حمایت از حیواناتبیماری های حیوانات خانگی

دلایل عقیم سازی حیوانات

عقیم سازی حیوانات

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا عقیم کردن حیوانات کاری غیر اخلاقی و اشتباهی است یا خیر؟ در جواب این سوال بهتر است بدانید که مزایای عقیم سازی حیوانات از معایب آن بیشتر می‌باشد که در ادامه به دلایل عقیم کردن حیوانات و همچنین مزیت و معایب آن می‌پردازیم.

به طور کلی عقیم سازی حیوانات یک نوع عمل جراحی می‌باشد که این عمل معمولا با برداشتن تخمدان‌ها و بیضه‌ها در حیوانات انجام می‌شود، عقیم کردن حیوانات به معنای درآوردن ارگان‌های تولید کننده هورمون‌های جنسی است که در حال حاضر یکی از شایع‌ترین عمل‌های جراحی در دامپزشکی‌ها، عمل جراحی عقیم سازی حیوانات می‌باشد.

عقیم سازی حیوانات
عقیم کردن حیوانات

دلایل عقیم سازی حیوانات

همانطور که اشاره شد عقیم سازی حیوانات از مزایای زیادی برخوردار است و باعث می‌شود تا حیوان بتواند زندگی سالم‌تری را در کنار انسان‌ها داشته باشد.

امروزه در جوامع پیشرفته به دلیل جلوگیری از تولید توله‌های ناخواسته و حمایت از آن‌ها، اقدام به عقیم سازی حیوانات می‌کنند تا باعث کاهش حیوانات بی‌سرپرست در جامعه بشوند.

مزایای عقیم کردن حیوانات

عقیم سازی حیوانات از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که این مزیت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کاهش احتمال سرطان بیضه و پستان در حیوانات
  • جلوگیری از التهاب و بزرگ شدن خوش خیم پروستات
  • کاهش احتمال سرطان تخمدان
  • جلوگیری از عفونت‌های رحمی در جنس ماده
  • جلوگیری از تولد توله‌های ناخواسته
  • کنترل جمعیت حیوانات بی سرپرست
  • جلوگیری از بیماری‌های جنسی در حیوانات
  • کاهش احتمال ایجاد تومور در اطراف مقعد
  • افزایش طول عمر حیوانات
  • کنترل رفتارهای پرخاشگرانه حیوان
  • جلوگیری از فرار کردن حیوان برای یافتن جفت
مزایای عقیم کردن حیوانات
فواید عقیم سازی حیوانات

معایب عقیم کردن حیوانات

جدا از فواید عقیم سازی کردن حیوانات می‌توان به معایب و خطرات این کار نیز اشاره کرد، در ادامه معایب عقیم سازی کردن حیوانات را برای شما شرح داده‌ایم:

  • ایجاد احتمال سرطان مثانه در حیوانات
  • ترسو شدن و پرخاشگری در حیوان
  • عفونت‌های مکرر و دائم در حیوانات ماده
  • بیماری‌های ادراری
  • التهاب در پانکراس حیوانات ماده
  • احتمال در رفتگی کشکک زانو در حیوانات
  • احتما به وجود آمدن سرطان بدخیم پروستات
  • افزایش احتمال سرطان استخوان و چاقی در حیوانات

عقیم سازی حیوانات نر

اسم دیگر عقیم سازی در حیوانات نر اخته کردن است، که با انجام این کار پزشک می‌تواند به راحتی از به وجود آمدن سرطان بیضه در حیوانات نر جلوگیری کند، اخته کردن حیوانات نر به منظور جلوگیری از خودارضایی، اسپری نموندن ادرار و کنترل خشم در آن‌ها انجام می‌شود.

برداشتن هر دو بیضه در حیوانات نر یکی از مرسوم ترین روش‌های عقیم سازی است که جراح با بی‌هوش کردن کامل حیوان به انجام عمل عقیم سازی می‌پردازد.

نحوه عقیم کردن حیوانات
عقیم کردن حیوانات نر

عقیم کردن حیوانات ماده

همانطور که گفته شد عقیم سازی حیوانات ماده به دلیل جلوگیری از حاملگی ناخواسته آن‌ها انجام می‌شود، اکثرا دستگاه تولید مثل حیوانات ماده در نیم بیشتر سال فعال نمی‌باشد و همین دلیل باعث شده تا در هنگام عقیم سازی حیوانات ماده رفتار منفی از آن‌ها مشاهده نشود.

به دلیل برداشتن رحم و تخمدان در حیوانات ماده، پس از عقیم سازی کردن آن‌ها افزایش چشمگیری در وزن حیوان ماده خود مشاهده نخواهید کرد.

روش های عقیم سازی حیوانات

برای عقیم کردن حیوانات با استفاده از سه روش باز، بسته و تزریق واکسن می‌توان به این عمل پرداخت که اکثرا برای دسترسی داستن کامل به اندام جنسی حیوانات از روش باز برای عقیم سازی استفاده می‌شود، که در ادامه به بررسی دقیق تمام روش‌های عقیم سازی حیوانات پرداخته‌ایم:

عقیم کردن حیوانات
روش‌های عقیم سازی کردن حیوانات

عقیم سازی حیوانات با روش باز

همانطور که اشاره شد عقیم سازی کردن حیوانات به روش عمل جراحی باز یکی از مرسوم ترین و شایع ترین عمل‌های جراحی برای جلوگیری از باروری‌ ناخواسته حیوانات می‌باشد، معمولا برای عقیم سازی کردن حیوانات بالغ از روش عقیم سازی باز استفاده می‌شود.

چند مورد از شایع ترین روش‌های عقیم سازی کردن حیوانات نر و ماده از روش باز شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برداشن رحم و یا هر دو تخمدان
  • بستن لوله فالوپ

نکته: بهترن روش عقیم سازی که سلامت کامل حیوان را در پی دارد، برداشتن رحم و تخمدان هر دو با هم است.

روش بسته عقیم کردن حیوانات

روش بسته‌ عقیم سازی یا همان لاپاراسکوپی حیوانات با ایجاد کردن دو شکاف کوچک به اندازه یک سانت و نیم در نزدیکی اندام‌های جنسی حیوان صورت می‌گیرد. استفاده از روش عقیم سازی بسته حیوانات از مزایای بسیار زیادی برخوردار است، زیرا با استفاده از این روش حیوان در کوتاه ترین زمان بهبود می‌یابد.

تزریق واکسن برای عقیم سازی

تزریق کردن واکسن نیز یکی از روش‌های مرسوم برای عقیم سازی حیوانات می‌باشد که با استفاده از یک دوز واکسن ضد باروری می‌توان حیوان را به مدت 22 ماه تا 7 سال عقیم کرد و از بارور شدن آن در این مدت جلوگیری کرد.

چه زمانی برای عقیم کردن حیوانات مناسب است؟

اکثرا حیواناتی مانند سگ و گربه در سنین چهار تا هشت ماهگی به بلوغ می‌رسند و برای جلوگیری کردن از بارداری ناخواسته حیوانات بهتر است این عمل را در سنین پایین انجام بدهید.

بالا رفتن سن حیوان در افزایش پیدا کردن خطر عمل جراحی عقیم سازی نقش موثری دارد که همین دلیل باعث شده تا بسیاری از دامپزشکان سن چهار الی شش ماهگی را بهترین زمان برای عقیم کردن حیوانات بدانند.

نکات مهم بعد از عقیم سازی حیوانات

عمل عقیم سازی حیوانات یک عمل بسیار سنگین و سخت برای حیوان به حساب می‌آید، بعد از انجام این عمل توجه کردن به حیوان یک امر بسیار ضروری و قابل اهمیت می‌باشد که با تهیه کردن اسباب بازی‌های جدید و یا تهیه غذای مورد علاقه حیوان می‌توانید در روحیه حیوان خود تاثیر بسزایی بگذارد.

سوالات متداول دلایل عقیم سازی حیوانات

دلایل عقیم سازی حیوانات چیست؟
یکی از دلایل اصلی عقیم سازی حیوانات جلوگیری از باروری ناخواسته و کاهش پیدا کردن نرخ حیوانات بی‌سرپرست می‌باشد، عقیم کردن حیوانات به منظور کاهش احتمال سرطان، جلوگیری از عفونت و سرطان نیز انجام می‌شود.

چه روش‌هایی برای عقیم کردن حیوانات وجود دارد؟
به طور کلی عقیم کردن حیوانات یک نوع عمل جراحی است که با برداشتن تخمدان‌ها و بیضه‌ها انجام می‌شود که با استفاده از سه روش عقیم سازی باز، بسته و تزریق کردن واکسن به حیوانات این عمل صورت می‌گیرد.

عقیم کردن حیوانات چه معایبی دارد؟
عقیم کردن حیوانات از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در کنار این مزایا معایبی نیز وجود دارد، معایب عقیم سازی کردن حیوانات شامل ایجاد چاقی در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب، احتمال بی‌اختیاری ادرار در درصد کمی از جنس ماده، مشکلات کشش زانو در برخی از نژادهای سگ می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا