و می‌توان ریزش مو را در تمام سگ‌ها به راحتی مشاهده کرد، در این مطلب قصد داریم تا دلایل اصلی ریزش مو در سگ ها را بررسی کنیم و به آن‌ها بپردازیم.

دلایل ریزش مو در سگ ها

همانطور که اشاره شد ریزش موی سگ‌ها یک امر شایع و طبیعی می‌باشد اما گاهی اوقات ممکن است ریزش مو به طرز غیر طبیعی و یا حتی به صورت تکه تکه در بدن سگ شما نمایان بشود، دلایل بسیار زیادی وجود دارند که می‌تواند باعث افزایش ریزش مو در سگ ها بشود که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

ریزش مو در سگ ها
دلایل ریزش موی سگ‌ها

عفونت های تاثیر گذار در ریزش موی سگ

به طور کلی باکتری‌ها و قارچ‌ها (فلور طبیعی پوست سگ) همیشه بر پوست و بدن سگ‌ها وجود دارند اما گاهی اوقات ممکن است این باکتری‌ها بیش از حد طبیعی افزایش پیدا کنند و عفونت‌هایی را در بدن سگ شما ایجاد نمایند، عفونت‌های موجود در پوست حیوان شما می‌تواند بیماری‌های پوستی از جلمه ریزش مو، پوسته پوسته شدن بدن سگ، خارش، ایجاد جوش و … بشود.

بیماری های ژنتیکی موثر بر ریزش موی سگ

ژنتیک و نژاد سگ‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر ریزش موی بدن آن‌ها داشته باشد، در حال حاضر بسیاری از نژادهای سگ‌ مانند شیهواهوا، بی‌موی مکزیکی، دوبرمن و کاکل‌دار چینی در معرض بی‌مویی و طاسی می‌باشند.

بیماری های ژنتیکی موثر بر ریزش مو در سگ ها
عوامل ژنتیکی تاثیر گذار بر ریزش موی سگ‌ها

ریزش مو در سگ ها به دلیل کک و کنه

یکی از دلایل شایع و موثر ریزش مو در سگ ها کک‌ها و کنه‌ها می‌باشند، این موجودات میکروسکوپی با جویدن و خون خواری در بدن سگ باعث ایجاد خارش در پوست او می‌شوند. کک و کنه‌ها باعث می‌شوند تا سگ به طور متداول بدن خود را بخاراند که همین امر در ریزش موی این حیوان نقش بسزایی دارد.

باید توجه دشاته باشید که کک و کنه انگل‌هایی مسری و واگیردار می‌باشند و می‌توانند انسان‌ها را نیز درگیر خود نمایند، در صورت مشاهده هر گونه کک یا کنه‌ در پوست سگ خود فورا به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

بیماری های موثر بر ریزش مو در سگ ها

بیماری‌های داخلی و کمبود ویتامین‌های مورد نیاز یکی از دلایل موثر بر ریزش مو در سگ ها می‌باشد که در ادامه بیماری‌های تاثیر گذار بر ریزش موی سگ‌ها را برای شما نام برده‌ایم:

  • کم کاری تیروئید
  • اختلالات هورمونی در سگ‌ها
  • کمبود برخی از ویتامین‌های مورد نیاز سگ
  • وجود غده فوق کلیوی
  • کاهش تستوسترون
  • بیماری‌های قارچی و انگلی
  • سرطان
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
ریزش موی سگ به دلیل بیماری
بیماری های موثر بر ریزش موی سگ‌ها

ریزش موی سگ به دلیل زخم‌های فشار

هنگامی که پوست بدن سگ با سطح‌ سختی برخورد می‌کند و دائم با آن در تماس باشد دچار ریزش می‌شود زیرا گاهی فشار باعث می‌شود تا پوست سگ ماده‌ای تولید کند که این ماده باعث خونریزی در قسمتی از بدن سگ شما بشود. اکثرا زخم‌های فشار را می‌توان در سگ‌های پیر یا نژادهای بسیار بزرگ سگ که از وزن بسیار زیادی برخوردار هستند مشاهده کرد.

تاثیر استرس بر ریزش مو در سگ ها

استرس نیز یکی از دلایل ریزش مو در سگ ها می‌باشد، در مواقعی که سگ‌ها استرس دارند ریزش مو در آن‌ها نسبت به مواقع عادی بیشتر می‌باشد، برای کاهش استرس در سگ بهتر است توجه خود را به او بیشتر کنید و محبت خود را به حیوانتان افزایش دهید.
عواملی که باعث ایجاد استرس در سگ‌ها می‌شود شامل عوض کردن محل زندگی، فوت یکی از اعضای خانواده، آوردن حیوان جدید به خانه و حتی تولد یک کودک باشد.

تاثیر استرس بر ریزش مو در سگ ها
ریزش موی سگ به دلیل ترس و استرس

ریزش فصلی موهای سگ

ریزش مو در سگ‌ها می‌تواند به دلیل گرم شدن هوا نیز باشد، اکثرا سگ‌ها در فصل تابستان بیشترین حجم موی بدن خود را از دست می‌دهند که البته نژاد سگ می‌تواند در فصل ریزش مو نیز تاثیر گذار باشد.
یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش موی سگ‌ها می‌شود تغییرات آب و هوایی و  گرم شدن هوا می‌باشد، باید توجه داشته باشید ریزش موی سگ‌ها در فصل تابستان می‌تواند باعث زخیم شدن پوشش بدنی آن‌ها بشود.

روش های جلوگیری از ریزش موی سگ

برای جلوگیری از ریزش غیر طبیعی پت خود بهتر است به دامپزشکی مراجعه نمایید و از دامپزشک خود یک رژیم غذایی مناسب برای ریزش موی سگتان بگیرید، استفاده از مکمل‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی سگ‌ها نیز بسیار موثر است که با مراجعه به پت شاپ اینترنتی می‌توانید به راحتی مکمل غذایی مورد نظر خود را تهیه نمایید.

یکی دیگر از عواملی که باعث ریزش مو در سگ ها می‌شود، ترس و استرس است که با توجه و ابراز علاقه به سگ خود می‌توانید استرس و ناراحتی را از او دور کنید.

شانه کردن موهای سگ
روش های جلوگیری از ریزش مو در سگ‌ها

درمان ریزش موی سگ در خانه

داروهای درمانی و گیاهی بسیار زیای همچون آلوئه ورا، روغن زیتون، عسل، ماست، سرکه سیب، پوست لیمو و … برای تسکین و کاهش التهاب در پوست سگ‌ها وجود دارد که می‌توان برای درمان ریزش موی سگ از آن‌ها استفاده کرد. باید در نظر داشته باشید که ممکن است سگ شما به هرکدام از این مواردها واکنش منفی نشان بدهد پس بهتر است قبل از استفاده از این مواد با دامپزشک خود مشورت نمایید.

علت ریزش سکه ای موی سگ

ریزش سکه‌ای مو در سگ‌ها یا همان آلوپسیا یک نوع ریزش مو در سگ ها می‌باشد که به صورت تکه تکه در بدن سگ نمایان می‌شود، این نوع ریزش مو معمولا به دلیل ریزش فصلی، وجود باکتری در بدن سگ، آلرژی، وجود کک و کنه یا مشکلات داخلی در سگ شما می‌باشد.

در صورت مشاهده این مشکل در سگ خود بهتر است به یک دامپزشک مراجعه نمایید و به درمان سگ خود بپردازید.

ریزش موی سکه ای در سگ
دلایل ریزش موی سکه‌ای در سگ

 سوالات متداول دلایل اصلی ریزش مو در سگ ها

ریزش مو در سگ‌ها چه دلایلی دارد؟
ریزش موی در سگ‌ها می‌تواند به عوامل بسیار زیادی بستگی داشته باشد که این عوامل شامل بیماری‌های ژنتیکی، وجود کک یا کنه در بدن سگ، عفونت، ریزش فصلی و طبیعی موی سگ‌ها، بیماری‌های داخلی یا استرس و ترس می‌باشد.

برای کاهش ریزش موی سگ خود چه کاری باید انجام بدهیم؟
استرس و ترس یکی از عوامل موثر در ریزش موی سگ‌ها می‌باشد که با ابراز علاقه و توجه به سگ خود می‌توانید در کاهش ریزش موی او تاثیر گذار باشید، استفاده از رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های تقویتی نیز در برای کاهش ریزش مو در سگ ها موثر است.

چه بیماری‌هایی بر ریزش موی سگ‌ها تاثیر گذار می‌باشند؟
بیماری‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند بر ریزش موی سگ‌ها تاثیر بسیار زیای بگذارد، این بیماری‌ها شامل سرطان، کم کاری تیروئید، وجود غده فوق کلیوی، کمبود ویتامین در سگ، ضعیف بون سیستم ایمنی بدن و کاهش تستوسترون می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا